• Reklama

Vývozní motocykl Jawa 50 typ 23 Golden Sport

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 30.3.2017

Vývozní provedení Jawy 23 „Golden Sport“ bylo prioritně určeno pro trh USA. Avšak vývoz do západních zemí byl poměrně komplikovaný, tím spíš export až za oceán. Vůle vyvážet byla vyšší, než reálná poptávka, navíc ne vždy byli zákazníci s připravenými várkami spokojeni, proto se hodně těchto žlutých Mustangů vrátilo nebo vůbec neopustilo ČSSR.

Jawa 23 Golden Sport - logo na nádrži

Logo na nádrži

V 70. letech se pak Goldensporty dle pamětníků nahodile objevovaly v TUZEXu, popřípadě ve výprodejích Mototechny (tam obvykle se slevou). V té době byly jakékoli Mustangy stále ještě „podpultovkou“ a jak se něco pyšnilo přídomkem „vývozní“, získávalo to automaticky na atraktivitě. Jinak tomu koneckonců není ani dnes, kdy se tyto Goldensporty prezentují jako super vzácné rarity a podle toho vypadají i jejich ceny.

První provedení se od sériově vyráběného Mustanga prakticky nelišilo, druhé provedení bylo přizpůsobené americké normě DOT/SAE a bylo vybaveno několika nestandardními díly.


První provedení (do roku 1972)

První provedení Jawy 23A „Golden Sport“ se oproti verzi pro tuzemský trh lišilo jen zbarvením a nálepkou na nádrži. Nádrž, kastlík na nářadí a blatníky měly žlutou barvu (odstín ČSN 6401 „žluť tmavá“). Blatníky a prolisy na kastlíku byly obtažené černými linkami. Na obou stranách nádrže byl nálepka s nápisem „Golden Sport by Jawa“. Nádrž nebyla linkovaná. Standardní hranatý tachometr PAL měl stupnici v mílích za hodinu. Řídítka měla hrazdu. Jiné rozdíly jsem nezaznamenal.

Modifikace se zadním světlem Hella

Některé kusy prvního provedení měly koncové světlo značky Hella SBKR 30 (používané dříve u vývozních kusů pro síť Neckermann).


Druhé provedení vyráběné po roce 1972

Vývozní (exportní) motocykl Jawa 50 typ 23 Golden Sport

Druhé provedení Golden Sport

Druhá verze Jawy 23A „Golden Sport“ vycházela z inovace Mustanga (typ 23A) z roku 1972, dále ale byla přizpůsobena americké normě DOT/SAE. Rozdíly spočívaly především v použití světlometů zahraniční výroby, úpravy elektroinstalace s použitím záložní baterie pro brzdové světlo a doplněním povinných odrazek.

Přístroje

Přední plechový světlomet italské značky Aprilia měl světelnou vložku (parabolu) značky Bosch. Dle normy DOT/SAE musela být žárovka pevnou součástí paraboly, při přepálení vlákna tedy nezbývalo než sehnat novou vložku (parabolu). Toto řešení se nazývalo „Sealed beam“. To byl hlavní důvod snížené ceny motocyklu ve výprodejích a hlavní důvod, proč je dnes téměř nemožné sehnat „Goldena“ s původním světlometem. Standardní držáky předního světla měly na každé straně po jedné díře pro uchycení oranžových odrazek.

Tachometr umístěný ve světlometu byl shodný s tachometrem, co se používal u typu Jawa 20 do roku 1970, ale stupnici měl v mílích. Tyhle tachometry se montovaly pouze do spotřebování zásob, neboť jejich výroba byla v ČSSR ukončena již v roce 1970. Nahradil ho východoněmecký tachometr značky FER (se stupnicí v km/h se používal na pionýrech od roku 1970 do konce výroby). Mezi tachometrem a parabolou byla jediná kontrolka červené barvy, která signalizovala zapnutá dálková světla (v Evropě je standardní modrá barva).

Jawa 50 typ 23A Golden Sport - koncové světlo Lucas

Koncové světlo Lucas

Součástí zadního světla britské výroby Lucas (typické například pro vývozní Jawy Californian) byla integrovaná odrazka. Vevnitř byla dvouvláknová žárovka 6V 21/5W (patice BAY15d). Svítilna byla připevněna na upraveném původním držáku světla z Mustanga. Držák měl navíc zezadu bodovými svary přichyceny dvě boční „packy“ pro připevnění odrazek.

Zajímavé je, že většina u nás se vyskytujících Golden Sportů má standardní zadní světlo světlo tuzemské výroby. Domnívám se, že přední světlomet Aprilia se na motocykly instaloval již ve výrobním závodě Považských strojáren, ale koncovou svítilnu zn. Lucas montoval až PZO Motokov (podnik zahraničního obchodu), který zprostředkovával prodej motocyklů do zahraničí. Nepřevzaté (nevyvezené) kusy tak s již namontovanými Lucasy doprodával PZO Motokov prostřednictvím obchodní sítě TUZEX. Kusy vyrobené „navíc“, z jejichž prodeje do zahraničí sešlo, dostaly přímo ve výrobním závodě standardní svítilnu a Považské strojírny je předaly do standardního prodeje Mototechny. Kvůli atypickému přednímu světlometu, do kterého se nedala sehnat žárovka (vložka), byly tyto Golden Sporty oproti standardním Mustangům zlevněny.

Elektroinstalace

Zdroj proudu – 6V/20W „magneto“ (tzn. alternátor s permanentními magnety), mělo oproti standardnímu provedení oba světelné póly 15W, které byly netradičním způsobem propojeny. Jeden byl usměrněn diodovým můstkem a přes pojistku dobíjel baterii. Druhý pól dodával střídavý proud pro přední světlo a bzučák.

Kousek nad držákem indukční cívky (pod nádrží) byly dva sloupky a na nich pertinaxová destička se dvěma usměrňovacími diodami a odporem (10Ω) pro usměrnění dobíjení baterie.

Přepínač světel Aprilia vývozního motocyklu Jawa 23A Golden Sport

Přepínač Aprilia

Ve světlometu nebylo místo pro standardní přepínač, proto byl použit italský sdružený přepínač značky Aprilia, umístěný u levé rukojeti na řídítkách. Do přepínače vedlo pět kabelů a měl tři základní polohy: 1 – dálkové světlo, 0 – vypnutá světla, 3 – tlumené světlo. Na vrchu bylo bakelitové tlačítko pro troubení, které zkratovalo vodič od bzučáku na kostru. Zhasínání motoru bylo řešeno stlačením kovového tlačítka (zkratoval vodič připojený na svorku 15 indukční cívky), které bylo v pravé části (směrem k ose motocyklu). V obalu předního světlometu byla červená signální kontrolka dálkových světel (v Evropě je pro dálková světla standardní modrá barva), která byla připojena ke kontaktu žárovky. Zapojení elektroinstalace bylo poměrně složité, ale velmi důmyslné.

Schéma zapojení elektroinstalace motocyklu Jawa 50 typ 23A Golden Sport

Schéma zapojení elektroinstalace

6V/4,5Ah baterie z průsvitného plastu byla umístěna pod nádrží. V držáku byla přichycena modrou gumovou přezkou. Na vnitřní straně dvířek kastlíku bylo přilepené schéma zapojení baterie (modrý vodič + pól, černý vodič – pól) s poznámkou: „In case of burning of the head lamp bulb switch on the switch to the zero position“, přeloženo: „V případě spálení přední žárovky, přepněte přepínač do nulové polohy“. Tedy varování, jak předejít spálení zadní žárovky kvůli přetížení.

Ukazatele směru, ani žádné jiné „vymoženosti“ Golden Sport nikdy neměl.

Karoserie a podvozek

Použitý odstín byl ČSN 6401 „žluť tmavá“. Druhé provedení mělo stejně jako sériové Mustangy linkovanou i nádrž (na rozdíl od prvního provedení GS). Po bocích předního a zadního světla byly umístěny odrazky. Zadní odrazka byla integrovaná ve svítilně Lucas, pod registrační značkou tedy chyběla. Nádrž byla druhého provedení s novým typem kohoutku. Kastlík nářadí měl dvířka bez pantu. Rám měl již novější zadní kyvnou vidlici svařenou z trubek.

Více o konstrukčních změnách podvozku a karoserie, společných se standardním provedením, se dočtete v článku: Jawa 50 typ 23 Mustang

Pod nádrží byl na rámu přivařen držák baterie s držákem pojistky.

Držák pro spínač brzdového světla byl navařený vzadu u pravé stupačky „kříže“.


Fotogalerie druhého provedení: