• Reklama

Prototyp Jawa 50 typ 22

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 30.6.2016

Detail provedení masky světlometu Jawa 22 (prototypu)Detail masky

Pravděpodobně souběžně se vznikem typů 20 a 21 byl dokončen i prototyp modelu Jawa 22, který měl být primárně určený na vývoz do USA a Kanady. Od modelu Jawa 21 se typ Jawa 22 lišil sice jen několika převážně vzhledovými úpravami, ty byly ale natolik výrobně náročné, že se kvůli nim a předpokládanému malému množství vyráběných kusů, nakonec výroba nerealizovala.

Zadní blatník Jawa 22 prototyp pro exportZadní blatník Jawa 22

Zadní blatník měl mnohem větší vykrojení kolem kola, přední blatník byl plytký, vyrobený ze sklolaminátu. Vysoká řídítka s hrazdou (podobná jako na jízdním kole Liberta, Sobi nebo mopedu Babetta) nebyla uchycena běžným představcem, ale kvůli větší pevnosti (bezpečnosti) byla uchycena přímo k hornímu nosníku vidlice (brýlím) dvěma třmeny. Dalo se u nich tedy nastavit naklonění, nikoli však výška. Řídítka byla stejná, jako na prototypu Jawy 50 z roku 1967 určeného pro indickou výrobu Jawa Ideal (inovace modelu 05 s použitím dílů z typů 555 až 20). Maska světla byla pro tento prototyp vytvořena speciálně. Její přední část připomínala masku z typu 555 bez „kšiltu“ nad světlem. Stejně jako u typů Jawa 05 a Jawa 20 byla ale maska jednodílná a trubky přední vidlice byly zezadu zakryty plechem stejně jako u typů 05, 20, 21. Podle všeho byla také vyrobena ze sklolaminátu.

Úprava rámu Jawa 20 pro krátké sedadlo a nosič

Úprava rámu Jawa 20 pro krátké sedadlo a nosič

K prodloužené podsedadlové části rámu byl navařen vodící dorazový plech pro sedadlo z modelu Jawa 555. Chromovaný nosič byl taktéž z modelu 555. Standardní výfuk (stejný u poslední Jawy 05 a Jawy 20) byl otočený úchytem směrem dolů a koleno bylo přihnuté vzhůru.

Jawa 50 - válec upravený na 4 koněJawa 50 – válec upravený na 4 koně

Motor byl typ Jawa 20, ale válec měl upravené časování a přídavné přepouštěcí kanály. Jeho výkon byl 4 k při 7000 ot. Důvodem jiného výkonu nebyla jiná metodika měření (DOT-SAE), jak si mnozí myslí, ale skutečně upravený rozvod. Prototyp nikdy do zahraničí nevycestoval, takže jediné absolvované měření výkonu proběhlo dle normy ČSN.
Vývoj tohoto prototypu pravděpodobně probíhal ještě souběžně s výrobou typu 05, protože na jeho fotografiích je na zadním plechu stále ještě nápis „Jawa 05“. U prototypu na tom ale samozřejmě nezáleželo, kdyby se motocykl Jawa 22 dostal do výroby, zcela jistě by měl na sobě i správné označení.


Amatérské napodobeniny

Kdo se o tento model víc zajímá, určitě narazil na internetu na různé fotky zrenovovaných pionýrů 22. Nechci nikoho zklamat, ale všechno jsou to jenom napodobeniny inspirované dobovými fotografiemi prototypu. 

Na konec článku vkládám dvě fotografie asi nejzdařilejší napodobeniny, která se před pár lety objevila v inzerci. Podle všeho si chtěl majitel nechat zájemci „nacenit“ svou práci (o prodej rozhodně nešlo). Majitele neznám, fotky tedy vkládám bez jeho svolení. Snad se nebude zlobit a když ano, tak to stáhnu.