• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Návod na půlení motoru

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 17.8.2016

Sundání motoru z rámu:

  1. Odšroubujte výpustný šroub a vypusťte z motoru olej. Po vypuštění zašroubujte šroub zpět.
  2. Demontujte všechny překážející kryty: kryt nad motorem, zadní plech, u typu 20 i podlážky s ochranným štítem („revmaplechem“). Demontujte výfuk, vyvlékněte spojkové lanko, odpojte elektroinstalaci, vyšroubujte víčko karburátoru s plynovým lankem, odpojte lanovod zadní brzdy a rozpojte řetěz. Pionýra opřete, aby stál bez použití stojanu. Odšroubujte dva šrouby M8, kterými je nosník stojanu a stupaček (tzv. „kříž“) přichycen k motoru a rámu. Odšroubujte dva horní šrouby držící motor v rámu a vytáhněte ho.

Půlení motoru:

  1. Sundejte řadící a startovací páku. Zapalování i řetězové kolečko Na motor namontujte zpět pravé víko. Zapalování a sekundární řetězové kolečko můžete nechat na svém místě. Válec s karburátorem a hlavou nechte namontované (při manipulaci se spojkou by hrozilo poškození pístu). Našroubujte zpět pravé víko motoru.
  2. Demontáž levého víka. Vyšroubujte všechny šrouby držící levé víko motoru (6× M5 na plochý šroubovák + 1x šroub s šestihrannou hlavou). Víko sundejte. Převrácením vylejte z motoru zbylý olej do připravené nádoby.
  3. Demontáž spojky. Sundejte pět pojistných kroužků „segrovek“ z přítlačných pružin spojky (jdou vypáčit malým šroubovákem, viz foto 4). Dbejte, aby vám stlačené pružiny pojistky někam nevystřelily (rukou, hadrem). Sundejte přítlačný talíř s pružinami a miskami. Jestliže je primární řetěz opotřebením vytahaný, půjde společně s lamelami z koše sundat, v druhém případě řetěz sundáte společně s košem. Spojkový koš je na hřídeli převodovky zajištěn 14mm šestihrannou maticí, kterou proti povolení jistí na krajích zohýbaná podložka. Ohnuté hrany podložky šroubovákem vyrovnejte a matici povolte trubkovým klíčem 14 mm (ořechem se tam nedostanete). Když matice povolit nepůjde, je nutné chytit koš buď přípravkem, nebo přes hadr například hasákem. Spojkový koš (s lamelami a řetězem) sundejte.
  4. Demontáž primárního kolečka. Přípravkem nebo hasákem chytněte primární kolečko opatrně za zuby a matici povolte. Primární kolečko stáhněte vhodným dvouramenným nebo tříramenným stahovákem. Když to nepůjde, utáhněte sílou jeho šroub a klepněte do něj kladivem. Nemáte-li k dispozici stahovák, můžete vyrobit <a href=”/clanek/navod-na-vyrobu-stahovaku-primarniho-retezoveho-kolecka.html” title=”Návod s výkresy na výrobu stahováku primárního kolečka motoru Jawa 50″>provizorní stahovák primárního kolečka</a>.
  5. Demontáž hlavy a válce. Odšroubujte čtyři matičky M6 držící hlavu válce, hlavu sundejte a stáhněte válec motoru. Možná se vám podaří společně s matičkami vyšroubovat i svorníky („štefty“), tomu ale nevěnujte pozornost.
  6. Demontáž šroubů motoru. Motor si znovu položte na pravý bok a v první řadě vylisujte (vyklepněte) ocelové trubičky v horním předním a spodním zadním upevňovacím oku motoru. K vyklepnutí použijte tyč průměru 12 mm, nouzově můžete použít šroub M12 (hranu ale zabruste do roviny). Vyšroubujte 12 šroubů M6, které drží motor pohromadě (uvnitř i vně motoru). Jako poslední vyšroubujte šroub M6 (s osazením na hlavě) v horní části motoru, upevňující řadící mechanismus v levé polovině motoru. Pravý šroub nechte na místě (aby se vám nerozsypala převodovka).
  7. Rozpůlení. K oddělení polovin motoru použijte speciální rozpůlovák, který přišroubujte k levé polovině motoru přes dostatečně dlouhé šrouby (musí být zašroubovány do plné hloubky děr). V případě potřeby si můžete vyrobit jednoduchý přípravek na rozpůlení. V žádném případě motor nepulte kladivem nebo páčením!!
    Dávejte pozor, aby se poloviny motoru od sebe oddělovaly rovnoměrně po celé ploše. Souběžně s utahováním stahováku klepejte do hřídele startovací páky, aby se vám bloky motoru nekřížily. Po dostatečném oddělení polovin půjde levá část karteru (bloku motoru) sundat rukou.

 

Demontáž dalších částí motoru

  1. Demontáž zapalování. Pro zjednodušení pozdějšího seřizování si udělejte někde rysku označující původní polohu statoru (pevné části) zapalování. Stator je přichycený dvěma plechovými packami a šrouby M5 nahoře a v dolní části. Po sundání statoru zapalování pokračujte vyšroubováním dlouhého šroubu M5 na vačce. Vačku kývavými pohyby, případně lehkým zapáčením, ve štěrbině mezi ní a statorem, sundejte. Rotor má v díře závit M8, z kužele klikového hřídele ho stáhnete zašroubováním dostatečně (asi 60 mm) dlouhého šroubu M8. Demontovaný rotor vložte do statoru s cívkami nebo kolem něj dejte stočený ocelový (magnetický) plech, osamocený rotor se totiž samovolně odmagnetovává. V čepu klikovky zůstane malý váleček průměru 4 mm zajišťující přesnou polohu, nezapomeňte ho vytáhnout a neztratit!
  2. Demontáž převodovky. Jestliže jste postupovali přesně podle popsaného postupu, měla by vám převodovka zůstat pohromadě. Vytáhněte vodící osičku řadící vidličky a jednoduše vytáhněte kolečka i s vidličkou. Kolo tvořící výstupní hřídel bude v ložisku pravděpodobně pevně držet, po sundání řetězového kolečka ho vyklepněte přes dřevo nebo měkký kov. Řadící mechanismus drží pouze jeden šroub M6.
  3. Demontáž klikové hřídele. Jestliže máte sundané zapalování (viz Demontáž zapalování), vypodložte si karter dřevěnými špalky, pod motor dejte hadr a klikovku dřevěnou paličkou nebo kladivem přes měkký kov s citem vyklepněte. Pozor ať kliková hřídel nespadne na zem nebo se jinak nepoškodí. V žádném případě nebouchejte kladivem na čepy klikovky.
  4. Demontáž/výměna ložisek. Holé a čisté kartery (poloviny skříně motoru) nahřejte na elektrickém vařiči tak, až plivnutá slina odskočí, pak hliníkové kartery položte na dřevěnou podložku a vhodnou kulatinou ložiska vyklepněte směrem dovnitř. Po nahřátí se v hliníku díky jiné roztažnosti zvětší vůle a ložiska půjdou snadno ven. V žádném případě ložiska nevyklepávejte za studena!! Když už máte bloky nahřáté, můžete ložiska rovnou vyměnit za nová (zmražená). Podrobněji se tomu věnuji zde