• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Když promluví svíčka – diagnostika závad

Autor: Bronislav Růžička, doplnil: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 19.8.2016

Nepředpokládám, že by většina z vás byla vášnivými automechaniky, ovšem občas může nastat situace, kdy byste docela rádi zjistili, co na vašem vozidle zlobí.

Je pochopitelné, že diagnostika poruch je spíše záležitostí přináležející odborníkům, nicméně existují způsoby, jak některé potíže odhalit velmi snadno. Mnozí neznalí se možná budou divit, ale velice dobrým indikátorem problému s motorem je zapalovací svíčka.

Protože demontáž zapalovací svíčky zvládne většinou téměř každý, podívejme se na to, jakým způsobem lze některé závady odhalit pouhou vizuální kontrolou povrchu jejich elektrod. Jak doporučují odborníci z firmy Split Fire, jež je producentem výkonných zapalovacích svíček, občasná kontrola může předejít daleko horším problémům.

  1. Takto vypadá zapalovací svíčka, pokud je funkce motoru v pořádku. Elektrody nejsou opálené, izolátor má světle cihlovou barvu.
    Zapalovací svíčka - správná barva a stav
  2. Na povrchu, zejména izolátoru jsou červeně zbarvené usazeniny. Tento fakt sám o sobě neznamená problém a může být způsoben přidáním aditiv do bezolovnatého benzínu (dnes všechny prodávané benzíny).
    Zapalovací svíčka - správná barva a stav (světle cihlové zbarvení)
  3. Pokud jsou elektrody mokré a začerněné, nejpravděpodobnější příčiny mohou být v příliš bohaté směsi, nepravidelnosti v zapalování či nesprávné tepelné hodnotě zapalovací svíčky. Ta je příliš „studená“ a je potřeba ji vyměnit. Viz článek: Převodní tabulky značení zapalovacích svíček.
    Zapalovací svíčka - příliš bohatá směs (ulitá, zaolejovaná)
  4. Detonační hoření způsobené nízkou oktanovou hodnotou paliva nebo příliš velkým předstihem může poškodit svíčku mechanicky. Vyštípané kousky izolátoru, poškození či velký úbytek materiálu především vnitřní elektrody, to vše by vás na tento problém mělo upozornit.
    Zapalovací svíčka - nízkooktanové palivo, nebo velký předstih
  5. Svíčka, která překročila interval potřebný k výměně, je celkově „sešlá“. Opálené elektrody a množství usazenin je jasným signálem k výměně. Pokud takto neučiníte, motor nemá potřebný výkon a roste spotřeba paliva.
    Zapalovací svíčka - příliš opotřebená
  6. Příliš velké množství karbonu svědčí o nesprávné tepelné hodnotě svíčky. Díky tomu, že je příliš „studená“, dochází k usazování nespálených zbytků a tím i zhoršování funkce. Je nutno provést výměnu. Jestliže problém přetrvává i po výměně svíčky za „teplejší“, hledejte příčinu obvykle ve špatné indukční cívce (ta se obvykle projevuje i horšími teplými starty a proměnlivým výkonem „v tahu“).
    Zapalovací svíčka - příliš studená hodnota
  7. Příliš „teplá svíčka“ a velký předstih způsobí roztavení především vnější elektrody. Jiným důvodem může být příliš chudá směs a tím i vysoká teplota hoření, jehož důsledkem je rovněž poškození elektrod svíčky.
    Zapalovací svíčka - příliš teplá hodnota a velký předstih
  8. Příliš mnoho oleje v palivu, popřípadě prolínající gufero na straně primárního převodu (spojky) způsobí vytváření usazenin na povrchu elektrod. U čtyřdobých motorů může být příčinou pronikání oleje kolem netěsných či prasklých pístních kroužků, vodítek ventilů nebo těsnění. Tady pomůže jenom repase motoru.
    Zapalovací svíčka - příliš mnoho oleje
  9. Mechanické poškození je způsobeno buď defektem v motoru, nebo nasátím cizího tělesa. V obou případech je nutno provést další kontrolu motoru, aby nedošlo k daleko větší škodě.
    Zapalovací svíčka - mechanicky poškozená