• Reklama

Historie mopedů Babetta


228 Babetta


207 Babetta


210 Babetta


215 Babetta


225 Babetta (Mokik)


Mokick Babetta 134 Stella

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 10.11.2016

Mokick (též mokik) Stella vznikl ve spolupráci s lotyšským (dřívější stát SSSR) výrobcem RMZ, který převážně malé motocykly a mopedy vyráběl od roku 1958. Podnik RMZ měl v nové postkomunistické době velké těžkosti podobně jako podnik Babetta a vzájemná spolupráce měla oběma podnikům pomoct. Výrobce RMZ vyráběl poměrně zdařilý rám malého mopedu, ale osazoval je velmi zastaralým motorem vycházejícím z historického československého motoru Stadion S11 (Jawa 552). Babetta Kolárovo naopak disponovala relativně osvědčenými dvourychlostními motory (typy 210, 225).

Podnik Babetta Kolárovo ale rychle vystřízlivěl z opojení o nadějné spolupráci. Kvalita rámů dovážených z Rigy byla velmi nízká a v Kolárově se musely pracně opravovat. Okolnosti tedy vedly k vývoji vlastního modelu Babetta 134 Stella s novým slovenským rámem.

Motor byl použit dvourychlostní Babetta 225, který se od typu 210 odlišoval „nakopávačkou“ místo šlapadel. Díky praktickým rozměrům, po sklopení řídítek se Stella vlezla do kufru auta, a nízké ceně se mokick stal velmi populárním a ve výrobě se udržel od roku 1990 až do roku 1997, kdy byla výroba v Kolárově ukončena. V RMZ byla motocyklová výroba ukončena o rok později.

Mokik, nebo též mokick je jednostopé motorové vozidlo určené pro jednu osobu a na krátké vzdálenosti s objemem motoru do 50 cm³, bez pedálů, s tzv. „nakopávačkou“. Hlavní rozdíl proti mopedu je právě absence pedálů. Z anglického motor kick (MoKick, resp. MoKik).

Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Mokik