• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Změny ve výrobě: Výfuk, koleno

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 22.9.2017

První provedení: Jawa 550 (1955-1957)

Krátký výfuk umístěný pod motorem. Vyšroubovatelná vložka tvořící tlumič. Pod vložkou je vložené pérko sloužící jako záchyt stojanu ve sklopené poloze. Bodovým svarem k výfuku je zboku přivařený držák pod úhlem 90°, kterým se výfuk zespodu připevňoval ke stupačkovému „kříži“ šroubem M6x10. Obal výfuku svařen ze dvou prolisovaných plechů tloušťky 0,8 mm. Vpředu přivařena plechová příruba, vzadu vložka se závitem a vzadu na bok směřující výletová trubička. Matně chromovaný povrch (bez předešlého vyleštění), připomínající stříbřenku.

Druhé provedení: Jawa 550, Jawa 555 (1958-1962)

Od prvního provedení se liší pouze přídavným držákem, který je narovnaný a ke stupačkovému „kříži“ je přichycen zboku šroubem M6x45, který zároveň tvoří osu stojanu.

Třetí provedení: Jawa 05 (1962-1964)

Rozebíratelný dlouhý výfuk doutníkového tvaru. Vnější obal svařený ze dvou vylisovaných plechů síly 0,8 mm. V přední části je příruba obalu nastřihnutá a stáhnutá objímkou (sponou) ke kolenu. Dovnitř obalu je navařena tlumící vložka kónického tvaru s dlouhým šroubem. Druhá tlumící vložka s navařenými průchozími trubičkami je vyjímatelná. Následuje koncovka výfuku vylisovaná z hlubokotažného plechu (s uvnitř navařenou tlumící vložkou) a doutníkový konec s děrovanou podložkou. Celé pohromadě to drží matice M6. Výfuk leskle chromovaný, uchycený dvěma leskle chromovanými objímkami: vpředu ve spoji ke kříži pod podlážkou, vzadu větší objímkou k prodlouženému držáku na kříži. Výfukové koleno s falcem matně chromované (bez leštění).

Čtvrté provedení: Jawa 05, Jawa 20 (1964-1974)

Rozebíratelný výfuk stejného tvaru, jako předešlé provedení. Vnější obal svařený ze dvou výlisků plechu tloušťky 0,6 mm. Svařený spoj je oproti předešlému provedení viditelně širší, na začátku a uprostřed jsou v rozšířených spojích (přesazích) 6mm díry pro uchycení. Vpředu je spoj rozšířen (bez naříznutí), do spoje byla natlačena stočená azbestová šňůra. Vpředu je výfuk uchycený ke kříži kouskem plechu se dvěma dírami, vzadu je výfuk přišroubovaný přímo k držáku. Bez objímek.

Provedení Jawa 05 Sport, Jawa 21 Sport a Jawa 23 Mustang měly výfukové koleno trochu pozměněného tvaru – výfuk na konci směřuje trochu víc vzhůru. Originální kolena nikdy nebyla lesklá, v průběhu výroby se nijak neměnila.

Páté provedení: Jawa 20, 21, 23 (1974-1982)

Poslední typ výfuku s otevřeným koncem. Místo několikadílné koncovky tlumiče je pouze vyjímatelná svařená tlumící vložka, přichycena maticí M6.

Inovovaný tvar vnějších výlisků zhruba z roku 1978. V přední části chybí prolis pro azbestovou těsnící šňůru.

Replikový výfuk

  • Petr Sova

    Dobrý den, rád bych se zeptal, jestli má ta vyjímatelná vložka v 5tém provedení výfuku (jawa 23,mustang) určený směr vložení. Na jednom konci má 2 trubičky a na druhém pouze jeden otvor, kterým prochází závitová tyč.

    Díky, Petr