• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Revmaplechy – změny ve výrobě

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 17.6.2017

Návod na dodatečnou montáž ochranných revmaplechů- Jawa 555

Představení prvního skútrového provedení

V posledním čtvrtletí roku 1959 se do výroby dostala „skútrová“ verze modelu Jawa 555 s ochranným štítem před nohama jezdce. Z počátku bylo provedení určeno jen pro vývoz, ale brzy se jako exkluzivní provedení objevilo i na našem trhu. V prodejnách Mototechny bylo toto provedení celkem vzácné, avšak sada „revmaplechů“ se dala dokoupit jako doplněk. Díly z prodávané sady byly zkonstruované tak, aby se jimi daly nastrojit i starší verze Jawy 555 a 550 „pařez“.

Následující model Jawa 05 měl ochranné plechy před nohama jezdce už jako standardní výbavu a teprve na sklonku jeho výroby se znovu objevilo i „odlehčené“ provedení 05 Sport.

Model Jawa 20, vyráběný od roku 1967, byl rovněž vybaven „revmaplechy“. Odlehčené provední Jawa 21 Sport se vyráběla až od roku 1968.

Provedení 1959-1962 (Jawa 555)

Schéma návodu na dodatečnou montáž ochranných revmaplechů- Jawa 555

Schéma pro dodatečnou montáž revmaplechů

Třídílné provedení. Velký štít má v místech válce motoru prolisované plechy, které tvoří tunel kolem něj. Pod krkem řízení je nabodován (navařen) prolisovaný plech sloužící k vedení lanovodů a elektroinstalace. Štít je přichycený dvěma šrouby M5 k nádrži, pod těmito dírami je ještě jeden pár stejných děr, které nebyly nikdy využity. V horní části je štít přichycen jedním šroubem k dorazu řízení. Dole pěti šrouby k podlážkám a zboku je „tunel“ štítu přišroubovaný na každé straně jedním šroubem k podlážce. Dva díly plechových podlážek jsou přichyceny na každé straně dvěma šrouby k nosníku („kříži“) a celkem čtyřmi šrouby k zadnímu blatníku, který byl pro tuto možnost inovován (čtyři montážní díry byly na všech nových blatnících od roku 1959).

Sada „revmaplechů“ se dala dokoupit i jako doplněk pro dodatečnou montáž.

Pozn.: Skútrové provedení Jawy 555 se nikdy oficiálně neoznačovalo jako „Deluxe“ a není tedy správné. Jako „De luxe“ byly v prodejnách (tak napůl oficiálně) označovány dražší kusy s chromovanými ráfky kol. S oblibou se dnes ale skútrová provedení Jawy 555 laicky označují jako „Deluxky“.

Provedení 1962-1964 (Jawa 555)

Tohle provedení se podle všeho sériově nikdy NEMONTOVALO. Sada vznikla po tovární úpravě plechů z modelu Jawa 05 (1962-1964), tak aby pasovaly na předešlý model 555.

Čtyřdílné provedení. Velký štít má kolem válce motoru prolis a tunel kolem válce je jako samostatný díl. Zbývající díly jsou shodné s následujícím provedením pro model Jawa 05. Tunel má bodovým svarem na vnitřní straně přichycen háček pro lanovod spojky a levá podlážka má vzadu prolis pro dlouhý výfuk.

Provedení 1962-1964 (Jawa 05)

Polotovary stejné s druhým provedením revmaplechů pro model Jawa 555. Chybí čtyři díry v oblasti přišroubování k nádrži (u typu 555). Plech je v horní části míň vykrojený a má dvě 5mm díry pro přišroubování ke dvěma krátkým packám navařeným na rámu (krku řízení). Dále má plech jednu 5mm díru pro přichycení plechového kastlíku na nářadí.

Levá podlážka má vzadu prolis kvůli výfuku, pravá zůstala beze změn.

Provedení 1964-1966 (Jawa 05)

Plechový štít zjednodušen. Plechový výlisek pro vedení kabeláže a uchycení k dorazu řízení zrušen, místo něho je pouze okrouhlá díra s  gumovou průchodkou. V horní části je k packám na rámu přichycen čtyřmi šrouby namísto původních dvou. Packy na krku jsou kvůli tomu delší, vyrobeny z prolisovaného plechu. Díra pro uchycení kastlíku nářadí zrušena. Od provedení pro model Jawa 20 se dá bezpečně odlišit pouze rovným výřezem pro brzdovou páku v pravé podlážce.

Provedení 1967-1980 (Jawa 20)

Oproti modelu Jawa 05 se liší jen trojúhelníkovým výřezem v oblasti brzdové páky namísto oválného otvoru a vypuštěním příchytky spojkového lanovodu na tunelu kolem válce. Pravá podlážka má až do konce výroby prolisovaný oblouk, pro spodem vedený lanovod spojky, který mají jen typy 550 až 05.