• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Kryty nad motorem „prsíčka“

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 2.3.2018

Popis změn předních krytů pionýra nad motorem, obvykle přezdívaných „prsíčka“. Háčku pro přepravu zavazadla a excentrickému šroubu se věnuji na konci článku.


Varianta 1 (1955 – 1956)

U modelu Jawa 550

První provedení třídílného krytu pod nádrží na motocyklech s levostranným karburátorem Jikov 2912.

Horní kryt měl díru pro táhlo obohacovače karburátoru na levé straně.

Levá polovina dvířek měla úzkou štěrbinu tvaru klíčové dírky pro prostrčení ovládací páčky mosazného palivového kohoutku. Levá polovina dvířek byla otevíratelná odšroubováním šroubu M5 s bakelitovou hlavou (u prvních kusů byl šroub soustružený ze železa).

Pravá polovina dvířek se dá otevřít až po odšroubování šroubu M5 s půlkulatou hlavou. Na levé polovině dvířek byl vylisovaný zámek, který zapadal do štěrbiny v pravé polovině.

Tyhle kryty pasují jen s nejstarším provedením nádrže s lakovanými logy Jawa (bez prolisů), která je ve střední části širší. Existují ještě dvě varianty nádrže (užší bez prolisovaného loga a užší s prolisovaným logem), se kterými kryty NEPASUJÍ (vznikne mezera).


Varianta 2 (1955 – 1958)

U modelu Jawa 550

V levé polovině dvířek zvětšena díra pro ovládání kohoutku (tvar dvou tečně spojených kružnic rozdílných velikostí). Zámek uzavírání tvořen jednoduchým plechem uchyceným bodovým svarem k levé polovině dvířek. Levá dvířka bez štěrbiny pro zámkové spojení.


Varianta 3 (1958 – 1962)

U modelů Jawa 550 a Jawa 555

Varianta pro pravostranný karburátor Jikov 2914Hz s přeplavováním.

Horní díl krytu měl díru přeplavování karburátoru menší a přemístěnou z leva napravo.
Nově se otevírala pravá polovina prsíček a levá byla pevně přišroubovaná. Plech zámku nově bodově přichycen na pravé polovině dvířek. Oba díly měly přehozené prolisy hran zavírání.

Pravý díl měl ve spodní části okrouhlý výřez pro ovládání škrcení vzduchu na čističi karburátoru.

Poslední provedení prsíček - Jawa 550

Třetí provedení prsíček


Varianta 4 (1959 – 1962)

U modelu Jawa 555 „skútr“

Kryt pro „skútrovou“ variantu modelu Jawa 555, vyráběnou od posledního čtvrtletí roku 1959.

Horní díl měl po stranách místo pantů (s prostrčeným drátem) navařené držáky se závity.

Obě dvířka byla užší, se zapuštěnými dírami pro přišroubování pomocí šroubů M5 s čočkovitou (zapuštěnou) hlavou. Dvířka neměla proříznuté prolisy pro nasávání vzduchu.

K těmto krytům pasují „revmaplechy“ varianta 1 (popř. varianta 2), které popisuji v samostatném článku.


Varianta 6 (1962 – 1964)

U modelu Jawa 05

Nový model Jawa 05 se téměř celou dobu vyráběl pouze ve skútrovém provedení s tzv. „revmaplechy“. Velkému krytu nad motorem se obvykle podle tvaru přezdívá „prsa“ (je to ale hodně individuální).

Kryt nad motorem byl v horní části zaháknutý hliníkovým háčkem do výřezu ve výztuze krku rámu, dole na něm byla oválná díra, do které zapadala excentrická hlava speciálního šroubu. Jeho pootočením se kryt zajistil proti uvolnění. Ve spodní části měl kryt po stranách gumové dorazy. První provedení krytu (varianta 6) měl navíc navařené pouzdro pro malý zámeček, kterým se dal kryt uzamknout.

Excentrickému šroubu a hliníkovému háčku se věnuji na konci tohoto článku.


Varianta 7 (1964 – 1980)

U modelů Jawa 05, Jawa 20

Jedná se o nejrozšířenější variantu krytu, která přetrvala beze změny do ukončení výroby pionýra v roce 1980. Kryt oproti variantě 6 neměl pouzdro pro zámeček. V průběhu výroby se pouze 3x změnil háček, tomu se ale věnuji na konci tohoto článku.


Varianta 8 (1965 – 1977)

Jawa 05 Sport, 21 Sport

Odlehčená sportovní varianta pionýra, vyráběná v letech 1965 – 1966 coby Jawa 05 Sport a od roku 1967 do roku 1977 jako Jawa 21 Sport.

Horní kryt nad motorem se od skútrového provedení (Jawa 05 Standard a Jawa 20) lišil víc oříznutou horní hranou (viz porovnání dvou krytů na fotce) a vzájemně kryty mezi sebou bez úprav zaměnitelné nejsou. Podle této oříznuté hrany jde bezpečně identifikovat většinu pionýrů dodatečně předělaných na „sportky“.

S horním krytem pasuje spodní kryt ve tvaru vaničky (někdy přezdívaný „bříško“), který nahradil tzv. „revmaplechy“.

Vanička měla kolem dokola nabodované plechové háčky, které přidržovaly gumové profilované lemovky. V prostoru před karburátorem byla od začátku výroby bodovým svarem přivařena příchytka spojkového lanovodu. Ta měla ale opodstatnění pouze u typu Jawa 05 Sport, proto byla zhruba v roce 1969 z výroby vypuštěna.

Bříško bylo v horní části přichyceno k rámu čtyřmi šrouby M5 s půlkulatou hlavou, nad motorem bylo přichyceno přídavným držákem (viz foto).


Excentrický šroub uchycení

Demontáž kryt nad motorem Jawa 20Originálně byl kryt nad motorem zajištěn šroubem M6 s excentrickou hlavou (bez podložky). Klíčem nebo mincí se šroub o 180° otočil, kryt jednou rukou přitiskl k rámu, háčkem povytáhl nahoru a sundal. Původní šroub se dochoval jen na velice málo kusech, dá se ale pořídit v replice.


Háček pro uchycení zavazadla

Háček sloužil k uchycení horního krytu, ale také usnadňoval přepravu zavazadla.

Háček – varianta 1 (1962 – 1965)

U modelu Jawa 05

Hliníkový háček měl odklopnou část.

Háček – varianta 2 (1965 – 1977)

U modelu Jawa 05, Jawa 20, Jawa 21

Zjednodušený háček tvořil jeden kus hliníkového odlitku (bez odklopné části).

Háček – varianta 3 (1977 – 1980)

U modelu Jawa 20

Nový háček vyrobený z vystřihnutého a naohýbaného plechu. Povrchová úprava – galvanické zinkování.