• Reklama

Výměna, údržba ložisek nábojů kol

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 18.8.2016

Ložiskům v nábojích kol jen málokdo věnuje patřičnou pozornost a bývají obvykle zralá na výměnu. V lepším případě se nedostatečná údržba (čištění a mazání) projeví větším valivým odporem (tím pádem i ztrátou výkonu), vůlí a hlukem. Nezřídka kdy se ale ložiska při provozu zcela rozpadnou. Jestliže se původní ložiska po vyčištění (vymytí, vyfoukání) a kápnutí oleje zdají být bez větší vůle a točí se bez zadrhávání, můžete je namazat novým tukem a ponechat. Při výměně doporučuji použít ložiska s označením „2RS“ s doživotní náplní maziva, krytá gumovými těsněními. Ložiska krytá plechem (označení „Z“) do nábojů nedoporučuji. Plechy sice brání úniku maziva a vniku větších nečistot, nebrání však vniku vody. Zastánci originality samozřejmě můžou použít nezakrytovaná ložiska v kombinaci s plstěnými prachovkami.

Vhodné mazivo nekrytých ložisek je například Mogul LV2-3, nebo podobné.
Typy Jawa 555, 05, 20, 21 a 23 mají ložiska 6201. Označení ložisek jiných typů najdete v katalozích náhradních dílů.

Demontáž starých ložisek:

Uložení ložisek v náboji nemá po celé délce stejný průměr, mezi ložisky je „schod“. Tím pádem nejde ložiska vylisovat (vyklepnout) najednou. Ložisko na straně brzdového štítu (vnitřní) je uloženo v přesném osazení, druhé (vnější) ložisko je uloženo letmo a vzdálenost mezi nimi vymezuje distanční trubička.

Obvykle se doporučuje dírou prostrčit tyč menšího průměru, než je díra v ložisku, její hranu zapřít o vnitřní kroužek protilehlého ložiska a to vytlouct. Jde ale o poměrně nespolehlivý postup s rizikem napáchání škod. Mně se nejvíc osvědčila metoda s ocelovou hmoždinkou do betonu. Během cca půl hodiny tak stihnu vyměnit ložiska ve čtyřech kolech.

  1. V první řadě je potřeba z obou stran náboje kola šroubovákem vyloupnout plechová pouzdra s plstěným kroužkem.
  2. Speciálními kleštěmi vyndejte pojistný kroužek (tzv. „segrovku“) jistící ložisko ze strany brzdového štítu.
  3. Kvůli roztažnosti materiálů je vhodné náboj kola v místě ložisek předehřát. Náboj můžete nahřát na elektrickém vařiči (v žádném případě ne na plynovém!), mnohem víc se mi ale osvědčilo lokální ohřátí horkovzdušnou pistolí. Ideální teplota pro výměnu ložisek je taková, když plivnutá slina z hliníku „odskočí“. Nahřátí náboje doporučuji, ale vyloženě nutné to není (aspoň při rozborce ne).
  4. Použijte ocelovou hmoždinku do betonu o průměru 12 mm, případně 10 mm (nutno vyzkoušet, radši kupte víc typů). Tu zasuňte do vnitřního ložiska (strana brzdového bubnu) tak, aby byla její rozevírající se část těsně za hranou vnitřního kroužku. Hmoždinku chytněte kleštěmi a dotáhněte klíčem, až se rozevře a nepůjde s ní pohybovat.
  5. Vezměte kulatinu průměru cca 10 mm a z druhé strany vyklepněte kladivem hmoždinku i s ložiskem ven.
  6. Vyjměte z náboje distanční trubičku s podložkou (pokud nešly ven společně s ložiskem).
  7. Ze strany bubnové brzdy vyklepněte ven vnější ložisko.

Vlisování nových ložisek

  1. Nová ložiska dejte na pár desítek minut do mrazáku.
  2. Vyčistěte náboj kola a nahřejte ho (nejlíp horkovzdušnou pistolí, popřípadě elektrickým vařičem) na teplotu, kdy plivnutá slina „odskočí“.
  3. Náboj otočte brzdovým bubnem směrem vzhůru a vložte dovnitř volnou vymezovací plechovou podložku prolisem dolů.
  4. Zchlazené ložisko z mrazáku vložte do díry a s předem připravenou kulatinou a kladivem ho kolmo naklepněte dovnitř. Kulatina musí mít takový průměr, aby se opírala o vnější kroužek ložiska (ideálně 29-30 mm), jinak hrozí jeho poškození (vhodný hodný materiál je hliník). Když bude ale rozdíl teplot dostatečný, ložisko do uložení „spadne“ bez jakékoli pomoci.Nové ložisko v náboji kola
  5. Vnitřní ložisko zajistěte pojistným kroužkem („segrovkou“).
  6. Náboj otočte brzdovým bubnem směrem dolů a vložte dovnitř distanční trubičku s vymezovací podložkou (viz fotky). Dejte pozor, aby distanční trubička byla zasunuta do prolisované vymezovací podložky u vnitřního ložiska (díra v trubce musí být přesně naproti díře v ložisku).
  7. Náboj ohřejte, vložte zchlazené ložisko a doklepněte ho kulatinou na doraz.
  8. Při použití standardních ložisek (bez krytí) doplňte po zchladnutí mazivo a naklepněte plstěné prachovky (ideálně nové). Plsť zlehka nasákněte řídkou vazelínou A00, případně trochou převodového oleje. Při použití zapouzdřených ložisek „RS“ se samozřejmě přidáním maziva zabývat nemusíte a použití prachovek postrádá smysl.