• Reklama

Vylití dutiny nádrže epoxidovou barvou

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 8.11.2016

Korodující nádrž je díky „ekologickým“ palivům s lihovými přísadami běžný problém nejen špatně uskladněných motocyklů. V nádrži se sráží vzdušná vlhkost a z benzínu se odděluje voda. Řešením je neustálá obměna paliva a pokud možno skladování s plnou nádrží. To ale není vždy možné a ani tak se korozi nemusíte ubránit.

Jako vhodné řešení se nabízí vylití dutiny nádrže dvousložkovou epoxidovou barvou, která odolává organickým rozpouštědlům (benzínu, acetonu, atp.). Dalším důvodem pro vylití barvou může být drobná netěsnost ve spojích (svarech) nádrže, které se barvou zalijí a palivo přestane unikat. Týká se to ovšem jenom mikroskopických trhlin, kdy palivo jen lehce prosakuje, jakékoli větší trhliny je vždy nutné zavařit!

Před popisem postupu práce musím ještě zdůraznit i negativní stránky tohoto řešení. Epoxidová barva je odolná nejen benzínu, ale také všem odstraňovačům nátěrů, takže ji z dutiny nádrže už nikdy neodstraníte. Při práci musíte být velmi pečliví, v případě neúspěšné akce hrozí znehodnocení nádrže.

Postup vylití nádrže:

Nádrž by měla být vylitá aspoň dvěma vrstvami dvousložkového epoxidového základu a ideálně jednou vrstvou vrchního dvousložkového epoxidového emailu. V případě, že se základový lak dokonale rozlije, může ho stačit jen jedna vrstva v kombinaci s druhou vrstvou vrchního emailu. V každém případě musí být vrstvy laků minimálně dvě, ideálně vak tři.

Vhodná základní barva je S2300 a vrchní email S2321. Obě barvy se tuží tužidlem S7300. Volba odstínu záleží na vás, mně se osvědčil bílý email, v nádrži jde dobře vidět hladina paliva, popřípadě nečistoty. K epoxidovým barvám se dá koupit speciální ředidlo, bez problémů je ale použitelné ředidlo C6000.

  1. Ošetřovaný povrch musí být dokonale zbavený koroze. Nejvhodnější je chemické vyčištění (vymoření) kyselinou. Podrobný návod jak postupovat: Chemické čištění (moření) nádrže.
  2. Čistou a odrezenou nádrž dokonale odmastěte několikerým propláchnutím technickým benzínem, acetonem, popřípadě jiným speciálním prostředkem (například Antisilem).
  3. Palivový kohoutek nahraďte libovolnou zátkou. Nádrž zvenku oblepte nějakou fólií a páskou tak, abyste si ji nepotřísnili barvou.
  4. Smíchejte potřebné množství základní barvy pro vylití jedné vrstvy s předepsaným množstvím tužidla. Barvu nařeďte ředidlem tak, aby byla co nejřidší, ale stále ještě dobře kryla. Potřebné množství již natužené a naředěné barvy pro vylití jedné vrstvy odhaduji na 1-2 dcl.
  5. Barvu nalijte do nádrže, tu různými pohyby překlápějte tak, aby se barva dostala na všechny vnitřní plochy. Může to trvat celkem dlouho a třeba budete potřebovat naředit trochu barvy navíc. V každém případě si dejte velmi záležet a průběžně se dovnitř dívejte (třeba „zubařským“ zrcátkem).
  6. Přebytečnou barvu vylijte (něco si s ní třeba natřete). Při zasychání pak nádrž obraťte vzhůru nohama a nechte doschnout obráceně tak, aby v rozích nezůstalo větší množství stečené barvy (která by mohla prasknout).
  7. Po mírném zaschnutí proškrábněte díru pro palivový kohoutek a závit.
  8. Nádrž má jen velmi malé otvory pro výměnu vzduchu, schnutí bude trvat dlouho. Před aplikováním druhé vrstvy je vhodné počkat dva dny. Jestliže budete velmi spěchat, můžete schnutí urychlit vysavačem (v žádném případě ne horkovzdušnou pistolí!).
  9. Aplikujte druhou, později popřípadě i třetí vrstvu barvy (emailu). Před nalitím paliva nechte nádrž vyschnout minimálně týden.