• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Vývozní verze s „vyšším“ výkonem

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 26.7.2017

Kolují fámy, že vývozní motocykly (včetně pionýrů) měly oproti tuzemským kusům vyšší výkon. Tuhle fámu navíc podporují cizojazyčné výrobní štítky, na kterých jsou obvykle uvedeny výrazně vyšší výkony. Vývozní pionýry pro USA mají běžně uváděný výkon 4 BHP při 6500 ot./min. Pokusím se to tedy uvést na správnou míru…

Jiná metodika měření, jiné jednotky výkonu

Stejně jak nemůžete srovnávat stupnici tachometru v MPH (v mílích) se stupnicí v km/h, nemůžete ani porovnávat výkony na výrobních štítcích.

Evropské hodnoty výkonu [HP], [PS]

V Evropě se výkon motoru měří dle německé normy DIN (Deutsches Institut für Normung) a jeho jednotka je uváděna buď v [kW] nebo v [PS] (Pferdestärke = koňská síla).

Podle normy DIN se výkon motoru měří až na výstupu z převodovky a do výsledné hodnoty se započítávají i ztráty v převodech a ztráty v generátoru proudu (alternátoru).

U nás dříve hojně používaná jednotka „kůň“ [k] je ekvivalent německého koně [PS].

Rozdíl mezi HP a PS (zanedbatelný):

1 kW = 1,34102 HP
1 kW = 1,35962 PS (k)

Americké hodnoty výkonu [BHP]

V USA se měří výkon motoru podle normy SAE (Society of Automotive Engineers) a hodnota se uvádí v jednotce [BHP] (Brake Horse Power = brzdný výkon).

Při měření dle SAE se měří čistý výkon motoru bez zátěže generátoru proudu a převodovky, proto jsou výsledné hodnoty v [BHP] výrazně vyšší, než v [PS] nebo [HP]. Protože jsou zátěže a ztráty v převodech různé, neexistuje mezi jednotkami univerzální přepočet.


Výrobní štítky vývozních pionýrů

Snad tímto vyvrátím fámu o čtyřkoňových vývozních pionýrech a podobných nesmyslech.

Jistou zajímavostí jsou vývozní pionýry pro Maďarsko, SSSR a NDR. Tam sice platily stejné normy jako u nás, ale pionýry se tam obvykle vyvážely s chybně raženými výrobními štítky s hodnotami výkonu v [BHP]. Důvod je ale celkem prozaický. Jednoduše tomu nikdo v Považských strojírnách nevěnoval dostatečnou pozornost…