• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Tranzistorové 12V (6V) zapalování

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“),
aktualizováno: 20.11.2017

Autor článku není známý. Navíc vás chci upozornit, že tohle zapalování jde použít pouze se stejnosměrným napětím, tj. u motocyklu s dynamem nebo s použitím usměrňovače a baterky.

Princip je v podstatě obdobný jako u klasického bateriového zapalování. Spínání indukčního proudu (resp. změnu toku proudu v obvodu – tj. i změnu magnetického toku) nyní zajišťuje výkonový tranzistor T2 (KU 605) (kondenzátor je ze zapojení vyřazen!), tento výkonový tranzistor je ovládán tranzistorem T1 (KF 517) a tento je ovládán původním mechanickým přerušovačem (kladívkem). Přičemž přes kontakty přerušovače nyní protéká proud 15 mA, který je podstatně menši než 3A, který nyní protéká přes tranzistor T2. Na stejném principu pracuji všechna ostatní bezkontaktní zapalovaní, kde jsou jen mechanické přerušovače (kladívka) nahrazena jiným snímačem polohy klikového hřídele.

Pár konstrukčních rad na závěr:

Je nutné počítat s tím, že výkonový tranzistor KU 605 se při provozu dost zahřívá a proto je nutné jej umístit na chladič! První prototyp, který jsem vyrobil, pracoval v naší Škodovce 120L spolehlivě asi půl roku, poté odešel tranzistor T2, neboť jsem použil jen velice malý chladič. Chladiče je možné koupit buď přímo v prodejnách elektro součástek, nebo lze použit starých chladičů, které se v hojnosti vyskytuji na koncových stupních zesilovačů, možno je použít i obyčejný hliníkový plech.

Součástky:

Rezistory:

  • R1 – 8,2 Ohm 6W
  • R2 – 10 Ohm 1W
  • R3 – 10 Ohm 1W

Tranzistory:

  • T1 – KF517 + chladič
  • T1 – KU605 + chladič
Tranzistorové 12V (6V) bateriové zapalování - schéma zapojení

Schéma zapojení