Category Archives: Zajímavosti


Lidové výtvory

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.1.2020

Především v období socialismu byl nedostatek specifického zboží a nářadí. Co si lidé nemohli koupit, tak obvykle vyráběli z toho, co bylo po ruce. Konkrétně pionýr byl ale tovar, který se chrlil desítky let v obrovském množství, tak se různé starší poničené kusy již v 60. letech daly sehnat „za hubičku“. Navíc se různé kutilské návody na domácí stavby a přestavby prezentovaly například v časopisech Udělej si sám či Svět motorů.

Dnes to může být úsměvné, nebo někoho může i štvát, že takto skončily dnes již vzácné stroje, ale každá doba má prostě svoje. Nechci to soudit, ale myslím že i lidová tvořivost si zaslouží určitou pozornost na tomto webu.

Lidová tvořivost - skateboard s motorem Jawa 50 Pionýr

Lidová tvořivost – skateboard s motorem Jawa 50 Pionýr


Chiméry – pózující zkušební motocykly

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 10.6.2019

Čím víc jsem viděl různých dobových fotografií a prospektů, tím víc jsem si začal všímat určitých podobností a nepřesností. Ukázalo se, že mnoho pózujících motocyklů je identických, pouze různě upravených a přelakovaných.

Je to jednoduché. Po odzkoušení prototypů a rozjetí sériové výroby se vždy několik málo kusů nechalo v konstrukčním oddělení na „experimentování“. Obvykle to bývaly kusy z prvních sérií, na které se v konstrukčním oddělení postupně doplňovaly nové vývojové prvky. Vznikaly tak jakési chiméry (jinak řečeno „kočkopsi“).

Když pak přišel některý z podnikových fotografů, obvykle se k pózování propůjčily právě tyto stroje. Dost možná také proto, že to byly stroje něčím výjimečné – měly netradiční zbarvení, důmyslnější linkování, popřípadě chromované ráfky. Hodně takových „originálních fabrických“ fotek se dochovalo a nezřídka se objevují i v literatuře a různých diskuzích. Hodně lidí je pak vnímá jako nezpochybnitelné důkazy originálních provedení sériově vyráběných motocyklů. To je ale ŠPATNĚ! Na takových strojích se totiž mohly sejít prvky z úplně jiných výrobních etap.

Několik takových strojů se pokusím popsat:


Chiméry Jawa 550

První chiméra: Reprezentační kus první výrobní etapy s chromovanými ráfky a rozetou. Na zadním blatníku doplněna svislá vzpěra s hladkým prolisem. Jiná, než se později sériově montovala.

Chiméra: pózující zkušební Jawa 550 pionýr chromovanými koly, staré provedení s dodělanou vzpěrou zadního blatníku

Chiméra 1

Druhá chiméra: 2. výrobní etapa Jawy 550, zkušební kus vybavený tachometrem. Na zadním blatníku dodělaná svislá vzpěra, opět jiný než sériový blatník. Na nádrži nebyly nastříkané emblémy Jawa. Fotografie ze sbírky známého fotografa Viléma Heckela.

Třetí chiméra: Další pózující pařez se svislou vzpěrou na blatníku (trochu ale jinou). Podle velkého loga na nádrži, vystouplých nádechů prsíček, atypické odkapávací misky pod karburátorem a stříbřenkového výfuku se nejspíše jednalo o přestavěný původní pražský prototyp Jawa 359. Ten byl původně vybaven motorem s pedály a řídítky s řazením. Aby použitelné díly nepřišly vniveč, byl prototyp přestavěn.

Chiméra: pózující zkušební Jawa 550 pionýr, přestavěná z původního prototypu Jawa 359 a doplněná blatníkem s prototypovou vzpěrou

Chiméra 3


Chiméry Jawa 05

Příklad za všechny (zatím). Červeno-krémová Jawa 05 s červenobílým sedadlem, atypickým linkováním a prototypovými prvky. Kromě toho, že se tento pionýr objevil na několika reklamních prospektech, posloužil také pro vyzkoušení prototypového předního blatníku, který měl omezit cákání bláta od předního kola. Dostatečně ale neladil s linií motocyklu, proto byl ještě jednou přepracován do již notoricky známé podoby, která vydržela do konce výroby.

Právě fotky zkoseného blatníku již zmátly nejednoho nadšence, ale dokonce i autory knih, kteří to označili za speciální objednávku pro export…

Chiméra: zkušební prototypový motocykl Jawa 05 pózující na fotografiích


Manet (Jawa) 550 Pionýr

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 9.6.2019

Zajímavý motocykl Manet 550 Pionýr (Jawa) z roku 1957Zajímavý kousek pionýra z roku 1957, který má jak na nádrži, tak na výrobním štítku místo emblému Jawy logo Manet. Tedy logo, které výrobní podnik s hrdostí používal (pokud mu to bylo umožněno) na ostatních motocyklech vlastní konstrukce. Pionýr je součástí sbírky pana Vojtěcha Pražáka, kterou je možné si prohlédnout v Kácovském muzeu.

Něco málo z historie a možné vysvětlení původu…

Motocykly Jawa 550 Pionýr („pařez“) byly vyráběny ve slovenských Považských strojírnách v Považské Bystrici. Konstrukce pocházela z Pražské Jawy a výroba byla od počátku realizována i vnímána jako licenční.

Čtyři roky před zahájením výroby Pionýra byla vládním rozhodnutím ukončena výroba motocyklu Manet 90, který byl vlastním konstrukčním dílem Považských strojíren. Licenční výroba pionýrů byla podniku de facto vnucena a nebylo ho umožněno prodávat pod vlastní značkou. To mohlo být vnímáno jako určitá újma na cti, kór když úspěchy výroby byly přičítány především Jawě. Přestože zůstával vztah mezi spolupracujícími podniky převážně dobrý, touha prezentovat výrobky pod vlastní značkou zůstávala. Více o historii a vzájemném vztahu mezi podniky si můžete přečíst v článku: Historie Považských strojíren a motocyklové výroby na Slovensku.

Tento motocykl pravděpodobně vznikl v Považských strojírnách pro reprezentační účely a nešel do běžného prodeje. Výrobce si ho tak mohl dovolit prezentovat pod svojí vlastní (imaginární) výrobní značkou. Současný stav navíc nasvědčuje tomu, že si ho původní majitel náležitě cenil a vylepšoval ho vším dostupným. Kromě originálního přídavného nosiče na nádrži a přizpůsobeného zadního nosiče z Jawy „pérák“ byl dodatečně vybaven tzv. „revmaplechy“ (viz varianta 2 vyráběná od roku 1962) a modernějším typem karburátoru (Jikov 2914Hz).


Atypické náhradní díly tovární výroby

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 9.6.2019

Výrobce měl povinnost zajistit náhradní díly ještě 10 let po ukončení výroby konkrétního modelu. U pionýrů s tímto celkově problém nebyl, neboť většina novějších dílů bez větších zásahů na starší modely pasovala. Některé díly ale bylo nutné pro montáž na starší model patřičně uzpůsobit.

Přední blatník z modelu Jawa 555 upravený pro model Jawa 550

Dobrým příkladem této praxe je upravený přední blatník pro „pařeza“. Výroba původního blatníku byla již ukonečna a zásoby došly. Proto do novějšího hlubokého blatníku byly dodatečně vyvrtány díry a doplněny vzpěry pro snadnou montáž, nevyžadující úpravu přední vidlice.

Zadní blatník z pionýra 555 na typ 550 bez úpravy pasoval, proto žádná jeho atypická alternativa vzniknout nemusela.


Čtyřtaktní Jawa 550 OHV Pařez (dobová úprava)

Autor: Ing. Karel Pelák, Classic Car Club Plzeň
aktualizováno: 22.10.2018

Dobově upravená Jawa 550 OHV - motor přestavěný na čtyřtakt

Dobově upravená Jawa 550 OHV

Čím větší byla v dobách minulých nouze o inovativní výrobky, o to víc byli lidé šikovnější a touha je často dohnala ke konstrukci a stavbě velmi zajímavých strojů. Jednou takovou je třeba Jawa 550 s motorem upraveným na čtyřdobý rozvod OHV. Dlouho ztracená „legenda“ byla naštěstí nalezena, a tak si o tomto dobovém tuningu můžete přečíst v následujícím článku.

Jawa 550 OHV – aneb čtyřtaktní „Pařez“

Motor Journal 7-8/2010, strana 56-57

Autor: Ing. Karel Pelák


Vývoj bezkontaktních zapalování

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 28.11.2017

V roce 1982 bylo vyrobeno 5 zkušebních kusů Jawy 223 Mustang s bezkontaktním tyristorovým zapalováním, odvozeným od zapalování mopedů Babetta a 5 kusů stejně upravených motorů jako nabídka pro Polskou firmu Romet, která od roku 1982 od Považských strojíren kupovala motory pro své motocykly Ogar.

Rotor i stator měly na sobě rysky pro nastavení předstihu. Pro stator i rotor byly hotové tlakové formy, držák indukčního snímače byl u prototypů ještě frézovaný.

Nakonec pan Prchal (vedoucí Vývojového ústavu) akci zastavil. Důvodem byla povinnost vyrábět ještě 10 let po ukončení výroby náhradní díly (zdroj: Vojtech Čiernik – elektrický vývoj Považských strojíren). Výroba malých motocyklů byla v Považských strojírnách téhož roku ukončena. Do roku 1989 pokračovala pouze výroba motorů, které kupoval polský Romet, Maďaři a které se u nás prodávaly jako náhradní díly.


60 cm3 válce motorů Jawa 05

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 28.11.2017

V roce 1967 se v Považských strojírnách připravoval prototyp Pionýra (Jawa 50 Jet), který se následně měl vyrábět v indickém podniku Jawa Ideal (po osamostatnění v roce 1968 přejmenovaném na „Yezdi“).

Cílem bylo minimálními úpravami zvýšit užitnost motoru, aby snesl předpokládané přetěžování. U nás bylo kvůli homologacím nepřípustné zvýšení obsahu, avšak v Indii si s tím hlavu nikdo příliš nelámal. Proto bylo zvětšeno vrtání válce Jawa 05 z původních 38 mm na 42 mm. Obsah byl tedy 61 cm3 a výkon motoru se tím zvýšil na 3,5 koně při 6000 otáčkách. Zvýšení obsahu vyžadovalo, kromě většího pístu a vložky válce, také jednoduchou úpravu hlavy a bloku motoru. Výkon sice odpovídal tehdy vyráběným Jawám 20, avšak jeho průběh byl mnohem příznivější.

Těžko říct, kolik bylo celkově sestaveno testovacích motorů, nicméně válců a pístů bylo vyrobeno nejspíš hodně. U nás tato úprava nemohla dostat homologaci, proto bylo vyloučené oficiálně válce prodávat nebo montovat na prodávané motocykly.

Když už ale jednou stroje byly na výrobu nastaveny, byla by hloupost vyrobit jen malou zkušební sérii. Koneckonců pionýrů s takto zvýšeným obsahem údajně v Považské Bystrici a jejím okolí jezdilo celkem hodně. I když šlo podle všeho především o vlastní iniciativu zaměstnanců podniku, válce měly vyraženou značku OTK (odborná technická kontrola). Nešlo tedy o nějaké neoficiální fušky, ale o schválenou výrobu. K vyrobeným válcům ale bohužel chyběly výbrusové písty, tak i tyto upravené motory nakonec z oblasti postupně vymizely.

Fotografie zaslal „Braňo“ (brano200@azet.sk)


4kanálové válce motorů Jawa 20

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 28.11.2017

Koluje spousta báchorek o výkonnějších vývozních motocyklech, všechny se ale zakládají na špatném vyložení informací z výrobních štítků. V USA se používá jiná metodika měření výkonu a podle toho se také liší ražené údaje. Konkrétně typy 05 měly místo výkonu 3 k, uvedenou hodnotu 3,5 BHP při 6000 ot. U typů 20 (stejně tak 21, 23) pak byla uváděna hodnota 4 BHP, namísto 3,5 k při 6500 ot. Důkladně se této problematice věnuji v samostatném článku: „Výkonnější“ vývozní verze.

Čtyřkoňová verze motoru Jawa 20 tedy neexistovala. Existovaly ale (aspoň tedy na papíře) čtyřkanálové válce motorů.

Začátkem 70. let se vyvíjel nový motocykl VM 238 Mistral, který měl nahradit výrobu zastaralých Pionýrů. Bohužel zůstalo jen u funkčních prototypů a výroba dostala stopku. Jednou z konstrukčních inovací Mistrala byly i dva specifické přídavné přepouštěcí kanály navíc ve válci motoru, které zlepšovaly výplach a zvyšovaly točivý moment. Autory patentu ze dne 3.4.1973 byly Ing. Jiří Bednář, Ing. Ján Drnda a Ing. Viliam Krüger.

Existuje výkres čtyřkanálového válce motoru Jawa 20 ze dne 1.9.1974, který je Mistralem inspirovaný. Jeho autorkou byla paní Pavlína Adamíková-Galková, která rovněž pracovala na jeho vývoji. Výkres nemá přiřazeno číslo, se sériovou výrobou tedy nijak souviset nemohl. Šlo o výkres standardního válce Jawa 20, který měl ale doplněné dva pomocné přepouštěcí kanály po vzoru Mistrala.

Neznámé množství válců si pravděpodobně pro svou potřebu upravili zaměstnanci Považských strojíren. Jiné úpravy válců podle doplněného výkresu upravil Svazarm Hurbanovo a pak další a další. Legenda tedy žije, ale úplně jiná…

Jawa 50 typ 20 - výkres čtyřkanálového válce motoru

Výkres čtyřkanálového válce s úpravou pro Svazarm

Patentované přídavné přepouštěcí kanály se v menším měřítku sériově dělaly až na válcích vývozního provedení Babetty M 207.500 (207-356) a později sériově na všech kusech modelu Babetta M 210.

Fotky čtyřkanálového válce Jawa 20:


Pionýry s blatníkem z Mustanga

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.9.2018

S určitou pravidelností se na Internetu objevují bouřlivé diskuze, zda byly některé pionýry originál od výroby osazeny předním blatníkem z Mustanga. NEBYLY. Největší zarputilci se ohánějí dobovými fotkami a „svědectvími pamětníků“. Takové fotky byly ale otištěny i v několika publikacích, takže tahle rozšířená fáma má příliš pevné základy na to, abych ji vyvrátil jen několika řádky. Takže jdu na to…

Technické důvody

Důvodem konstrukčních změn nebyla jen modernizace a snižování výrobních nákladů, ale také obměna opotřebených výrobních nástrojů.

Především lisovací nástroje (razník a matrice), na výrobu dílů karoserie, měly životnost dost omezenou (cca 5 let) a musely být obměňovány

Výrobní linka pro motocykly Jawa 05, 20 a 21 byla jedna a její obměny probíhaly ZHRUBA následovně:

Verze forem

1962-1966 Jawa 05 Výraznější prolisy na předním i zadním blatníku.
1966-1971 Jawa 20, 21 Plynulejší přechody prolisů na blatnících.
1971-1975 Jawa 20, 21 Tvarově beze změn.
1975-1980 Jawa 20, 21 Tvary výlisků zadního blatníku zjednodušeny, vypuštěny okrasné lišty (sloužící jako výztuhy) a zároveň použit slabší plech.
Cílem bylo prodloužit životnost výrobních nástrojů tak, aby se dosluhující výroba pionýrů nadále obešla pokud možno bez dalších investic.

Fotky pionýrů s předním blatníkem z Mustanga

A jak je to tedy s těmi fotkami? V roce 1975 se chystala modernizace karoserie a zadní blatník byl přepracován tak, aby se životnost výrobních nástrojů zdvojnásobila. Podobná úprava předního blatníku ale nebyla možná, proto se na prototyp 21 Sport na zkoušku namontoval blatník z Mustanga. Úspěch to asi nesklidilo, proto se vyrobila nová forma podle té staré.

Prototypová Jawa 21 s předním blatníkem z Mustanga (1975)

Prototypová Jawa 21 s předním blatníkem z Mustanga

 

V druhé polovině 70. let dosloužila forma pro výrobu „bříška“ typu 21, jehož výroba byla v roce 1978 ukončena. Zhruba z té doby (1976-1978) pochází i fotka prototypové Jawy 220.100 s blatníkem z Mustanga. Opět šlo jen o koncept a do výroby se to nedostalo. V roce 1980 dosloužily poslední nástroje na výrobu předního blatníku a výroba pionýrů byla definitivně ukončena. Zbylé dva roky ve výrobě zůstal už jen Mustang.

Prototypová Jawa 220 s předním blatníkem z Mustanga

Přední blatník z Mustanga na pionýrovi je proto vždycky jenom nepovedenou opravou, nebo dobovým tuningem. O žádnou raritu se nejedná.


Zajímavosti z výroby

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.1.2020

Zajímavé výrobní odchylky, neoficiální výroba a nerealizované věci.

Fabrické věci

Lidová tvořivost