Category Archives: Články


Chiméry – pózující zkušební motocykly

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 10.6.2019

Čím víc jsem viděl různých dobových fotografií a prospektů, tím víc jsem si začal všímat určitých podobností a nepřesností. Ukázalo se, že mnoho pózujících motocyklů je identických, pouze různě upravených a přelakovaných.

Je to jednoduché. Po odzkoušení prototypů a rozjetí sériové výroby se vždy několik málo kusů nechalo v konstrukčním oddělení na „experimentování“. Obvykle to bývaly kusy z prvních sérií, na které se v konstrukčním oddělení postupně doplňovaly nové vývojové prvky. Vznikaly tak jakési chiméry (jinak řečeno „kočkopsi“).

Když pak přišel některý z podnikových fotografů, obvykle se k pózování propůjčily právě tyto stroje. Dost možná také proto, že to byly stroje něčím výjimečné – měly netradiční zbarvení, důmyslnější linkování, popřípadě chromované ráfky. Hodně takových „originálních fabrických“ fotek se dochovalo a nezřídka se objevují i v literatuře a různých diskuzích. Hodně lidí je pak vnímá jako nezpochybnitelné důkazy originálních provedení sériově vyráběných motocyklů. To je ale ŠPATNĚ! Na takových strojích se totiž mohly sejít prvky z úplně jiných výrobních etap.

Několik takových strojů se pokusím popsat:


Chiméry Jawa 550

První chiméra: Reprezentační kus první výrobní etapy s chromovanými ráfky a rozetou. Na zadním blatníku doplněna svislá vzpěra s hladkým prolisem. Jiná, než se později sériově montovala.

Chiméra: pózující zkušební Jawa 550 pionýr chromovanými koly, staré provedení s dodělanou vzpěrou zadního blatníku

Chiméra 1

Druhá chiméra: 2. výrobní etapa Jawy 550, zkušební kus vybavený tachometrem. Na zadním blatníku dodělaná svislá vzpěra, opět jiný než sériový blatník. Na nádrži nebyly nastříkané emblémy Jawa. Fotografie ze sbírky známého fotografa Viléma Heckela.

Třetí chiméra: Další pózující pařez se svislou vzpěrou na blatníku (trochu ale jinou). Podle velkého loga na nádrži, vystouplých nádechů prsíček, atypické odkapávací misky pod karburátorem a stříbřenkového výfuku se nejspíše jednalo o přestavěný původní pražský prototyp Jawa 359. Ten byl původně vybaven motorem s pedály a řídítky s řazením. Aby použitelné díly nepřišly vniveč, byl prototyp přestavěn.

Chiméra: pózující zkušební Jawa 550 pionýr, přestavěná z původního prototypu Jawa 359 a doplněná blatníkem s prototypovou vzpěrou

Chiméra 3


Chiméry Jawa 05

Příklad za všechny (zatím). Červeno-krémová Jawa 05 s červenobílým sedadlem, atypickým linkováním a prototypovými prvky. Kromě toho, že se tento pionýr objevil na několika reklamních prospektech, posloužil také pro vyzkoušení prototypového předního blatníku, který měl omezit cákání bláta od předního kola. Dostatečně ale neladil s linií motocyklu, proto byl ještě jednou přepracován do již notoricky známé podoby, která vydržela do konce výroby.

Právě fotky zkoseného blatníku již zmátly nejednoho nadšence, ale dokonce i autory knih, kteří to označili za speciální objednávku pro export…

Chiméra: zkušební prototypový motocykl Jawa 05 pózující na fotografiích


Manet (Jawa) 550 Pionýr

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 9.6.2019

Zajímavý motocykl Manet 550 Pionýr (Jawa) z roku 1957Zajímavý kousek pionýra z roku 1957, který má jak na nádrži, tak na výrobním štítku místo emblému Jawy logo Manet. Tedy logo, které výrobní podnik s hrdostí používal (pokud mu to bylo umožněno) na ostatních motocyklech vlastní konstrukce. Pionýr je součástí sbírky pana Vojtěcha Pražáka, kterou je možné si prohlédnout v Kácovském muzeu.

Něco málo z historie a možné vysvětlení původu…

Motocykly Jawa 550 Pionýr („pařez“) byly vyráběny ve slovenských Považských strojírnách v Považské Bystrici. Konstrukce pocházela z Pražské Jawy a výroba byla od počátku realizována i vnímána jako licenční.

Čtyři roky před zahájením výroby Pionýra byla vládním rozhodnutím ukončena výroba motocyklu Manet 90, který byl vlastním konstrukčním dílem Považských strojíren. Licenční výroba pionýrů byla podniku de facto vnucena a nebylo ho umožněno prodávat pod vlastní značkou. To mohlo být vnímáno jako určitá újma na cti, kór když úspěchy výroby byly přičítány především Jawě. Přestože zůstával vztah mezi spolupracujícími podniky převážně dobrý, touha prezentovat výrobky pod vlastní značkou zůstávala. Více o historii a vzájemném vztahu mezi podniky si můžete přečíst v článku: Historie Považských strojíren a motocyklové výroby na Slovensku.

Tento motocykl pravděpodobně vznikl v Považských strojírnách pro reprezentační účely a nešel do běžného prodeje. Výrobce si ho tak mohl dovolit prezentovat pod svojí vlastní (imaginární) výrobní značkou. Současný stav navíc nasvědčuje tomu, že si ho původní majitel náležitě cenil a vylepšoval ho vším dostupným. Kromě originálního přídavného nosiče na nádrži a přizpůsobeného zadního nosiče z Jawy „pérák“ byl dodatečně vybaven tzv. „revmaplechy“ (viz varianta 2 vyráběná od roku 1962) a modernějším typem karburátoru (Jikov 2914Hz).


Monografie: Jawa 550 z roku 1956

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 9.6.2019

Typické prvky provedení:

Viz Jawa 550 – etapa 3.

Dobová úprava: přizpůsobený nosič zavazadel z většího motocyklu Jawa „pérák“. Dobová koženková brašna.
Nepůvodní je indukční cívka (má být bakelitová).

Údaje
Typ: Jawa 550
Datum výroby: 1956
Výrobní číslo: 35332
Odstín: ČSN 8850 „červeň višňová tmavá“

Monografie: Jawa 21 Sport z roku 1969

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 8.6.2019

Typické prvky provedení:

Viz Jawa 21 Sport – etapa 2. Dokonale zachovalý motocykl v naprosto původním stavu, který nebyl nikdy používaný.

Údaje
Typ: Jawa 21 Sport
Datum výroby: 1969
Výrobní číslo: 864 501
Odstín: ČSN 4335 „Modř tyrkysová“

Vývozní Jawa 23B Golden Sport se sníženým výkonem

(1974)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 20.12.2018

V některých zemích vyžadovali, aby měl dovážený Mustang maximální rychlost 45 km/h. Takový stroj pak byl vnímán jako moped (popř. mokick), který bylo jednodušší řídit a zároveň nepodléhal standardní registraci.

První vývozní provedení Mustanga se s níženým výkonem dostalo označení Jawa 23B a bylo určeno pro Velkou Británii a Západní Německo (NSR). Název Mustang byl v západních zemích údajně chráněn a jeho použití bylo svázáno s poplatkem, proto byly vývozní Jawy 23 pojmenovány „Golden Sport“.

Výroba probíhala v roce 1974 a jak bylo zvykem, na určitou dobu zcela nahradila výrobu pro tuzemský trh (podobně jako v roce 1972 a 1976, kdy se standardní Mustangy téměř nevyráběly).

Výkon motoru byl snížený stejným způsobem, jako u ostatních exportních pionýrů s přiškrceným motorem. Tedy použitím delšího výfukového kolena, kolínka karburátoru se zmenšeným průměrem, jiným otryskováním karburátoru a použitím 11zubého řetězového kolečka (kvůli snížení maximální rychlosti).

Jawa 23B Golden Sport se vyráběla ve dvou provedeních a dvou barevných kombinacích. Varianty pro Německo a Británii se lišily použitým předním světlometem. Barevné kombinace byly buď oranžová s šedými linkovanými blatníky nebo kanárkově žlutá s šedými linkovanými blatníky. Nálepky na nádrži se od první varianty Golden Sport lišily a měly podobný tvar jako nápisy „Jawa“ používané na verzi pro tuzemský trh.

Golden Sport měl místo bzučáku (klaksonu) na řídítkách zvonek z jízdního kola. Hliníkové ovládací páčky měly na koncích kuličky. Hlavní světlo svítilo pouze tlumeně (jednovláknová žárovka), tak na řídítkách chyběl i přepínač. Řídítka byla vysoká s hrazdou. Víčko palivové nádrže mělo na sobě nalisovanou okrasnou chromovanou krytku. Sedadlo mělo uprostřed přidaný koženkový popruh, který byl přichycen dvěma nýtky k nosnému plechu.

Elektroinstalace a přístroje

Magneto mělo světelný výkon 6V/20W. Přední světlomet byl buďto kulatý plechový značky Aprilia (pro Velkou Británii) nebo hranatý černý značky Puch (pro Německo). Oba typy světel měly pouze jednovláknovou žárovku a svítily pouze tlumeně. Světlomet Aprilia měl malou spínací skříňku na klíč, světlomet Puch měl posuvný plastový přepínač. Důvodem použití jiných světlometů byly rozdílné předpisy v západních zemích. Konkrétně pro Británii pak musela být optická vložka orientovaná tak, aby osvětlovala víc levou stranu (kvůli jízdě vlevo).

Varianta pro západní Německo byla vybavena východoněmeckým tachometrem do 80 km/h. Varianta pro Británii možná měla starší tachometry tuzemské výroby PAL se stupnicí v mílích, které měl podnik ještě nějaký čas po ukončení jejich výroby v zásobě (nemám to ale ověřeno). Více o tachometrech se dočtete zde.

Vývozní Mustangy měly namontovanou bílou SPZ, registraci ale v zahraničí nepodléhaly.

Na rozdíl od prvních Golden Sportů, určených pro USA, kterých se velké množství vyprodalo i v ČSSR, byl vývoz těchto variant výrazně úspěšnější a u nás se s nimi téměř nesetkáte.

Jawa 23B Golden Sport pro Velkou Británii

Jawa 23B Golden Sport pro Západní Německo (NSR)

 


Technické údaje mopedů Stadion S11, S22, S23

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 10.12.2018

MOTOR
Typ motoru: Jawa 50 typ 552, benzinový, zážehový, dvoudobý, vzduchem chlazený se šikmým válcem skloněným vpřed, s vratným vyplachováním
Výrobce: MOTOR n. p. České Budějovice
Počet válců: 1
Obsah válce: 49,8 ccm³
Vrtání: 38 mm
Zdvih: 44 mm
Kompresní poměr: 1:7,5
Výkon: 1,5 k při 4250 ot./min
Hlučnost motoru při 35 km/hod.: Maximálně 73 dB
Maximální kroutící moment: 0,27 kgm
Maximální otáčky: 6000 otáček/min
Mazání: Směsí oleje a benzinu 1:25 (dle příručky)
Délka klik: 134 mm
KARBURÁTOR
Typ karburátoru: Přírubový monoblokové konstrukce s čističem vzduchu Jikov 2912 M
Průměr difuzéru: 12 mm
Čistič vzduchu: 35 mm
Hlavní tryska: 45 (ČSN), 52 (Solex)
Poloha jehly: 2. zářez shora
Spotřeba paliva při 20 km/hod.: 1,2 l / 100 km
Spotřeba paliva při 30 km/hod.: 1,3 l / 100 km
Spotřeba paliva při 40 km/hod.: 1,4 l / 100 km
PŘEVODY A SPOJKA
Typ převodovky: Dvoustupňová v bloku s motorem
Primární převod prováděn: Ozubenými koly se šikmým ozubením
Sekundární převod prováděn: Řetězem Favorit Transport 12,7 x 4,8 mm, 112, nově 114 článků
Primární převod: 1 : 4,75 (12 / 57 zubů)
Sekundární převod: 1 : 2,92 (12 (13) / 35 zubů)
Poměr převodu na 1. převodový stupeň: 1 : 2,01 (16) 13 x 18 (11)
Poměr převodu na 2. převodový stupeň: 1 : 1 (přímý záběr)
Celkový převodový poměr na I. stupeň: 1 : 27,90
Celkový převodový poměr na II. stupeň: 1 : 13,88
Celkový převod startéru: 1 : 24
Ovládání řadícího ústrojí: Otočnou rukojetí vázanou na páčku spojky (systém Magura)
Spojka: Dvoulamelová (azbesto-pryskyřicové obložení) s ocelovou mezilamelou, v olejové lázni. Umístěna na klikové hřídeli
PODVOZEK
Rám: Otevřený, svařovaný z ocelových trubek
Brzdy: Mechanické, plnonábojové, bubnové
Ovládání přední brzdy: Ruční ­ páčkou na řídítkách
Ovládání zadní brzdy: Zpětným pohybem šlapadel
Brzdná plocha jedné brzdy: 40,2 cm²
Rozměr ráfků: 23 x 2,0
Rozměr pneumatik: 23 x 2,0
Tlak v přední pneumatice: 1,7 atm
Tlak v zadní pneumatice: 2,0 atm
Závit drátu: M3
Průměr drátu: 2,65 mm
Počet drátů: 36 ks
Délka drátu: 198 mm
Přední vidlice: S kyvnými vahadly, odpružena dvěma gumovými bloky
Zadní vidlice: Pevná, bez odpružení
Max. zdvih přední kyvné vidlice: 65 mm
Sedlo: Výškově i podélně stavitelné, odpruženo kyvným čepem a spirálovou pružinou, potah sedla dvojitý, pryžový
ELEKTRICKÉ VYBAVENÍ
Zapalování: Setrvačníkové magneto Pal Magneton 6V/18W (systém Bosch)
Předstih zážehu: 2,8 – 3,1 mm
Vzdálenost kontaktů: 0,4 mm
Střídavý proud: 6 V
Výkon magneta (světelné cívky): 18 W
Přední žárovka: 6V-15/15 W
Zadní žárovka: 6 V / 3 W
Přepínač světel: Přední světlo – tlumené, dálkové. Zadní světlo – tlumené, dálkové
Zapalovací svíčka: Brisk N14C
Vzdálenost elektrod svíčky: 0,5 mm
JÍZDNÍ PARAMETRY
Minimální rychlost na I. stupeň: 8 km/h
Minimální rychlost na II. stupeň: 15 km/h
Maximální rychlost na I. stupeň: 15 km/h
Maximální rychlost na II. stupeň: 45 km/h
Maximální stoupání: 18 %
Brzdná dráha z 40 km/hod – přední brzda: 21 m
Brzdná dráha z 40 km/hod – zadní brzda: 15 m
Brzdná dráha z 40 km/hod – obě brzdy: 12 m
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Výška mopedu: 1000 mm
Šířka mopedu: 600 mm
Délka mopedu: 1750 mm
Váha mopedu bez paliva: 39 kg
Váha mopedu s palivem: 42 kg
Maximální zatížení mopedu: 100 kg
Maximální váha: 142 kg
Maximální zatížení předního kola: 52 kg
Maximální zatížení zadního kola: 90 kg
NÁPLNĚ A MAZIVA
Obsah nádrže: 3l ; není rezerva
Převodová skříň: Olej s vizkozitou 90 W
Řetěz:
Maznice přední kyvné vidlice: Plastidké mazivo: G3 (grafitové), Molyka G (molybdenové)
Náhon tachometru: Plastické mazivo: A00
Čepy sedla: Mazací olej ve spreji

Vývozní Jawa 23M Mustang se sníženým výkonem

(1976)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 16.10.2018

Vývozní motocykl Jawa 50 typ 23 Mustang se sníženým výkonem, karburátorem z mopedu Babetta a netradiční zelenou barvou

V některých zemích vyžadovali, aby měl Mustang konstrukční rychlost 45 km/h a byl otypovaný jako jednomístný. Takové stroje pak byly chápány jako mopedy a nepodléhaly standardní registraci.

Nejspíše v roce 1976 (nebo už 1975) tak vznikla první jednomístná provedení Mustanga se sníženým výkonem a maximální rychlostí 45 km/h.

Cílové destinace: Francie a Západní Německo (NSR), možná i Východní Německo (NDR) a další země.

Výkon motoru byl snížený stejným způsobem, jako u dřív vyráběných exportních pionýrů s přiškrceným motorem. Pouze karburátor byl použit z mopedu Jawa 207 Babetta. Rám motocyklu byl bez úprav, pouze zadní stupačky byly demontovány (držáky na kyvné vidlici ale zůstaly navařeny). Rovná řídítka byla použita z typu Jawa 20.

Standardní plastové víčko nádrže mělo na sobě nalisovanou chromovanou krytku.

Zdokumentované kusy jsou nalakovány netradiční zelenou barvou v kombinaci s šedými blatníky. Na nádrži byly stříbrné nálepky s nápisem Jawa.

Není jasné, kolik kusů bylo od výroby osazeno karburátorem z Babetty, ale kvůli distribuci náhradních dílů musela být výrobní série větší.

První zdokumentovaný kus

pochází z Německa (dnes těžko určit jestli z Východního či Západního). Chybí mu chromované víčko nádrže. Výrobní číslo neznám.
Viz diskuze: https://www.ddrmoped.de/forum/index.php?showtopic=26312.

Druhý zdokumentovaný kus

s francouzsky psaným výrobním štítkem vyvezen nebyl (byl prodán v ČSSR), byl dodatečně osazen zadními stupačkami a motor byl upraven na standardní výkon (se standardním karburátorem Jikov 2917PSb). Rok výroby 1976, výrobní číslo: 1 372 233.


Pionýry s blatníkem z Mustanga

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.9.2018

S určitou pravidelností se na Internetu objevují bouřlivé diskuze, zda byly některé pionýry originál od výroby osazeny předním blatníkem z Mustanga. NEBYLY. Největší zarputilci se ohánějí dobovými fotkami a „svědectvími pamětníků“. Takové fotky byly ale otištěny i v několika publikacích, takže tahle rozšířená fáma má příliš pevné základy na to, abych ji vyvrátil jen několika řádky. Takže jdu na to…

Technické důvody

Důvodem konstrukčních změn nebyla jen modernizace a snižování výrobních nákladů, ale také obměna opotřebených výrobních nástrojů.

Především lisovací nástroje (razník a matrice), na výrobu dílů karoserie, měly životnost dost omezenou (cca 5 let) a musely být obměňovány

Výrobní linka pro motocykly Jawa 05, 20 a 21 byla jedna a její obměny probíhaly ZHRUBA následovně:

Verze forem

1962-1966 Jawa 05 Výraznější prolisy na předním i zadním blatníku.
1966-1971 Jawa 20, 21 Plynulejší přechody prolisů na blatnících.
1971-1975 Jawa 20, 21 Tvarově beze změn.
1975-1980 Jawa 20, 21 Tvary výlisků zadního blatníku zjednodušeny, vypuštěny okrasné lišty (sloužící jako výztuhy) a zároveň použit slabší plech.
Cílem bylo prodloužit životnost výrobních nástrojů tak, aby se dosluhující výroba pionýrů nadále obešla pokud možno bez dalších investic.

Fotky pionýrů s předním blatníkem z Mustanga

A jak je to tedy s těmi fotkami? V roce 1975 se chystala modernizace karoserie a zadní blatník byl přepracován tak, aby se životnost výrobních nástrojů zdvojnásobila. Podobná úprava předního blatníku ale nebyla možná, proto se na prototyp 21 Sport na zkoušku namontoval blatník z Mustanga. Úspěch to asi nesklidilo, proto se vyrobila nová forma podle té staré.

Prototypová Jawa 21 s předním blatníkem z Mustanga (1975)

Prototypová Jawa 21 s předním blatníkem z Mustanga

 

V druhé polovině 70. let dosloužila forma pro výrobu „bříška“ typu 21, jehož výroba byla v roce 1978 ukončena. Zhruba z té doby (1976-1978) pochází i fotka prototypové Jawy 220.100 s blatníkem z Mustanga. Opět šlo jen o koncept a do výroby se to nedostalo. V roce 1980 dosloužily poslední nástroje na výrobu předního blatníku a výroba pionýrů byla definitivně ukončena. Zbylé dva roky ve výrobě zůstal už jen Mustang.

Prototypová Jawa 220 s předním blatníkem z Mustanga

Přední blatník z Mustanga na pionýrovi je proto vždycky jenom nepovedenou opravou, nebo dobovým tuningem. O žádnou raritu se nejedná.


Monografie: Jawa 550 z roku 1955

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 18.4.2018

Typické prvky provedení:

Viz Jawa 550 – etapa 2. Motocykl z mé vlastní sbírky, pořízen v dubnu 2018.

Nepůvodní vzpěra zadního blatníku a dobový potah sedadla. Chybí seřizovací šroub předního světla, šrouby s bakelitovou hlavou uchycení sedadla a dvířek pod nádrží, držák baterií a svorkovnice, rozbitá odrazka a nepůvodní vzpěra zadního blatníku. Chystám se na dokompletování a decentní zrestaurování do původního stavu.

Údaje
Typ: Jawa 550
Datum výroby: 1955
Výrobní číslo: 11790
Odstín: ČSN 8850 „červeň višňová tmavá“



Monografie: Jawa 550 z roku 1955 (nejstarší)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 18.4.2018

Typické prvky provedení:

Viz Jawa 550 – etapa 1. Úplně první provedení motocyklu z roku 1955. Zatím nejstarší známý dochovaný (340. vyrobený) kus.

Nepůvodní víčko nádrže a indukční cívka.

Údaje
Typ: Jawa 550
Datum výroby: 1955
Výrobní číslo: 10340
Odstín: ČSN 8850 „červeň višňová tmavá“