Jawa 50 typ 20 a 21 Sport (pionýr)

Jawa 50 typ 20 Pionýr Jawa 50 typ 21 Sport

V roce 1967 Povážské strojírny představily nový typ s označením 20 a jeho sportovní provedení 21 Sport. Nejednalo se ani tak o nový typ, jako spíš o inovaci předešlých typů 05 Standard a 05 Sport. Jednalo se v podstatě jen o další modernizaci motoru, jemuž se podařilo konstruktérům zvýšit výkon z 3 k (2,2 kW) na 3,5 k (2,6 kW) a následné přetypování. Zvýšení výkonu bylo dosáhnuto úpravou časování (rozvodu), zvýšením komprese z 7,5:1 na 9,2:1 („ledvinkovitý“ spalovací prostor hlavy) a použitím nového karburátoru Jikov 2917 PSb.

Oba typy společně s typem 23 Mustang uzavíraly v roce 1983 výrobu malých motocyklů v Povážských strojírnách, kde se nadále vyráběly pouze mopedy Babetta.

Klikový mechanismus byl rovněž přepracován, vahadla setrvačníku byla kalená, vyvážená jinou metodou (odfrézováním materiálu namísto odvrtáváním), ojnice byla robustnější (pístní čep Ø 14,1 mm). Klikový mechanismus byl uložen ve dvou ložiskách 6303. Tenhle klikový mechanismus se objevil už na posledních vyrobených kusech typu 05.

Převodovka byla upravena (rozšířena), poměry zůstaly stejné jako u posledníh provedení předešlého typu 05. Přesuvná kola druhého převodového stupně měla 6 vztyčných kolíků.

Pravé víko motoru mělo zcela nový tvar a bylo uchyceno na dvou dutých sloupcích a třech šroubech M8. Bylo v něm vlisované ložisko 6202 do něhož se při nasazení na motor zasunulo prodloužené výstupní převodové kolečko. Ložisko ve víku bylo mazáno olejem z převodovky, jehož úniku bránilo gufero. Šnek pro vypínání spojky byl nahrazen jednoramennou pákou. Pro kontrolu zapalování bylo na víku připevněno třemi šrouby M5 víčko z hliníku (později z prolisovaného plechu).

Nový karburátor Jikov 2917 PSb měl difuzér zvětšený na Ø 17 mm a měl upravenou plovákovou komoru. Přívod paliva již neuzavírala jehla napevno procházející plovákem, ale plechová páčka (zajištěná kolíčkem) zavírající ventil našrobovaný ve víčku komory. Vertikální pohyb plováku zajišťoval šroub s tyčkou, našroubovaný zespodu do dna plovákové komory. Tyčka prochází dutou dírou v plováku. Tato modernizace zajistila snažší údržbu a především možnost seřízení hladiny.

Zapalování („magneto“) zůstalo stejné, jako u předchozího typu 05, jen předstih (předzápal) byl změněn na 1,6 – 1,9 mm před horní úvratí.

Jawa 50 typ 20 Jawa 50 typ 20

Obr. 3: Jawa 20 z roku 1971 (ještě se starým typem kyvné vidlice) a za ní vývozní provedení do Maďarska z roku 1968.

Obr. 4: Jawa 20 cca z roku 1975 (ještě s nálepkou Jawa).


Jawa 21 Sport

Souběžně s výrobou Jawy 20 se započala i výroba provedení 21 Sport, které bylo určeno především pro mladší, sportovněji založené jezdce. Stejně jako byla Jawa 20 přímým nástupcem motocyklu Jawa 05 Standard, tak typ 21 Sport následoval typ 05 Sport. Od předešlého typu se odlišoval rovněž jen motorem a pár výše nastíněnými detaily.

Zásadní rozdíl oproti typu 05 Sport znamenal prodej v Československu. Předchozí typ 05 Sport byl totiž určen výhradně pro vývoz.

Typ 21 Sport měl sportovní řídítka s hrazdou, pohyblivá v kloubu a s napevno navařenými úchyty ovládacích páček (spojka, přední brzda). Kloub byl na rozdíl od typu 05 Sport zakrytý okrasným plechovým krytem. Tento typ neměl „revmaplechy“ a podlážky jako typ 20, místo nich měl tzv. „prsíčka“ a šroubované stupačky. Pro sportovní účely se dal motocykl zakoupit se zadní terénní pneumatikou S 9 o rozměrech 2,75×16“.

Jawa 50 typ 21 Sport 1968 Jawa 50 typ 21 Sport Jawa 50 typ 21 Sport Jawa 50 typ 21 Sport

Obr. 5: Jawa 21 Sport z roku 1968 s prvním typem řídítek.

Obr. 6: Zrenovovaná Jawa 21 Sport s druhým typem řídítek.

Obr. 7: Zrenovovaná Jawa 21 Sport s třetím typem řídítek.

Obr. 8: Poslední provedení z roku 1975 (ještě s nálepkou Jawa).



Změny prováděné v letech 1969 – 1974 (u obou typů)

  • Pravděpodobně v roce 1969 bylo hliníkové víčko zapalování (na pravém víku motoru) nahrazeno stříbřenkou nastříkaným železným víčkem s prolisem (od roku 1975 zinkovaným).
    Nové skládané víčko nádrže s odvzdušňovacím labyrintem a molitanovou vložkou (předtím pouze jednoduché víčko s dírkou).
  • V neurčeném roce (pravděpodobně 1968–1969) se u provedení 21 Sport začala montovat nová užší řídítka, napevno svařená v kloubu, s nezávisle pohyblivými držáky ovládacích páček (v dalších letech bylo častější provedení těchto řídítek bez hrazdy).
  • V roce 1971 se začaly souběžně na všechny modely Jawa 50 montovat nové zadní kyvné vidlice ze svařených trubek a nový (na konci otevřený a zkosený) kryt řetězu.
    Kulatá zadní odrazka (fotka).
    U typu 21 Sport se definitivně přestala montovat řídítka s hrazdou.
    Nová rozeta se dvěma ložisky, náhon tachometru s trochu upraveným náliskem (kvůli tenčímu oku vidlice)

Změny provedeny po roce 1975 (u obou typů)

  • Změna značený všech motocyklů Jawa 50: 20, 21 Sport a 23 Mustang na 220.100, 221.100 a 223.200.
  • Zadní podsedlový plech (blatník) bez hliníkových lišt, zjednodušený, hranatější tvar.
  • Magneto se zvětšeným výkonem 30 W (původně 20 W), upravené zapojení koncového světla (žárovka připojena dvěma dráty na kontakty přední žárovky). Toto magneto a zapojení bylo u typu 23 Mustang od roku 1968.
  • Nová řídítka byla v místě bývalého kloubu svařena ve tvaru „T“, krycí plech byl malý, pouze pro zakrytí svárů (u obou typů).
  • Lakování bez zlatých linek. Na strany zadního blatníku se zpočátku lepily nálepky s nápisem Jawa (shodné s Mustangem), později byl nápis stříkán bílou barvou přes šablonu. U otvoru pro ovládání palivového kohoutku byly nastříkány znaky: Otevřeno, zavřeno, rezerva.
  • Na přední vidlici se přestaly montovat prachovky (manžety), místo nich se do spodu nosných trubek lisovaly kovová pouzdra s o-kroužky, kluzáky byly chromované tvrdochromem. Nosné trubky neměly naspodu vybrání pro uchycení manžet, ale byly hladké.
    V roce 1980 se znovu začaly montovat původní prachovky místo o-kroužků.
  • Výfuk s doutníkovou koncovkou byl nahrazen novým výfukem s otevřeným zkoseným koncem.
  • Plechové pozinkované ovládací páčky (spojka, přední brzda) s kuličkami na konci, místo dosavadních hliníkových.

Vývozní (exportní) provedení

Jawa 50 typ 20 určená na export do Maďarska Jawa 50 typ 20 určená na export do Maďarska - detail nápisu

Obr. 9: Jawa 20 z roku 1968 s Maďarsky psaným štítkem.

Obr. 10: Detail nápisu na zadním plechu.


Jawa 50 typ 21 Sport s Anglicky psaným štítkem

Obr. 11: Jawa 21 s Anglicky psaným štítkem a bříškem v červené barvě.




Standa
 
10. únor 2009   #1

Myslím že uchyty páček na řidítkách nebyli napevno nikdy...to se pouze jedna o riditka z kejvačky....A dalsi faktická...první 21 vubec nemeli hrazdu

10. únor 2009   #2

Standa: Nemáš pravdu, opravdu tam byly z počátku originální ty široké řídítka z Jawy 250 Sport (panelky). V té době se ještě řídítka speciálně pro pionýra nedělaly. Pár starých jednadvacítek se s nimi dá ještě najít. Nová pevná řídítka s pohyblivými držáky páček se dle mého začaly montovat až v roce 1969 (souběžně s výrobou Mustanga pro náš trh). Typ 05 Sport měl taky ještě široké řídítka. První 21 Hrazdu měly stejně jako Mustang.

Steve
 
10. únor 2009   #3

smekám, pěkný to máš jen bych se chtěl zeptat: nebylo to značení 220.100, 221.100 a 220.200 už od roku 1975? je to sice maličkost ale právě sem viděl už papíry s rokem výroby kde toto značení už bylo zavedeno...

11. únor 2009   #4

To si právě nejsem jistý, články píši z větší části podle toho, co jsem vypozoroval nebo se někde dočetl. Jestliže ses setkal z novějším provedením pionýra s tímto označením, z roku 1975, tak ten údaj velice rád upravím. Všechny články jsou jaksi ve "vývoji" a neustále je upravuji... Dík.

Steve
 
11. únor 2009   #5

tak se mse ti na to koukl a fichtl vyroby 1975 ma jeste typicke oznaceni (05,20,21) je to i napsany v papirech...ale jinak ma znaky jako po roce 1976 - vidlice bez prachovek, riditka s tim malym plechem, bez hrazdicky, serizly vyfuk a hranatou kapotaz + napis Jawa a bez zlatych linek, dale kulickove packy, 30W elektrovyzbroj a jeste tam sou nastrikany ty obrazky u kohoutku...je to opravdu original, meneneho na tom neni nic z toho co sem napsal...takze asi tak cili to prechazelo asi postupne...

Standa
 
11. únor 2009   #6

Možná kdybych videl puvodni origo kousek,tak bych uveril,ale soused ma 21,je to 68 nebo 69 rok a ma stejna riditka jako muj z roku 71 akorat na riditkach neni hrazda...prvni 20 a 21 z 65,66 roku sem este nemel cest shlednot...vychazím ze známych modelů 68 az 74,coz je standardizovany vsem známy pionýr...Ale musism rict,ze ten clanek je opravdu peknej....

Standa
 
11. únor 2009   #7

A ted koukam,ze u clanku o 20 je ze prvni byly roku 1967...a ja myslel ze 05 se delali do 1965 a pak hned zacali delat 20 a 21 ...tak sory...

11. únor 2009   #8

Steve: Na výrobním štítku je napsáno 20 nebo 220.100? To je nejdůležitější informace. Co je napsáno v dokladech roli moc nehraje.

Standa: Jawa 05 se vyráběla do roku 1965 ve starém provedení. V letech 1965-66 prodělala nejvíce změn a poslední kusy z roku 1966 jsou až na motor stejné jako Jawa 20. Řídítka se na pionýrech často měnily, s jistotou ale vím, že se v průběhy výroby montovaly tyto 4 typy.

Standa
 
11. únor 2009   #9

Nedalo mi to,a v telefonu jsem nasel fotky kamaradovi 21,na ktere jsem neco malo opravoval....krom sedla original z roku 1969...pres 20 let se valel po stodolou...prohlednete si řidítka ...

http://www.ulozisko.sk/132475/riditka.jpg

http://www.ulozisko.sk/132476/Obraz012.jpg

Popripade mohu poskytnout foto celeho pionýra...

11. únor 2009   #10

Ta řídítka byla určitě měněná. V roce 1969 se téměř s jistotou montovala ještě řídítka s hrazdou. Navíc na nich chybí středový kryt, což naznačuje, že přinejmenším byly už sundávané. Znám opravdu málo pionýrů, o kterých se dá s jistotou říct, že jsou naprostý originál. I na dobových prospektech a článcích z časopisů se objevují řídítka v pořadí, jak píši.

Standa
 
11. únor 2009   #11

Jako hádat se nechci....to urcite ne...mas mou uctu za tyto stranky...ale rikam ti za dobu co jezdim na motorkach sem videl strasne moc fichtlů...nektere vyznamné si pamatuju....treba vím ze vsechny 21 co meli zaobleny kryt retezu meli tento typ riditek a byli z let 68,69...vice jak polovina byla nikdy nerozebíraná prvního majitele a na nekolika byli pouze lakované plechy...roky 70,71 uz meli hrazdu....a pozor máš pravdu...ty prvni 21 a posledni 05 Sport meli drzak riditek z oskutrovanýho typu a byli v tom flakly riditka ze Sportky.....sem tak dlouho hledal az sem nasel

Standa
 
11. únor 2009   #12

Sem zapomel dodat.....ten plech sem z toho vyhodil já byl zohybanej od trámu a byl hroznej....ty riditka jsem poprvy povoloval já v roce 2008 Ta 21 byla po prvnim majiteli....jezdil na ni asi 15 let a pak se tam podelalo zapalovani a hodil ho pod stodolu kde cekal na mne....Hele uz bysme toho meli nechat nebo se z tehle komentaru stane novej Fichtl pokec

11. únor 2009   #13

No, ten článek ještě poupravím, doplním o nějaké fotky a tak. Nehádám se, že mám pravdu. Připsal jsem k tomu i tvé poznatky.

Mám teď chvíli čas, tak ten článek ještě článek doplním o nějaké údaje a fotky. Průběžně ještě upravuji článek o Jawě 05.

Steve
 
12. únor 2009   #14

pro Pajku: na stitku je typ 21...estli chces tak ti muzu poslat fotku, je tam vyrazeny i rok 1975...

12. únor 2009   #15

Steve: Jo, věřím ti. V tom článku jsem tu informaci upravil. Dohledal jsem totiž ještě nějaké prospekty z roku 1975. Oni v tom měli trochu bordel totiž... Značení a celkově chaos ve fabrice je známý. Dnes se ani pořádně neví, kolik a jakých typů se vyrobilo, kdo na nich dělal a tak... Například já mám takový paskvil 05tku, že jsem to ještě neviděl. Jsou tam prvky z roku 1963, prvky z roku 1965 (po modernizaci) a bloky motoru jsou odlité v atypické formě...

Steve
 
12. únor 2009   #16

a nemel bys ty prospekty jeste negde?

Steve
 
12. únor 2009   #17

jo k ty tvy 05 - treba dojizdeli zasoby...to se stava gdyz sou veci na sklade a uz se dela novy typ...ale ty bloky jsou vic nez zarazlive...

12. únor 2009   #18

Jo, dojížděly díly ze skladů, ale v zajímavé kombinaci. Například kažé kolo jiné, nové provední rámu se starými podsedlovými výztuhami, nádrž na nešroubovací uzávěr, ale ještě s labyrintem. Rám na uzamčení přední vidlice, ale brýle bez díry, staré zapalování, nový karburátor, atd...

Motory do roku 1965 měly žebrování za válcem (na bloku). Od roku 1965 už nebyly. I v prospektu, který předcházel zahájení výroby už nejsou. Já tam mám jedno jediné žebro uprostřed. Nikdy jsem to jinde neviděl.

Standa
 
12. únor 2009   #19

Nechci opet rejpat,ale zebrovani za valcem bylo tak posledni rok po konci vyroby 555 Mel sem 2 kousky z 64....by the way ten modrej 05 byl 64 a zebrovani za valcem nemelOni sou dokonce 3 typy karterů 05 ....vsechny mám doma oni ty prvni meli jeste zebra a dal se na to posadit valec 555,dalsi verze bez zeber ale furt na to sel posadit valec z 555,posledni verze mela kanaly ciste typu 20-zaroven uzsi kartery pod valcem.... Jen zas takove doplneni Bohuzel tyhle typy(05,20,21 a prvni 23) je muj koníček

13. únor 2009   #20

Jestli ti na ty bloky dobře pasovaly válce z 555, tak to byly kartery z 555. 05tky měly dva typy karterů, jedny s žebry (63-64?) a druhé bez žeber (65-66?). Jestli je motor z 05 jde spolehlivě poznat podle jiného znamení - tím je díra pro čep řadící páky v předním sloupku. Doma mám jednu nulapětku, kde je motor 555 s válcem a hlavou z 05. Ročník 1963 (2x jsem se s něčím podobným setkal). Je pravda, že jsem nezkoumal výrobní číslo, automaticky jsem to bral jako bastl. O víkendu pro jistotu prověřím výrobní čísla. Ony ty motory 555 a první 05 jsou celkově takové dost podobné, tak není vyloučené, že je tam ještě používaly. Nezdá se mi to ale.

Jestli je to s tím žebrováním tak jak říkáš, tak ten údaj velice rád opravím. Ono celkově těch nulapětek tolik není a možná mi to uniklo. V podstatě všechny články píšu jen podle toho, co jsem vypozoroval. Dík za kvalitní, prospěšné komentáře

13. únor 2009   #21

Mně za těch cca 7 roků co se tomu věnuji prošlo rukama něco přes 20 pionýrů, vlastnil jsem jich celkem 12. Nulapětky jsem vlastnil jen tři (celkově jich je málo). Nicméně je to můj asi nejoblíbenější typ a chystám se ho v blízké době renovovat. Teď jsem sehnal platné doklady s placenou pojistkou za přepis, takže hurá na to + ještě jedny neplacené (kdyby někdo chtěl...). Vím o několika kusech v okolí, které můžu mít od 0 Kč do půl litra + dva mám rozdělané na hůře, takže uvidím jak moc se to zvrhne.

Standa
 
13. únor 2009   #22

To co pises,je prvni typ a posledni typ....mezi nima je jeste takovej mezityp karterů....mam pocite ze ten motor mam jeste nekde pod ponkem,tak mozna nafotim....jinak ja 05 taky moc rád,ale nemám uz ani jednu...me fascinují tím,ze co rok,to jinej prvek...co se týče tech karterů,zamykání,nádrž,kříž,stojan,prevodovka,karburato,sani,predni blatnik,vyfuk,indukcni civka,stredy kol a nebo jen zapalování........jen prvni a posledni modely jsou jednotné.....kusy mezi jsou skladačky u 05 takrka nelze urcit,jak presne ten ci onen kousek vypadal v originale...da se pouze spekulovat...mel jsem i jednu 05 ktera byla totožná s popisem 05 Sport akorat mela revmaplechy....taky zvlastni celkově mi fascinuje,protoze kdyz se na ni da valec,hlava a karbec z 21 tak jede víc než 21 fichtl Jsem rad ze me komentare beres pozitivne...jsem takovej rejpal

Steve stevem34(zavinac)seznam.cz
 
13. únor 2009   #23

takze z toho vyplyva ze 05 je co stroj, to mezityp...hodnotit objektivne nemuzu pac 05 sem mel v ruce jen jednou a to takovej poskladanej paskvil ze to neodpovida ani jednomu vasemu popisu...tedy spis od vseho neco...ale dost mych plků, mel bys prosimte Pajko este negdy ty prospekty, popr. mel bys cas a chut mi je poslat na mail?

Honza
 
24. únor 2009   #24

Mám 05ku vyrobenou na podzim 09 roku 1963 má už nový tvar předního blatníku,disky s gumovými náboji,a středy kol s paknamy jako u 555 uzamykatelný kryt u rámu hliníkový filtr karbík jikov 2915ps šroubovací uzávěr nádrže a dále takovou atypyckou schránku nářadí že to není ta čtvercová ale je to taková miska tvarovaná jako filtr asi 1,5cm vysoká a má uchycení na gumičky navařené na té misce časem zašlu foto.

24. únor 2009   #25

Honza: Za fotky budu velice rád. Nebo mi kdyžtak napiš email, přes který bych s tebů mohl komunikovat.

vladimír hamry34(zavinac)seznam.cz
 
26. únor 2009   #26

Vidím,že jste znalci.Mám dotaz.U kterých typů se měnily předlohové hřídelky?Prapůvodní byla krátká a měla křehké zuby,další délkově shodná měla zesílenou patu zubu,tak že se starým kolečkem rozety nepasovala a další,třetí,má stejně zesílený zub,ale je celá"natažená" délkově.Prosí, víteli někdo typovou posloupnost.

Standa
 
27. únor 2009   #27

Ja znam jen hridelky krátké(550,555,05) a hridelky dlouhe (20,21,23)....550 a 555 maji totoznou prevodovku s 2.stupnem 19/19zubú ...05 maj stejnou prevodovku jen u pozdejsich modelu je zmena v poctu koliků a děr v kolečkách (meli 3-maj 5) a prevodovej pomer na 2.stupen je 20/18zubů .....a klasický fichtly (20,21,23) maj po celou vyrobu jednotnou prevodovku s dlouhejma hridelema a prevodama......

Voltys voltys(zavinac)centrum.cz
 
28. únor 2009   #28

Chlapáci nevíte někdo jak přesně vypadá originál šroub co drží vrchní bříško? V návodu popisojou že tam má být šroub s exentrickou hlavou kterej se potočí o 180° a kryt se dá sundat.

Steve
 
28. únor 2009   #29

mam original...je to obycejnej sroubek akorat ma tu hlavu takovou vroubkovanou, pod nim je podlozka (tlustsi nez normalni, tez takova vroubkovana)...jinak se to musi cely vysroubovat, tezko o 180° a venku, normalne se utahne a tim to drzi a pak se zas celej vysroubuje...tot vse

Voltys voltys(zavinac)centrum.cz
 
28. únor 2009   #30

Aha a je teda exentrickej jak popisujou v návodu? Jestli máš foto pošli mi ho plz na mejlika dik

Steve
 
28. únor 2009   #31

tak fotku nemam...ale normalne se tam davaly normalni sroubky, excetricky tam podle meho nigdy nebyl, klasicky sroubek kery se zasrouboval a vysroubobal

Voltys
 
28. únor 2009   #32

Tak to bych nesouhlasil přečti si návod k obsluze co je tady. Stránka č.22 (6. DEMONTÁŽ A MONTÁŽ KRYTOV).
Já tam měl taky klasickej M6 s gumovou podlažkou ale jen se snažim zjistit co tam bylo jako originál a proč by v návodu zmiňovali že je tam šroub s exentrickou hlavou?

Steve
 
5. březen 2009   #33

tak sem se koukal, je tam ale jde o to co se psalo a co se skutecne montovalo...ze svy zkusenosti vim ze pokud uz to byl origo sroub tak byl jakoby normalni, excentricky sem tam videl asi jen jednou a to byl vlastni vyroby...proc by se tam daval tak hluboky zavit gdyz s excentrickou hlavou se to da vyresit i mnohem jednoduseji? pravda, casto se ztraceli ale davali se tam (aspon co wim) obycejny sroubky s vroubkovanou podlozkou...stalo by to se nekoho zeptat gdo to montoval...

Voltys
 
5. březen 2009   #34

Tak už vim jak vypadá schodou okolností jsem s bráchou přivezli pionýra na kterém je tento šroub ještě originál a radši jsem se ujistil a zeptal se majitele který si ho kupoval jako novího a skutečně je exentrický má drážku pro šdoubovák a je oválnej jako bombón pokud bude někdo chtít tak ho nafotim a pošlu. Ale co je pravda tak to jde blbě sundávat je lepší ho vyšroubovat celej ale konečně vim jak vypadá. Ono taky asi záleží na roku nenhle je z roku 1978 je možné že na sterších typech to bylo jinačí.

Manuchaos
 
6. březen 2009   #35

to voltys : měl bych zájem o fotky toho originál šroubku, pokud bys mohl pošli mi je prosím na mail - manuchaos@seznam.cz budu velice vděčen! předem dík

6. březen 2009   #36

Pochopitelně bych o fotky měl zájem i já

Voltys
 
6. březen 2009   #37

Ok o výkendu ho nafotim, pionýr je bráchy ale zrovna o výkendu tam jedu. Hodim k tomu i kóty s rozměry

6. březen 2009   #38

Voltys: Uděláš dobrý skutek

fartac fartac(zavinac)seznam.cz
 
8. březen 2009   #39

Ahoj,chci se jen zeptat jestli je pravda a jestli někdo z vás neviděl exportní provedení Mustanga z roku 1969- 1973, které mělo údajně čtyřstupňovou převodovku a motor o výkonu 4,5 koně a baterii a žlutou barvu. Slyšel jsem, že motory se montovaly na exportní provedení.

Steve
 
8. březen 2009   #40

zluta barva? myslis Golden Sport? ten mel jako kazdej fik 3Q (krome jedne verze parezy, ty jedine mely 4Q)...jinak vim ze meli vetsi kompresni pomer, n ebo se to aspon hojne uvadi (misto 1:9,2 mely pry 1:9,5) takze sic mozna mely vyssi vykon ale ne o celeho kone...a baterku sem slysel ze mely pod nadrzi a dokonce i brzdove svetlo, nektery mustafy jako nektere vyvozni verze predeslych typu mely i blinkry (viz. kapotovany mustang) ale jinak se zda ze by mely byt stejne...

Voltys
 
8. březen 2009   #41

Tak hoši šroub je nafocenej i s kótama a máte to na mejlu.

Standa Standa.Hrbek(zavinac)seznam.cz
 
16. březen 2009   #42

Pánové,tak se mi dostala do rukou dalsi Jawa 21,rok 1970 a má opět atypická řidítka nafotím jsou napevno svařená,bez hrazdy a ma i napevno držaky páček......vypadaji origo,ale kdo ví...nafotim...a nafotim i ty kartery 05(r.1964) jak sme se tu o tom bavili......

16. březen 2009   #43

Standa: Jo, podařilo se mi vypátrat ty provedení řídítek. Podle všeho to bývaly ty, co jsem popisoval - s navařenýma páčkama a pohyblivé byly jen ze začátku, pak už byly asi jen svařené jak popisuješ... Až se obraz trochu ucelý, udělám(e) aktualizaci článku .

Standa Standa.Hrbek(zavinac)seznam.cz
 
17. březen 2009   #44

Hele ty riditka sou divoky.....rekl bych ze to nejde rict presne....v podstate do 68 se tam davali nejaky kejvačkový....od 68 do cca 74( tezko říct-tyhle roky uz mivaji mustangacky riditka)...ty rikas ze byla napred hrazda a pak bez hrazdy...ja rikam pravej opak,protoze sem este nevidel 68-69 s hrazdou a ba naopak sem este nevidel rok 71,72 bez hrazdy....co znam originalni kousky tak sou tak jak popisuju já....ty mas zase info z plakatu a brozurek,takze je to smerodatné......ale realita je,ze moje 21 je original(rodinnej),rok 1971,s hrazdou a skosenym krytem retezu.....a k tomu se vztahuje dalsi vec....vsechny fichtly co maj kulatej kryt retezu maj riditka bez hrazdy....je to takovy pravidlo...... Snad to dame nejak dohromady....docela by mi zajimaly tvoje zdroje bádání....nemoh bys mi dat nahled prospektů na mail dik

peterson
 
22. březen 2009   #45

Stando řidítka s hrazdou byly a v obou provedeních jak s pevnýma tak s šroubovanýna objímkama na páčky,mam ty stroje doma

Honza Leshonza(zavinac)seznam.cz
 
22. březen 2009   #46

Jo jen takovej datail, bacha nato tam je rozdil taky na kyvce?ja mam už tu kyvku ouzkou 72r.a to navazuje na ty přechody (novoty)a může se to fackovat stěmy detaily no uvi.čus.

22. březen 2009   #47

Honza: Nic ti nebrání fotky toho čtyřkvalta do USA mi poslat...

Co vím, tak stupačkový kříž býval vždy v barvě rámu a rám míval barvu karoserie. Jedině kříž jako koupitelné náhradní díl býval černý.

O změně kyvné vidlice a věcmi s ní spojenými tady píšu.

Steve stevem34(zavinac)seznam.cz
 
23. březen 2009   #48

zdravim panove, taky se pridavam a chtel bych poprosit o fotku toho 4Q mustafa...wim akorat o serii 550 4Q a to vyrabela jedna firma (Jawa ji to dala jako zakazku hned ze zacatku vyroby pac nemela na to este prostredky a fabrika se predelavala na vyrobu fichtlu)

Steve
 
23. březen 2009   #49

tak panove, ted sem cetl ten clanek o kapotovanym mustafu (ten dobovej anglickej road test) a je tam vyslovne uvedeno ze ma 3 rychlosti...koukal sem se i na ten Golden sport na dobovej prospekt a tam to pro zmenu neni uvedeny

Steve
 
23. březen 2009   #50

jinak panove zajmala by me jeste jedna vec, na to dobovym letaku na Goldena je napsano ze ma 4,6 koni, je to fakt nebo jen reklamni blabol? je tam hezky videt ta baterka...

24. březen 2009   #51

Žádný čtyřkvalt se nekoná, fotku mi Honza poslal, ale je to jen vývozní slátanina s tříkvaltem. Sériově se 4q nidky nedělal.

Steve: Ten výkonový rozdíl je způsoben jiným způsobem měření výkonu a normou. Výkon je stejný s našimi, já mám doma taky původní Golden Sport a žádného závratného výkonu jsem si nevšiml...

Steve
 
24. březen 2009   #52

a tak to pak jo...jinak este jedna poznakka: totiz Goldeny mely vetsi kompresni pomer (misto 9,2:1 mely 9,5:1) teda aspon se to tak vsude uvadi, jasny ze na konich se to jinak vubec neprojevi...

24. březen 2009   #53

Steve: V USA se prodává benzín s nižším oktanovým číslem a je levnější. U nás je to naopak.

Pravděpodobně, aby byl zachován výkon, zvýšili kompresi. Nic víc za tím nehledejte.

Honza Leshonza(zavinac)seznam.cz
 
25. březen 2009   #54

pro PAJKU dělaly se 90 kross to se ví, ale dělaly se 50kross 7koní ale to asi víš a ty měli 4kv. Jentak jenom bokem mam ho taky někde na fotce.

Steve
 
25. březen 2009   #55

myslis Jawu 90? ano delala se i Jawa 50, bylo to tusim uplne to samy akorat byl mensi valec - 50ccm, cili i ta 50ccm by mela byt 5Q jako jeji vetsi bratricek...

25. březen 2009   #56

Nějaké studie tu byly, ale do sériové výroby se to nedostalo. Jedině tak na závody, kdy si lidi upravovali motory Jawa 90 typ 36, 37 tak že si vyrobili novou vložku válce, aby měl motor 50 cm3.

Honza Leshonza(zavinac)seznam.cz
 
25. březen 2009   #57

Hmm tak to jsem nečekal takové nazory ale musím vam zdělit že 50kros byla vyraběna a měla samostatnou konstrukci i motor i když byl podobný s 90kros bylo jich par kusů najdu fotku a popis jestli maš pajko zajem nebo někdo jiný.

25. březen 2009   #58

Klidně pošli na mail. Ale sériově se to opravdu nevyrábělo.

Steve stevem34(zavinac)seznam.cz
 
25. březen 2009   #59

posli mi ji prosim taky...jinak nebyla to jenom studie, mel jsme a pokud se to z hadru neztratilo tak dodneska tu mam letak jak je tam Jawa 90, Jawa 50 (mensi setricka 90) a pionyr, cili ony se opravdu ty 50 delaly, byla tam tuism i cena a samozrejme kratky popisek...

Steve
 
25. březen 2009   #60

jsem dobrej, nasel jsem ty letaky! za chvilu to mas na mailu

Honza Leshonza(zavinac)seznam.cz
 
25. březen 2009   #61

par jich bylo a dělali se 1968 roce mam to někde založený ale steve to ma asi taky

25. březen 2009   #62

Je to možné, ale nevím no. Nikde se neuvádí, že se to skutečně do výroby dostalo. Stejně jako byly letáky a recenze k Jawě 05 Sport, která se u nás ale nikdy neprodávala (byla jen pro export).

Steve
 
26. březen 2009   #63

nigdy sem tez nevidel tu Jawu 50 jakozto mensi sestricku Jawy 90, dokonce jsem na zivo nevidel ani tu oskutrovanou ani tu sprint verzi, cest jsem mel jen s klasickym Trailem a Roadsterem...ale zase na druhou stranu co neni muze jednou byt

Steve
 
26. březen 2009   #64

jo Pajko, dosli ti ty fotky? ted sem nasel este zbytek toho plakatu pac gdyz sem se na ne koukal tak mi k sobe nesedly, on am patri este jeden dil, sic na nem nic moc neni ale pokud chces tak ti ho muzu poslat tez...

27. březen 2009   #65

Steve: Došly, pošli i ten zbytek. Až se mi toho trochu víc sejde, tak chcu zřídit sekci s dobovými prospekty, tak bych to tam hodil. O tom, že se tato padeástka vyrábět měla vím, že by se ale skutečně vyráběla ne. Spíš se přikláním ale k verzi, že se nevyráběla.
Víc projektů takto skončilo v propadlišti dějin. Třeba taková škoda 1100 GT už byla nachystaná do výroby, prošla všemi testy i homologacemi. Ve chvíli, kdy se rozběhla výroba, došel příkaz "shora" a byl konec.

Navíc berte to trochu z jiného hlediska... V roce 1968 byly oba modely 20, 21 nové + k nim akorát přibyl model 23. Dost pochybuji, že by pro náš trh vyráběli 4 modely padesátky a ono to vlastně ani nebylo pořádně možné. Další aspekt je cena, která by byla prakticky shodná s cenou Jawy 90 a ta byla drahá hodně.
Kdyby se to u nás prodávalo, tak by to bylo vidět a bylo by to přinejmenším v povědomí lidí a techniků, kteří se tehdy opravami Jaw živili (pár jich znám), ale ani ti o tom nic neví. Již v letech 1971-1972 vznikaly nové prototypy, které z větší části vycházeli z Jawy 90 - studie později přejmenovaná na typ VM238 Mistral, což je celkem krátká doba a přinejmenším dokazuje krátký "život" této koncepce.

Jestli něco, tak to mohlo být na export do nějaké země, kde z legislativy plynulo pro tento model třeba nějaké zvýhodnění...

Tinker tinkerlatko(zavinac)gmail.com
 
19. duben 2009   #66

k prvnímu příspevku: jestli myslíš napevno tak jako já, tak to mám na fichtlu ročník 1973 Má najeto něco přes 8000, ale byl asi bouranej (jinak si ty vyklepaný pouzdra neumim vysvětlit, kolo jelo rovně jenom díky blatníku). Jinak číslo rámu a motoru je 10896** (zas tak přesně to nikdo vědět nemusí).

Honza
 
23. duben 2009   #67

Nevíte někdo jestli se dávaly na jawy 05 od r.63 až cca65 atypycké sklíčka koncového světla. Na mé jawě 05 si ho matně pamatuji ,ale bylo částečně rozbité a okolo roku 1999 se tam namontovalo standartní. A známý co má 05ku tam má to atypické sklíčko,ale bude to novější rok protože má zapalko jako 20,21,23 zamykání řidítek,ale starý typ př.blatníku a nové středy kola ještě plastový filtr.

Honza
 
23. duben 2009   #68

Nevíte někdo název a číslo té zelené barvy jako je tady na té Jawě 20 na export do maďarska. Nutně bych ji potřeboval na moji Jawu 05 z r. 1963

Standa
 
25. duben 2009   #69

Myslím že té zelené se říká Hrášková(?)...ono nejlepsi je si vybrat nejblizsi barvu podle vzorniku.... jinak o atypickém zadním sklíčku pochybuju....to cos popsal,ze ma soused je uz dost velkej bastl,takze i to sklicko tam bude z neceho jinyho. Mel sem i naprosto originalni 05 rok 64,mela klasicky blatnik jako 20,hliníkove sani,Jikov 15 karbec,zamek na deklu,opletený lanka,vyfuk na objímky,tlumivku,kola a stredy jako 555,bandu se zavitem,podpery bandy od cepu kyvky a klasicky zadni svetlo jako vsechny fichtly od typu 05 nahoru.... kdyby ses chtel podivat,je tady v Galerii,svetle modrá....

26. duben 2009   #70

Jediný rozdíl na světlech, který jsem zpozoroval je to, že na některých (pravděpodobně starších) není taková ta čočka na rozptýlení světla uprostřed. Konkrétně jsem tuto krytku světla našel na mé 05 (už hodně vybledlé), možná je od výroby. Někdy to nafotím ale nedokážu si to nikam vývojově a časově zařadit.

Winc RomanRacansky(zavinac)seznam.cz
 
3. červen 2009   #71

Stando--přesně tenhle typ JAWA 21 sport mám s těmahle řidítkama i se zaobleným krytem na řetězu a s brzdovími páčkamy na konci bez kuličky a ty řidítka taky nepohyblivé na pevno jakkdyž navařené ale vždycky jsem si myslel že to takhle originál nebude že jenom já to mám na pevno vařené

hajda
 
17. červen 2009   #72

presne tak stando... hrazdy se začaly montovat až v 68. stejne jako napevno riditka, a podobne. a s tema uchytama mas taky pravdu. a mela je napevno i panelka..... jo a prvni 21 mely taky takovej kryt přes řidítka, ne? to nevim, jen se ptám

Standa
 
19. červen 2009   #73

Hajda: První 21 nemeli plech na riditkach,nemeli totiz este svarena riditka a tudiz nebylo co schovavat....
Hele s Pajkou sme to dlouho probírali a shodly sme se na tom,ze se asi neshodnem.....on ma info vykoukane z dobovych letáků,ja zase z originalnich kousků....každá informace má svoji váhu... Ale to co jsem psal o provedenich 68-69-70-71 tak za tím si stojim....

míra dvoakas(zavinac)centrum.cz
 
21. červen 2009   #74

ahoj mám 21 z roku 1977 a je vše originál a řídítka jsou bez hrazdy

Tatra 815
 
21. červenec 2009   #75

nechapu proč maš jako prvni obrazek na hoře ten levej tu 20ku na obrazku 05ku a ne 20ku

Pepek
 
25. červenec 2009   #76

Mam takovy dotaz a budu moc rad kdyby jste mi na nej odpovite. Jsem neznalec a proto chci oradit. Mam takovy pocit ze muj motocykl zere az moc benzinu. Nevite jak by se to dalo udelat aby tak nezral?

26. červenec 2009   #77

Tatra 815: Toto je Jawa 20. V knize Jawa 50 Pionýr je hodně chyb a toto je jedna z nich. Nebo jestli si myslíš, že nemám pravdu, tak hledej rozdíly. Je to Jawa 20.

wasa
 
8. srpen 2009   #78

mam pincka z 69 a má řídídka bez hrazdy a držáky páček má přivařené napevno a je na nich ještě ten velkej okrasnej plech...

PaVeL
 
10. srpen 2009   #79

když už takhle obtěžuju ještě jedna záležitost při ohledání motoru jsem zjistil, že u 20 a 21 (ale nevím to jistě, jestli to nebylo jen u jednoho typu) se dělaly nějaké prolisy na krytu zapalování - místo hladkého je u cívek na víku udělaný výstupek. aAle taky nevím od kdy a proč.

Mato vyfuk(zavinac)zoznam.sk
 
13. srpen 2009   #80

dobry den ja sa vam len chcem pochvalit ze sa mi dostal do ruk pionier typ 20 rok vyroby 1974 komplet ariginal stav a vsetko funkcne.. motorka dosila sluzila na vystavne ucely a dlho bola zabudnuta v sklade... doposial na nej bolo najazdenych 3000 kilometrov a som strasne stastny ze som sa stal jej druhym majitelom... viete mi niekto poradit co s nou mam dalej robit? lebo si myslym ze je skoda na nej jazdit ked je v takom krasnom zachovalom plnefunkcnom stave... hlavne ked je cela original prosim kontaktujte ma na email - vyfuk@zoznam.sk ĎAKUJEM

W50l
 
16. srpen 2009   #81

Ještě někdy kolem roku 80 změnili přední světlo. Všechny co jsem potkal starší, tak měla akorát hlavní žárovku novější měl i úchyt na "parkovací" akorát nevím, jestli to nebylo jen na nějakou malou sérii.

crashman
 
13. říjen 2009   #82

zdravim.. mam pionyra z roku 75, a mam riditka vlastovky jako na tom odkazu a kamos ma pionyra z roku 68 a ma je tam taky a jeho je 100% original

radek1 rriha(zavináč)email.cz
 
19. listopad 2009   #83

Re prachovky na vidlicích: Prachovky na mé 220 z roku 1977 v originále namontovány nebyly. Z praktických důvodů jsem je tam doplnil. viz http://www.jawamania.info/moto/detail.aspx?motoid=6211

Anonymní
 
3. únor 2010   #84

Pajka:cely clanok som si precital ale o tych plechoch tam nemas ani slovo tak sa pytam jaky je rozdiel v tych plechoch s listami a bez nich len v roku vyroby alebo aj v type (20,21sport)

Šefčík
 
31. květen 2010   #85

Jen drobnost mám fichtla r.v. 1972, má novou vidlici ale má kulatý kryt řetězu, uvidím jestli je původní pod červenou má být zelená a má taky nový výfuk, ale asi tam dám nový, veterán z toho už nebude má to místo štítku úřední číslo, ale jezdí!

provaz
 
24. červen 2010   #86

hele kamos ted pritahl origo fichtla z roku vyroby 74 - takze prelom. a uz ma taky hladky predni vidle bez manzet a vydle taky pochromovany- jen ze pises ze je to zmena po roce 75 - tak trebas ti ta info k necemu bude

Ch-róm
 
26. srpen 2010   #87

Teda Pájkovy články s informacemi o proměnách designu jednotlivých typů v průběhu let jsou úžasné Chtěl jsem se zeptat, zdali jsou krytky klaksonu u Jawa 20 od počátku výroby v šedé, nebo zda byly zpočátku dodávány pochromované ? Liší se nějak kvalita - jakost používaných materiálů u pionýru 20,21 v průběhu desetiletí (60.-80.léta)? Byla již u typu Jawa 05 v nabídce barevná kombinace tyrkysově zelená/slonová kost, nebo je to až záležitost Jawy 20/21 ? Kdy mizí u předního krytu výkyvná hliníková úchytka "na síťovku s nákupem" a mění se v háček ? Všiml jsem si též, jako někdo přede mnou v diskuzi, že v roce 1972 jsou pinďouři vyráběni již s novými zadními vidlicemi, ale ještě mají zakulacený kryt řetězu !

Děkuji všem, kteří mi budou umět odpovědět na některou z otázek !

Petr
 
1. březen 2011   #88

Ahoj chtěl bych se zeptat jestli jsem to dobře pochopil tak 21 vyrobená po roce 1976 už by neměla mít prachovky,riditka s malim plechem atd + by měla být značená 221.100 ale já mám 21 z roku 1977 a má prachovky,plech na riditkach a značení v papírech Jawa 21 jak je to možné?

ondra
 
9. květen 2011   #89

Já mám u své 21ky sport 5012 RAL ale to není orig.

milan milan.simonik(zavinac)centrum.sk
 
17. červenec 2011   #90

chcel by som sa spýtať ako to je možne že mám zadnú(nie lisovanú) vidlicu ktorú montovali v roku 1975(trubkovú mám z tých novších typov) a ja mám rok výroby 1974 a dynamo mám 30w a to sa tiež montovalo až v roku 1975a by som mal mať 25w

honza
 
7. srpen 2011   #91

Mel bych dotaz, potrebuji na Pinoyru 20 zapojit zadni svetlo, je tam drzak na dve sulfitky a jeden privodni kabel bez prichyceni k drzaku. Nevim, jak to zapojit. Kam ma prijit privodni kabel, je na jen kovove kulate ocko, myslim ze jsem ho jinde videl ale jeste s takovym plastovym kusem. A pripojuje se jeste nekam ukostreni? Prosim o radu, moc dekuji.

Carlo rausa.karel(zavinac)centrum.cz
 
1. září 2011   #92

S tím zadním světlem jsem si taky nevěděl rady,ale normálně jsem ten drát zapojil do toho očka za 2Kč a to dal na tu vrchní úchytku na tu větší žárovičku a mizižárovku a to očko jsem dal kousek plastíku kterej tam drží..a je to uplně v pohodě...Problém byl trochu v tom, že když se daly dvě žárovičky ta na normalní světlo a ta na spz tak to docela bralo výkon,ale tozáleží na pionýru,jak je na tom....Já tam mám už jen jednu ta bohhatě stačí.

Pavel pavelharasim(zavinac)email.cz
 
30. září 2011   #93

Byl jsem na technické s mou jednadvacítkou(v.r.1974)a technik po mě chtěl číslo rámu vyražené kromě štítku ještě někde na rámu.Slyšel jsem,že se to tenkrát vůbec nedělalo,tak jsem znervozněl a ptám se jestli to číslo tam někde vyražené je či není, ať můžu technika ubít věrohodným argumentem,až pojedu příště na technickou.Předem děkuji za vyčerpávající odpověď.

Tomáš tluchor.t(zavinac)seznam.cz
 
1. listopad 2011   #94

Čau, chci se zeptat jestli někdo nevíte jak je to s veteránskejma papírama. Chtěl bych si zrepasovat jednadvacítku, a uvažuju jestli s papírama nebo bez. Šla by přihlásit na veteránský čísla motorka bez značky a jakejchkoliv papírů ? a jak ? díky

T.CH.S. t.stehule(zavinac)centrum.cz
 
13. leden 2012   #95

Dobrý den, znalci! mám doma fichtla z roku 1962, a fota z Vaší nabidky se mému stroji podobaji velice, ale v detailech se liší. Třeba v Předním krytu světla, všude jsou štítky přes přední světlo a já mám bez předního štítku. proím o informaci o tomto modelu. Děkuji předem T.CH.S.

marquee 130la(zavinac)seznam.cz
 
23. únor 2012   #96

Pokud jde o červenou a světle šedou na modelech 220/221 tak čísla budou příští týden

Marquee 130la(zavinac)seznam.cz
 
22. březen 2012   #97

Tak jsem si dal tu práci a rozleštil díly z třech 20/21 v původní barvě a světle červená vyšla RAL 2002 i při rozstřiku původního dílu nepoznáte rozdíl. Jen na technický je to podle techniků oranžová zakladní ale je fakt, že i podle RAL je tohle oranžová

Tomi
 
6. květen 2012   #98

Nazdar fichtlaři potřeboval bych menší radu.Mám doma jawu 20
a za studena chyta v poho i na drc ale jak se zahřeje tak nechce ani za nic chytnout,svicka je nova N15C.Motrka je asi 2 roky po vybrusu a ma malo najeto.Jinak ale slape jak hodinky.Jestli vite cao by stim mohlo byt tak prosim poradte uz nevim co s tim delat

Scope
 
5. červen 2012   #99

Problém bude v tom, že po zahřátí motoru se ohřívá i benzín v karburátoru, protože je nad válcem.. Nedělá to jen 21ka od jednoho moc šikovnýho pána mám předělaný kolínko, který je delší a odkloněný bokem od válce - celková délka sání je od difuzoru do válce cca 120mm a druhá věc která se osvědčila je zalít pořádně hadičku benzínem.. když z ní dostanete všechny bubliny, zkrátíte prodlevu, která vzniká třeba po brždění motorem před křižovatkou a následném přidání plynu, kdy se fichtl chvíli dusí než doteče do plovákové komory benzín.
A zapalovací cívka bývá na zapálku v pravo dole a po směru hodinových ručiček následuje světelná cívka a cívka na klakson. Jinak co se týče originálního zapojení tak zapalování má černej drát, světla zelenej a klakson červenej.. Fichtlům zdar a 05kám zvlášť

cibule zasuvka72(zavinac)seznam.cz
 
22. září 2012   #100

ahoj mam jawu 20 z roku 1979 a na předních tlumičích mam takový 2 velký pružiny. prosim k čemu tam sou

Marphis
 
28. září 2012   #101

Zdravim, byl běžný trend mixovat v továrně díly na 20 a 21 podobně jak píšete výše v diskuze o 05? Protože mi vrtá hlavou proč na mém fíkovi souhlasí vin na štítku s motorem a je tam psán typ 20 i když nemá ty "postraní plechy (motýly)" a ty plechy - "stupačky" Rád bych tedy věděl jestli je to spíš klasický 20 nebo spíš 21 sport. (samozřejmě existuje možnost že to předešlý majitel nějak smontoval ale je to málo pravděpodobné)

Asi-Blázen Ondra9725(zavinac)seznam.cz
 
22. březen 2013   #102

Zdar borci.
Koupil jsem 21ku fichtla, krásně chytá na poprvé (a to prý i při zahřátém motoru),dnes jsem se chtěl povozit,ale mám problém: Nastartoval jsem, zmáčkl jsem spojku, zařadil jedničku pohybem k hornímu dorazu a aniž bych pustil spojku,tak motor s mírným poskočením stroje dopředu chcípl. Chcípl okamžikem,kdy jsem zařadil stupeň(nejsem si jistý zda to byla jednička,ale snad jo).
Čím to je a jak na to Díky!

ŠAMIL kamilstriz(zavinac)quick.cz
 
4. duben 2013   #103

Nemohu najít číslo bílé barvy pro kombinaci s červenou červenou jsem tady našel rall 3004 vím ,že není ůplně origo. ale je nejvíce podobná někde jsem tady viděl i to číslo rall na tu bílou ,ale nemohu to zrovna najít poradíte mi díky jawa 20 už na ní čeká

david kaprcejn(zavinac)email.cz
 
3. leden 2014   #104

nevite jakym vyrobnim cislem zacinali delat 20tku?? mam registrovanou 11.4.1967 a číslo je 731677. zajímalo by me kolikaty je to kus =D

Jiří Hanzl hanzljir(zavinac)gmail.com
 
25. květen 2014   #105

Dobrý den,měl bych takovou prosbu... je mi 16let a podědil sem po pradědovi jawu20.Opravoval sem ji sám a je ve vážně dobrém stavu... chtěl bych ji přihlásit jako veterána protože je z roku 1970. nevim ale jak to zaregistrovat,kde to zaregistrovat,jaké to má mít splněné podmínky pro registraci atd. prosím poraďte

Jiří Hanzl hanzljir(zavinac)gmail.com
 
26. květen 2014   #106

prosim poraďte
můj e-mail je hanzljir@gmail.com

Václav Černý tra.ktorista(zavinac)seznam.cz
 
24. červen 2014   #107

Prosím někoho kdo by my mohl poslat nějaké fotky pionýra 21 sport ale jen bez kapotáže. Dávám dohromady a nevím jak přesně dál. Manuál mám ale tam není nic moc, já potřebuji některé detaily. Předem moc děkuji. Václav

Dan danpetr(zavinac)gybon.cz
 
5. říjen 2014   #108

dobrý den, rád bych se zeptal, jak se na tomhle pionýrovy řadí. je jednička nahoru a ostatní rychlosti dolů nebo to je obráceně?
díky

trabantista05 trabant600a601(zavinac)seznam.cz
 
27. prosinec 2014   #109

nemáte pravdu, první 21 měla řídítka z jawy 250,350 sport to sou ty vysoký s hrazdou. tyto řídítka byla ještě bez plech. krytu. poté dělali už řídítka určená na pincka ty byli užší ale pořád měli hrazdu. potě už se šetřilo tak byla bez hrazdy, a ke konci už vařili řídítka napevno ke krku baz kloubu a dávaly ten malý kryt

trabantista05
 
12. únor 2015   #110

Čeněk Černý, já mám jawa 20 s tp a 05 bez tp, a myslím si že budu jezdit na obou na jednech papírech , určitě to jde přepsat, akorát si kup štítek na rám (100kč) a překlepej z tp čísla (rok výrobi,číslo rámu, motoru) ale motor sedět nebude, ale to nevadí, dnes se můžou měnit motory jako ponožky

petr
 
1. květen 2015   #111

Pro vláďu, teď jsem to dělal, myslím odrezení nádrže, vypískovat a vymývat a vymývat, asi tak 10x, jde to blbě ale jde, já už tam za ty leta měl tolik rezu že benzín netekl ani po vyčištění kohoutku, jo a koupit nové síto.

Roman roman-er(zavinac)email.cz
 
15. červen 2015   #112

Tak zdravím, našel jsem pionýra z 67, to znamená jednoho z prvních kousků ještě jsem neměl čest ho pořádně prohlédnout, dal jsem ho do garáže a zítra na něho mrknu, hlavně na ty detaily, jen bych se chtěl zeptat, dělala se v té době metalíza? Nebo popřípadě od jakého roku? Díky moc

9. červenec 2015   #113

Prosím o radu: Jawa 20 5 / 220.1 rok v. 1979 už je v lakovně a potřebuji čísla barev
bílá a modrá.u tý modrý našel kámošněkde číslo 5012 ale nebyl si jistej.jestli to není spíš z pařezu. a pak nevíte kde sehnat šablonu s nápisem Jawa.
Díky za info

rodrigo
 
12. srpen 2015   #114

Jak opravit pant sedla u 20

trabantista05
 
5. září 2015   #115

naco sedlo, stačí polštář

Arnošt Véle arnost.vele(zavinac)seznam.cz
 
10. září 2015   #116

Dobrý den, ví někdo, za kolik Kč se prodával Jawa 21 pionýr, v roce 1975. Děkuji za odpověď.

8. prosinec 2015   #117

I am happy to find this website,it has very informative content which is good to read.

radek
 
16. prosinec 2015   #118

hoj hoši chtěl bych se zeptat na číslo bary na jawu 20, 21 modrou a šedou, zrovna dodělávám 555 a chci se pustit do jednadvacítky. díky

david
 
19. prosinec 2015   #119

dobrý den chtěl bych se zeptat na to samé jako radek chci renovovat 21 a dát ji do původního stavu. děkuji

petr
 
31. prosinec 2015   #120

zdravím,věděl by někdo jak je to s čísly rámů a motorů?Vím že na typech 550 a 555 má být číslo motoru a rámu shodné,bylo tomu u všech dalších typů?

Honza Poky
 
3. leden   #121

Číslo modré barvy je RAL 5012.Šedá jaká tam byla původně se už nevyrábí,měla to být holubí šeď.Jedině namíchat

Pepíno kopecek16(zavinac)seznam.cz
 
3. leden   #122

Ahoj všichni,mám jednadvacítku r.v. 73 a chystám se ji renovovat, moc bych poprosil o radu ohledně barvy. Barva červená v kombinaci z bílou. Potřebuji číslo červené i bílé a taky jestli rám a kříž mají mít stejnou červenou jako plechy. Moc dík za info.

marek thao mareksladek.marko(zavinac)gmail.com
 
8. leden   #123

Dobry den, mam dost velky problem a fakt neviem co snim.Urcite ste sa tu niekto stymto problemom stretli.Preto Vas prosim o radu.Kupil som si jawu 50 typ 21 aj s TP.Mam to odhlasene na seba.farba je cervena.A vtom je problem chcem ho prihlasit zo zmenou farby,chcem zltu farbu.A na slovensku je mozne zmenit farbu len ak si spravite kontrolu originality.Lenze tam mi povedali ze ak chcem prejst K.O. musi byt vyrazene cislo aj na rame.A pionier ma len stitok.A povedali ze si to nemozem vyrazit sam na ram...lebo sa to vtedy na ram nevyrazalo.Aze si mam vybavit asi papier od jawy? neviem co a ako ...dakujem moc za odpovede na email pripadne sem

Evča
 
8. leden   #124

Problém bych dala na stránky:http://www.motorkari.cz/forum/. Je tam spousta kluků - motorkářů a věřím, že se k tomu vyjádří. Eva.

Láďa vladimir_dvorak(zavinac)centrum.cz
 
8. leden   #125

Zdar znalci, mám Jawu 21, rok výroby 1970 vývozní provedení. Od novoty byla u nás v rodině, akorát ke mě se dostala v rozebraném stavu. Uvažuji o renovaci a nikdo z rodiny už neví kde byl přesně zamontovaný spínač brzdového světla. Držák a spínač se dochoval, ale z kabeláže zbylo jenom torzo. Nemá někdo schéma jak to má být správně zapojeno Magneto 20 W. Přikládám fotky spínače kam jsem ho zamontoval. Tuším že díra v držáku spínače je pro šroub M8 a to je co mě mate, kam ho správně zabudovat?!
http://uloz.to/xtfB7QkX/dscf6984-jpg
http://uloz.to/xyBhfi9F/dscf6985-jpg
http://uloz.to/xkj4KbCW/dscf6988-jpg
http://uloz.to/x3z9Yu5Y/dscf6994-jpg
http://uloz.to/xSjdy52D/dscf6995-jpg
http://uloz.to/xg1grWBz/dsci0011-jpg
http://uloz.to/xhUgM243/dsci0010-jpg
http://uloz.to/x6kxguQo/dscf6986-jpg

Evča
 
9. leden   #126

Pro Láďu: Brzdový spínač MUSÍ BEZPODMÍNEČNĚ REAGOVAT NA BRZDOVÝ PEDÁL. Při malém sešlápnutí se rožně brzdové světlo. Je otázkou, je-li v zadním světle jen jedna žárovka. Pokud ano, bude nutné vyřešit rozsvícení " brzdového světla", aby bylo jasné, že se brzdí. Možná by šlo půdvodní žárovku při povinném svícení podžhavit přes vhodný odpor a jak sepne brzdový spínač, tak by se tento odpor překlenul a žárovka by svítila plným jasem. Toto je už ovšem všechno na fantazii a dovednosti. Řešení a inspiraci bych hledala asi tady: http://www.jawa-50.cz/clanek/clanky-z-casopisu-svet-motoru-smerova-a-brzdova-svetla-baterie.html ; http://www.jawa50tuning.wbs.cz/Tuning.html ; http://www.jawa-50.cz/clanek/jawa-50-typ-23-golden-sport-export-vyvoz.html ; a možná i zde: http://www.jawa-50.cz/clanek/zadni-koncove-led-svetlo-12v.html. Přečíst, podívat se. Možná budou nutné i úpravy. V 70-tých letech minulého století nebyla povinnost celodenního svícení, takže cívky magneta vyhovovaly i pro tuto variantu. Mnoho úspěchů přeje Eva.

Láďa vladimir_dvorak(zavinac)centrum.cz
 
9. leden   #127

Nejedná se mi o to jak by se to dalo doělat, ale jak se to montovalo ve fabrice. Ten spínač brzdového světla tam byl už od výroby.

Evča
 
9. leden   #128

Pro Láďu: napsala jsem to tak, že se zřejmě nedochovala originální knížka " Návod na obsluhu ", která se dávala ke každé nové motorce Jawa 50 a kterou vydaly: Obchodno-technické služby Považských strojární, n. p. Považská Bystrica. Tam by bylo zakresleno, kde brzdový spínač je a jak je zapojen v elektroinstalaci stroje. Pokud to musí být přesně podle výroby, zkusila bych, jak jsem již napsala ve # 124. Hezký den přeje Eva.

Láďa vladimir_dvorak(zavinac)centrum.cz
 
9. leden   #129

Slovenský návod k obsluze mám a nikde v něm neni ani zmínka o brzdovém světle.

Anonymní
 
10. leden   #130

Pro Láďu: zřejmě k této motorce byl dodán návod, jaký se dodával pro tuzemský trh pro motorky bez brzdového světla. Procházela jsem různá fóra na netu a na jednom z roku 2009 tuto otázku řešili. Zaujalo mě tam vyjádření uživatele " Moravian ", který píše k brzdovému světlu: Mel, zcela urcite. Zarovka byla 6V, takova podlouhla s kontakty na obou koncich. Zadni svetlo melo jeste jedno misto na zarovku. Uchycena byla horizontalne. Spinac byl nasroubovany zevnitr na krytovani, byl ovladan malou pruzinou od nozni brzdove paky. Ovsem fungovalo to jen pri behu motoru neb Pinc nemel baterku, jen magneto jako zdroj energie pro zapalovani a el. systemy (tj svetla a takove cvrlikatko jako houkacku). Doufám, že tímto jsem alespoň troch pomohla k vyřešení problému. Pěkný den přeje Eva.

Láďa vladimir_dvorak(zavinac)centrum.cz
 
10. leden   #131

Děkuji za info a za snahu rozlousknout pomyslný oříšek.

Evča
 
10. leden   #132

Není za co. Jawa 20 z roku 1969 bylo mé dětství a brzdový spínač byl taková malá výzva něco nového se dovědět. Eva.

Andy
 
11. leden   #133

To Evča: skvělé, takhle dohledat odpověď na Láďovu otázku. Co jsem mluvil s lidima, tak všichni tvrdili, že pincek brzdové světlo neměl. Také jsem jich pár opravoval a žádný toto neměl. Asi se nám do rukou nedostal žádný vývozní. Ještě jednou klobouk dolů. Andy.

Evča
 
11. leden   #134

Lubos
 
7. únor   #135

to Lada: ak s ajednalo o vyvozny kus, ktory zrejme podla technickych pravidiel krajny urcenia musel byt vybaveny spinacom a teda aj brzdovym svetlom, jeho zapojenie vo vseobecnej brozure navodu na jazdu a udrzbu nenajdes.

Lea badabeka(zavinac)gmail.com
 
11. únor   #136

dobry den, potrebovala by som vediet kde presne mam hladat vyrazene cislo na rame na jawe 50 typ 20 (popripade na type 21)...velmi pekne dakujem za pomoc...Lena

Evča
 
13. únor   #137

to Lea: ahoj, ve #123 tohoto vlákna je odpověď. Hezký den přeje Eva.

Andy
 
14. únor   #138

pro Leu: jak uvádí Evča na odkaz, Jawa 20 a Jawa 21 číslo na rámu neměla - viz odkaz: http://www.motorkari.cz/tema/?t=106947 nebo http://www.jawa-50.cz/clanek/pravni-ukony-prepis-vymena-ramu-karoserie-povoleni.html

Lea badabeka(zavinac)gmail.com
 
19. únor   #139

Dakujem krasne,velmi ste mi pomohli

Evča
 
21. únor   #140

to Lea: není za co. Pěkný den přeje Eva.

Milan rohlicimuz(zavinac)seznam.cz
 
20. březen   #141

Od jakého výrobního čísla se čísluje jawa 20? Díky

Wendy tra.ktorista(zavinac)seznam.cz
 
6. duben   #142

Prosím mohl by my někdo nafotit nebo načrtnout jak a kudy připevnit pružinu na stojan aby ten stojan držel při jízdě? Několikrát jsem zkoušel několik možností ale stále my nedrží padá a padá!! Předem moc děkuji.

Evča
 
7. duben   #143

to Wendy: jedno uchycení stojanu bylo ( viz odkaz:http://www.fichtlkramek.cz/nahled/pruzina_stojanu.html ) a to druhé mělo mezi kártry na spodní straně motoru takový " trojúhelník, kterým procházel šroub a měl dírku pro pružinu ( http://www.motoganglhota.estranky.cz/clanky/technika-_motor_vyfuk-atd_/stupacky-a-stojan.html - čísla 4, 6, 7. ). Eva.

svjirk
 
17. duben   #144

Ahoj vsem borcum,
Nevim co me to popadlo, ale koupil jsem za nejaky kacky, pekelny stroj, bez papiru, chci ho renovovat. Vzpominky na me mladi. Jel jsem pro nej 150 kilaku, a doma pri rozebirani zjistuji, co mi ti bude jeste stat. No, ale k veci, ma na krku stitek psany v eng. Je to 20, r.v. 1967, stitek a motor souhlasi a motor kupodivu po nekolikatem proslapnuti dokonce vrcel. Jste tu sami znali borci, proto se chci zeptat jak ma spravne ta masina vypadat, kyvka, o te uz vym ze je ta sprav a, tak ten ram asi sedi na ten rok. le co dal, riditka, zrcatko (a),páčky, kohoutek na benzin, tachometr, blatniky, kryt retezu. Poradite prosim, jak presne vypadal kdyz ho vyrobily? Predem vam dekuji za vase reakce.

Vložit komentář:
Jméno   Web
 
Text
Nejsem robot
Nejsem člověk
:-) :-( :-/ :-| :-p -> ??? !!! lol :-[ hmmm ;-) :-D :-B :'( grrr
Copyright © 2003-2015 Jawa 50 (v5.0) | All Rights Reserved