• Reklama

Oprava těsnění startovací páky

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“), podklady: Eugen Németh („Jenco“), Adam Hamberger
aktualizováno: 18.4.2017

Hřídel startovací páky byla utěsněna až u poslední modifikace motoru Jawa 05 a u motoru Jawa 20. Do té doby byly zaolejované stupačky nedílnou součástí všech pionýrů. No, vzhledem k ne zrovna šťastnému řešení o-kroužku v plechovém pouzdru, byl únik oleje z převodovky běžný i u pozdějších pionýrů.

Originální těsnění

Obvykle bývá poškozeno plechové pouzdro, které ze svého uložení vypadává. Často je poškozena i drážka a ani nové pouzdro v ní dostatečně nedrží. NIKDY se nesnažte o-kroužek nebo pouzdro vyměnit na složeném motoru! Tato snaha vždy vede akorát k dalšímu poškození.
Spoj hřídel/o-kroužek funguje prakticky spolehlivě. Olej ale obvykle uniká kolem plechového pouzdra.

Zajištění nedržícího pouzdra, utěsnění

Nedržící pouzdro jde zajistit dvěma způsoby. Buď roztemováním okolního hliníku (třeba důlčíkem), nebo zalepením/zatmelením. Roztemování je jednoduché a rychlé, neřeší ale únik oleje kolem pouzdra. Pokud pouzdro zalepíte například tekutým kovem, bude utěsnění spolehlivé a navíc podstatně estetičtější. Při příští generální opravě motoru pak stačí vyměnit o-kroužek za nový a do další pravidelné GO máte od unikajícího oleje pokoj. Jencovo řešení:

Nahrazení o-kroužku guferem

K této úpravě jsem spíš skeptický, někoho by ale mohla inspirovat. Po odstranění plechového pouzdra je potřeba původní drážku proškrábnout (popřípadě profrézovat) a zahloubit podle rozměrů (výška a průměr) zvoleného gufera. Hřídel má průměr 16 mm, použitelný hřídelový těsnící kroužek „Gufero“ má tedy rozměr 16-22-3. Vhodnější by ale bylo asi použití menšího gufera (vznikne větší přítlak těsnícího břitu na hřídel) s rozměrem 15-21-3. Řešení Adama Hambergera:

Startovací hřídel Jawa 50 Pionýr utěsněna guferem

Gufero

Úprava startovací hřídele – drážky pro o-kroužky

Další alternativou utěsnění je upichnutí (vysoustružení) jedno nebo dvou drážek pro o-kroužky přímo na hřídeli. Úprava ale vyžaduje přístup k soustruhu a vhodný nástroj (upichovací nůž široký 2 mm). Osobně bych zkusil udělat dvě drážky pro o-kroužky 12,5×2 mm (vnitřní průměr 12,5 mm, síla 2 mm, vnější průměr 16,5 mm). Tenhle způsob utěsnění hřídelí je běžný a u pionýra by mělo fungovat spolehlivě.