• Reklama

Vývozní Jawy 05

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 27.4.2017

Motocykly Jawa 50 se díky své jednoduchosti a nízké ceně vyvážely do mnoha spřátelených zemí RVHP („východního bloku“), snaha byla ale prorazit i na západ. První Pionýr, který se v hojném počtu dostal i do „kapitalistických“ zemí, byl model Jawa 05.


Jawa 05 pro USA a Kanadu (provedení 1963-1964)

Vývozní motocykl Jawa 05 Pionýr z roku 1963 pro USA a Kanadu

Motocykl měl na zadním blatníku a předním „revmaplechu“ nainstalovány ukazatele směru PAL. Třípolohový přepínač směrovek byl na pravé straně řídítek. V zadním světlometu byla druhá žárovka pro brzdové světlo. Spínač brzdového světla byl umístěný pod nádrží. Jak to bylo s baterií a jak byla zapojena elektroinstalace, to mi zatím není známo.

Na přední vidlici a (rovných) řídítkách byly úchyty plexištítu. Kromě standardních barevných kombinací (tmavá + světlá barva) se vývozní Pionýry dělaly mimo jiné i jednobarevné.

Výkon motoru byl stejný jako u provedení pro tuzemský trh (3 k při 6000 ot./min.), kvůli jiné metodice měření byl ale na štítku uváděn výkon 3,5 BHP.

Podrobněji se tomu věnuji v článku: Vývozní verze s „vyšším“ výkonem.

Galerie zachovalých kusů:

Monografie: Jawa 05 vývoz do Kanady (1963)


Jawa 05A pro USA a Kanadu (provedení 1965-1966)

Vývozní motocykl Jawa 05A Pionýr pro USA a KanaduVývozní motocykl Jawa 05A Pionýr pro USA a Kanadu

Modernizované provedení Jawa 05A, kde „A“ znamenalo určení pro trhy USA a Kanadu. Zásadní modernizace vycházela z běžného provedení pro náš trh.

Upravené zapojení elektroinstalace s novým typem alternátoru (6V/20W, výrobní číslo 05-6120), kde 5W světelný pól byl nahrazen dalším pólem zapalovacím. Vedle baterie v plechovém byla usměrňující dioda a pojistka. Přerušovač blinkrů byl umístěn v masce předního světlometu. Spínač brzdových světel byl přemístěn na pravou podlážku „revmaplechů“. Schéma zapojení vkládám níže.


Schéma zapojení elektroinstalace vývozního motocyklu Jawa 05A s baterií, ukazately směru a brzdovým světlem

Schéma zapojení elektroinstalace Jawa 05A

Kvůli zvětšení prostoru pro baterii a povinnou výbavu byl rozšířen horní kryt (tzv. „bříško“).
Kvůli lepší ovladatelnosti byla rovná řídítka nahrazena širokými řídítky s hrazdou bez krytu (plechový kryt na zdokumentovaném kusu není původní).

Galerie zachovalých kusů:

Monografie: Jawa 05A vývoz do Kanady (1966)


Jawa 05A Sport pro USA a Kanadu (1965-1966)

Vývozní motocykl Jawa 05A Sport pro USA a Kanadu

Odlehčená verze pionýra bez „revmaplechů“. Provedení bez ukazatelů směru, ale kvůli předpisům vybavené brzdovým světlem (napájeným z baterie). Brzdový spínač uchycen na „kříž“ stupaček. Díky absenci blinkrů byla použita menší baterie.

Díky menší baterii (která napájela pouze brzdové světlo) měl horní kryt („bříško“) standardní rozměry. Plexi štít přichycený k přední vidlici a řídítkům. Řídítka byla kupodivu u verze sport rovná bez hrazdy (skútrová verze měla řídítka s hrazdou).

Galerie zachovalých kusů:

Monografie: Jawa 05A Sport vývoz do USA a Kanady (1966)


Jawa 05 pro Itálii (1965-1966)

Dobový italský prospekt s nabídkou motocyklů Jawa 50 typ 05 doplněný o Ital-jet Jawa Mustang

Prospekt Italjet – Jawa

Italský výrobce Italjet nakupoval prostřednictvím italské firmy Italmmezeta a československého PZO Motokov různé československé motocykly, včetně pionýrů. Jawu 05 prodávala ve třech provedeních: „Jawa 50 Scooterette“ (provedení běžné u nás), „Jawa 50 Sport“ a „Jawa 50 De Luxe“ (Jawa 05 Standard s ukazateli směru). Pouze provedení „Scooterette“ mělo rovná řídítka, zbylá dvě provedení měla řídítka s hrazdou.

S podvozkem Jawy 05 Italové prodávali ještě čtvrtou variantu motocyklu jako „Jawa 50 Mustang“. Tomuto napůl italskému motocyklu se věnuji v samostatném článku: Jawa 50 typ 05 Mustang (ItalJet)

Italský motocykl Mustang s podvozkem Jawa 05

Italjet – Jawa 05 Mustang


Jawa 05 pro Řeckou poštu a Norsko

Jednomístný vývozní motocykl Jawa 05 pro Řeckou poštu a Norsko s nosičem zavazadel

Ke konci 60. let měla být uskutečněna obrovská zakázka, kdy Považské strojírny měly vyrobit upravené Jawy 05 pro řeckou poštu. Na přání zákazníka měly mít krátké sedadlo (z typu 555) a nosič zavazadel. Kvůli nespolehlivosti zákazníka ale nakonec ze zakázky sešlo.

Stejně upravené motocykly pak byly vyváženy do Norska.