• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Výfuk, koleno – změny ve výrobě

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 21.3.2018

Varianta 1 (1955 – 1957)

Model Jawa 550

Krátký výfuk umístěný pod motorem. Vyšroubovatelná vložka tvořící tlumič. Pod vložkou je vložené pérko sloužící jako záchyt stojanu ve sklopené poloze. Bodovým svarem k výfuku je zboku přivařený držák pod úhlem 90°, kterým se výfuk zespodu připevňoval ke stupačkovému „kříži“ šroubem M6x10. Obal výfuku svařen ze dvou prolisovaných plechů tloušťky 0,8 mm. Vpředu přivařena plechová příruba, vzadu vložka se závitem a vzadu na bok směřující výletová trubička. Matně chromovaný povrch (bez předešlého vyleštění), připomínající stříbřenku.


Varianta 2 (1958 – 1962)

Modely Jawa 550 a Jawa 555

Od prvního provedení se liší pouze přídavným držákem, který je narovnaný a ke stupačkovému „kříži“ je přichycen zboku šroubem M6x45, který zároveň tvoří osu stojanu.


Varianta 3 (1962 – 1964)

Model Jawa 05

Rozebíratelný dlouhý výfuk doutníkového tvaru. Vnější obal svařený ze dvou vylisovaných plechů síly 0,8 mm. V přední části je příruba obalu nastřihnutá a stáhnutá objímkou (sponou) ke kolenu. Dovnitř obalu je navařena tlumící vložka kónického tvaru s dlouhým šroubem. Druhá tlumící vložka s navařenými průchozími trubičkami je vyjímatelná. Následuje koncovka výfuku vylisovaná z hlubokotažného plechu (s uvnitř navařenou tlumící vložkou) a doutníkový konec s děrovanou podložkou. Celé pohromadě to drží matice M6. Výfuk leskle chromovaný, uchycený dvěma leskle chromovanými objímkami: vpředu ve spoji ke kříži pod podlážkou, vzadu větší objímkou k prodlouženému držáku na kříži.

Výfukové koleno s falcem matně chromované (bez leštění).

Výfukové koleno:


Varianta 4 (1964 – 1975)

Modely Jawa 05, 20, 21, 23 Mustang

Rozebíratelný výfuk stejného tvaru, jako předešlé provedení. Vnější obal svařený ze dvou výlisků plechu tloušťky 0,6 mm. Svařený spoj je oproti předešlému provedení viditelně širší, na začátku a uprostřed jsou v rozšířených spojích (přesazích) 6mm díry pro uchycení. Vpředu je spoj rozšířen (bez naříznutí), do spoje byla natlačena stočená azbestová šňůra. Vpředu je výfuk uchycený ke kříži kouskem plechu se dvěma dírami, vzadu je výfuk přišroubovaný přímo k držáku. Bez objímek.

Provedení Jawa 05 Sport, Jawa 21 Sport a Jawa 23 Mustang měly výfukové koleno trochu pozměněného tvaru – výfuk na konci směřuje trochu víc vzhůru. Originální kolena nikdy nebyla lesklá, v průběhu výroby se nijak neměnila.

Výfukové koleno stejné, jako u varianty 3.


Varianta 5 (1975 – 1982)

Modely Jawa 20, 21, 23 Mustang

Poslední typ výfuku s otevřeným koncem. Místo několikadílné koncovky tlumiče je pouze vyjímatelná svařená tlumící vložka, přichycena maticí M6.

Výfukové koleno stejné, jako u varianty 3.

Inovovaný tvar vnějších výlisků zhruba z roku 1978. V přední části chybí prolis pro azbestovou těsnící šňůru.

Replikový výfuk


Vývozní modifikace výfuků

Někteří zahraniční zákazníci měli přísnější požadavky na utěsnění spojů výfuku, proto mělo malé množství exportních kusů výfuky se šroubením.

Novější provedení výfuku s otevřeným koncem pochází z polského motocyklu Romet Ogar 200, který používal motor Jawa 20. Vyráběný byl s nějvětší pravděpodobností v ČSSR (na Slovensku).

Do některých zemí se Jawy 50 vyvážely se záměrně sníženým výkonem. Toho bylo dosaženo úpravou motoru a výfukové soustavy = delším výfukovým kolenem. V průběhu výroby byly použity dva způsoby tlumení. Buď bylo koleno delší a zasahovalo hlouběji do výfuku (snadná úprava na vyšší výkon), nebo mělo dlouhé koleno víc ohybů (nemožné upravit na vyšší výkon).

Podrobněji se důvodům a způsobům snížení výkonu věnuji v samostatném článku: Přiškrcené vývozní verze.