• Reklama

Vývoz (export) motocyklů a komponent Jawa 50

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“), spoluautor: Eugen Németh („Jenco“)
aktualizováno: 30.3.2017

Americké motocykly Indian „Boy Racer“ a „Ponybike“ s motorem Jawa 20

Tuto miniaturu terénního motocyklu s názvem „Boy Racer“ vyráběla firma Floyd Clymer Motorycle Division pod značkou Indian. Motor Jawa 50 typ 20 byl uložen ve dvojitém trubkovém rámu. Přední vidlici měl teleskopickou, zadní kyvnou. Rozvor byl pouze 1000 mm. Motocykl vážil jen 45 kg a dosahoval rychlosti údajně až 80 km/h.

Indian Ponybike

Cestovní minimotorka Indian Ponybike rovněž s motorem Jawa 20.


Brazilské motocykly Leonette 05 s motory Jawa 05 a mopedy s motorem Jawa 552

Výrobce: Herzog Industries, Rio de Janeiro, Brazil

Polský válečný emigrant Leon Herzog založil v Brazílii firmu Herzog Industries, kde od 50. let vyráběl mopedy pod názvem vycházejícím z jeho křestního jména – Leonette. Nejdříve používal do mopedů francouzské motory, do novějších typů nakupoval československé motory Jawa 552 (Stadion). Viz poslední fotka.

Podrobnější článek o Stadionech a jejich exportu je na webu: www.motomagazin.cz.

V 60. letech výrobu rozšířil o malé motocykly s motory Jawa 05 pod názvem Leonette 05–3 marchas (=třírychlostní). Podle dobové reklamy se měla jednotlivá provedení jmenovat Leonette Ideal, Sport a Super Sport. Udávaný výkon 4 HP (koně) je ale zavádějící, motory byly sériové konstrukce a vyšší výkon bych přisuzoval spíše jiné metodice měření.


Italský motocykl Jawa ItalJet Vampiro

Díky úzké spolupráci Považských strojíren s italskou firmou Italemmezeta se do Itálie vyvážely motory Jawa 05. Odběratelem byl pan Tartarini, který použil motor Jawa 05 do již vyráběného sportovního motocyklu ItalJet Vampiro.


Italský ItalJet-Jawa 50 Mustang

Logo Italjet Mustang

Logo Italjet Mustang

Italský motocykl, který se vyráběl v kooperaci s Jawou pod značkou ItalJet-Jawa 50, jako cestovně-sportovní verze. ItalJet prostřednictvím Italemmezety nakupoval od československého Motokovu motory a rámy Jawa 05 a dával na ně komponenty (nádrž s dvěma víčky, blatníky, světla, …) převážně z vlastního motocyklu ItalJet 50 Mustang S.S.

Tento motocykl později posloužil jako předloha pro vznik našeho, československého Mustanga, typu 23.


Indická Jawa 50 Jet (později Yezdi)

V Indii existovala od roku 1960 licenční výroba značky Jawa (Jawa Ideal). Z počátku se tam motocykly pouze montovaly z dovezených dílů a prakticky se od našich typů nelišily. V roce 1968 vypršela licence, továrna se osamostatnila a přejmenovala na Yezdi. Až do poloviny 80. let výrobce dál vyráběl motocykly vycházející z naší produkce, poté zkrachoval. V letech 1996–1997 byla výroba znovu krátce obnovena.

Prototyp

Napřed se malé motocykly v Indii pouze montovaly z dovezených dílů. První se měla zavádět výroby u nás již nahrazeného modelu 550, ten ale svými parametry příliš nevyhovoval. Do výroby se tedy měl připravit upravený motocykl na bázi typu 555. Prototypový (vzorový) model byl vyvinutý v Považských strojárnách pravděpodobně v roce 1967 (rok před osamostatněním firmy). Rám byl z typu 555, nádrž z mopedu Jawetta Sport (typ 551). Ostatní díly karoserie odpovídaly typu 555. Přední světlo bylo italské značky Italjet (možná od toho je odvozený pozdější název „Jet“). Zadní světlo z Jawy 250. Motor, výfuk, stupačkový kříž se stojanem a dlouhé sedadlo byly z typu Jawa 05/20. Řídítka byla vysoká, byla uchycena pomocí dvou objímek („klem“) a měla malou hrazdičku. Větší nádrž a sedadlo jistě měly zajistit co největší užitné vlastnosti motocyklu.

Prototyp Jawa 50, zkonstruovaný Považskými strojírnami jako vzorek pro výrobu v Indii

Československý prototyp – vzorek pro budoucí výrobu

Yezdi 60 Jet „B“ Series

Po osamostatnění (v roce 1968) se podle vzorového prototypu začal vyrábět motocykl Yezdi 60 Jet „B“ Series. Od prototypu se lišil kulatým předním světlem, řídítky bez hrazdy a nádrží s logem Yezdi. Motor vycházel z typu 05, obsah měl zvýšený na 60 cm3, výkon na 3,6 k při 6000 ot./min, jeho levé víko mělo prolisované podélné rýhy. Dále byl motocykl vybaven madlem pro spolujezdce a tandemovými stupačkami. Na některých fotkách se liší přední blatník, ten je buď typu 555 nebo 550 (možná použitý ze starších zásob).

Jako poslední přidávám fotku Yezdi Colt DLX, který završoval výrobu. Tento typ byl opět velmi podobné konstrukce a jeho motor se na první pohled liší snad jen levostranným našlapováním a nejspíš otočnou rukojetí pro řazení – povšiměte si ovládací páčky spojky (není v rovině brzdové páčky).

Článek o Jawě v Indii (Yezdi): Jawa ve světě
Stránky (zkrachovalé) firmy Yezdi: www.yezdi.com

Závodní motocykl vycházející z konstrukce Jawy 50 – Yezdi 50 Racing


Romet – Ogar 200

V roce 1982 byla sice ukončena výroba pionýrů v Považských strojárnách, výroba motorů se ale přestěhovala Žiaru a pokračovala až do roku 1990. Motory byly vyráběny jako náhradní díly pro tuzemský trh a zároveň byla jejich velkým odběratelem polská firma Romet, která je montovala do motocyklů Ogar 200. Výkon motoru byl snížený na 2 koně při 4500 ot./min. a maximální rychlost byla 45 km/h.
Více informací s způsobu snížení výkonu v článku: Přiškrcené vývozní verze.