Jawa 50 typ 22 prototyp

Jawa 50 typ 22 export do USA - zprava Jawa 50 typ 22 export do USA - zleva

Obr. 1, 2: Dochované fotografie prototypu Jawa 22.

Detail provedení masky světlometu Jawa 22 (prototypu) Detail masky.

Pravděpodobně souběžně se vznikem typů 20 a 21 byl dokončen i prototyp modelu 22, který měl být primárně určený na vývoz do USA a Kanady. Od modelu 21 se typ 22 lišil sice jen několika převážně vzhledovými úpravami, ty byly ale natolik výrobně náročné, že se kvůli nim a předpokládanému malému množství vyráběných kusů, nakonec výroba nerealizovala.

Zadní blatník Jawa 22 prototyp pro export Zadní blatník Jawa 22.

Zadní blatník měl mnohem větší vykrojení kolem kola, přední blatník byl plytký, vyrobený ze sklolaminátu. Vysoká řídítka s hrazdou (podobná jako na jízdním kole Liberta nebo mopedu Babetta) nebyla uchycena běžným představcem, ale kvůli větší pevnosti (bezpečnosti) byla uchycena třmeny přímo k hornímu nosníku vidlice (brýlím) dvěma třmeny. Dalo se u nich tedy nastavit naklonění, nikoli však výška. Řídítka byla stejná, jako na prototypu Jawy 50 z roku 1967 určeného pro indickou výrobu Jawa Ideal (inovace modelu 05 s použitím dílů z typů 555 až 20). Maska světla byla pro tento (proto)typ vytvořena speciálně. Přední část připomínala masku z typu 555 bez „kšiltu“ nad světlem.

Jawa 50 - válec upravený na 4 koně Jawa 50 – válec upravený na 4 koně
Stejně jako u typů 05 a 20 byla ale jednodílná a trubky přední vidlice byly zezadu zakryty plechem stejně jako u typů 05, 20, 21. Podle všeho byla vyrobena ze sklolaminátu. Výfuk byl otočený úchytem směrem dolů a koleno bylo přihnuté vzhůru. Sedadlo a nosič byly použity z modelu 555, nosič byl chromovaný. Motor byl typ 20, ale válec měl upravené časování a přídavné přepouštěcí kanály. Jeho výkon byl 4 k při 7000 ot.

Vývoj tohoto prototypu pravděpodobně probíhal ještě souběžně s výrobou typu 05, protože na jeho fotografiích je na zadním plechu stále ještě nápis „Jawa 05“. Na fotkách je prototyp, u kterého na tom nezáleželo, kdyby se motocykl Jawa 22 dostal do výroby, zcela jistě by měl na sobě i správné označení.

Kdo se o tento model víc zajímá, určitě narazil na internetu na různé fotky zrenovovaných pionýrů 22. Nechci nikoho zklamat, ale všechno jsou to jenom napodobeniny inspirované těmito fotografiemi. 

Na konec článku vkládám dvě fotografie asi nejzdařilejší napodobeniny, která se před pár lety objevila v inzerci. Podle všeho si chtěl majitel nechat zájemci „nacenit“ svou práci (o prodej rozhodně nešlo). Majitele neznám, fotky tedy vkládám bez jeho svolení. Snad se nebude zlobit a když ano, tak to stáhnu. 


Napodobenina prototypu Jawa 22 Sport Napodobenina prototypu Jawa 22 Sport

Obr. 3, 4: Velmi zdařilá napodobenina před časem zkusmo inzerovaná na internetu.


Poslední aktualizace: 10.8.2015, © Pajka 


5. říjen 2015   #1

jiná hodnota výkonu motoru není způsobena úpravou motoru jak si většina lidí myslí a ventiluje na internetu, ale zcela jinou skutečností. V době kdy byl pionýr vyráběn se v USA a některých dalších zemích měřil výkon dle jiných norem než v Evropě a ČSSR. U nás se měřilo dle normy ISO, zatím co v USA dle normy SAE. Dle normy SAE všechna vozidla vykazují vyšší výkon kvůly jinému systému měření. Např. jsou odečteny ztráty na pohon příslušenství.

Láďa vladimir_dvorak(zavinac)centrum.cz
 
9. leden   #2

Dřív se v Československu měřil výkon podle normy SAE, nebo ČSN, až někde od osumdesátých let se jede podle ISO. Němci mají normy DIN.

Joski
 
23. leden   #3

Marquee-kravina.Je jedno ako sa kde vo svete meral výkon.Meranie a uvádzaný výkon tohto motocykla je na slovensku a v koňoch.Už len tým že Jawa 22 mala hlavnú trysku 80(môžem doložiť dobovým prospektom) musela tým pádom mať väčší výkon,a samozrejme kanály navyše.

Pajka
 
15. červen   #4

Marquee: Toto je samozřejmě známý fakt, ale v tomto případě byl skutečně použitý 4k válec, jehož fotku jsem do článku vložil a od kterého mám i dobovou fabrickou dokumentaci. Navíc se jednalo pouze o prototyp, který nikdy oceán nepřekročil, tak jediné měření kterého se zúčastnil, bylo dle ČSN.

Vložit komentář:
Jméno   Web
 
Text
Nejsem robot
Nejsem člověk
:-) :-( :-/ :-| :-p -> ??? !!! lol :-[ hmmm ;-) :-D :-B :'( grrr
Copyright © 2003-2015 Jawa 50 (v5.0) | All Rights Reserved