• Reklama

Jawa 50 typ 23 Mustang

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 8.10.2016

Motocykl Jawa 50 typ 23 Mustang vznikl v roce 1968 jako poslední sériově vyráběný model „Pionýrů“. Jeho vývoj nastal po průzkumu trhu, kdy se ukázala potřeba přiblížit se konstrukcí pionýra ke klasickému motocyklu. Protože konstrukce nového motocyklu včetně zkoušek trvá několik let a vyžádala by si nemalé investice, bylo rozhodnuto použít součástkovou základnu souběžně vyráběného pionýra. Tvůrci se inspirovali italským výrobcem, který již motocykl odpovídajících parametrů postavený na podvozku Jawa 50 prodával. Mustang měl být pouhým zpestřením nabídky do doby, než se zavede výroba nového pokrokového typu padesátky. Režim měl ale s výrobou jiné úmysly a důstojné náhrady se Mustang ani Pionýr nedočkal. V roce 1982 tak tento model završil motocyklovou výrobu a zůstal smutnou připomínkou zašlé slávy motocyklové výroby v Považských Strojárnách.


Italská předloha Jawy 50 Mustang

Od roku 1966 kupovala přes PZO Motokov od Považských strojáren italská firma Italemmeza kromě kompletních pionýrů i podvozky a motory typu Jawa 05 pro stavbu vlastního motocyklu sportovního vzhledu, prodávaného pod značkou Ital-Jet Mustang.

Více informací o italském motocyklu s podvozkem Jawa 05: ItalJet Jawa 50 Mustang


Vznik československého Mustanga

Italský Mustang měl vzhled motocyklu a celý podvozek s motorem pocházel ze sériového pionýra. Vyhovoval tedy zadaným parametrům a mohlo přijít na řadu jednání s italskou stranou. Výsledkem spolupráce byl vznik československé verze s větším podílem tuzemských dílů, použitých převážně z nově zavedeného modelu Jawa 90. Blatníky byly s menšími úpravami použity z Jawy 90. Přední byl uchycený dvěma svařovanými třmeny. První vyrobené kusy měly údajně přední světlomet italský (Aprilia), ten byl ale záhy nahrazen upraveným světlometem rovněž z Jawy 90 s hranatým tachometrem. Držáky předního světlometu a nádrž byly vyráběny u nás. Nádrž měla oproti italské předloze mírně pozměněný tvar. Kryt řetězu byl z pionýra, navařeným plechem byl ale prodloužený až k motoru. Sedadlo a kastlík na nářadí byly italské výroby. Rám se od pionýra lišil jen několika úchyty a byl doplněn šroubovanou výztuhou z ohnuté trubky pod sedadlem. Zbytek nového motocyklu se od standardního pionýra nijak nelišil. Po dopracování do konečného tvaru byl v roce 1968 připraven první vzorek, příhodně pojmenovaný Mustang. Rozpaky z netradičního vzhledu vystihuje údajný výrok jednoho z funkcionářů při první prezentaci, který při oponentuře řekl: „Probůh, to je nějaký nedodělaný“ (i přesto se stal Mustang později velmi oblíbeným a žádaným).

Při rozjíždění výroby měli největší starosti kupodivu pracovníci Podniku zahraničního obchodu Motokov, kteří museli v krátké době zařídit ve spolupráci s italskou obchodní firmou Italemmezeta dovoz řady komponent (kastlíky na nářadí, sedadla, atd.), jelikož v přísně plánovaném socialistickém hospodářství nebylo snadné zajistit jejich rychlou výrobu. Dodávky dílů vázly a s nimi i výroba Mustangů. Paradoxně, i když podnět k vývoji Mustanga vyplýval z výzkumu našeho trhu a ten měl primárně i obohatit, byly jeho první vyrobené série téměř výhradně určeny pro vývoz na západ. Ovšem díky devizám spojeným s nákupem zahraničních součástek, tomu pochopitelně ani jinak být nemohlo.

Jawa 50 typ 23A Mustang - první provedení 1968

Jawa 50 typ 23A Mustang – první provedení 1968


První verze Mustanga 1968 a exportní provedení (Neckermann, Quelle)


V roce 1968 se začala vyrábět dvě provedení nového modelu. Skromněji vybavená Jawa 23A primárně určená pro československý trh a verze 23 určená pro západní trhy (západoněmecké obchodní sítě Neckermann, Quelle). Standardní provedení 23A mělo světelný zdroj 20 W, model 23 dostal rekonstruované zapalování s výkonem 30 W a měl mírně upravené zapojení elektroinstalace. Exportní provedení 23 mělo kromě toho na přání odběratelů použito zahraniční zadní světlo, kovové uzavírací víčko nádrže, pružný kožený pás přes nádrž a další. Obě provedení se mezi sebou mohla lišit ještě lakováním. Levnější verze se podle všeho vyráběla jen ve velmi omezeném množství a v běžném prodeji nebyla (pravděpodobně pouze v obchodní síti Tuzex).

Více informací o prvním provedení: První provedení Jawa 23 Mustang a verze „Neckermann“


Inovace 1969 – 2. provedení (pro ČS trh)

Nádrž Jawy 23 Mustang se stříbrnou nálepkou Jawa

Nálepka na nádrži

Do roku 1969 se Považským strojárnám podařilo nahradit dovážené součástky vlastními, jeho výroba tedy nebyla zatížena zahraničními devizy a mohl se dostat i na běžný československý trh, kde se okamžitě stal hitem. Rekonstruovaný Mustang dostal nový plechový kastlík na nářadí lichoběžníkového tvaru s dvířky na pantu, sedadlo bylo upraveno z Jawy 90. Přestože se objevují dobové fotografie s různými barevnými kombinacemi, jiné než šedé zbarvení s černými linkami se (téměř) nevyskytuje. První kusy měly obvykle na obou stranách nádrže oválnou stříbrno-červenou nálepku se znakem Jawa a řídítka s hrazdou. Druhá verze se (stejně jako předešlá) vyráběla ve dvou provedeních: 23A pro tuzemský trh a provedení 23 pro export.

  • Kastlík tuzemské výroby, sedadlo přizpůsobeno z Jawy 90.
  • Stojan se spodní výztuhou z ohnuté tyče namísto profilu „U“.
  • Nahrazení hliníkového víčka zapalování na pravém víku motoru plechovým výliskem.

Inovace 1970:

  • Náhrada původního jednodílného víčka nádrže ze světle hnědého plastu (s jednoduchou odvzdušňovací dírkou) dvoudílným víčkem z černého plastu s odvzdušňovacím labyrintem.
  • Přestala se montovat řídítka s hrazdou.
  • Šedá plastová krytka spojky na pravém víku nahrazena černou.

Inovace 1972:

  • Úprava kastlíku na nářadí, dvířka pouze s háčkem bez pantu.
  • Nádrž dostala pozměněný tvar (menší prolis pro nalévací hrdlo), šroubení palivového kohoutku s vnějším závitem.
  • Kyvná vidlice svařena z trubek namísto z plechových výlisků.
  • Kulatý tachometr do 80 km/h namísto hranatého.
  • Náhrada všech šroubů s hlavou 14 mm za 13mm.

Inovace 1973:

  • Úprava „kříže“ stupaček – doraz stojanu přesunut dopředu a pružina sklápění stojanu zaháknutá do něj. Trubka obdélníkového držáku výfuku nahrazena zploštělou trubkou kruhového průřezu. Dva šrouby stojanu s maticemi a závlačkami nahrazeny jedním šroubem.
  • Na rámu rozšířeno vrchní uchycení zadních tlumičů. Společně s tím upravena výztuha pod sedadlem.
  • Zjednodušený zadní držák nádrže (přivařený ohnutý plech).
  • Manžety přední vidlice nahrazeny plechovými pouzdry s o-kroužky, chromované kluzáky.
  • 6V bzučák nahrazen 12V bzučákem s vestavěnou usměrňovací diodou. Ze zapojení elektroinstalace vypuštěn selenový usměrňovač (původně umístěn uvnitř předního světlometu).
  • Nová řídítka s nosnou trubkou bez zavařeného představce svařena do „T“. Spoj zesílen vylisovaným plechem a zakryt malým plechem šedé barvy.
  • Ovládací páčky řídítek s kuličkami na koncích vylisovány z plechu, zinkovány.
  • Nový rovný kryt řetězu.
  • Úprava hnaného kola „rozety“ pro jedno ložisko 6004 namísto dvou.
  • Odkrytované zadní tlumiče, pružiny zinkovány.
  • Zjednodušené návleky zadních stupaček z tvrdší pryže.

Inovace 1974 – 3. provedení

jawa-50-typ-23-mustang-1974-treti-etapa_02jawa-50-typ-23-mustang-1974-treti-etapa_01
  • Z důvodu zpevnění přední vidlice spodní nosník („brýle“) svařen s nosnými trubkami. Držáky světlometu stále jako samostatný díl. Vrchní nosník vidlice se zámkem zapadající do trubky se závitem. Vnější matice řízení zajištěna plechovou pojistnou podložkou.
  • Nový výfuk se seříznutým koncem namísto doutníku.
  • Nové dvoubarevné lakování. Blatníky vždy v šedé barvě. Nádrž, kastlík a držáky předního světla v barvě. Linkování blatníků zrušeno, na nádrži pouze stříbrná nálepka s nápisem Jawa (v menším množství se nádrže linkovaly podle staršího šedého vzoru, zřejmě export).

Inovace 1975-1976:

  • Držáky předního světlometu pevnou součástí vidlice.
  • Hliníkové zátky nosných trubek přední vidlice nahrazeny plastovými.
  • Nový přední blatník s nýtovanými držáky.
  • Verze 23 na štítku nově značena podle interního značení jako typ 223.200.
  • Verze 23A nahrazena jednomístným provedením 223.100 se sníženonou rychlostí na 45 km/h pro zahraniční trhy. Světelný výkon nadále jen 20 W.
  • Užší pás gumy na nádrži.

Inovace 1978 – 4. finální provedení

Jawa 223 Mustang z konce výroby

Jawa 223 Mustang z konce výroby

  • Nový horní nosník („brýle“), nosné trubky vidlice na horních koncích zaslepeny vevařenou zátkou.
  • Opětovné používání krycích manžet místo o-kroužků na přední vidlici.
  • Třetí provedení nádrže, tvar se oproti druhému provedení nezměnil, nádrž je ale užší a objemově menší.
  • Úzký pásek gumy přes nádrž (třetí provedení).
  • Třetí varianta výztuhy pod sedadlem s rozlisovanými konci namísto vařených válečků s dírou.
  • Krytka přepínače světel s výřezem z boku pro elektrické vedení.
  • Nápis na nádrži lakován přes šablonu.

Inovace 1982 (nerealizovaná):

Bylo vyrobeno 5 zkušebních kusů s bezkontaktním tyristorovým zapalováním, odvozeným od zapalování mopedů Babetta a 5 kusů stejně upravených motorů jako nabídka pro Polskou firmu Romet. Ta od roku 1982 od Považských strojáren kupovala motory pro své motocykly Ogar. Konec výroby motocyklů v Pováží byl zpečetěn, ale výroba motorů jako náhradních dílů dál pokračovala v Žiaru do roku 1992.

Stator tohoto zapalování nebyl otočný a předstih se dal seřídit pouze pootočením rotoru, který neměl drážku pro zajištění polohy kolíčkem. Pro stator i rotor byly hotové formy, držák indukčního snímače byl frézovaný.

Nakonec pan Prchal (vedoucí Vývojového ústavu) akci zastavil. Důvodem byla povinost ještě 10 let po ukončení výroby vyrábět náhradní díly. (zdroj: Vojtech Čiernik – elektrický vývoj P.S.).


Vývozní provedení


Jawa 50 typ 23 Golden Sport

Vývozní Jawa 50 typ 23 Golden Sport, druhé provedení

Vývozní Jawa 50 typ 23 Golden Sport, druhé provedení

Žluté provedení Mustanga určené pro USA a Kanadu.

Podrobné informace v článku: Vývozní provedení Jawa 50 typ 23 Golden Sport


Jawa 50 typ 23 Mustang s kapotáží (1981)

Jawa 50 typ 23 Mustang s kapotáží pro exportJawa 50 typ 23 Mustang s kapotáží pro export

Speciálně pro trh ve Velké Británii byla mimo agendu výrobního podniku realizována úprava s kapotáží. Byla to úprava, po které by mladí jezdci u nás šíleli, kterou ale Britové brali spíš jako recesi.

Podrobné informace v článku: Vývozní kapotovaná Jawa Mustang


Jawa 50 typ 23B Golden Sport (pro NSR a VB)

První provedení

Do Západního Německa (NSR) a Velké Británie se Mustang také vyvážel pod označením Golden Sport, zbarvení bylo ale oranžové (popřípadě kanárkově žluté) v kombinaci s šedými blatníky. Golden Sport měl řídítka s hrazdou, kovový uzávěr nádrže a přední světlomet zahraniční výroby (možná ne vždy). Sedadlo mělo uprostřed pás typický pro vývozní motocykly do Maďarska a Německa. Koncová svítilna byla standardní.

Vývozní Jawa 23 Golden Sport pro Západní Německo

Golden Sport pro Německo s běžným světlometem

Druhé provedení

Druhé provedení oranžového Golden Sportu mělo sníženou maximální rychlost na 45 km/h. Přední světlomet byl z mopedu Puch. Motocykl byl brán jako moped a pravděpodobně nebyl sériově vybaven tachometrem.


Jawa 50 typ 23 Mustang pro Maďarsko

Vývozní provedení Jawa 23 Mustang pro Ma|ďarsko se sníženým výkonem
Exportní provedení Mustanga pro jednu osobu se sníženým výkonem a maximální rychlostí.

Podrobnější informace ve článku: Jawa 23 Mustang pro Maďarsko


Jawa 23 Mustang pro Británii (1980)

Další zajímavý pokus o zmodernizování Mustanga z roku 1980. O tomto provedení se píše v britském časopise.

Světlomet, tachometr a vysoká řídítka jsou použity z mopedu. Řídítka jsou uchycená k hornímu (odnímatelnému) nosníku přední teleskopické vidlice pomocí dvou objímek. Na nádrži je nová, nálepka s logem Jawa. Zda se toto provedení skutečně dostalo do výroby mi není známo.