• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Změny ve výrobě: Motor

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 17.2.2017

Článek píšu po paměti z hlavy tak, jak jsem si to zhruba za léta zapamatoval. Změn bylo rozhodně víc, všechna datování NEMUSÍ být správná. Článek budu postupně upravovat, PIŠTE KOMENTÁŘE!

První etapa Jawa 550 (1955)

První motory začínající výrobním číslem 10 001 z roku 1955, jejichž výroba trvala zhruba do konce téhož roku. Bloky motoru lité do pískové formy. Silnější stěny odlitku, velmi hrubý a nepřesný povrch. Důležité plochy frézovány. Motor byl v rámu uchycený šrouby M6.

Jednolamelová spojka se zapouzdřenými kuličkami v náboji. Tři vinuté pružiny na přítlačném talíři. Řadící páka niklována, startovací páka chromována (bez předleštění).

Mechanismus vypínání spojky v levém víku fungoval tak, že seřizovací šroub procházel skrz osu dvou rolniček, osa procházela skrz náboj a byla k ní přichycena páka spojky. Do odlitku víka bylo vloženo pouzdro, které mělo na styčné ploše výstupky. Otáčením náboje rolny kopírovaly povrch pouzdra ve víku a náboj tlačil přes kuličku na vypínací tyčku spojky (procházející dutinou v hlavní převodové hřídeli).

Karburátor Jikov 2912P orientovaný na levou stranu (ve směru jízdy). Otočením víčka čističe se dal přivřít přísun vzduchu pro usnadnění studeného startu. Tahle funkce nešla prakticky využít, neboť kvůli krytům nebyl ke karburátoru snadný přístup. Litinový válec motoru byl lakovaný hliníkovou stříbřenkou.

Parametry: Vrtání/zdvih: Ø38/44 mm, zdvihový objem: 49,8 cm3, kompresní poměr 6,1:1, výkon: 1,6 k (1,1 kW)/5000 ot./min. Předstih zážehu 2,8-3,1 mm.

Druhá etapa Jawa 550 (1955)

Motor vyráběný na počátku zavedení nové technologie tlakového lití na konci roku 1955. Díky nové technologii byl potřebný čas pro výrobu míň jak desetinový. Stále byl ještě použitý starý mechanismus vypínání spojky, který ale příliš namáhal (slabší) odlitek pravého víka a hrozilo jeho praskání. Tahle skupina si vyžádala téměř okamžitou konstrukční změnu, zavedenou na nový rok 1956.

Třetí etapa Jawa 550 (1956-1958)

Úprava odlitku pravého víka motoru a náhrada původního mechanismu vypínání spojky. Ten byl tvořen nábojem se šroubovicí, vedeným v pouzdře dvěma protilehlými kuličkami. K náboji byla přivařena ovládací páčka. Změnu ve výrobě bylo potřeba provést téměř okamžitě, proto byla změna nakreslena jen tužkou na nekvalitním papíře formátu A5 a zakótovány byly jen důležité rozměry.

Tlakově lité bloky motoru

Inovace karburátoru Jikov 2912P. Těleso čističe vzduchu součástí odlitku karburátoru. Otvory nasávání vzduchu orientovány tak, aby karburátor za provozu přisával výpary benzínu z odkapové misky. Otočením víčka čističe šlo opět přivřít přívod vzduchu a usnadnit tím studený start motoru. Přístup ke škrcení vzduchu byl ale stále komplikovaný.

Těleso čističe vzduchu mělo stejný průměr, jak pozdější (odnímatelný) čistič karburátoru Jikov 2914Hz. Oblíbenou úpravou druhého provedení karburátoru Jikov 2912 bylo použití otočné clony novějšího provedení viz několik následujících fotek. Přínos tato úprava mohla mítpouze v případě zaslepení původních nasávacích otvorů v zadní části odlitku.

Čtvrtá etapa Jawa 550 (1958)

28.5.1958 byl karburátor nahrazen novým typem Jikov 2914Hz, natočeným na pravou stranu. Karburátor s přeplavováním plovákové komory a přístupným škrcením přívodu vzduchu na čističi (kvůli studeným startům). Odnímatelné těleso čističe vzduchu s drátěnkou mělo škrtící otočnou clonu pro studené starty. Náhradou karburátoru se zvýšila spolehlivost a snížila se spotřeba.

Parametry: Díky upravenému časování kanálů válce motoru (tvar srdíčka místo elipsy), zvýšení komprese hlavy (z 6,1:1 na 6,6:1) a novému karburátoru s difuzorem Ø14 mm se výkon motocyklu zvýšil z 1,6k při 5000 otáčkách na 2,2k při 5500 otáčkách.

Pátá etapa Jawa 555 (1958-1962)

Motor byl shodný s posledním provedením typu 550 a dodával výkon 2,2k při 5500 otáčkách. Avšak byla přerušena posloupnost číslování a nový model začal výrobním číslem 150001. Rekonstruovaný válec motoru s upraveným časováním kanálů. Rekonstrukce řadícího mechanismu s cílem zamezit vypadávání zařazených rychlostí. Karburátor Jikov 2914 Hz.

Krátce po zahájení výroby (ještě v roce 1958) rekonstruováno zapalování, zvýšený výkon si vyžádal úpravu zapojení elektroinstalace (tlumivka, bzučák místo houkačky).

V roce 1959 nahrazeno kuličkové ložisko v náboji lamely spojky ložiskem kluzným (z bronzu). Uchycení motoru šrouby M8 namísto M6.

Parametry: vrtání/zdvih: Ø38/44 mm, zdvihový objem: 49,8 cm3, kompresní poměr: 6,6:1, výkon 2,2 k (1,62 kW)/5500 ot./min., předstih zážehu: 2,8-3,1 mm.

Šestá etapa Jawa 05 (1962-1963)

Nový model motoru vyráběný od července 1962. Zesílené bloky motoru, hliníkový válec s bohatým žebrováním se zalisovanou litinovou vložkou, nová hliníková hlava motoru. Dvoulamelová korková spojka s širokým řetězem a pěti vinutými přítlačnými pružinami. Nová ojnice klikového hřídele pro pístní čep průměru 14,1 mm. Upravené převodové poměry, kola II. rychlostního stupně 18/20 zubů, upravený řadící mechanismus. Chromovaná řadící páka uchycena na válcovém čepu pod předním závěsem motoru. Opačné řazení rychlostních stupňů (jednička nahoru). Nový karburátor Jikov 2915 vycházející z karburátoru mopedu Stadion S22 (Jikov 2914). Velký hliníkový čistič vzduchu s vložkou z drátěnky a víkem z termoplastu

Parametry: Vrtání/zdvih: Ø38/44 mm, zdvihový objem: 49,8 cm3, výkon 3 k (2,2 kW)/6000 ot./min., kompresní poměr 7,5:1.

Sedmá etapa Jawa 05 (1963)

Zhruba v dubnu upraven (snížen) hliníkový odlitek kolínka karburátoru. Staré provedení bylo příliš natěsno pod rámem a vibracemi se uklepávalo (požadavek na změnu přišel z Maďarska, kde testovali zkušební kusy před sjednáním obchodu).

Osmá etapa Jawa 05 (1964-1966) – EXPERIMENTY

V roce 1964 proběhlo větší množství změn motoru (i podvozku), převážně experimentálního charakteru. Některé kusy mají upravený převod II. rychlostního stupně (soukolí 19/19 zubů). Vyskytují se bloky motoru s žebry za válcem (experimenty s formami).

Již v průběhu roku se objevily změny obvykle datované až k roku 1965. Vypuštění přídavných žeber za válcem (viz předchozí odstavec), startovací páka utěsněna o-kroužkem v plechovém pouzdru. Nový karburátor Jikov 2915 PS. Těleso čističe vzduchu vyrobeno z termoplastu, gumové kolínko ke karburátoru s drátěnou sponou. Papírová vložka přichycena plechovým víčkem a dvěma gumovými páskami s kuličkami.

Nové zapalování. Stator (tlakově) odlitý z hliníku, tři nezávislé cívky (zapalovací pól, pól zadního světla a pól společný pro přední žárovku a bzučák). Hliníkový rotor se zalitým dvojnásobným počtem (6 ks) magnetů. Kvůli dvojnásobné frekvenci proudu vřazen do obvodu před 6V bzučák selenový usměrňovač. Více o tom zde.

V letech 1965-1966 se vyskytují kusy s přemístěným nalévacím otvorem oleje na levém víku motoru.

V roce 1966 se začaly objevovat klikové hřídele s kovanými setrvačníky a zesílenou ojnicí, typické pro následující model Jawa 20.

Devátá etapa Jawa 20 (1967-1968)

Nový model. Výrazně zesílený odlitek motoru (uložení klikové hřídele, zesílený spodní úchyt stupaček). Nová kliková hřídel se zesílenou ojnicí a kovanými setrvačníky. Rekonstruovaná převodovka se změněnými převodovými poměry, upravený řadící mechanismus. Nové pravé víko motoru s pákovým vypínáním spojky, mazané olejem z převodovky. Víko utěsněné proti úniku oleje guferem a o-kroužky. Prodloužené výstupní kolo převodovky s druhým uložením v ložisku víka (kvůli omezení namáhání a zamezení vypadávání rychlostních stupňů). Hliníkové (odlité) víčko pro kontrolování a údržbu zapalování. Upravené časování válce (znatelně větší přepouštěcí kanály) a hlava se sníženou kompresí (ledvinkovitý spalovací prostor namísto kulového).

Nový karburátor Jikov 2917 PSb se zvětšeným difuzorem a uzavíracím ventilem ve víčku plovákové komory. Hladina paliva seřiditelná ohýbáním vypínací páčky.

Nový typ Jawa 20 se od posledního provedení modelu Jawa 05 lišil prakticky jen motorem. Ten byl širší a levé víko kolidovalo s levou podlážkou „revmaplechů“, proto se do víka frézovala nevzhledná drážka. Typy Jawa 21 Sport (vyráběné od roku 1968) a později Jawa 23 Mustang tuto drážku dodělávanou neměly.

Parametry: Vrtání/zdvih: Ø38/44 mm, zdvihový objem: 49,8 cm3, výkon 3,5 k (2,62 kW)/6500 ot./min. (někdy uváděno 6700 ot.), kompresní poměr 9,2:1.

Desátá etapa Jawa 20 (1969-1970)

V pravé polovině bloku motoru nahrazena nýtovaná plechová přepážka olejového přepadu (mazání pravého víka) nálitkem.

Hliníkové (odlité) víčko zapalování na pravém víku motoru nahrazeno pozinkovaným plechovým výliskem.

Úprava karburátoru Jikov 2917 PSb. Změna odlitku ve spodní části (zesílené dno plovákové komory). Trn palivové hadičky součástí odlitku víčka plovákové komory (před tím byl ocelový trn do víčka vlisovaný).

Jedenáctá etapa Jawa 20 (1970-1972)

Úprava pravé poloviny bloku motoru v oblasti zapalování. Viditelné prolisy kolem cívek zapalování. Kuželové uložení čepu řadící páky namísto válcového.

Dvanáctá etapa Jawa 20 (1973-1982)

Úprava pravého víka motoru kvůli zlevnění výroby (náhrada dvou soustružených podložek prolisovaným plíškem). Upravené utěsnění vypínací tyčky spojky. Více zde.

Pravděpodobně v roce 1976 náhrada pružinek aretace řazení jednou listovou pružinou.

Pravděpodobně v roce 1978 experimentování s cílem zlevnit výrobu. Úprava se týkala náhrady opracovaného odlitku vypínací páčky spojky v pravém víku plechovým výliskem. Změna se neujala. Dále se zhruba v této době (možná dřív) objevují setrvačníky klikové hřídele s broušeným povrchem.

Třináctá etapa Jawa 20 (1983-1992)

Motory vyráběné v Žiaru jako náhradní díly pro tuzemský trh a jako vývozní artikl do Polska, kde se motory montovaly do motocyklů Romet Ogar 200. Pozměněný odlitek motoru. Změna viditelná především v oblasti startovací páky, kde okrouhlý nálitek nahradil dvě svislá a jedno vertikální zpevňovací žebro.