• Reklama

Výměna ložiska a přetěsnění pravého víka motoru Jawa 20

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 9.11.2016

V průběhu výroby doznalo pravé víko motoru Jawa 20 (také 21, 23) několik drobných změn odlitku. Z konstrukčního hlediska byla zásadní jen změna systému jeho utěsnění. Popíšu postupy pro obě víka, kdy druhý postup je univerzální pro obě provedení (navíc je jednodušší).

Rozdíly pravých vík motoru Jawa 20

Postup u staršího provedení víka (cca do roku 1974)

Je plně rozebratelné bez nutnosti použití přípravků. Ložisko víka je utěsněno hřídelovým těsnícím kroužkem Gufero 15-35-7. Tyčka vypínání spojky je utěsněna o-kroužkem 9×5, který je vložený do vysoustruženého osazení v podložce, která je společně s druhou podložkou umístěna za ložiskem.

Pro vyndání starého ložiska je potřeba tenkým šroubovákem vyloupnout pojistnou sponku („segrovku)“ osy vypínací páčky. Následně osu i páku vyjmout. Z vnější strany pak můžete ložisko, společně s podložkami držícími o-kroužek, vyklepnout. Vhodné je víko před vyndáváním ložiska nahřát (elektrickým vařičem či lokálně v místě ložiska horkovzdušnou pistolí) na teplotu, kdy plivnutá slina odskočí. Víko pak vyčistěte, dejte vypínací páčku a osku se segrovkou na své místo a znovu nahřejte na teplotu, kdy plivnutá slina odskočí. Mezi dvě podložky vložte nový o-kroužek tak, aby byl jimi sevřený, a vložte to do osazení (viz fotky). Vezměte předem zmražené nové ložisko a to do svého osazení naklepněte (mělo by tam bez odporu samo spadnout). Ložisko by nemělo být s krytováním (značení RS nebo Z), to když tak z obou stran vyloupněte. K ložisku dejte nové gufero 15-35-7 a vložte zpátky vypínací páčku s osou, kterou zajistěte „segrovkou“.

Postup je zbytečně komplikovaný, postupovat můžete podle jednoduššího návodu určeného pro novější typ víka.

Postup u novějšího provedení víka (univerzální)

Víko prošlo kvůli zlevnění výroby mírnou inovací, kdy byly ze sestavy vypuštěny ocelové podložky držící o-kroužek. Místo nich je v hliníkovém odlitku pouze malá díra pro vypínací tyčku spojky a vysoustružené osazení pro o-kroužek 9×5. Ten je ve své poloze jištěný prolisovaným plechem. Výroba byla sice zlevněna o výrobu jedné soustružené podložky, avšak víko již není tak snadno rozebratelné.

Postup je přesto jednoduchý. Po vyloupnutí gufera nahřejte celé víko na elektrickém vařiči tak, aby plivnutá slina okamžitě odskočila. Víko vezměte do azbestových rukavic (nebo větší vrstvy hadrů) a pořádně s ním klepněte o dřevěný špalek (třeba víckrát). Ložisko vypadne samo. Víko vyčistěte, nahřejte znova na potřebnou teplotu, do osazení opatrně vložte nový o-kroužek 9×5 (bacha ať se nepopálíte), vložte plechovou přídržnou podložku „bříškem“ dolů k o-kroužku a naklepněte předem zmražené ložisko. Po zchladnutí dejte nové gufero.

Tento postup je ve všech případech naprosto spolehlivý a není nutné vyrábět žádné přípravky nebo k ložisku cokoli vařit (obvyklé rady). Úspěšnost akce závisí pouze na dostatečném ohřátí hliníkového odlitku. Postup je univerzální, použitelný i pro starší provedení víka.