• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Přední kryty nad motorem „prsíčka“

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 18.4.2017

Popis změn předních krytů pionýra nad motorem, obvykle přezdívaných „prsíčka“.

První provedení 1955-1956 (Jawa 550)

První provedení třídílného krytu pod nádrží na motocyklech s levostranným karburátorem Jikov 2912.

Horní kryt měl díru pro táhlo obohacovače karburátoru na levé straně.

Levá polovina dvířek měla úzkou štěrbinu tvaru klíčové dírky pro prostrčení ovládací mosazného palivového kohoutku. Levá polovina dvířek byla otevíratelná odšroubováním šroubu M5 s bakelitovou hlavou (u prvních kusů byl šroub soustružený ze železa).

Pravá polovina dvířek se dá otevřít až po odšroubování šroubu M5 s půlkulatou hlavou. Na levé polovině dvířek byl vylisovaný zámek, který zapadal do štěrbiny v pravé polovině.

Druhé provedení 1955-1958 (Jawa 550)

V levé polovině dvířek zvětšena díra pro ovládání kohoutku (tvar dvou tečně spojených kružnic rozdílných velikostí). Zámek uzavírání tvořen jednoduchým plechem uchyceným bodovým svarem k levé polovině dvířek. Levá dvířka bez štěrbiny pro zámkové spojení.

Třetí provedení 1958-1962 (Jawa 550, Jawa 555)

Varianta pro pravostranný karburátor Jikov 2914 Hz s přeplavováním.

Horní díl krytu měl díru přeplavování karburátoru menší a přemístěnou z leva napravo.
Nově se otevírala pravá polovina prsíček a levá byla pevně přišroubovaná. Plech zámku nově bodově přichycen na pravé polovině dvířek. Oba díly měly přehozené prolisy hran zavírání.

Pravý díl měl ve spodní části okrouhlý výřez pro ovládání škrcení vzduchu na čističi karburátoru.

Poslední provedení prsíček - Jawa 550

Třetí provedení prsíček

Čtvrté provedení 1959-1962 (Jawa 555 „skútr“)

Kryt pro „skútrovou“ variantu modelu Jawa 555, vyráběnou od posledního čtvrtletí roku 1959.

Horní díl měl po stranách místo pantů (s prostrčeným drátem) navařené držáky se závity.

Obě dvířka byla užší, se zapuštěnými dírami pro přišroubování pomocí šroubů M5 s čočkovitou (zapuštěnou) hlavou. Dvířka neměla proříznuté prolisy pro nasávání vzduchu.

Páté provedení 1965-1972 (Jawa 05 Sport, Jawa 21 Sport)

U těchto krytů se obvykle přezdívá spodnímu dílu „bříško“ a naopak vrchnímu „prsíčka“, je to ale dost individuální.

První provedení krytu se začalo montovat na exportní provedení Jawa 05 Sport již někdy v roce 1965. Spodní díl měl vpravo na vnitřní straně bodově přichycen plechový záchyt spojkového lanovodu. Tento záchyt zůstal i u následujícího modelu Jawa 21 Sport, který má lanovod spojky vedený jinudy.

Držák spodního krytu se šrouboval k rámu na jeden šroub M6, kterým byl zároveň přichycen držák indukční cívky.

Vrchní díl měl v okolí horního hliníkového háčku ve srovnání s provedením Jawa 05 Standard a Jawa 20 o poznání menší výřezy. Kryty nejsou bez úprav mezi sebou zaměnitelné (viz obrázky níže).

Šesté provedení 1972-1977 (Jawa 21 Sport, resp. Jawa 221)

Od předešlého provedení se liší pouze vynecháním bodově chyceného plechového záchytu lanovodu spojky. Změna proběhla PRAVDĚPODOBNĚ v roce 1972.