• Reklama

Přiškrcené vývozní verze motocyklů Jawa 50 (s motory Jawa 20)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“), spoluautor: Eugen Németh („Jenco“)
aktualizováno: 30.3.2017

Výrobní štítek přiškrceného vývozního Mustanga

Výrobní štítek přiškrceného Mustanga

Dodatečné snižování výkonu se týkalo motocyklů s motorem Jawa 20, tedy typů 20, 21 a 23 Mustang.
Někteří zahraniční odběratelé motocyklů Jawa 50 požadovali z legislativních důvodů snížení výkonu, maximální rychlost pod 50 km/h a aby byly motocykly jednomístné. Takové motocykly pak spadaly do kategorie moped a k jejich řízení obvykle nebylo potřeba řidičské oprávnění a nepodléhaly evidenci. Udávaný výkon takto upravených motocyklů byl 2 k při 4500 ot./min.

Požadavky jednotlivých odběratelů se lišily a podle toho se také lišily metody úprav (uškrcení). Někdy stačilo snížení výkonu motoru společně se snížením maximální rychlosti, jindy byla podmínkou i montáž krátkého sedadla a absence zadních stupaček.

Například odběratelé z USA a Kanady si přáli vratné úpravy a kupované motocykly přebírali i se součástkami na „zvýšení“ výkonu. K dodávkám byla tedy přidaná i 13zubá řetězová kolečka.

Motocykl Jawa 23 Mustang se sníženým výkonem se vyvážel do Maďarska jako jednomístný moped s maximální rychlostí 45 km/h (vzadu chyběly stupačky). Typové značení tohoto modelu bylo 223.100, obvykle se ale na štítky dál razilo 23 nebo 23A.

Snížení maximální rychlosti

U všech takto upravených motocyklů bylo použito 11zubé sekundární řetězové kolečko (pastorek) místo 13zubého.

Přiškrcení motoru

Ve všech případech byla použita hlava motoru z typu 05 s nižší kompresí (7,5:1). Válec motoru se zpočátku škrtil použitím kalené vložky, která byla vlisovaná do sacího kanálu. Odběratelé ze Severní Ameriky ale vyžadovali, aby byla vložka vyjímatelná, pro ně tedy měla být zajištěna šroubem (bohužel nemám ověřeno, jestli tomu tak skutečně bylo). Později se sání motoru škrtilo jiným hliníkovým odlitkem kolínka karburátoru, v němž byla místo čtvercové díry (lícující s přírubou karburátoru), díra kulatá o průměru 10 mm.

Přiškrcení výfuku

Bylo řešeno použitím delšího výfukového kolena. Podle všeho od začátku existovaly dvě varianty výfukových kolen. První varianta měla navíc dva ohyby pod motorem, ale vyústění trubky bylo ve stejné pozici, jak u sériového kolena. Druhá verze kolena měla naopak stejný tvar jak sériové výfukové koleno, ale trubka byla delší a přečnívala do dutiny tlumiče výfuku. První verze se montovala například na motocykly Jawa 20 pro Řecko, či skandinávské země. Druhá verze kolena se podle všeho montovala na motocykly pro USA a Kanadu, kde si přáli možnost snadné úpravy zpět na silnější verzi (koleno stačilo zkrátit). Tato kolena se od poloviny 70. let montovala i na uškrcené Jawy 23 Mustang pro Maďarsko.

Další pokračování ve výrobě

Po ukončení výroby motocyklů Jawa 50 od nás odebírala (dále vyrábějící se) motory polská firma Romet, která je montovala do svých motocyklů Ogar 200. Ty byly taky výkonově přiškrcené. Díky tomu se i dnes dají dlouhá kolena koupit jako náhradní díl.