Category Archives: Stadion


Technické údaje mopedů Stadion S11, S22, S23

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 10.12.2018

MOTOR
Typ motoru: Jawa 50 typ 552, benzinový, zážehový, dvoudobý, vzduchem chlazený se šikmým válcem skloněným vpřed, s vratným vyplachováním
Výrobce: MOTOR n. p. České Budějovice
Počet válců: 1
Obsah válce: 49,8 ccm³
Vrtání: 38 mm
Zdvih: 44 mm
Kompresní poměr: 1:7,5
Výkon: 1,5 k při 4250 ot./min
Hlučnost motoru při 35 km/hod.: Maximálně 73 dB
Maximální kroutící moment: 0,27 kgm
Maximální otáčky: 6000 otáček/min
Mazání: Směsí oleje a benzinu 1:25 (dle příručky)
Délka klik: 134 mm
KARBURÁTOR
Typ karburátoru: Přírubový monoblokové konstrukce s čističem vzduchu Jikov 2912 M
Průměr difuzéru: 12 mm
Čistič vzduchu: 35 mm
Hlavní tryska: 45 (ČSN), 52 (Solex)
Poloha jehly: 2. zářez shora
Spotřeba paliva při 20 km/hod.: 1,2 l / 100 km
Spotřeba paliva při 30 km/hod.: 1,3 l / 100 km
Spotřeba paliva při 40 km/hod.: 1,4 l / 100 km
PŘEVODY A SPOJKA
Typ převodovky: Dvoustupňová v bloku s motorem
Primární převod prováděn: Ozubenými koly se šikmým ozubením
Sekundární převod prováděn: Řetězem Favorit Transport 12,7 x 4,8 mm, 112, nově 114 článků
Primární převod: 1 : 4,75 (12 / 57 zubů)
Sekundární převod: 1 : 2,92 (12 (13) / 35 zubů)
Poměr převodu na 1. převodový stupeň: 1 : 2,01 (16) 13 x 18 (11)
Poměr převodu na 2. převodový stupeň: 1 : 1 (přímý záběr)
Celkový převodový poměr na I. stupeň: 1 : 27,90
Celkový převodový poměr na II. stupeň: 1 : 13,88
Celkový převod startéru: 1 : 24
Ovládání řadícího ústrojí: Otočnou rukojetí vázanou na páčku spojky (systém Magura)
Spojka: Dvoulamelová (azbesto-pryskyřicové obložení) s ocelovou mezilamelou, v olejové lázni. Umístěna na klikové hřídeli
PODVOZEK
Rám: Otevřený, svařovaný z ocelových trubek
Brzdy: Mechanické, plnonábojové, bubnové
Ovládání přední brzdy: Ruční ­ páčkou na řídítkách
Ovládání zadní brzdy: Zpětným pohybem šlapadel
Brzdná plocha jedné brzdy: 40,2 cm²
Rozměr ráfků: 23 x 2,0
Rozměr pneumatik: 23 x 2,0
Tlak v přední pneumatice: 1,7 atm
Tlak v zadní pneumatice: 2,0 atm
Závit drátu: M3
Průměr drátu: 2,65 mm
Počet drátů: 36 ks
Délka drátu: 198 mm
Přední vidlice: S kyvnými vahadly, odpružena dvěma gumovými bloky
Zadní vidlice: Pevná, bez odpružení
Max. zdvih přední kyvné vidlice: 65 mm
Sedlo: Výškově i podélně stavitelné, odpruženo kyvným čepem a spirálovou pružinou, potah sedla dvojitý, pryžový
ELEKTRICKÉ VYBAVENÍ
Zapalování: Setrvačníkové magneto Pal Magneton 6V/18W (systém Bosch)
Předstih zážehu: 2,8 – 3,1 mm
Vzdálenost kontaktů: 0,4 mm
Střídavý proud: 6 V
Výkon magneta (světelné cívky): 18 W
Přední žárovka: 6V-15/15 W
Zadní žárovka: 6 V / 3 W
Přepínač světel: Přední světlo – tlumené, dálkové. Zadní světlo – tlumené, dálkové
Zapalovací svíčka: Brisk N14C
Vzdálenost elektrod svíčky: 0,5 mm
JÍZDNÍ PARAMETRY
Minimální rychlost na I. stupeň: 8 km/h
Minimální rychlost na II. stupeň: 15 km/h
Maximální rychlost na I. stupeň: 15 km/h
Maximální rychlost na II. stupeň: 45 km/h
Maximální stoupání: 18 %
Brzdná dráha z 40 km/hod – přední brzda: 21 m
Brzdná dráha z 40 km/hod – zadní brzda: 15 m
Brzdná dráha z 40 km/hod – obě brzdy: 12 m
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Výška mopedu: 1000 mm
Šířka mopedu: 600 mm
Délka mopedu: 1750 mm
Váha mopedu bez paliva: 39 kg
Váha mopedu s palivem: 42 kg
Maximální zatížení mopedu: 100 kg
Maximální váha: 142 kg
Maximální zatížení předního kola: 52 kg
Maximální zatížení zadního kola: 90 kg
NÁPLNĚ A MAZIVA
Obsah nádrže: 3l ; není rezerva
Převodová skříň: Olej s vizkozitou 90 W
Řetěz:
Maznice přední kyvné vidlice: Plastidké mazivo: G3 (grafitové), Molyka G (molybdenové)
Náhon tachometru: Plastické mazivo: A00
Čepy sedla: Mazací olej ve spreji

Mopedy Stadion – všechny příspěvky


Popis, údaje:

Dokumentace:

    Galerie:

      Návody úprav:


      Přestavba sériového mopedu Stadion S11 na plochodrážní moped Stadion S26

      Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
      aktualizováno: 21.11.2017

      Plochodrážní speciál - moped Stadion S26

      Plochodrážní speciál Stadion S26

      Komplexní návod na úpravu sériového mopedu na plochodrážní speciál, vydaný podnikem OTS n.p. MOTOR České Budějovice.

      Návod obsahuje výkresovou dokumentaci s popisem úpravy podvozku i motoru.

      Návod: Stadion-S26-prestavba-serioveho-mopedu-Stadion-S11.pdf


      Plochodrážní speciál moped Stadion S26 (zdroj: Moped Team Trychtářov, www.mtrychtarov.cz)

      Plochodrážní speciál moped Stadion S26 (zdroj: Moped Team Trychtářov, www.mtrychtarov.cz)

      Dobová fotografie ze závodu plochodrážních Stadionů S26

      Dobová fotografie ze závodu


      Návod na úpravu motoru Stadion (S11, S22, S23)

      Vložil: Ladislav Ševčík („Pajka“)
      aktualizováno: 23.8.2016

      Dobový návod na úpravu motoru Stadion (typ motoru Jawa 552). S menšími rozdíly je aplikovatelná i na Jawetty (typ motoru Jawa 551).

      Návod na úpravu motoru Stadion (Jawa 552) - strana 3 Návod na úpravu motoru Stadion (Jawa 552) - strana 2 Návod na úpravu motoru Stadion (Jawa 552) - strana 1


      Mopedy Stadion (S11, S22, S23)

      Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
      aktualizováno: 28.03.2017

      Výtah z článku na webu: www.motomagazin.cz

      Historie mopedů má v Československu mnohaletou tradici. Meziválečná legislativa mopedy zvýhodňovala tím, že nemusely být registrovány a k jejich řízení nebyl potřebný řidičský průkaz, přičemž zdvihový objem byl omezen na 100 cm3. Známé z této doby jsou především motokola ČZ 76 Kaktus, ČZ 98 a Jawa Robot.

      Díky vývoji motocyklových technologií vznikla po válce nová objemová třída 50 cm3 a s ní i moped Jawa 550 (přezdívaný Pionýr), který měl být nástupcem meziválečných motokol (jeho prototypová série šlapadla měla). Díky legislativním změnám v roce 1955 ale začal pionýr spadat do skupiny „malý motocykl“ a do výroby se dostal již bez pomocných šlapadel. Otázkou času tedy pouze bylo, kdy se v této objemové třídě objeví podobný stroj, který by byl jednodušší a odpovídal nové specifikaci mopedu.

      Vývojem mopedu byly pověřeny dvě vývojové oddělení: Vývojové oddělení velkoprůmyslu Rokycany a Vývojové oddělení Závodů 9. května.

      Vznik mopedu Stadion S11

      Logo (štítek) Stadion

      V roce 1956 vznikl v Rokycanech pod vedením konstruktéra Sovadiny prototyp mopedu Stadion provizorně opatřený motorem Fichtel & Sachs 48 cm3. A v Závodech 9. května (Jawa) vznikl moped Jawetta opatřený motorem Jawa 551, který koncepčně vycházel z motoru Jawa 550. Oba prototypy (ještě bez obchodního názvu) byly představeny veřejnosti na II. Strojírenské výstavě v Brně téhož roku.

      V období let 1956 – 1957 vzniklo zřejmě ještě několik prototypů opatřených motorem Fichtel & Sachs a taktéž i s československým motorem JAWA 552, který vznikl odvozením motoru 551 (Jawetta). Oba motory jsou až na jiný tvar bloku motoru, válce a hlavy konstrukčně shodné.

      Sériová výroba mopedu Stadion byla svěřena výrobci jízdních kol Velo Stadion, národní podnik, Rakovník (později spadající pod Motor, n.p., České Budějovice) v druhém pololetí toku 1957. Motory dodával Motor, n.p., České Budějovice. Obchodní název Stadion dostal moped dle tradiční značky výrobního podniku Velo Stadion. Moped dostal označení S11.

      Hlavní inovací při výrobě modelu S11 byla přední vidlice. První vyráběné série byly vybaveny jednoduchou přední vidlicí s rameny odpruženými zkrutnými pryžovými bloky. To se ale příliš neosvědčilo a přední vidlice byla později inovována vahadly, odpruženými tlačnými pružinami shodné konstrukce jako v mopedech Jawetta.


      Moped Stadion S22

      Moped Stadion S 22, který přibyl do výrobního programu v roce 1960 přinesl větší jízdní komfort a výkony a taktéž větší unifikaci s mopedy Jawetta. Konstrukce mopedu byla kompletně přepracována. Motor byl vybaven novým polospádovým karburátorem Jikov 2912 PS na místo typu 2912M (M znamená monoblok) a tlumičem sání. Šířka pneumatik byla zvětšena z 2″ na 2,25″.


      Moped Stadion S23

      Labutí písní značky Stadion byl typ S 23, který byl představen v roce 1962. Tento sportovní moped designově navazoval na typ S 22. Motor JAWA 552 byl vybaven polospádovým karburátorem Jikov 2914 PS se zvětšeným průměrem difuzéru z Ø 12 mm na Ø 14 mm, čímž bylo dosaženo zvýšení jeho výkonu. Takto mohl moped dosáhnout maximální rychlosti až 60 km/hod. Zesílení rámu příčkou nad motorem, zvětšení průměru brzd na Ø 125 mm a osazení panelu řídítek větrným štítkem bylo logickou reakcí na zvýšené jízdní výkony tohoto stroje. Malosériová výroba byla určena pouze pro vývoz, ale nemalé množství kusů se prodalo i na našem trhu v různých výprodejích (po ukončení výroby). Několik málo kusů se dostalo do rukou českých majitelů nákupem mopedů vrácených zahraničními zákazníky na reklamaci. Provedení jednotlivých kusů mopedů S23 se mohou lišit dle konkrétních požadavků odběratelů.

      Výkony motorů jednotlivých modelů byly voleny tak, aby dodržely předpisy stanovené pro mopedy v zemích jejich prodeje.

      Na základě direktivního rozhodnutí orgánů moci, spojeným s restrukturalizací motocyklové výroby v Československu, byla výroba mopedů v Rakovníku v roce 1964 ukončena.