• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Řídítka – provedení, změny ve výrobě

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 23.11.2017

Varianta 1 „vlaštovky“ (1955 – 1956)

U modelu Jawa 550 do roku 1956

Tvarovaná řídítka, tzv. „vlaštovky“ s pevně navařenými držáky ovládacích páček. První provedení řídítek mělo výřez pro protáhnutí plynového lanovodu a výřez pro kabeláž přepínače světel v horní části řídítek ve směru jízdy. Hliníkové ovládací páčky byly bez kuliček na koncích, díry pro válečky lanovodů nebyly průchozí. Rukojeť plynu s kolejničkou (šnekem). Černé gumové rukojeti soudečkového tvaru.


Varianta 2 „vlaštovky“ (1956 – 1957)

U modelu Jawa 550 do konce roku 1957

Řídítka tvarově shodná s prvním provedením. Výřezy pro protažení plynového lanovodu a elektro kabeláže přepínače světlometu byly ale přemístěny do spodní části řídítek tak, aby nebyly vidět.


Varianta 3 (1958 – 1960)

U modelů Jawa 550, 555 od začátku roku 1958 do začátku roku 1960

Nová jednoduchá řídítka rovného, směrem k řidiči lehce prohnutého tvaru. Hliníkový kloub (představec) na krátké chromované trubce. Chromované držáky páček jako samostatné součásti, proti protočení zajištěné kruhovým prolisem. Hliníkové ovládací páčky měly NEprůchozí díry pro válečky lanovodů.


Varianta 4 (1960 – 1973)

U modelů Jawa 555, 05, 20 do konce roku 1973

Jednoduchá řídítka rovného, směrem k řidiči lehce prohnutého tvaru, stejně jako předešlé provedení (u typů 550 a 555). Hliníkový představec nahrazen plechovým výliskem odporově přivařeným k nosné trubce, následně chromováno. Chromované držáky páček jako samostatné součásti, proti protočení zajištěné kulatým prolisem.

Hliníkové ovládací páčky měly zhruba od poloviny roku 1964 průchozí díry pro válečky lanovodů.


Varianta 5 (1965 – 1968)

U modelů Jawa 05 Sport, Jawa 21 Sport, Jawa 23 Mustang

Široká řídítka s hrazdou pevně svařená (standardními svary) s plechovým výliskem představce a nosnou trubkou. Řídítka totiž byla velkou pákou na představec, který ani při dobrém utáhnutí nezajistil jejich polohu. Z bezpečnostních důvodů byl tedy představec k řídítkám pevně přivařený a viditelným svarem byl přivařený i k nosné trubce (namísto odporovým svarem). Držáky ovládacích páček byly pevně přivařeny k řídítkům, svary esteticky začištěné, následně chromováno. Absence drážky pro kolejničku šnekové rukojeti plynu. Použita rukojeť typu „rychlopal“.

Tahle řídítka jsou sice vizuálně podobná řídítkům z motocyklů Jawa/ČZ Sport, rozměrově se ale liší a bezpečně jdou poznat podle zavařeného představce, který „dobastlená“ řídítka ze sportek nemají.

U modelu Jawa 05 nebyl představec ničím zakrytý. Až od roku 1967 u modelů Jawa 21 Sport a Jawa 23 Mustang (od roku 1968) byl kloub zakryt prolisovaným plechem.


Varianta 6 (1969 – 1973)

U modelů 21 Sport, 23 Mustang do konce roku 1973

Široká řídítka s hrazdou pevně svařená (standardními svary) s plechovým výliskem představce a nosnou trubkou. Řídítka totiž byla velkou pákou na představec, který ani při dobrém utáhnutí nezajistil jejich polohu. Z bezpečnostních důvodů byl tedy představec k řídítkám pevně přivařený a viditelným svarem byl přivařený i k nosné trubce (namísto odporovým svarem). Držáky ovládacích páček byly pevně přivařeny k řídítkům, svary esteticky začištěné, následně chromováno.
Tahle řídítka jsou sice vizuálně podobná řídítkům z motocyklů Jawa/ČZ Sport, rozměrově se ale liší a bezpečně jdou poznat podle zavařeného představce, který „dobastlená“ řídítka ze sportek nemají.
U modelu Jawa 05 nebyl představec ničím zakrytý. Až od roku 1967 u modelů Jawa 21 Sport a Jawa 23 Mustang (od roku 1968) byl kloub zakryt prolisovaným plechem.

Široká řídítka bez hrazdy, pevně svařená s představcem, rozměrově se lišící oproti variantě 5. Řídítka byla trochu užší a nižší. Chromované držáky páček jako samostatné součásti, proti protočení zajištěné kruhovým prolisem.
Představec vždy zakrytý plechovým krytem. Absence drážky pro šnekovou rukojeť plynu. Absence drážky pro kolejničku šnekové rukojeti plynu. Použita rukojeť typu „rychlopal“.

Na závěr roku 1973 se začaly montovat zinkované páčky vylisované z ocelového plechu s bezpečnostními kuličkami na koncích.


Varianta 7 (1969 – 1973)

U exportních modelů 21 Sport, 23 Golden Sport (Mustang) + volně v prodeji

Řídítka shodná s variantou 6, doplněná pevně navařenou hrazdou.

Tahle varianta řídítek se sériově montovala snad jen na exportní kusy, včetně vývozního provedení Mustanga – Golden Sport.

Občas se objevují na modelech Jawa 23 Mustang (kolem roku 1969) a Jawa 21, avšak o jejich originalitě se dá vážně pochybovat. Dle pamětníků se tahle řídítka dala běžně zakoupit v prodejnách Mototechny a byla jakýmsi módním hitem. Kdo tehdy na pionýrovi neměl řídítka s hrazdou, jednoduše nebyl „in“. Vyskytují se opravdu často.


Varianta 8 (1974 – 1982)

U modelů Jawa 20 a Jawa 23 Mustang pro vývoz

Řídítka jednoduchého rovného, směrem k řidiči lehce prohnutého tvaru. Ze sestavy úplně vypuštěn kloub (představec). Namísto toho byla řídítka přímo svařena s nosnou trubkou (do tvaru „T“). Spoj zakrytý silnou podložkou a malým okrasným plechem. Kabeláž k přepínači světla již nebyla tažená v dutině řídítek, ale šedou bužírkou venkem. Kryt přepínače světla má proto na boku výřez. Tahle řídítka se dají polohovat jen výškově. Absence drážky pro kolejničku šnekové rukojeti plynu. Použita rukojeť typu „rychlopal“.

Samostatné držáky ovládacích páček namísto chromování zinkovány. Zinkované ovládací s kuličkami na koncích vylisované z ocelového plechu.

V roce 1982 se tahle řídítka ještě objevila na exportní kapotované verzi Jawy 23 Mustang pro Velkou Británii.


Varianta 9 (1974 – 1982)

U modelů Jawa 21 Sport a Jawa 23

Široká řídítka bez hrazdy. Stejně jako u varianty 8 ze sestavy úplně vypuštěn kloub (představec). Namísto toho byla řídítka přímo svařena s nosnou trubkou (do tvaru „T“). Spoj zakrytý silnou podložkou a malým okrasným plechem. Kabeláž k přepínači světla již nebyla tažená v dutině řídítek, ale šedou bužírkou venkem. Kryt přepínače světla má proto na boku výřez. Tahle řídítka se dají polohovat jen výškově. Plynová rukojeť použita typu „rychlopal“.