• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Revmaplechy – změny ve výrobě

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 16.7.2018

V posledním čtvrtletí roku 1959 se do výroby dostala „skútrová“ verze modelu Jawa 555 s ochranným štítem před nohama jezdce. Dlouhou dobu bylo toto provedení určeno jen pro vývoz, až na závěr výroby se jako exkluzivní provedení objevilo i na našem trhu. V prodejnách Mototechny bylo toto provedení celkem vzácné, avšak sada „revmaplechů“ se dala cca od konce roku 1962 dokoupit jako doplněk. Díly z prodávané sady byly zkonstruované tak, aby se jimi daly nastrojit i starší verze Jawy 555 a 550 „pařez“.

Návod na montáž prodávané sady (zároveň v podstatě reklama) vyšel 6.1.1962 v časopisu Svět Motorů (1/1962, na straně 27).

Následující model Jawa 05 měl ochranné plechy před nohama jezdce už jako standardní výbavu a teprve na sklonku jeho výroby se znovu objevilo i „odlehčené“ provedení Jawa 05 Sport.

Model Jawa 20, vyráběný od roku 1967, byl rovněž vybaven „revmaplechy“. Odlehčené provední Jawa 21 Sport se vyráběla až od roku 1967.


Varianta 1 (1959 – 1962)

Model Jawa 555

Schéma návodu na dodatečnou montáž ochranných revmaplechů- Jawa 555

Schéma pro dodatečnou montáž revmaplechů

Třídílné provedení. Velký štít má v místech válce motoru prolisované plechy, které tvoří tunel kolem něj. Pod krkem řízení je nabodován (navařen) prolisovaný plech sloužící k vedení lanovodů a elektroinstalace.

Štít je přichycený dvěma šrouby M5 k nádrži, pod těmito dírami je ještě jeden pár stejných děr, skrz které bylo přišroubované první provedení krytu nad motorem (viz Kryty nad motorem „prsíčka“ – varianta 4). Po úpravě krytu v roce 1960 byl spodní pár děr dále nevyužitý.

V horní části je štít přichycen jedním šroubem k dorazu řízení. Dole pěti šrouby k podlážkám a zboku je „tunel“ štítu přišroubovaný na každé straně jedním šroubem k podlážce. Dva díly plechových podlážek jsou přichyceny na každé straně dvěma šrouby k nosníku („kříži“) a celkem čtyřmi šrouby k zadnímu blatníku, který byl pro tuto možnost inovován (čtyři montážní díry byly na všech nových blatnících od roku 1959).

Sada „revmaplechů“ se dala dokoupit i jako doplněk pro dodatečnou montáž.

Pozn.: Skútrové provedení Jawy 555 se nikdy oficiálně neoznačovalo jako „Deluxe“ a není tedy správné. Jako „De luxe“ byly v prodejnách (tak napůl oficiálně) označovány dražší kusy s chromovanými ráfky kol. S oblibou se dnes ale skútrová provedení Jawy 555 laicky označují jako „Deluxky“.

Varianta 2 (1962 – 1964)

Model Jawa 555

Tohle provedení se sériově nikdy NEMONTOVALO. Sada vznikla po tovární úpravě plechů z modelu Jawa 05 (provedení 1962 – 1964), tak aby pasovaly na předešlý model 555. Sada se dala koupit v prodejnách Mototechny.

Čtyřdílné provedení. Velký štít má kolem válce motoru prolis a tunel kolem válce je jako samostatný díl. Zbývající díly jsou shodné s následujícím provedením pro model Jawa 05. Tunel má bodovým svarem na vnitřní straně přichycen háček pro lanovod spojky a levá podlážka má vzadu prolis pro dlouhý výfuk.


Varianta 3 (1962 – 1964)

Model Jawa 05

Polotovary stejné s druhým provedením revmaplechů pro model Jawa 555. Chybí čtyři díry v oblasti přišroubování k nádrži (u typu 555). Plech je v horní části míň vykrojený a má dvě 5mm díry pro přišroubování ke dvěma krátkým packám navařeným na rámu (krku řízení). Dále má plech jednu 5mm díru pro přichycení plechového kastlíku na nářadí.

Levá podlážka má vzadu prolis kvůli výfuku, pravá zůstala beze změn.


Varianta 4 (1964 – 1966)

Model Jawa 05

Plechový štít zjednodušen. Plechový výlisek pro vedení kabeláže a uchycení k dorazu řízení zrušen, místo něho je pouze okrouhlá díra s gumovou průchodkou. V horní části je k packám na rámu přichycen čtyřmi šrouby namísto původních dvou. Packy na krku jsou kvůli tomu delší, vyrobeny z prolisovaného plechu. Díra pro uchycení kastlíku nářadí zrušena. Od provedení pro model Jawa 20 se dá bezpečně odlišit pouze rovným výřezem pro brzdovou páku v pravé podlážce.


Varianta 5 (1966 – 1980)

Model Jawa 20

Oproti modelu Jawa 05 se liší jen trojúhelníkovým výřezem v oblasti brzdové páky namísto oválného otvoru a vypuštěním příchytky spojkového lanovodu na tunelu kolem válce. Pravá podlážka má až do konce výroby prolisovaný oblouk, pro spodem vedený lanovod spojky, který mají jen typy 550 až 05.