Category Archives: Modely


Jawa 50 Dandy (Moto Union)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 29.9.2016

V roce 1996 týnecká Jawa ukončila výrobu motocyklu Jawa 585 Mosquito. Po sloučení s vodňanským podnikem Moto Union (dříve Motor Jikov) pokračovala výrobou jejich moderní padesátky Dandy. Hlavní výhodou upřednostněného modelu byl především líbivý moderní vzhled.

Začátkem 90. let firma Motor Jikov Vodňany pověřila dlouholetého konstruktéra ČZ Strakonice Ing. Jaroslava Pudila zastřešením vývoje moderní padesátky, kterou se chtěla dostat především na západní trhy. Licenční výroba motoru Sachs probíhala v pobočce v Českých Budějovicích. Podle původní dohody měly nést Dandy exportované do Německa obchodní značku Sachs, k tomu ale nakonec nedošlo. Po sloučení s týneckou Jawou se Dandy prodávaly pod značkou Jawa union.

Výkon motoru byl 3,7 k (2,7 kW) a maximální rychlosti 70 km/h při spotřebě 2,8 l/100 km. Byla též dodávána silnější verze 4,6 kW a maximální rychlosti 85 km/h.


Jawa 50 typ 585 Mosquito

Autor: neznámý, Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 29.9.2016

I když výroba Mosquita nijak nesouvisí se slovenskou výrobou pionýrů v Považské Bystrici, díky své kubatuře a značce na tento web patří taky.

V roce 1994 týnecká Jawa představila nový motocykl určený především pro úplné začátečníky – typ 585 Mosquito.

Motor byl starší konstrukce, od slovinské firmy Tomos. Byl to dvoudobý jednoválec s maximálním výkonem 5,2 k při 7550 otáčkách za minutu, s průměrnou spotřebou 1,8l. Maximální rychlost 80 km/h slibovala tomuto stroji dobrou budoucnost. Motor má pětistupňovou převodovku, jejíž specialita, ne příliš kladně hodnocená, jsou neutrály mezi každým rychlostním stupněm.

Design je zvláštní, ale povedený. Velký podíl plastů přispívá k jeho celkem nízké hmotnosti 78 kg. Plastová je nádrž, boční kryty, blatníky, přední maska, atd. Na první pohled může Mosquito působit jako enduro (přední blatník, tvar nádrže), ale hodí se výhradně na silnici, čemuž také nasvědčují litá přední kola italského původu. Přední teleskopická vidlice je značky ČZ a je optimálně naladěna pro jízdu na silnici. Zadní kyvná vidlice je odpružena dvěma vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči a nastavitelnou tuhostí.

Páteřový rám umožňuje snadný přístup k motoru, ale při jízdě se může lehce vlnit. Motor je celkem výkonný a ochotně jde do vyšších otáček. Dobře táhne i na pátý převodový stupeň. Přední kotoučová brzda od značky Brembo brzdí skvěle a v kombinaci se zadní bubnovou brzdou Mosquito ubrzdíte na pár metrech. 12 V elektroin­stalace napájí zadní nepřehlédnutelnou svítilnu a přední světlomet. Světelný výkon je výborný a jízda v noci není problém. Celkem častý jev je oxidování kontaktů v zadním světle a následné praskání žárovek. Pod pohodlným sedadlem je úložný prostor, bohužel ale neuzamykatelný. Celkově je motocykl určený spíše pro menší postavy, vyšším postavám může být delší jízda nepříjemná. Nepříjemné jsou také drobné vibrace ve stupačkách a řídítkách.

Bylo též provedení (typ 586) s drátěnými koly a bubnovými brzdami. Tento model měl výkon snížen na 2,7 k a maximální rychlost na pouhých 40 km/h, což bylo provedeno kvůli předpisům v EU. Tato odlehčená verze vážila o dvě kila méně.

Výrobu ukončilo sloučení s vodňanským Moto Unionem, kdy přednost ve výrobě dostala vodňanská Dandy 50.

Technické údaje


Mopedy Stadion (S11, S22, S23)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 28.03.2017

Výtah z článku na webu: www.motomagazin.cz

Historie mopedů má v Československu mnohaletou tradici. Meziválečná legislativa mopedy zvýhodňovala tím, že nemusely být registrovány a k jejich řízení nebyl potřebný řidičský průkaz, přičemž zdvihový objem byl omezen na 100 cm3. Známé z této doby jsou především motokola ČZ 76 Kaktus, ČZ 98 a Jawa Robot.

Díky vývoji motocyklových technologií vznikla po válce nová objemová třída 50 cm3 a s ní i moped Jawa 550 (přezdívaný Pionýr), který měl být nástupcem meziválečných motokol (jeho prototypová série šlapadla měla). Díky legislativním změnám v roce 1955 ale začal pionýr spadat do skupiny „malý motocykl“ a do výroby se dostal již bez pomocných šlapadel. Otázkou času tedy pouze bylo, kdy se v této objemové třídě objeví podobný stroj, který by byl jednodušší a odpovídal nové specifikaci mopedu.

Vývojem mopedu byly pověřeny dvě vývojové oddělení: Vývojové oddělení velkoprůmyslu Rokycany a Vývojové oddělení Závodů 9. května.

Vznik mopedu Stadion S11

Logo (štítek) Stadion

V roce 1956 vznikl v Rokycanech pod vedením konstruktéra Sovadiny prototyp mopedu Stadion provizorně opatřený motorem Fichtel & Sachs 48 cm3. A v Závodech 9. května (Jawa) vznikl moped Jawetta opatřený motorem Jawa 551, který koncepčně vycházel z motoru Jawa 550. Oba prototypy (ještě bez obchodního názvu) byly představeny veřejnosti na II. Strojírenské výstavě v Brně téhož roku.

V období let 1956 – 1957 vzniklo zřejmě ještě několik prototypů opatřených motorem Fichtel & Sachs a taktéž i s československým motorem JAWA 552, který vznikl odvozením motoru 551 (Jawetta). Oba motory jsou až na jiný tvar bloku motoru, válce a hlavy konstrukčně shodné.

Sériová výroba mopedu Stadion byla svěřena výrobci jízdních kol Velo Stadion, národní podnik, Rakovník (později spadající pod Motor, n.p., České Budějovice) v druhém pololetí toku 1957. Motory dodával Motor, n.p., České Budějovice. Obchodní název Stadion dostal moped dle tradiční značky výrobního podniku Velo Stadion. Moped dostal označení S11.

Hlavní inovací při výrobě modelu S11 byla přední vidlice. První vyráběné série byly vybaveny jednoduchou přední vidlicí s rameny odpruženými zkrutnými pryžovými bloky. To se ale příliš neosvědčilo a přední vidlice byla později inovována vahadly, odpruženými tlačnými pružinami shodné konstrukce jako v mopedech Jawetta.


Moped Stadion S22

Moped Stadion S 22, který přibyl do výrobního programu v roce 1960 přinesl větší jízdní komfort a výkony a taktéž větší unifikaci s mopedy Jawetta. Konstrukce mopedu byla kompletně přepracována. Motor byl vybaven novým polospádovým karburátorem Jikov 2912 PS na místo typu 2912M (M znamená monoblok) a tlumičem sání. Šířka pneumatik byla zvětšena z 2″ na 2,25″.


Moped Stadion S23

Labutí písní značky Stadion byl typ S 23, který byl představen v roce 1962. Tento sportovní moped designově navazoval na typ S 22. Motor JAWA 552 byl vybaven polospádovým karburátorem Jikov 2914 PS se zvětšeným průměrem difuzéru z Ø 12 mm na Ø 14 mm, čímž bylo dosaženo zvýšení jeho výkonu. Takto mohl moped dosáhnout maximální rychlosti až 60 km/hod. Zesílení rámu příčkou nad motorem, zvětšení průměru brzd na Ø 125 mm a osazení panelu řídítek větrným štítkem bylo logickou reakcí na zvýšené jízdní výkony tohoto stroje. Malosériová výroba byla určena pouze pro vývoz, ale nemalé množství kusů se prodalo i na našem trhu v různých výprodejích (po ukončení výroby). Několik málo kusů se dostalo do rukou českých majitelů nákupem mopedů vrácených zahraničními zákazníky na reklamaci. Provedení jednotlivých kusů mopedů S23 se mohou lišit dle konkrétních požadavků odběratelů.

Výkony motorů jednotlivých modelů byly voleny tak, aby dodržely předpisy stanovené pro mopedy v zemích jejich prodeje.

Na základě direktivního rozhodnutí orgánů moci, spojeným s restrukturalizací motocyklové výroby v Československu, byla výroba mopedů v Rakovníku v roce 1964 ukončena.


Jawa 551 Jawetta – technické údaje

Motor
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm 3
Kompresní poměr 7,5 : 1
Největší výkon – Jawetta Standard 1,5 k (1,1 kW)/4500 ot/min.
Největší výkon – Jawetta Sport 2 k (1,4 kW)/5000 ot/min.
Rozvod pístem
Mazání směs 20 : 1
Karburátor
Jawetta Standard Jikov 2912 N-12
Jawetta Sport Jikov 2913 N-12
Průměr difusoru – Jawetta Standard Ø 12 mm
Průměr difusoru – Jawetta Standard Ø 13 mm
Hlavní tryska – Jawetta Standard 66
Hlavní tryska – Jawetta Standard 69
Elektrická soustava
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Indukční cívka vinutá na těle zapalovací cívky
Předstih zážehu ??
Vzdálenost kontaktů přerušovače 0,4 mm
Přední žárovka 6 V – 15W/15W
Zadní žárovka Sufid 12V – 5W
Převodové ústrojí
Převodovka dvoustupňová
Způsob řazení otočnou rukojetí na levé straně řídítek
Spojka dvoulamelová spojka v olejové lázni s přímým ovládáním páčkou na řiditkách, společnou s otočnou rukojetí pro řazení dvoustupňové převodovky
Primární převod ozubenými koly s čelním šikmým ozubením ve stálem záběru 4,75:1 (12/57)
Sekundární převod válečkovým řetězem 12.7*8; 100 článků, převodový poměr 2.92:1 (12/35)
Podvozek
Rám otevřený, svařený z výlisku z ocelového plechu
Přední vidlice dvojice kyvných vahadel na konci tenké vidlice svařené z ocelových výlisků, odpružení vinutými pružinami s pryžovými dorazy, zdvih odpružení 62 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice odpružená centrální pružinou s pryžovými dorazy, zdvih odpružení 58 mm
Přední kolo drátové na ocelovém ráfku, 19″
Zadní kolo drátové na ocelovém ráfku, 19″
Objem nádrže – Jawetta Standard 2,7 l
Objem nádrže – Jawetta Sport 6,5 l
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1210 mm
Celková šířka 590 mm
Maximální výška 1035 mm
Celková délka 1850 mm
Hmotnost – Jawetta Standard 47,5 kg
Hmotnost – Jawetta Sport 55,5 kg
Užitečná hmotnost 130 kg
Výkony
Největší rychlost – Jawetta Standard 45 km/h
Největší rychlost – Jawetta Sport 51 km/h
Největší stoupavost 15%
Průměrná spotřeba paliva – Jawetta Standard 1,65 l/100 km
Průměrná spotřeba paliva – Jawetta Sport 1,8 l/100 km
Výroba
Místo Jawa – Praha Nusle
Výroba 1958 – 1962

Jawa 50 typ 23 Mustang

(1968 – 1982)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.12.2018

Motocykl Jawa 50 typ 23 Mustang vznikl v roce 1968 jako poslední sériově vyráběný model „Pionýrů“. Jeho vývoj nastal po průzkumu trhu, kdy se ukázala potřeba přiblížit se konstrukcí pionýra ke klasickému motocyklu. Protože konstrukce nového motocyklu včetně zkoušek trvá několik let a vyžádala by si nemalé investice, bylo rozhodnuto použít součástkovou základnu souběžně vyráběného pionýra. Tvůrci se inspirovali italským výrobcem, který již motocykl odpovídajících parametrů postavený na podvozku Jawa 50 prodával. Mustang měl být pouhým zpestřením nabídky do doby, než se zavede výroba nového pokrokového typu padesátky. Režim měl ale s výrobou jiné úmysly a důstojné náhrady se Mustang ani Pionýr nedočkal. V roce 1982 tak tento model završil motocyklovou výrobu a zůstal smutnou připomínkou zašlé slávy motocyklové výroby v Považských Strojárnách.


Italská předloha Jawy 50 Mustang

Od roku 1966 kupovala přes PZO Motokov od Považských strojáren italská firma Italemmeza kromě kompletních pionýrů i podvozky a motory typu Jawa 05 pro stavbu vlastního motocyklu sportovního vzhledu, prodávaného pod značkou Ital-Jet Mustang.

Více informací o italském motocyklu s podvozkem Jawa 05: ItalJet Jawa 50 Mustang


Vznik československého Mustanga

Italský Mustang měl vzhled motocyklu a celý podvozek s motorem pocházel ze sériového pionýra. Vyhovoval tedy zadaným parametrům a mohlo přijít na řadu jednání s italskou stranou. Výsledkem spolupráce byl vznik československé verze s větším podílem tuzemských dílů, použitých převážně z nově zavedeného modelu Jawa 90. Blatníky byly s menšími úpravami použity z Jawy 90. Přední byl uchycený dvěma svařovanými třmeny. První vyrobené kusy měly údajně přední světlomet italský (Aprilia), ten byl ale záhy nahrazen upraveným světlometem rovněž z Jawy 90 s hranatým tachometrem. Držáky předního světlometu a nádrž byly vyráběny u nás. Nádrž měla oproti italské předloze mírně pozměněný tvar. Kryt řetězu byl z pionýra, navařeným plechem byl ale prodloužený až k motoru. Sedadlo a kastlík na nářadí byly italské výroby. Rám se od pionýra lišil jen několika úchyty a byl doplněn šroubovanou výztuhou z ohnuté trubky pod sedadlem. Zbytek nového motocyklu se od standardního pionýra nijak nelišil. Po dopracování do konečného tvaru byl v roce 1968 připraven první vzorek, příhodně pojmenovaný Mustang. Rozpaky z netradičního vzhledu vystihuje údajný výrok jednoho z funkcionářů při první prezentaci, který při oponentuře řekl: „Probůh, to je nějaký nedodělaný“ (i přesto se stal Mustang později velmi oblíbeným a žádaným).

Při rozjíždění výroby měli největší starosti kupodivu pracovníci Podniku zahraničního obchodu Motokov, kteří museli v krátké době zařídit ve spolupráci s italskou obchodní firmou Italemmezeta dovoz řady komponent (kastlíky na nářadí, sedadla, atd.), jelikož v přísně plánovaném socialistickém hospodářství nebylo snadné zajistit jejich rychlou výrobu. Dodávky dílů vázly a s nimi i výroba Mustangů. Paradoxně, i když podnět k vývoji Mustanga vyplýval z výzkumu našeho trhu a ten měl primárně i obohatit, byly jeho první vyrobené série téměř výhradně určeny pro vývoz na západ. Ovšem díky devizám spojeným s nákupem zahraničních součástek, tomu pochopitelně ani jinak být nemohlo.

Jawa 50 typ 23A Mustang - první provedení 1968

Jawa 50 typ 23A Mustang – první provedení 1968


První verze Mustanga 1968 a exportní provedení (Neckermann, Quelle)

V roce 1968 se začala vyrábět dvě provedení nového modelu. Skromněji vybavená Jawa 23A primárně určená pro československý trh a verze 23 určená pro západní trhy (západoněmecké obchodní sítě Neckermann, Quelle). Standardní provedení 23A mělo světelný zdroj 20 W, model 23 dostal rekonstruované zapalování s výkonem 30 W a měl mírně upravené zapojení elektroinstalace. Exportní provedení 23 mělo kromě toho na přání odběratelů použito zahraniční zadní světlo, kovové uzavírací víčko nádrže, pružný kožený pás přes nádrž a další. Obě provedení se mezi sebou mohla lišit ještě lakováním. Levnější verze se podle všeho vyráběla jen ve velmi omezeném množství a v běžném prodeji nebyla (pravděpodobně pouze v obchodní síti Tuzex).

Více informací o prvním provedení: První provedení Jawa 23 Mustang a verze „Neckermann“


Inovace 1969 – 2. provedení (pro ČS trh)

Nádrž Jawy 23 Mustang se stříbrnou nálepkou Jawa

Nálepka na nádrži

Do roku 1969 se Považským strojárnám podařilo nahradit dovážené součástky vlastními, jeho výroba tedy nebyla zatížena zahraničními devizy a mohl se dostat i na běžný československý trh, kde se okamžitě stal hitem. Rekonstruovaný Mustang dostal nový plechový kastlík na nářadí lichoběžníkového tvaru s dvířky na pantu, sedadlo bylo upraveno z Jawy 90. Přestože se objevují dobové fotografie s různými barevnými kombinacemi, jiné než šedé zbarvení s černými linkami se (téměř) nevyskytuje. První kusy měly obvykle na obou stranách nádrže oválnou stříbrno-červenou nálepku se znakem Jawa a řídítka s hrazdou. Druhá verze se (stejně jako předešlá) vyráběla ve dvou provedeních: 23A pro tuzemský trh a provedení 23 pro export.

  • Kastlík tuzemské výroby, sedadlo přizpůsobeno z Jawy 90.
  • Stojan se spodní výztuhou z ohnuté tyče namísto profilu „U“.
  • Nahrazení hliníkového víčka zapalování na pravém víku motoru plechovým výliskem.

Inovace 1970:

  • Náhrada původního jednodílného víčka nádrže ze světle hnědého plastu (s jednoduchou odvzdušňovací dírkou) dvoudílným víčkem z černého plastu s odvzdušňovacím labyrintem.
  • Přestala se montovat řídítka s hrazdou.

Inovace 1972:

  • Úprava kastlíku na nářadí, dvířka pouze s háčkem bez pantu.
  • Nádrž dostala pozměněný tvar (menší prolis pro nalévací hrdlo), šroubení palivového kohoutku s vnějším závitem.
  • Kyvná vidlice svařena z trubek namísto z plechových výlisků.
  • Kulatý tachometr PAL do 80 km/h namísto hranatého.
  • Náhrada všech šroubů s hlavou 14 mm za 13mm.

Inovace 1973:

  • Úprava „kříže“ stupaček – doraz stojanu přesunut dopředu a pružina sklápění stojanu zaháknutá do něj. Trubka držáku výfuku obdélníkového průřezu nahrazena zploštělou trubkou kruhového průřezu. Dva šrouby stojanu s maticemi a závlačkami nahrazeny jedním šroubem.
  • Na rámu rozšířeno horní uchycení zadních tlumičů. Společně s tím upravena výztuha pod sedadlem.
  • Zjednodušený zadní držák nádrže (přivařený ohnutý plech).
  • Manžety přední vidlice nahrazeny plechovými pouzdry s o-kroužky, chromované kluzáky.
  • 6V bzučák nahrazen 12V bzučákem s vestavěnou usměrňovací diodou. Ze zapojení elektroinstalace vypuštěn selenový usměrňovač (původně umístěn uvnitř předního světlometu).
  • Nová řídítka s nosnou trubkou bez zavařeného představce svařena do „T“. Spoj zesílen vylisovaným plechem a zakryt malým plechem šedé barvy.
  • Ovládací páčky řídítek s kuličkami na koncích vylisovány z plechu, zinkovány.
  • Nový rovný kryt řetězu.
  • Úprava hnaného kola „rozety“ pro jedno ložisko 6004 namísto dvou.
  • Odkrytované zadní tlumiče, pružiny zinkovány.
  • Zjednodušené návleky zadních stupaček z tvrdší pryže.

Inovace 1974 – 3. provedení

jawa-50-typ-23-mustang-1974-treti-etapa_02jawa-50-typ-23-mustang-1974-treti-etapa_01
  • Z důvodu zpevnění přední vidlice spodní nosník („brýle“) svařen s nosnými trubkami. Držáky světlometu stále jako samostatný díl. Vrchní nosník vidlice se zámkem zapadající do trubky se závitem. Vnější matice řízení zajištěna plechovou pojistnou podložkou.
  • Nový výfuk se seříznutým koncem namísto doutníku.
  • Nové dvoubarevné lakování. Blatníky vždy v šedé barvě. Nádrž, kastlík a držáky předního světla v barvě. Linkování blatníků zrušeno, na nádrži pouze stříbrná nálepka s nápisem Jawa (v menším množství se nádrže linkovaly podle staršího šedého vzoru, zřejmě export).

Inovace 1975-1976:

  • Držáky předního světlometu pevnou součástí vidlice.
  • Hliníkové zátky nosných trubek přední vidlice nahrazeny plastovými.
  • Nový přední blatník s nýtovanými držáky.
  • Verze 23 na štítku nově značena podle interního značení jako typ 223.200.
  • Verze 23A nahrazena jednomístným provedením 223.100 se sníženonou rychlostí na 45 km/h pro zahraniční trhy. Světelný výkon nadále jen 20 W.
  • Užší pás gumy na nádrži.

Inovace 1978 – 4. finální provedení

Jawa 223 Mustang z konce výroby

Jawa 223 Mustang z konce výroby

  • Nový horní nosník („brýle“), nosné trubky vidlice na horních koncích zaslepeny vevařenou zátkou.
  • Opětovné používání krycích manžet místo o-kroužků na přední vidlici.
  • Třetí provedení nádrže, tvar se oproti druhému provedení nezměnil, nádrž je ale užší a objemově menší.
  • Úzký pásek gumy přes nádrž (třetí provedení).
  • Třetí varianta výztuhy pod sedadlem s rozlisovanými konci namísto vařených válečků s dírou.
  • Krytka přepínače světel s výřezem z boku pro elektrické vedení.
  • Nápis na nádrži lakován přes šablonu.

Inovace 1982 (nerealizovaná):

Bylo vyrobeno 5 zkušebních kusů s bezkontaktním tyristorovým zapalováním, odvozeným od zapalování mopedů Babetta a 5 kusů stejně upravených motorů jako nabídka pro Polskou firmu Romet. Ta od roku 1982 od Považských strojáren kupovala motory pro své motocykly Ogar. Konec výroby motocyklů v Pováží byl zpečetěn, ale výroba motorů jako náhradních dílů dál pokračovala v Žiaru do roku 1992.

Stator tohoto zapalování nebyl otočný a předstih se dal seřídit pouze pootočením rotoru, který neměl drážku pro zajištění polohy kolíčkem. Pro stator i rotor byly hotové formy, držák indukčního snímače byl frézovaný.

Nakonec pan Prchal (vedoucí Vývojového ústavu) akci zastavil. Důvodem byla povinost ještě 10 let po ukončení výroby vyrábět náhradní díly. (zdroj: Vojtech Čiernik – elektrický vývoj P.S.).


Vývozní provedení


Jawa 50 typ 23 Golden Sport (1972)

Vývozní Jawa 50 typ 23 Golden Sport, druhé provedení

Vývozní Jawa 50 typ 23 Golden Sport, druhé provedení

Žluté provedení Mustanga určené pro USA.

Podrobné informace v článku: Vývozní provedení Jawa 50 typ 23 Golden Sport


Jawa 50 typ 223.220 Mustang Sport s kapotáží (1980 – 1982)

Jawa 50 typ 23 Mustang s kapotáží pro exportJawa 50 typ 23 Mustang s kapotáží pro export

Speciálně pro trh ve Velké Británii byla mimo agendu výrobního podniku realizována úprava s kapotáží. Byla to úprava, po které by mladí jezdci u nás šíleli, kterou ale Britové brali spíš jako recesi.

Podrobné informace v článku: Exportní Jawa 223.220 Mustang Sport („kapotovaná“)


Jawa 50 typ 23B Golden Sport

Do Západního Německa (NSR) a Velké Británie se Mustang také vyvážel pod označením Golden Sport, zbarvení bylo ale oranžové (popřípadě kanárkově žluté) v kombinaci s šedými blatníky. Golden Sport měl snížený výkon a maximální rychlost, aby ho bylo možné provozovat jako moped.

Podrobné informace v článku: Vývozní Jawa 23B Golden Sport se sníženým výkonem


Jawa 50 typ 23M Mustang se sníženým výkonem (1976 – ?)

Vývozní motocykl Jawa 50 typ 23 Mustang se sníženým výkonem, karburátorem z mopedu Babetta a netradiční zelenou barvou

Jednomístné vývozní provedení pro západní země (Francie, Německo).
Snížený výkon a maximální rychlost 45 km/h. Úzká řídítka a netradiční zelená barva.

Podrobné informace v článku: Vývozní Jawa 23M Mustang (se sníženým výkonem)


Provedení pro Maďarsko se sníženým výkonem (1978 – 1982)

Vývozní provedení Jawa 23 Mustang pro Maďarsko se sníženým výkonem

Výkon a maximální rychlost sníženy standardním způsobem (delší výfukové koleno, přiškrcený karburátor, menší řetězové kolečko). Oproti standardní verzi neměl zadní stupačky (ani návarky na kyvné vidlici) a bzučák (klakson) byl nahrazen zvonkem z jízdního kola, umístěným na řídítkách. Elektroinstalace měla nižší světelný výkon 20 W.

Výroba a export probíhal od konce 80. let (cca od roku 1978) do ukončení výroby v roce 1982. Většina těchto Mustangů byla ve žluto-šedé, popřípadě červeno-šedé barevné kombinaci.

Podrobnější informace ve článku: Jawa 23 Mustang pro Maďarsko.


Jawa 223 Mustang pro Británii (1980)

Další zajímavý pokus o zmodernizování Mustanga z roku 1980. O tomto provedení se píše v britském časopise.

Světlomet, tachometr a vysoká řídítka jsou použity z mopedu. Řídítka jsou uchycená k hornímu (odnímatelnému) nosníku přední teleskopické vidlice pomocí dvou objímek. Na nádrži je nová, nálepka s logem Jawa. Zda se toto provedení skutečně dostalo do výroby mi není známo.


Jawa 23 Mustang – technické údaje

Motor
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm 3
Kompresní poměr 9,2 : 1
Největší výkon 3,5 k (2,6 kW)/6500 ot/min.
Rozvod pístem
Mazání směs 30 : 1
Karburátor Jikov 2917 PSb (hl. tryska 68, tryska volnoběhu 38)
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Světelný výkon zapalování 20 W (od roku 1975 30W)
Zapalovací cívka 8 V
Zapalovací svíčka PAL 14–8R
Předstih zážehu 1,6 – 1,9
Vzdálenost kontaktů přerušovače 0,4 mm
Převodové ústrojí
Převodovka třístupňová
Spojka dvoulamelová v olejové lázni
Primární převod – poměr 2,43 : 1 (14/34 zubů)
Primární převod – řetěz válečkový řetěz (ČZ – Favorit 3/8″ x 3/8″ – 44 článků)
Sekundární převod – poměr 4,58:1 (12/55), nebo 4,23:1 (13/55)
Sekundární převod – řetěz válečkový řetěz (12,7×5,2 – 109+1 článek)
Poměr převodů:
1. převod 1 : 2,7 (23/14×23/14)
2. převod 1 : 1,479 (23/14×18/20)
3. převod 1 : 1 přímý záběr
Celkové převody: I. (sek. kolečko 13 zubů)
1. převod 1 : 27,72
2. převod 1 : 15,18
3. převod 1 : 10,27
Celkové převody: II. (sek. kolečko 12 zubů)
1. převod 1 : 30,03
2. převod 1 : 16,44
3. převod 1 : 11,13
Podvozek
Řazení nožní pákou na levé straně
Rám svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu
Přední vidlice teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice, odpružení dvěma samostatnými pružícími jednotkami s kapalinovými tlumiči, zdvih propružení 85 mm
Brzda vpředu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Brzda vzadu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Objem palivové nádrže 8l (rezerva 0,75l)
Spotřeba oleje 1 : 25
Přední kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Zadní kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Pneumatika přední 2,50×16″
Pneumatika zadní 2,75×16″
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1165 mm
Celková šířka 600 mm
Maximální výška 930 mm
Celková délka 1780 mm
Světlost 120 mm
Hmotnost 65 kg (bez paliva)
Užitečná hmotnost 160 kg
Výkony
Největší rychlost 60 km/h
Největší stoupavost 25 %
Průměrná spotřeba paliva 2,3l/100 km
3,2l/100 km při plném zatížení
Výroba
Výroba: 1968 – 1982

Jawa 50 typ 20, 21 Sport – technické údaje

Motor
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm 3
Kompresní poměr 9,2 : 1
Největší výkon 3,5 k (2,6 kW)/6500 ot/min.
Rozvod pístem
Mazání směs 33 : 1
Karburátor Jikov 2917 PSb (hl. tryska 68, tryska volnoběhu 38)
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Světelný výkon zapalování 20 W (od roku 1974 30W)
Zapalovací cívka 8 V
Zapalovací svíčka PAL 14–8R
Předstih zážehu 1,6 – 1,9
Vzdálenost kontaktů přerušovače 0,4 mm
Převodové ústrojí
Převodovka třístupňová
Spojka dvoulamelová v olejové lázni
Primární převod – poměr 2,43 : 1 (14/34 zubů)
Primární převod – řetěz válečkový řetěz (ČZ – Favorit 3/8″ x 3/8″ – 44 článků)
Sekundární převod – poměr 4,58:1 (12/55), nebo 4,23:1 (13/55)
Sekundární převod – řetěz válečkový řetěz (12,7×5,2 – 109+1 článek)
Poměr převodů:
1. převod 1 : 2,7 (23/14×23/14)
2. převod 1 : 1,479 (23/14×18/20)
3. převod 1 : 1 přímý záběr
Celkové převody: I. (sek. kolečko 13 zubů)
1. převod 1 : 27,72
2. převod 1 : 15,18
3. převod 1 : 10,27
Celkové převody: II. (sek. kolečko 12 zubů)
1. převod 1 : 30,03
2. převod 1 : 16,44
3. převod 1 : 11,13
Podvozek
Řazení nožní pákou na levé straně
Rám svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu
Přední vidlice teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice, odpružení dvěma samostatnými pružícími jednotkami s kapalinovými tlumiči, zdvih propružení 85 mm
Brzda vpředu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Brzda vzadu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Objem palivové nádrže 5,5 l (rezerva 0,75l)
Spotřeba oleje 1 : 25
Přední kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Zadní kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Pneumatika přední 2,50×16″
Pneumatika zadní 2,75×16″
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1165 mm
Celková šířka 600 mm
Maximální výška 930 mm
Celková délka 1780 mm
Světlost 120 mm
Hmotnost 65 kg (bez paliva)
Užitečná hmotnost 160 kg
Výkony
Největší rychlost 65 km/h
Největší stoupavost 25 %
Průměrná spotřeba paliva 2,3l/100 km
3,2l/100 km při plném zatížení
Výroba
Typ 20: 1966 – 1980
Typ 21 Sport: 1967 – 1978

Jawa 50 typ 05 – technické údaje

Motor
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm 3
Kompresní poměr 7,5 : 1
Největší výkon 3,0 k (2,2 kW)/6000 ot/min.
Rozvod pístem
Mazání směs 20 : 1
Karburátor
Karburátor Jikov 2915 PS
Průměr difusoru Ø 15 mm
Hlavní tryska 60
Volnoběžná tryska 38
Elektrická soustava
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Světelný výkon zapalování 20 W
Indukční cívka 8 V
Zapalovací svíčka PAL 14–7 RZ (Brisk N15C/N14C)
Předstih zážehu 2,3 – 2,6 mm
Vzdálenost kontaktů přerušovače 0,35 – 0,45 mm
Přední žárovka 6 V – 15W/15W
Zadní žárovka Sufid 6V – 5W
Převodové ústrojí
Převodovka třístupňová
Spojka dvoulamelová v olejové lázni
Primární převod – poměr 2,43 : 1 (14/34 zubů)
Primární převod – řetěz válečkový řetěz (ČZ – Favorit 3/8″ x 3/8″ – 44 článků)
Sekundární převod – poměr 4,58:1 (12/55), nebo 4,23:1 (13/55)
Sekundární převod – řetěz válečkový řetěz (12,7×5,2 – 111+1 článek)
Celkové převody: I. (sek. kolečko 13/55 zubů)
1. převod 1 : 28,99
2. převod 1 : 15,21
3. převod 1 : 10,28
Celkové převody: I. (sek. kolečko 12/55 zubů)
1. převod 1 : 31,58
2. převod 1 : 16,47
3. převod 1 : 11,13
Podvozek
Řazení nožní pákou na levé straně
Rám svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu
Přední vidlice teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice, odpružení dvěma samostatnými pružícími jednotkami s kapalinovými tlumiči, zdvih propružení 85 mm
Brzda vpředu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Brzda vzadu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Objem palivové nádrže 5,5 l (rezerva 0,75l)
Spotřeba oleje 1 : 25
Přední kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Zadní kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Pneumatika přední 2,50×16″
Pneumatika zadní 2,75×16″
Tlak v přední pneumatice 1,5 atm.
Tlak v zadní pneumatice 1,9 atm.
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1165 mm
Celková šířka 570 mm
Maximální výška 930 mm
Celková délka 1780 mm
Světlost 120 mm
Hmotnost 70 kg
Užitečná hmotnost 160 kg
Výkony
Největší rychlost 60 km/h
Největší stoupavost 26 %
Průměrná spotřeba paliva 2,3l/100 km
Výroba
Výroba 1962 – 1966

Jawa 555 – technické údaje

Motor
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm 3
Kompresní poměr 6,6 : 1
Největší výkon 2,2 k (1,62 kW)/5500 ot/min.
Rozvod pístem
Mazání směs 20 : 1
Karburátor Jikov 2914 Hz
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Světelný výkon zapalování 20 W
Zapalovací cívka 6 V
Zapalovací svíčka PAL 14–5 RZ
Předstih zážehu 2,8 – 3,1 mm
Vzdálenost kontaktů přerušovače 0,33 – 0,4 mm
Převodové ústrojí
Převodovka třístupňová
Spojka lamelová v olejové lázni
Primární převod válečkovým řetězem 2,43 : 1 (9,5×5,8 – 44 článků)
Sekundární převod válečkovým řetězem 4,23: 1 (12,7×5,2 – 111+1 článek)
Celkové převody: I. (sek. kolečko 13 zubů)
1.převod 1:30,22
2.převod 1:17,64
3.převod 1:7,74
Podvozek
Řazení nožní pákou na levé straně
Rám svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu
Přední vidlice teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice s dvěma centrálními pružinami, zdvih propružení 50 mm
Brzda vpředu celonábojová bubnová, Ø 125 mm
Brzda vzadu celonábojová bubnová, Ø 125 mm
Objem palivové nádrže 3,5 l
Spotřeba oleje 1 : 25
Přední kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Zadní kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Pneumatika přední 2,50×16″
Pneumatika zadní 2,75×16″
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1165 mm
Celková šířka 560 mm
Maximální výška 935 mm
Celková délka 1780 mm
Světlost 132 mm
Hmotnost 58 kg
Užitečná hmotnost 130 kg
Výkony
Největší rychlost 60 km/h
Největší stoupavost 30 %
Průměrná spotřeba paliva 1,9l/100 km
Výroba
Výroba 1958 – 1962

Jawa 50 typ 550 „pařez“ – technické údaje

Motor
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm3
Kompresní poměr 6,1 : 1;   6,6:1 (od 28.5.1958)
Největší výkon 1,6k (1,2 kW)/5000 ot/min.;   2,2k (1,6 kW)/5500 ot/min. (od 28.5.1958)
Rozvod pístem
Mazání směs 20 : 1
Karburátor Jikov 2912P;   Jikov 2914Hz (od 28.5.1958)
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Zapalovací cívka 6 V
Zapalovací svíčka PAL 14–5 RZ
Předstih zážehu 2,8–3,1 mm
Vzdálenost kontaktů přerušovače 0,4 mm
Převodové ústrojí
Převodovka třístupňová
Primární převod válečkovým řetězem 2,43 : 1
Sekundární převod válečkovým řetězem 4,23: 1 (13/55 zubů)
Spojka lamelová v olejové lázni
Podvozek
Řazení nožní pákou na levé straně
Rám svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu
Přední vidlice teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice s centrální pružinou, zdvih propružení 50 mm
Brzda vpředu bubnová jednostranná, Ø 100 mm
Brzda vzadu bubnová jednostranná, Ø 100 mm
Objem palivové nádrže 3,5 l
Spotřeba oleje 1 : 25
Přední kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″
Zadní kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″
Pneu 2,50×16″
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1165 mm
Celková šířka 600 mm
Maximální výška 936 mm
Celková délka 1770 mm
Výroba
Výroba 1955 – 1958