• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Značení a typy motocyklových řetězů

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.11.2017

Popis válečkového motocyklového řetězu

Popis motocyklového řetězu

Válečkový řetěz se skládá z různého počtu navzájem pospojovaných jednotlivých článků. Ty jsou dvojího druhu, podle svého umístění – vnější a vnitřní. Vnitřní článek řetězu tvoří dvě destičky spojené dvěma dutými pouzdry, které jsou kryty kovovým válečkem. Právě váleček tvoří hlavní styčnou plochu řetězu a ozubených kol, když zapadá do mezery mezi „zuby“ řetězových kol. Vnější článek je tvořen dvěma většími destičkami, do kterých jsou zalisovány dva čepy, které procházejí skrz dutá pouzdra vnitřního článku a oba články tak propojují.


Značení

Třímístné číselné značení motocyklových řetězů (např.: 428, 520, 530) vychází z japonské normy JIS, kde:

První číslo vyjadřuje rozteč řetězu v osminách palce:
– 4 = 4/8 palce = 1/2 palce = 12,7 mm
– 5 = 5/8 palce = 15,875 mm
– 6 = 6/8 palce = 3/4 palce = 19,05 mm

Druhé a třetí číslo vyjadřují šířku řetězu v osminách palce:
– 20 = 2/8 palce = 1/4 palce = 6,35 mm
– 25 = 2,5/8 palce = 7,935 mm
– 30 = 3/8 palce = 9,525 mm

1 palec = 25,4 mm

Řetěz používaný na pionýrech má rozteč článků 12,7 mm, stejně jako řetěz 428, je ale užší (5,21 mm). V katalozích se běžně uvádí rozměr: 1/2″ x 5,2 mm.

Typy řetězů

Standardní řady řetězů se dají koupit hned v několika provedeních.

Bez těsnění

Čepy a pouzdra jednotlivých článků jsou při výrobě předem namazány, chybí ale jakékoliv těsnění bránící úniku maziva a vniknutí nečistot. Takový řetěz vyžaduje pravidelnou údržbu v podobě čištění a mazání vhodným mazivem, nebo je vhodný pro motocykl s důmyslným krytem řetězu (například větší motocykly Jawa, ČZ, MZ…).

Řetězy s těsnícími kroužky

Mezi vnitřní a vnější destičkou článků se nachází gumové těsnění zabraňující úniku maziva z článků a vniknutí nečistot. Gumová těsnění jsou obvykle buď O-kroužky (kulatý průřez) nebo X-kroužky, kde těsnění obstarávají břity a řetěz má díky tomu menší ztráty v tření. Utěsněné řetězy mají i s minimální údržbou mnohem vyšší životnost.