• Reklama

Oprava (zabroušení) netěsnící hlavy válce

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 9.11.2016

Těsnění se pod hlavu u pionýrů standardně nedávalo (pouze u prvních typů 550 a 555). Při správném dotažení hlavy a nezdeformované dosedací ploše, těsnění není ani vůbec potřeba. Použití těsnění proto vidím jen jako krajní řešení.

Jednoduchá konstrukce bez těsnění pod hlavou je na jednu stranu výhodná, na druhou stranu je ale velkým nedostatkem. Při nesprávném dotažení se totiž nezdeformuje těsnění, ale (po delším provozu) rovnou dosedací plocha hlavy, která ztratí svoji těsnost. Není tedy divu, že po letech provozu a lajdácké údržbě (opravách) hlava na většině pionýrů netěsní. Takový motor je obvykle snadné identifikovat prvním pohledem na válec s hlavou, které jsou zakydány mastnotou.

Postup opravy (zabroušení) hlavy:

  1. K opravě potřebujete brusnou pastu na ventily o střední, nebo lépe, jemné hrubosti, kterou koupíte v auto-moto prodejně.
  2. Válec upněte do svěráku. Doporučuji přes nějaké hliníkové plechy, dřevo nebo hadru. Hlavně ale svěrák moc neutahujte, ať si válec nezničíte. Stačí dotáhnout jen tak, aby se válec nehýbal.
  3. Na dosedací plochu hlavy dejte trochu pasty a kapku oleje, přiložte ji na válec a točte s ní sem a tam přibližně v poloze, v jaké má správně být (netočte s ní dokola). Po pár minutách hlavu sundejte a těsnící plochu umyjte benzínem. Jestliže bude dosedací plocha po celém obvodu stejná, tedy celá přebroušená bez flekatých či lesklých míst, je práce hotova. Flekatá místa znamenají propadliny, které při broušení nedošly do kontaktu s druhou plochou. Znovu naneste trochu pasty a postup opakujte do té doby, dokud nebude celá plocha stejná.

V žádném případě nepřemýšlejte nad upnutím do nějaké vrtačky nebo tak. Je potřeba to dělat ručně. Při zabrušování (lapování) by měl být každý pohyb trochu jiný. Na konec vše pečlivě umyjte od abraziva (pasty) a můžete skládat.