• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Jawa 50 typ 05 Sport

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 1.11.2017

Pionýry vyráběné v padesátých letech byly koncipované jako lehké malé motocykly. Ve snaze rozšířit nabídku pak v roce 1959 vznikla nadstandardní „oskútrovaná“ varianta tehdejšího modelu Jawa 555. Jak bývá zvykem, největší poptávka je vždycky po zrovna nedostatkovém zboží. Tuto situaci si ale výrobce špatně vyložil a následující model Jawa 05 uvedl do prodeje pouze ve „skútrové“ verzi.

Ačkoliv byl Pionýr vyráběn jako nenáročný dopravní prostředek, nelze zapomenout na skutečnost, že s pionýry se pojí první zážitky většiny tehdy začínajících mladých motoristů. Pohodlí a ochranu před povětrnostními vlivy jistě ocenil jezdec denně dojíždějící do práce, určitě ale ne mladý začínající motorista, dychtící po zážitcích z motosportu. Není tedy divu, že na sebe odlehčená varianta Jawa 05 Sport nenechala dlouho čekat. Avšak jak bylo v ČSSR zvykem, uspokojení poptávky tuzemských zákazníků nemělo přednost před vývozem atraktivního zboží do zahraničí. Jawa 05 Sport tedy u nás téměř nebyla k dostání a stala se podpultovým zbožím podobně, jak pár let před tím „oskútrovaná“ Jawa 555. Tedy přesně opačná situace.

V srpnu 1965 se do výroby konečně dostalo nové provedení Jawa 05 Sport, přičemž běžné „oskútrované“ provedení se obchodně přejmenovalo na Jawa 05 Standard.


 

Prototyp

Svět Motorů 11/1965 (22.5.1965) - Jawa 05 Šport

Svět Motorů 11/1965 (22.5.1965) – Jawa 05 Šport

S předstihem 22. května 1965 vyšla ve Světě Motorů (č. 11/1965) malá „předvýrobní“ recenze. Protože ale autoři článku ještě neměli k dispozici sériový výrobek, použili v titulku fotku podnikového prototypu. Ten ještě provedením odpovídal první polovině roku 1964, kdy se odlehčená varianta připravovala společně s modernizací standardní verze. Z fotky je patrné, že měl prototyp ještě staré náboje kol, trubkový stojan, atp.

Článek je celkově dost zavádějící i proto, že prezentuje jako novinky inovace, které se ve výrobě plně uplatnily již v průběhu (předešlého) roku 1964. Jako například nové feritové zapalování, nový karburátor, uzamykatelné řízení, či opěrka sedadla pro usnadnění tankování paliva. Není se čemu divit, výrobce neměl mnoho příležitostí prezentovat novinky zákazníkům, tak toho využil v maximální přípustné míře při představení tohoto nového provedení.

Prototyp motocyklu Jawa 05 Sport z roku 1964

Prototyp Jawa 05 Sport (1964)

Sériové provedení

Pravděpodobně všechny vyrobené kusy byly až z roku 1966. Jak jsem již na úvod článku psal, přes veškerá očekávání se stala Jawa 05 Sport především vývozním artiklem. Pro náš trh bylo vyrobeno jen velmi málo kusů, obvykle do tuzemského prodeje šly především kusy z vrácených, popřípadě nevyvezených sérií. Ty se pak staly jistým podpultovým zbožím, ke kterému se dostaly jen vyvolené osoby. Teprve od 70. let byly k dostání náhradní díly, kterými se standardní nulapětky daly více či méně zdařile přestavět na „sportky“. Sehnat originální Jawu 05 Sport je i dnes velmi obtížné, naštěstí rozeznat ji od pouhé přestavby obvykle není příliš náročné.

Vývozní Jawa 50 typ 05 Sport - prospekt 1966

Vývozní Jawa 05 Sport – prospekt

Vývozní kusy se obvykle mírně lišily barevnými kombinacemi. Někdy nebyly montovány zadní stupačky a jako alternativa se nabízela terénní zadní pneumatika 2,75×16“ se vzorkem S 9.

Místo štítu před nohama jezdce, tzv. „revmaplechu“, bylo namontované elegantní plechové bříško. K rámu bylo uchyceno nahoře čtyřmi šrouby M5, v dolní části pak dvěma šrouby M5 ke konzole svařené z prolisovaných plechů, která byla uchycena k rámu (společně s indukční cívkou) dlouhým šroubem M6.

Navazující kryt nad motorem měl oproti standardnímu provedení víc ořezanou horní hranu tak, aby dobře pasoval do bříška. Porovnání viz následující dvě fotky. Hliníkový háček pro zavěšení zavazadla byl ke konci výroby novějšího jednodílného provedení.

Nový kryt řetězu byl uchycen pod šroubem zadního tlumiče a šroubem M4 k díře v kyvné vidlici.

Na posledních kusech z roku 1966 neměl zadní blatník vlevo nad motorem prolis pro nalévání oleje, protože na motoru byla nalévací zátka přesunuta dopředu.

Jawa 05 Pionýr - stojan z konce roku 1964

Novější stojan

Namísto podlážek byly kulaté šroubované stupačky. Nosník stupaček (tzv. „kříž“) byl nového tvaru, svařený z průběžné trubky kruhového průřezu, několika plechů a trubky obdélníkového průřezu („jäcklu“), která tvořila držák výfuku. Na krajích kříže byla přivařena oka, ke kterým se přišrouboval zadní blatník. Chromovaný brzdový pedál byl vyroben z prolisovaného plechu. Delší lano zadní brzdy vedlo k pedálu zpředu a volný oblouk byl přichycen plechovým háčkem pod výpustný šroub oleje na motoru. Stojan byl svařený z prolisovaných plechů a měl dvě příčné výztuhy z profilu „U“. Sklápění obstarávala pružina zaháknutá mezi horní příčkou a trojúhelníkovým plechem vsazeným do vyfrézované mezery mezi bloky motoru.

Jawa 05 Sport - řídítka s hrazdou

Řídítka s hrazdou

Široká chromovaná řídítka s hrazdou měla pevně navařené držáky ovládacích páček a byla pevně svařená v představci. Dala se tedy nastavit pouze jejich výška. Představec originálně nebyl zakrytý okrasným plechem, jak tomu bylo běžné u následujícího modelu Jawa 21 Sport.

Motor měl novější provedení karburátoru Jikov 2915PSb-11 s plastovým tlumičem sání s papírovou filtrační vložkou. Zapalování („magneto“) bylo feritové s třemi oddělenými cívkami.

Jawa 05A Sport

Kusy vyvážené do USA a Kanady musely mít kvůli tamním předpisům elektroinstalaci s baterií, určenou pro napájení brzdového světla. Brzdový spínač byl umístěný na kříži stupaček a elektroinstalace byla upravena pro dobíjení malé baterie, umístěné pod krytem nad motorem. Tyhle vývozní kusy měly obvykle rovná nízká řídítka (namísto širokých s hrazdou) a dodávaly se s plexi štítem.

Více o vývozních provedeních s baterií do Ameriky se dočtete v článku: Jawa 05 export

Vývozní motocykl Jawa 05A Sport pro USA a Kanadu

Jawa 05A Sport