• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Podkova mezi setrvačníky klikovky

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 9.11.2017

Zažitou praxí je při ladění motoru použití takzvané podkovy, která se vkládá mezi setrvačníky klikového hřídele. Podkova vyplní „škodlivý“ prostor mezi setrvačníky a měla by mít vliv na spodní kompresi a charakter plnění motoru.

Teorie s praxí nejde vždy ruku v ruce a od použití podkovy se dnes hodně „ladičů“ odklání, protože její reálný přínos není prokázaný a v některých případech naopak může i uškodit.

Pakliže byste si ji chtěli přece jen vyrobit, níže vkládám jednoduchý výkres (skicu). Podkova se obvykle vyrábí z hliníku, použitelná může být ale i ocel, popřípadě silon. Kruh se nejprve vysoustruží, pak teprve vypiluje otvor pro průchod ojnice.

Přesah 0,2 mm, který je na výkrese uvedený je vhodný pro ocelovou podkovu. Pružnější hliníkovou podkovu je lepší udělat s přesahem 0,5 mm (případně větším) a před vložením do prostoru ji trochu zmáčknout. Samotný přesah ale ani tak nezajistí podkově stabilitu na svém místě. Je potřeba ji nějakým způsobem zakolíkovat nebo přišroubovat, aby v žádném případě nehrozilo její povolení a zároveň byl motor stále snadno rozebíratelný.

Podkova mezi setrvačníky klikové hřídele Jawa 50

Podkova mezi setrvačníky klikové hřídele Jawa 50