• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Vývozní Jawa 23B Golden Sport se sníženým výkonem

(1974)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 20.12.2018

V některých zemích vyžadovali, aby měl dovážený Mustang maximální rychlost 45 km/h. Takový stroj pak byl vnímán jako moped (popř. mokick), který bylo jednodušší řídit a zároveň nepodléhal standardní registraci.

První vývozní provedení Mustanga se s níženým výkonem dostalo označení Jawa 23B a bylo určeno pro Velkou Británii a Západní Německo (NSR). Název Mustang byl v západních zemích údajně chráněn a jeho použití bylo svázáno s poplatkem, proto byly vývozní Jawy 23 pojmenovány „Golden Sport“.

Výroba probíhala v roce 1974 a jak bylo zvykem, na určitou dobu zcela nahradila výrobu pro tuzemský trh (podobně jako v roce 1972 a 1976, kdy se standardní Mustangy téměř nevyráběly).

Výkon motoru byl snížený stejným způsobem, jako u ostatních exportních pionýrů s přiškrceným motorem. Tedy použitím delšího výfukového kolena, kolínka karburátoru se zmenšeným průměrem, jiným otryskováním karburátoru a použitím 11zubého řetězového kolečka (kvůli snížení maximální rychlosti).

Jawa 23B Golden Sport se vyráběla ve dvou provedeních a dvou barevných kombinacích. Varianty pro Německo a Británii se lišily použitým předním světlometem. Barevné kombinace byly buď oranžová s šedými linkovanými blatníky nebo kanárkově žlutá s šedými linkovanými blatníky. Nálepky na nádrži se od první varianty Golden Sport lišily a měly podobný tvar jako nápisy „Jawa“ používané na verzi pro tuzemský trh.

Golden Sport měl místo bzučáku (klaksonu) na řídítkách zvonek z jízdního kola. Hliníkové ovládací páčky měly na koncích kuličky. Hlavní světlo svítilo pouze tlumeně (jednovláknová žárovka), tak na řídítkách chyběl i přepínač. Řídítka byla vysoká s hrazdou. Víčko palivové nádrže mělo na sobě nalisovanou okrasnou chromovanou krytku. Sedadlo mělo uprostřed přidaný koženkový popruh, který byl přichycen dvěma nýtky k nosnému plechu.

Elektroinstalace a přístroje

Magneto mělo světelný výkon 6V/20W. Přední světlomet byl buďto kulatý plechový značky Aprilia (pro Velkou Británii) nebo hranatý černý značky Puch (pro Německo). Oba typy světel měly pouze jednovláknovou žárovku a svítily pouze tlumeně. Světlomet Aprilia měl malou spínací skříňku na klíč, světlomet Puch měl posuvný plastový přepínač. Důvodem použití jiných světlometů byly rozdílné předpisy v západních zemích. Konkrétně pro Británii pak musela být optická vložka orientovaná tak, aby osvětlovala víc levou stranu (kvůli jízdě vlevo).

Varianta pro západní Německo byla vybavena východoněmeckým tachometrem do 80 km/h. Varianta pro Británii možná měla starší tachometry tuzemské výroby PAL se stupnicí v mílích, které měl podnik ještě nějaký čas po ukončení jejich výroby v zásobě (nemám to ale ověřeno). Více o tachometrech se dočtete zde.

Vývozní Mustangy měly namontovanou bílou SPZ, registraci ale v zahraničí nepodléhaly.

Na rozdíl od prvních Golden Sportů, určených pro USA, kterých se velké množství vyprodalo i v ČSSR, byl vývoz těchto variant výrazně úspěšnější a u nás se s nimi téměř nesetkáte.

Jawa 23B Golden Sport pro Velkou Británii

Jawa 23B Golden Sport pro Západní Německo (NSR)