Category Archives: tuning


Plexi kryt zapalování

Autor: konyk3@azet.sk
aktualizováno: 10.12.2018

Takže dnes som si pre vás pripravil tuning krytu zapaľovania. Efekt spočíva v tom, že pri naštartovanom motore je krásne vidieť, ako pracuje vačka a kladivko (hlavne večer je vidieť iskrenie). Pre tých náročnejších môžeme toto doplniť o podsvietenie zapaľovania do červena, modra, zelena alebo žlta a okoreniť to o blikanie, ale to až v ďalšom príspevku, kde sa budem venovať čisto len podsvieteniu (všetko na 6V).

Čo potrebujeme:

Kúsok plexiskla s ochrannou fóliou približne o rozmeroch 13×11 cm a hrúbky 4 mm (ja som to robil z väčšieho kusu, pretože som si vytvoril tak 5 kusov do zásoby).
Kryt zo zapaľovania (JAWA 50 typ 20, 21 a 23 ).
Vrták priemeru úchytných šróbov tohto krytu (tuším je to 5 vrták, ale dajte radšej 5, 3 mm, lebo, keď to budete doťahovať tak opatrne, aby vám to nepopraskalo) a jeden vrták 7 mm pre zápustné hlavičky šrobikov.
Lupienkovú pílku, pilník (ja som použil kotúčovú brúsku, nie karbošku).

Postup práce:
Zoberieme si plexisklo a pôvodný plechový kryt, položíme ho na plexisklo a obtiahneme centrofixkou (aj dierky na šróbiky). Ak to už máme uchytíme si plexi do zveráku a lupienkovou pílkou vyrežeme požadovaný tvar. Pre kontrolu si takto vyrezané plexi prirovnáme na zapaľovanie čím docielime to, že uvidíme, kde nám to prečnieva a či máme správne namaľované otvory na šróbiky. Ak nám to niekde prečnieva tak si tieto miesta vyznačíme fixou a obrúsime pilníkom alebo brúskou na požadovaný tvar, ako je na obrázku dole.

Na brúske obrúsime ostré a drsné hrany, pri čom stále si to chodíme prirovnávať či už nám to perfektne pasuje a až potom vyvŕtame otvory pre šróbiky. Keď to už budeme mať strhneme ochrannú fóliu z plexiskla namontujeme a na obrázku dole je výsledok.


Stroboskop s LED (pro seřízení předstihu)

Autor: Tomáš Brožek („Chong“)
vloženo: 21.3.2018

Pro pokusy se zapalováním, odlaďováním a seřizováním předstihu vznikla konstrukce stroboskopu. Z důvodu větší technické náročnosti jsem se nažil vyhnout vývoji s xenonovou výbojkou. Láce a jednoduchost konstrukce s LED je však vykoupena nižší svítivostí oproti zapojení s xenonovou výbojkou.

Zapojení je navržené pro napájení 12V. Na konci napájecích kabelů jsou krokodýlky pro jednoduché připojení k elektroinstalaci motorky, či auta. Napájecí vstup je chráněný proti přepólování.

Snímání signálu výboje je řešeno kapacitně. Na signálový vstup stroboskopu je připojen stíněný vodič na jehož jádro je na konci přiletován měděný drát o průměru 0,7 mm a délky cca 30 cm. Při měření se drát navine v těsných závitech okolo vysokonapěťového kabelu vedoucího ke svíčce. Citlivost vstupu určuje množství navinutých závitů.

Při pečlivé výrobě chodí stroboskop na první zapojení a není třeba nic nastavovat. Na místě LED lze použít v podstatě libovolnou bílou vysocesvítivou LED. V konstrukci jsem použil bílou LED o průměru 10 mm o svítivosti 10.000 mcd.

Stroboskop je umístěn v krabičce U-SONDA3 www.gme.cz.

Podklady pro výrobu stáhnete zde: stroboskop


Diskuze k článku ze staré verze tohoto webu:

Jaroslav R. rrosomak@seznam.cz

 

26. únor 2011   #2

dobry den mam vybojku z fotoaparatu a chtel bych si z toho udelat stroboskop, ale nevim jak na to poslal by ste mi nejake jednoduche schema na zapojeni dekuji

brano branko@bobell.sk

 

18. prosinec 2011   #4

dobra vecicka chcel by som si to vyrobit ale neviem ake suciastky my treba … nema niekto zoznam..?

fischerko

 

21. prosinec 2011   #5

zdravim rad by som sa opytal kde som urobil chybu

stroboskop som postavil, signal s kabla berie ale ledka skor svieti ako blika.

mozno stoji za zmienku ze som to pouzil na 4 taktny motor ale to by nemal byt problem. vdaka za odpoved

Anonymní el.nico@seznam.cz

 

18. leden 2012   #6

Zdravim,chtěl jsem se zeptat,jestli to bude fungovat i na Škoda Favorit se vstřikovacím motorem.Popřípadě jestli by mi to někdo vyrobil a zakolik?Dík za odpověd-spěchám na to

Pavel dvorakpavel663@seznam.cz

 

31. leden 2012   #7

Nebliká mi to… po zapojení +12 nic nehoří, nesvítí atd… a když se dotknu snímacího drátu tak se ledka rozsvítí, ale nezhasne… podežřívám resetování časovače… může někdo poradit


Přestavba sériového mopedu Stadion S11 na plochodrážní moped Stadion S26

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.11.2017

Plochodrážní speciál - moped Stadion S26

Plochodrážní speciál Stadion S26

Komplexní návod na úpravu sériového mopedu na plochodrážní speciál, vydaný podnikem OTS n.p. MOTOR České Budějovice.

Návod obsahuje výkresovou dokumentaci s popisem úpravy podvozku i motoru.

Návod: Stadion-S26-prestavba-serioveho-mopedu-Stadion-S11.pdf


Plochodrážní speciál moped Stadion S26 (zdroj: Moped Team Trychtářov, www.mtrychtarov.cz)

Plochodrážní speciál moped Stadion S26 (zdroj: Moped Team Trychtářov, www.mtrychtarov.cz)

Dobová fotografie ze závodu plochodrážních Stadionů S26

Dobová fotografie ze závodu


Tranzistorové 12V (6V) zapalování

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“),
aktualizováno: 20.11.2017

Autor článku není známý. Navíc vás chci upozornit, že tohle zapalování jde použít pouze se stejnosměrným napětím, tj. u motocyklu s dynamem nebo s použitím usměrňovače a baterky.

Princip je v podstatě obdobný jako u klasického bateriového zapalování. Spínání indukčního proudu (resp. změnu toku proudu v obvodu – tj. i změnu magnetického toku) nyní zajišťuje výkonový tranzistor T2 (KU 605) (kondenzátor je ze zapojení vyřazen!), tento výkonový tranzistor je ovládán tranzistorem T1 (KF 517) a tento je ovládán původním mechanickým přerušovačem (kladívkem). Přičemž přes kontakty přerušovače nyní protéká proud 15 mA, který je podstatně menši než 3A, který nyní protéká přes tranzistor T2. Na stejném principu pracuji všechna ostatní bezkontaktní zapalovaní, kde jsou jen mechanické přerušovače (kladívka) nahrazena jiným snímačem polohy klikového hřídele.

Pár konstrukčních rad na závěr:

Je nutné počítat s tím, že výkonový tranzistor KU 605 se při provozu dost zahřívá a proto je nutné jej umístit na chladič! První prototyp, který jsem vyrobil, pracoval v naší Škodovce 120L spolehlivě asi půl roku, poté odešel tranzistor T2, neboť jsem použil jen velice malý chladič. Chladiče je možné koupit buď přímo v prodejnách elektro součástek, nebo lze použit starých chladičů, které se v hojnosti vyskytuji na koncových stupních zesilovačů, možno je použít i obyčejný hliníkový plech.

Součástky:

Rezistory:

  • R1 – 8,2 Ohm 6W
  • R2 – 10 Ohm 1W
  • R3 – 10 Ohm 1W

Tranzistory:

  • T1 – KF517 + chladič
  • T1 – KU605 + chladič
Tranzistorové 12V (6V) bateriové zapalování - schéma zapojení

Schéma zapojení


Volnoběžka k mopedu Babetta

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 14.11.2017

Návod otisknutý v časopisu Udělej si sám (45/1983). Zajímavé konstrukční řešení umožňující sjíždění kopců „na volnoběh“. Součástky potřebné pro úpravu jsou ale bohužel v domácích podmínkách nevyrobitelné.

Udělej si sám 45/1983 (strana 40-41) - Volnoběžka mopedu

Udělej si sám 45/1983 (2)

Udělej si sám 45/1983 (strana 40-41) - Volnoběžka mopedu

Udělej si sám 45/1983 (2)


6V regulátor napětí (dobíjení) 2

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 10.11.2017

Návod je se svolením autora převzatý z (obsahově zaniklého) webu: www.jawa-23.wz.cz.

Regulátor se připojuje na usměrněné (stejnosměrné) napětí a funguje jako výkonová Zenerova dioda, tj. zatěžuje připojený obvod tím více, čím větší je napětí.

Stabilizátor 6V napětí (regulátor dobíjení) - schéma zapojení

Schéma zapojení 6V regulátoru

K zapojení:

R2 – klasický trimr 1k (nastavuje se ním napětí)
D1 – Zenerova dioda 5,1 V (velmi hrubé nastavení stabilizace napětí – lze takto postavit stabilizátor třeba na 12V, tj. zenerka něco kolem 11V)
Q1 – jakýkoliv PNP tranzistor v pouzdře TO92
Q2 – jakýkoliv výkonový NPN tranzistor, jen je třeba, aby měl velký Pmax (max. ztrátový výkon – alespoň 50W) a také je nutné ho dát na pořádný chladič!
výstupní svorky jsem použil Fastony 4,8mm úhlové do plošných spojů – je pro ně uzpůsoben plošňák

Podklady pro výrobu: 6V-regulator-2.zip


6V indikátor napětí (batest)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 10.11.2017

Návod je se svolením autora převzatý ze zaniklého webu: www.jawa-23.wz.cz.

Batest slouží jako indikátor napětí v soustavě. Je vhodný pro jakoukoli elektrickou soustavu s napětím 6V. Indikátor má 3 barevné LED diody. Zelená dioda značí optimální napětí (baterie je dobře nabitá), žlutá značí zatíženou soustavu (napětí baterie kleslo) a červená značí nízké napětí (baterie je málo nabitá nebo špatná).

6V indikátor napětí - batest

6V indikátor napětí – batest

Podklady pro výrobu: Batest.zip

Ploštný spoj (DPS) indikátoru napětí - batestu


6V regulátor napětí (dobíjení)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 10.11.2017

Nezbytná věc při úpravě elektroinstalace s baterkou. Návod je převzatý od Zdeňka Slovana z webu: https://www.jawa.mysteria.cz.

Umístění 6V regulátoru napětí (dobíjení) motocyklu Jawa 50

Umístění regulátoru na rámu

Je potřeba dobře chladit oba tranzistory, tady je použitý chladič ze starého počítače (z CPU).

Plánek (schéma) zapojení elektroinstalace s 6V regulátorem napětí (dobíjení)

Plánek zapojení elektroinstalace

Samotné zapojení vypadá asi tak:

  1. magneto
  2. baterie
  3. usměrňovače
  4. regulátor



Schéma zapojení 6V regulátoru napětí (dobíjení)

Schéma zapojení 6V regulátoru napětí (dobíjení)


Pětistupňová převodovka Jawa 90

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 8.11.2017

Přišla doba, kdy čtyřstupňové převodovky na „fichtlkupech“ už nebyly žádnou specialitou. Soutěživí lidé tak začali upravovat motory víc a začali do nich cpát převodovky ze zcela jiných motorů. Vzniklo tak třeba několik motorů s pětistupňovou převodovkou z Jawy 90 (SK90). Úprava ale vyžaduje vytvoření téměř celého bloku motoru znovu a není příliš rentabilní. Po letech dalšího vývoje jsou k dispozici převodovky, které pasují do původního motoru bez úprav.

Fotky motorů s převodovkou Jawa 90 tady nechávám spíš už jen pro povšimnutí.

Fotky nedokončeného motoru jsou od Stejskyho z webu (www.jawa50speed.wz.cz) a ostatní fotky jsou pořízené na různých závodech.


Elektronické zapalování s řízením předstihu pro motocykly

Autor: Radek Taraba (radek.taraba@imfsoft.com),
vložil: Ladislav Ševčík („Pajka“),
aktualizováno: 9.11.2017

Elektronické zapalování s řízením předstihu pro motocykly

Elektronické zapalování s řízením předstihu

Návod na stavbu procesorem řízeného elektronického modulu zapalování s nastavitelnou křivkou předstihu. Radek Taraba, autor konstrukce později začal pracovat ve firmě IMFSoft, která podobná zařízení vyrábí profesionálně. Údajně i s odstupem času na vyžádání poskytl naprogramování procesoru. Jak je tomu po patnácti letech od publikování článku v Amateréském Radiu, bohužel nevím.Význam řízení předstihu. Směs paliva hoří konstantní rychlostí, ale doba za kterou píst dostáhne horní úvrati závisí na otáčkách motoru. Doba předstihu (předzápalu) se proto různými způsoby reguluje tak, aby směs paliva vždy stačila prohořet a ve správnou dobu začala expandovat (tlačit na píst).

Podklady: rizene-zapalovani.zip