• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Oprava těsnění startovací páky

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“), podklady: Eugen Németh („Jenco“), Adam Hamberger
aktualizováno: 18.4.2017

Hřídel startovací páky byla utěsněna až u poslední modifikace motoru Jawa 05 a u motoru Jawa 20. Do té doby byly zaolejované stupačky nedílnou součástí všech pionýrů. Ani utěsnění gumovým kroužkem v plechovém pouzdru ale nebylo dokonalé, tak v článku napíšu pár tipů, jak to řešit.

Originální těsnění gumovým kroužkem

Originální gumový těsnící kroužek Ø 20×16 mm měl čtvercový průřez a těsnil celkem dobře, avšak dnes běžně nabízená náhrada v podobě o-kroužku (s kruhovým průřezem) moc nefunguje. Pro gumový kroužek musíte zajít do obchodu s gufery a ložisky, tam by měli mít odpovídající provedení. Plechové víčko bývá obvykle poškozené a je vhodné ho vyměnit, dostupné repliky jsou kvalitní. Celkem často je poškozena i drážka v hliníkovém bloku motoru a ani nové víčko v ní dostatečně nedrží – jak na to popisuji níže. NIKDY se nesnažte gumový kroužek nebo víčko vyměnit na složeném motoru! Tato snaha vede akorát k dalšímu poškození. Výměnu provádějte VŽDY pouze na rozpůleném motoru!

Nakonec i když je vše v naprostém pořádku, malé množství oleje může unikat mezi víčkem a osazením pro něj.

Zajištění nedržícího víčka, utěsnění

Nedržící víčko jde zajistit dvěma způsoby. Buď roztemováním okolního hliníku (třeba důlčíkem), nebo zalepením/zatmelením. Roztemování je jednoduché a rychlé, neřeší ale únik oleje kolem víčka. Po důkladném odmaštění můžete kolem víčka máznout motorový silikon. Pokud netrváte na originalitě, doporučuji víčko zalepit například tekutým kovem, utěsnění bude spolehlivé a bude to líp vypadat. Při příští generální opravě motoru pak stačí vyměnit těsnící kroužek za nový a do další pravidelné GO máte od unikajícího oleje pokoj. Jencovo řešení:

Nahrazení těsnícího kroužku guferem

K této úpravě jsem spíš skeptický, někoho by ale mohla inspirovat. Po odstranění plechového víčka je potřeba původní drážku proškrábnout (popřípadě profrézovat) a zahloubit podle rozměrů (výška a průměr) zvoleného gufera. Hřídel má průměr 16 mm, použitelný hřídelový těsnící kroužek „Gufero“ má tedy rozměr 16-22-3. Vhodnější by ale bylo asi použití menšího gufera (vznikne větší přítlak těsnícího břitu na hřídel) s rozměrem 15-21-3. Řešení Adama Hambergera:

Startovací hřídel Jawa 50 Pionýr utěsněna guferem

Gufero

Úprava startovací hřídele – drážky pro o-kroužky

Další alternativou utěsnění je upichnutí (vysoustružení) jedné nebo dvou drážek pro o-kroužky přímo na hřídeli. Úprava ale vyžaduje přístup k soustruhu a vhodný nástroj (upichovací nůž široký 2 mm). Osobně bych udělal dvě drážky pro o-kroužky 12,5×2 mm (vnitřní průměr 12,5 mm, síla 2 mm, vnější průměr 16,5 mm). Tenhle způsob utěsnění hřídelí je běžný a u pionýra by měl fungovat spolehlivě.