• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Prototyp Jawa 50 typ 22

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 23.11.2017

Detail provedení masky světlometu Jawa 22 (prototypu)Detail masky

Pravděpodobně souběžně se vznikem typů 20 a 21 byl dokončen i prototyp modelu Jawa 22, který měl být primárně určený na vývoz do USA a Kanady. Od modelu Jawa 21 se typ Jawa 22 lišil sice jen několika převážně vzhledovými úpravami, ty byly ale natolik výrobně náročné, že se kvůli nim a předpokládanému malému množství vyráběných kusů, nakonec výroba nerealizovala.

Zadní blatník Jawa 22 prototyp pro exportZadní blatník Jawa 22

Zadní blatník měl mnohem větší vykrojení kolem kola, přední blatník byl plytký, vyrobený na prototypu ze sklolaminátu. Vysoká řídítka s hrazdou (podobná jako na jízdním kole Liberta, Sobi nebo pozdějším mopedu Babetta) nebyla uchycena běžným představcem, ale kvůli větší pevnosti (bezpečnosti) byla uchycena dvěma třmeny přímo k hornímu nosníku vidlice (brýlím). Dalo se u nich tedy nastavit naklonění, nikoli však výška. Řídítka byla stejná, jako na prototypu Jawy 50 z roku 1967, určeného pro indickou výrobu Jawa Ideal (inovace modelu 05 s použitím dílů z typů 555 až 20). Maska světla prototypu byla vytvořena speciálně. Její přední část připomínala masku z typu 555 bez „kšiltu“ nad světlem. Stejně jako u typů Jawa 05 a Jawa 20 byla ale maska jednodílná a trubky přední vidlice byly zezadu zakryty plechem stejně jako u typů 05, 20, 21. Podle všeho byla také vyrobena ze sklolaminátu.

Úprava rámu Jawa 20 pro krátké sedadlo a nosič

Úprava rámu Jawa 20 pro krátké sedadlo a nosič

Rám byl použitý z jednosedadlových verzí typu 05, určených pro Norsko a Řeckou poštou. K prodloužené podsedlové části byl navařen vodící dorazový plech pro sedadlo z modelu Jawa 555. Chromovaný nosič byl taktéž z modelu 555. Standardní výfuk (stejný u poslední Jawy 05 a Jawy 20) byl otočený úchytem směrem dolů a výfukové koleno bylo přihnuté vzhůru.

Motor byl standardní typ Jawa 20, se standardním výkonem. V archivních materiálech se sice výkon obvykle uvádí 4k při 6500 ot., jednalo se ale pouze o jinou metodiku měření. Není příliš pravděpodobné, že by byl pro prototyp připraven motor se zvýšeným…

Vývoj prototypu Jawa 22 pravděpodobně probíhal ještě souběžně s výrobou Jawy 05, protože na jeho fotografiích je na zadním plechu stále ještě nápis „Jawa 05“. U prototypu na tom ale samozřejmě nezáleželo, kdyby se motocykl skutečně dostal do výroby, na blatnících by bylo označení správné.


Amatérské napodobeniny

Kdo se o tento model víc zajímá, určitě narazil na internetu na různé fotky zrenovovaných pionýrů 22. Nechci nikoho zklamat, ale všechno jsou to jenom napodobeniny inspirované dobovými fotografiemi prototypu. 

Na konec článku vkládám dvě fotografie asi nejzdařilejší napodobeniny, která se před pár lety objevila v inzerci. Podle všeho si chtěl majitel nechat zájemci „nacenit“ svoji práci (o prodej rozhodně nešlo). Majitele neznám, fotky tedy vkládám bez jeho svolení. Snad se nebude zlobit…