Category Archives: Export


Vývozní Jawa 23B Golden Sport se sníženým výkonem

(1974)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 20.12.2018

V některých zemích vyžadovali, aby měl dovážený Mustang maximální rychlost 45 km/h. Takový stroj pak byl vnímán jako moped (popř. mokick), který bylo jednodušší řídit a zároveň nepodléhal standardní registraci.

První vývozní provedení Mustanga se s níženým výkonem dostalo označení Jawa 23B a bylo určeno pro Velkou Británii a Západní Německo (NSR). Název Mustang byl v západních zemích údajně chráněn a jeho použití bylo svázáno s poplatkem, proto byly vývozní Jawy 23 pojmenovány „Golden Sport“.

Výroba probíhala v roce 1974 a jak bylo zvykem, na určitou dobu zcela nahradila výrobu pro tuzemský trh (podobně jako v roce 1972 a 1976, kdy se standardní Mustangy téměř nevyráběly).

Výkon motoru byl snížený stejným způsobem, jako u ostatních exportních pionýrů s přiškrceným motorem. Tedy použitím delšího výfukového kolena, kolínka karburátoru se zmenšeným průměrem, jiným otryskováním karburátoru a použitím 11zubého řetězového kolečka (kvůli snížení maximální rychlosti).

Jawa 23B Golden Sport se vyráběla ve dvou provedeních a dvou barevných kombinacích. Varianty pro Německo a Británii se lišily použitým předním světlometem. Barevné kombinace byly buď oranžová s šedými linkovanými blatníky nebo kanárkově žlutá s šedými linkovanými blatníky. Nálepky na nádrži se od první varianty Golden Sport lišily a měly podobný tvar jako nápisy „Jawa“ používané na verzi pro tuzemský trh.

Golden Sport měl místo bzučáku (klaksonu) na řídítkách zvonek z jízdního kola. Hliníkové ovládací páčky měly na koncích kuličky. Hlavní světlo svítilo pouze tlumeně (jednovláknová žárovka), tak na řídítkách chyběl i přepínač. Řídítka byla vysoká s hrazdou. Víčko palivové nádrže mělo na sobě nalisovanou okrasnou chromovanou krytku. Sedadlo mělo uprostřed přidaný koženkový popruh, který byl přichycen dvěma nýtky k nosnému plechu.

Elektroinstalace a přístroje

Magneto mělo světelný výkon 6V/20W. Přední světlomet byl buďto kulatý plechový značky Aprilia (pro Velkou Británii) nebo hranatý černý značky Puch (pro Německo). Oba typy světel měly pouze jednovláknovou žárovku a svítily pouze tlumeně. Světlomet Aprilia měl malou spínací skříňku na klíč, světlomet Puch měl posuvný plastový přepínač. Důvodem použití jiných světlometů byly rozdílné předpisy v západních zemích. Konkrétně pro Británii pak musela být optická vložka orientovaná tak, aby osvětlovala víc levou stranu (kvůli jízdě vlevo).

Varianta pro západní Německo byla vybavena východoněmeckým tachometrem do 80 km/h. Varianta pro Británii možná měla starší tachometry tuzemské výroby PAL se stupnicí v mílích, které měl podnik ještě nějaký čas po ukončení jejich výroby v zásobě (nemám to ale ověřeno). Více o tachometrech se dočtete zde.

Vývozní Mustangy měly namontovanou bílou SPZ, registraci ale v zahraničí nepodléhaly.

Na rozdíl od prvních Golden Sportů, určených pro USA, kterých se velké množství vyprodalo i v ČSSR, byl vývoz těchto variant výrazně úspěšnější a u nás se s nimi téměř nesetkáte.

Jawa 23B Golden Sport pro Velkou Británii

Jawa 23B Golden Sport pro Západní Německo (NSR)

 


Vývozní Jawa 23M Mustang se sníženým výkonem

(1976)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 16.10.2018

Vývozní motocykl Jawa 50 typ 23 Mustang se sníženým výkonem, karburátorem z mopedu Babetta a netradiční zelenou barvou

V některých zemích vyžadovali, aby měl Mustang konstrukční rychlost 45 km/h a byl otypovaný jako jednomístný. Takové stroje pak byly chápány jako mopedy a nepodléhaly standardní registraci.

Nejspíše v roce 1976 (nebo už 1975) tak vznikla první jednomístná provedení Mustanga se sníženým výkonem a maximální rychlostí 45 km/h.

Cílové destinace: Francie a Západní Německo (NSR), možná i Východní Německo (NDR) a další země.

Výkon motoru byl snížený stejným způsobem, jako u dřív vyráběných exportních pionýrů s přiškrceným motorem. Pouze karburátor byl použit z mopedu Jawa 207 Babetta. Rám motocyklu byl bez úprav, pouze zadní stupačky byly demontovány (držáky na kyvné vidlici ale zůstaly navařeny). Rovná řídítka byla použita z typu Jawa 20.

Standardní plastové víčko nádrže mělo na sobě nalisovanou chromovanou krytku.

Zdokumentované kusy jsou nalakovány netradiční zelenou barvou v kombinaci s šedými blatníky. Na nádrži byly stříbrné nálepky s nápisem Jawa.

Není jasné, kolik kusů bylo od výroby osazeno karburátorem z Babetty, ale kvůli distribuci náhradních dílů musela být výrobní série větší.

První zdokumentovaný kus

pochází z Německa (dnes těžko určit jestli z Východního či Západního). Chybí mu chromované víčko nádrže. Výrobní číslo neznám.
Viz diskuze: https://www.ddrmoped.de/forum/index.php?showtopic=26312.

Druhý zdokumentovaný kus

s francouzsky psaným výrobním štítkem vyvezen nebyl (byl prodán v ČSSR), byl dodatečně osazen zadními stupačkami a motor byl upraven na standardní výkon (se standardním karburátorem Jikov 2917PSb). Rok výroby 1976, výrobní číslo: 1 372 233.


Jawa 20, 21 Export

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 22.3.2018


Monografie: exportní Jawa 05 Stanard z roku 1965

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 19.12.2017

Typické prvky tohoto provedení:

Exportní provedení pro (východní) Německo. Popruh přes sedadlo, používaný jen na vývozních kusech. Šroub uchycení nádrže je nahrazen závitem navařeným zespoda do rámu. Fotky na konci galerie.

Použitý nosič zavazadel byl původně určený pro Simson Schwalbe.

Údaje
Typ: Jawa 05 Standard
Datum výroby: XX/1965
Výrobní číslo: 625783
Odstín: ČSN 8850 „červeň višňová tmavá“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“

Netradiční uchycení nádrže

Kvůli přísným požadavkům zahraničních odběratelů upraveno uchycení. Zákazníci si nepřáli průchozí díru v rámu, místo toho byl závit zavařen jen zespoda do rámu.


Monografie: exportní Jawa 23A Mustang z roku 1973

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 13.12.2017

Typické prvky provedení:

V roce 1973 se Mustang vyráběl výhradně pro vývoz. Oproti provedení z konce roku 1972 má místo obdélníkových černých linek na nádrži dvě zrcadlové nálepky. Specifickými prvky vývozního provedení je popruh na sedadle a oplechovaná odrušená „fajfka“ svíčky.

Mustang byl v roce 2017 dovezený z Německa. Výrobní štítek je v Německém jazyce, výkon je uvedený v HP, ale hodnota 4 HP / 6500 otáček odpovídá americké normě SAE. Nejspíš došlo při výrobě štítků k omylu. Více se normovaným hodnotám výkonu věnuji v článku: „Výkonnější“ vývozní verze.

Údaje
Typ: Jawa 23A Mustang
Datum výroby: 1973
Výrobní číslo: 11202##
Odstín: ČSN 1089 „šeď hedvábná“

Monografie: exportní Jawa 23 Golden Sport z roku 1972 (2)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 11.12.2017

Typické prvky provedení:

Vývozní Jawa 23 Golden Sport.

Novější provedení přizpůsobené americkým předpisům.

Údaje
Typ: Jawa 23 Golden Sport
Datum výroby: 1972
Výrobní číslo: 1018819
Odstín: ČSN 6401 „žluť tmavá“

Monografie: exportní Jawa 23 Golden Sport z roku 1972

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 11.12.2017

Typické prvky provedení:

Vývozní Jawa 23 Golden Sport.

Novější provedení přizpůsobené americkým předpisům. Kus vyvezený do USA v perfektním původním stavu.

Údaje
Typ: Jawa 23 Golden Sport
Datum výroby: 1972
Výrobní číslo: 1018422
Odstín: ČSN 6401 „žluť tmavá“

Monografie: exportní Jawa 23 Golden Sport z roku 1971

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 11.12.2017

Typické prvky provedení:

Vývozní Jawa 23 Golden Sport.

Starší provedení, výrazně se nelišící od standardní verze pro tuzemský trh. Nicméně velmi ojedinělý a vzácný kus.

Údaje
Typ: Jawa 23 Golden Sport
Datum výroby: 1971
Výrobní číslo: 994490
Odstín: ČSN 6401 „žluť tmavá“

Monografie: exportní Jawa Super M20 (pro Maďarsko) z roku 1968

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.8.2017

Typické prvky tohoto provedení:

Vývozní verze Jawy 20 pro maďarský trh. Od standardního tuzemského provedení se pionýr liší pouze netradičním zbarvením a jinými nápisy na zadním blatníku (Jawa Super M20).

Výkon motoru je na štítku uveden 4 BHP při 6500 ot. Motocykl ale vyšší výkon nemá, rozdíl je způsobený použitím jiné metodiky měření.

Údaje
Typ: Jawa Super M20
Datum výroby: 1968
Výrobní číslo: 793479
Odstín:

Monografie: exportní Jawa 20 Pionýr z roku 1969

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 15.6.2017

Typické prvky provedení:

Vývozní provedení se sníženým výkonem pro NDR (Německou Demokratickou Republiku).

Nepůvodní zadní stupačky a nosič zavazadla.

Údaje
Typ: Jawa 20
Datum výroby: 1969
Výrobní číslo:
Odstín: