• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Návod na výrobu a opravu lanovodů („bowdenů“)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 18.8.2016

Přetržené lanko se většinou řeší koupí a výměnou celého lanovodu („bowdenu“). Často je výměna ale zbytečná, neboť oprava není náročná. V případě, že chcete ušetřit, chcete si vyrobit lanovod atypické délky, nebo chcete při renovaci zachovat lanovody originální, je pro vás tento návod.

Zakončení lanek jsou u prodávaných lanovodů tvořena nataveným měkkým kovem (slitina zinku), vytvarovaným formou. Zatavené lanko je ale hladké a není problém zakončení („kuličku“) utrhnout. Přetržení lanka jako takového je při běžném zacházení téměř vyloučeno. Konkrétně u plynového lanka obvykle stačí použít trochu víc síly a natavený váleček uletí. Jestliže lanko není roztřepené a rozlámané, je přiletování nového zakončení snadné. Někdy je použitelný jen samotný lanovod, jindy se tím nemá cenu vůbec zabývat. V následujícím návodu se budu zabývat výrobou nového lanovodu („bowdenu“), opravu poškozeného je snadné odvodit.

Co k opravě potřebujete (nářadí):

  • Páječku (trafopajku), měkkou pájku (cín), kalafunu (živici) nebo pájecí kyselinu (solnou = HCl), pilníky.
  • Můžete si nachystat elektrikářské kabelové dutinky.

    Měkká pájka (cín) a kalafuna

    Měkká pájka (cín) a kalafuna

Matriál k opravě nebo výrobě:

  • Lanovod: buď starý, nový (dá se koupit v metráži), nebo můžete „zrecyklovat“ lanovod z jiného stroje.
  • Lanko použijte staré (jestliže je v pořádku), nebo ho můžete taky koupit v metráži. Na výrobu plynových či spojkových lanek se dá použít plynové lanko ze Škody 742 („stodvacítky“), které se dá několikametrové koupit snad v každé mototechně „za hubičku“.
  • Kovové koncovky „bowdenů“ (při vyrábění nových lanovodů).
  • Seřizovací duté šrouby (dají se použít staré).
  • Elektrikářské dutinky (pro bytelnější provedení).

Návod na výrobu nového „bowdenu“

  • Dobře si rozmyslete (změřte) potřebnou délku „bowdenu“ a o kolik má lanko jeho délku přesahovat. Obojí zkrátit můžete, prodloužit ale těžko.
  • Na ustřiženém (nebo uřezaném) bowdenu opilujte konce tak, aby nebyly zešikmené a nebyly na nich otřepy ani zvenku, ani v dutině (lanko by mohlo drhnout a třepit se).
  • Na konce „bowdenů“ nasaďte duté zakončovací misky s odpovídající dírou pro lanko a vnitřním průměrem. Důlčíkem je po obvodě 2×-3× proklepněte, aby držely (kleštěmi to nedělejte, akorát je zdeformujete).
  • Lanko zatím nestřihejte. Protáhněte ho dutinou „bowdenu“ a na vystrčený konec nasaďte všechny potřebné prvky (například seřizovací dutý šroub a dutý váleček – není-li rozříznutý). V případě že konec budete vkládat do dutého válečku (páčky řídítek, páka zadní brzdy), můžete na konec navléct odpovídající elektrikářskou dutinku (ověřte si ale, že bude pasovat do válečku).
  • Kvůli lepší pevnosti doporučuji konec lanka opatrně rozplést. Nemusíte ho rozplétat celý, pro zajištění pevnosti stačí ohnout jen pár drátků.

    Lanko bowdenu s rozpleteným koncem pro zpevnění zakončení

    Lanko bowdenu s rozpleteným koncem pro zpevnění zakončení

  • Jestliže je lanko staré, dobře ho umyjte odmašťovadlem (benzín, ředidlo). Nachystejte si měkkou pájku (cín), kalafunu (živici) nebo pájecí kyselinu a páječku. Hrot páječky nahřejte, namočte do kalafuny a „naberte“ cín. Konec lanka dobře prohřejte, dokud roztavený cín nezateče mezi jednotlivé drátky. Pak přidávejte další a další cín. Nezapomeňte hrot páječky neustále namáčet do kalafuny nebo můžete mít konec lanka při letování v kalafuně rovnou namočený. Jestliže jste použili dutinku, kápněte trochu cínu i do ní a přetáhněte ji na konec. Ještě přidejte na konec trochu cínu (bez delšího prohřátí) a nechte vychladnout.
  • Lanko chytněte do malého svěráku nebo kleští a pilníkem cín opilujte tak, aby nikde nepřekážel.
  • Znovu si ověřte délku lanka i „bowdenu“ a přiletujte koncovku na druhé straně. Například u plynového lanka není potřeba dělat na spodním konci (ke karburátoru) koncovku s dutinkou, ani rozpletení není nutné – stačí udělat koncovku delší (víc cínu).
  • Jestliže vyrábíte lanovod pro brzdu, je to trochu horší. Nový dutý šroub (co se vkládá do klíče brzdy) asi neseženete a původní je do „bowdenu“ zalisovaný (znovu ho tedy nepoužijete). Celkově výrobu brzdových lanovodů moc nedoporučuji (maximálně opravy/náhrady měkkých koncovek) a když už, tak postupujte maximálně pečlivě. Jestliže se do výroby pustíte, dají se koupit koncové opravné šrouby, kdy prostrčené lanko zajistíte dotažením bočního šroubu. Když tuhle dutinku budete chtít použít, určitě konec lanka celý páječkou prohřejte a promáčejte ho roztaveným cínem. Konec sice nebude ohebný, ale bude podstatně tvrdší, odolnější vůči otlačení (od zajišťovacího šroubu) a nebude se třepit.

    Opravné šroubové zakončení brzdového lana

    Opravné šroubové zakončení brzdového lana

Na závěr dodám, že takto vyrobené lanovody jsou odolnější než běžně koupitelné. Vzhled nemá na funkci vliv (navíc to stejně není vidět).