Category Archives: Stadion
Technické údaje mopedů Stadion S11, S22, S23
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 10.12.2018
MOTOR | |
Typ motoru: | Jawa 50 typ 552, benzinový, zážehový, dvoudobý, vzduchem chlazený se šikmým válcem skloněným vpřed, s vratným vyplachováním |
Výrobce: | MOTOR n. p. České Budějovice |
Počet válců: | 1 |
Obsah válce: | 49,8 ccm³ |
Vrtání: | 38 mm |
Zdvih: | 44 mm |
Kompresní poměr: | 1:7,5 |
Výkon: | 1,5 k při 4250 ot./min |
Hlučnost motoru při 35 km/hod.: | Maximálně 73 dB |
Maximální kroutící moment: | 0,27 kgm |
Maximální otáčky: | 6000 otáček/min |
Mazání: | Směsí oleje a benzinu 1:25 (dle příručky) |
Délka klik: | 134 mm |
KARBURÁTOR | |
Typ karburátoru: | Přírubový monoblokové konstrukce s čističem vzduchu Jikov 2912 M |
Průměr difuzéru: | 12 mm |
Čistič vzduchu: | 35 mm |
Hlavní tryska: | 45 (ČSN), 52 (Solex) |
Poloha jehly: | 2. zářez shora |
Spotřeba paliva při 20 km/hod.: | 1,2 l / 100 km |
Spotřeba paliva při 30 km/hod.: | 1,3 l / 100 km |
Spotřeba paliva při 40 km/hod.: | 1,4 l / 100 km |
PŘEVODY A SPOJKA | |
Typ převodovky: | Dvoustupňová v bloku s motorem |
Primární převod prováděn: | Ozubenými koly se šikmým ozubením |
Sekundární převod prováděn: | Řetězem Favorit Transport 12,7 x 4,8 mm, 112, nově 114 článků |
Primární převod: | 1 : 4,75 (12 / 57 zubů) |
Sekundární převod: | 1 : 2,92 (12 (13) / 35 zubů) |
Poměr převodu na 1. převodový stupeň: | 1 : 2,01 (16) 13 x 18 (11) |
Poměr převodu na 2. převodový stupeň: | 1 : 1 (přímý záběr) |
Celkový převodový poměr na I. stupeň: | 1 : 27,90 |
Celkový převodový poměr na II. stupeň: | 1 : 13,88 |
Celkový převod startéru: | 1 : 24 |
Ovládání řadícího ústrojí: | Otočnou rukojetí vázanou na páčku spojky (systém Magura) |
Spojka: | Dvoulamelová (azbesto-pryskyřicové obložení) s ocelovou mezilamelou, v olejové lázni. Umístěna na klikové hřídeli |
PODVOZEK | |
Rám: | Otevřený, svařovaný z ocelových trubek |
Brzdy: | Mechanické, plnonábojové, bubnové |
Ovládání přední brzdy: | Ruční páčkou na řídítkách |
Ovládání zadní brzdy: | Zpětným pohybem šlapadel |
Brzdná plocha jedné brzdy: | 40,2 cm² |
Rozměr ráfků: | 23 x 2,0 |
Rozměr pneumatik: | 23 x 2,0 |
Tlak v přední pneumatice: | 1,7 atm |
Tlak v zadní pneumatice: | 2,0 atm |
Závit drátu: | M3 |
Průměr drátu: | 2,65 mm |
Počet drátů: | 36 ks |
Délka drátu: | 198 mm |
Přední vidlice: | S kyvnými vahadly, odpružena dvěma gumovými bloky |
Zadní vidlice: | Pevná, bez odpružení |
Max. zdvih přední kyvné vidlice: | 65 mm |
Sedlo: | Výškově i podélně stavitelné, odpruženo kyvným čepem a spirálovou pružinou, potah sedla dvojitý, pryžový |
ELEKTRICKÉ VYBAVENÍ | |
Zapalování: | Setrvačníkové magneto Pal Magneton 6V/18W (systém Bosch) |
Předstih zážehu: | 2,8 – 3,1 mm |
Vzdálenost kontaktů: | 0,4 mm |
Střídavý proud: | 6 V |
Výkon magneta (světelné cívky): | 18 W |
Přední žárovka: | 6V-15/15 W |
Zadní žárovka: | 6 V / 3 W |
Přepínač světel: | Přední světlo – tlumené, dálkové. Zadní světlo – tlumené, dálkové |
Zapalovací svíčka: | Brisk N14C |
Vzdálenost elektrod svíčky: | 0,5 mm |
JÍZDNÍ PARAMETRY | |
Minimální rychlost na I. stupeň: | 8 km/h |
Minimální rychlost na II. stupeň: | 15 km/h |
Maximální rychlost na I. stupeň: | 15 km/h |
Maximální rychlost na II. stupeň: | 45 km/h |
Maximální stoupání: | 18 % |
Brzdná dráha z 40 km/hod – přední brzda: | 21 m |
Brzdná dráha z 40 km/hod – zadní brzda: | 15 m |
Brzdná dráha z 40 km/hod – obě brzdy: | 12 m |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Výška mopedu: | 1000 mm |
Šířka mopedu: | 600 mm |
Délka mopedu: | 1750 mm |
Váha mopedu bez paliva: | 39 kg |
Váha mopedu s palivem: | 42 kg |
Maximální zatížení mopedu: | 100 kg |
Maximální váha: | 142 kg |
Maximální zatížení předního kola: | 52 kg |
Maximální zatížení zadního kola: | 90 kg |
NÁPLNĚ A MAZIVA | |
Obsah nádrže: | 3l ; není rezerva |
Převodová skříň: | Olej s vizkozitou 90 W |
Řetěz: | |
Maznice přední kyvné vidlice: | Plastidké mazivo: G3 (grafitové), Molyka G (molybdenové) |
Náhon tachometru: | Plastické mazivo: A00 |
Čepy sedla: | Mazací olej ve spreji |
Mopedy Stadion – všechny příspěvky
Popis, údaje:
[catlist name=“clanek+stadion“]
Dokumentace:
[catlist name=“stadion+dokumentace“]
Galerie:
[catlist name=stadion+monografie]
Návody úprav:
[catlist name=stadion+tuning]
Přestavba sériového mopedu Stadion S11 na plochodrážní moped Stadion S26
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.11.2017
Komplexní návod na úpravu sériového mopedu na plochodrážní speciál, vydaný podnikem OTS n.p. MOTOR České Budějovice.
Návod obsahuje výkresovou dokumentaci s popisem úpravy podvozku i motoru.
Návod: Stadion-S26-prestavba-serioveho-mopedu-Stadion-S11.pdf
Návod na úpravu motoru Stadion (S11, S22, S23)
Vložil: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 23.8.2016
Dobový návod na úpravu motoru Stadion (typ motoru Jawa 552). S menšími rozdíly je aplikovatelná i na Jawetty (typ motoru Jawa 551).
Mopedy Stadion (S11, S22, S23)
Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 28.03.2017
Výtah z článku na webu: www.motomagazin.cz
Historie mopedů má v Československu mnohaletou tradici. Meziválečná legislativa mopedy zvýhodňovala tím, že nemusely být registrovány a k jejich řízení nebyl potřebný řidičský průkaz, přičemž zdvihový objem byl omezen na 100 cm3. Známé z této doby jsou především motokola ČZ 76 Kaktus, ČZ 98 a Jawa Robot.
Díky vývoji motocyklových technologií vznikla po válce nová objemová třída 50 cm3 a s ní i moped Jawa 550 (přezdívaný Pionýr), který měl být nástupcem meziválečných motokol (jeho prototypová série šlapadla měla). Díky legislativním změnám v roce 1955 ale začal pionýr spadat do skupiny „malý motocykl“ a do výroby se dostal již bez pomocných šlapadel. Otázkou času tedy pouze bylo, kdy se v této objemové třídě objeví podobný stroj, který by byl jednodušší a odpovídal nové specifikaci mopedu.
Vývojem mopedu byly pověřeny dvě vývojové oddělení: Vývojové oddělení velkoprůmyslu Rokycany a Vývojové oddělení Závodů 9. května.
Vznik mopedu Stadion S11
V roce 1956 vznikl v Rokycanech pod vedením konstruktéra Sovadiny prototyp mopedu Stadion provizorně opatřený motorem Fichtel & Sachs 48 cm3. A v Závodech 9. května (Jawa) vznikl moped Jawetta opatřený motorem Jawa 551, který koncepčně vycházel z motoru Jawa 550. Oba prototypy (ještě bez obchodního názvu) byly představeny veřejnosti na II. Strojírenské výstavě v Brně téhož roku.
V období let 1956 – 1957 vzniklo zřejmě ještě několik prototypů opatřených motorem Fichtel & Sachs a taktéž i s československým motorem JAWA 552, který vznikl odvozením motoru 551 (Jawetta). Oba motory jsou až na jiný tvar bloku motoru, válce a hlavy konstrukčně shodné.
Sériová výroba mopedu Stadion byla svěřena výrobci jízdních kol Velo Stadion, národní podnik, Rakovník (později spadající pod Motor, n.p., České Budějovice) v druhém pololetí toku 1957. Motory dodával Motor, n.p., České Budějovice. Obchodní název Stadion dostal moped dle tradiční značky výrobního podniku Velo Stadion. Moped dostal označení S11.
Hlavní inovací při výrobě modelu S11 byla přední vidlice. První vyráběné série byly vybaveny jednoduchou přední vidlicí s rameny odpruženými zkrutnými pryžovými bloky. To se ale příliš neosvědčilo a přední vidlice byla později inovována vahadly, odpruženými tlačnými pružinami shodné konstrukce jako v mopedech Jawetta.
Moped Stadion S22
Moped Stadion S 22, který přibyl do výrobního programu v roce 1960 přinesl větší jízdní komfort a výkony a taktéž větší unifikaci s mopedy Jawetta. Konstrukce mopedu byla kompletně přepracována. Motor byl vybaven novým polospádovým karburátorem Jikov 2912 PS na místo typu 2912M (M znamená monoblok) a tlumičem sání. Šířka pneumatik byla zvětšena z 2″ na 2,25″.
Moped Stadion S23
Labutí písní značky Stadion byl typ S 23, který byl představen v roce 1962. Tento sportovní moped designově navazoval na typ S 22. Motor JAWA 552 byl vybaven polospádovým karburátorem Jikov 2914 PS se zvětšeným průměrem difuzéru z Ø 12 mm na Ø 14 mm, čímž bylo dosaženo zvýšení jeho výkonu. Takto mohl moped dosáhnout maximální rychlosti až 60 km/hod. Zesílení rámu příčkou nad motorem, zvětšení průměru brzd na Ø 125 mm a osazení panelu řídítek větrným štítkem bylo logickou reakcí na zvýšené jízdní výkony tohoto stroje. Malosériová výroba byla určena pouze pro vývoz, ale nemalé množství kusů se prodalo i na našem trhu v různých výprodejích (po ukončení výroby). Několik málo kusů se dostalo do rukou českých majitelů nákupem mopedů vrácených zahraničními zákazníky na reklamaci. Provedení jednotlivých kusů mopedů S23 se mohou lišit dle konkrétních požadavků odběratelů.
Výkony motorů jednotlivých modelů byly voleny tak, aby dodržely předpisy stanovené pro mopedy v zemích jejich prodeje.
Na základě direktivního rozhodnutí orgánů moci, spojeným s restrukturalizací motocyklové výroby v Československu, byla výroba mopedů v Rakovníku v roce 1964 ukončena.