• Reklama

Návody na mazání, napínání a výměnu řetězu a řetězových kol


Divili byste se jak nenamazaný a špinavý řetěz dokáže brzdit a ubírat výkon. Je potřeba ho občas vyčistit, namazat a napnout.

Napnutí řetězu

Řetěz napínáme pomocí napínacích šroubů na konci kyvné vidlice. Postupujeme následovně:Povolíme matici osy kola (nalevo) a matici rozety (napravo). Pak povolíme matice na napínacích šroubech M6.Utahováním, či povolováním šroubů posouváme kolo dopředu nebo dozadu podle potřeby. Řetěz je správně napnutý tehdy, když se s ním dá pohybovat nahoru a dolů s vůlí 2 cm. Napnutí řetězu nastavujeme pravým šroubkem, přitom nesmíme zapomenout zároveň dotahovat šroubek levý, kterým kolo vycentrujeme (aby drželo stopu s kolem předním). Po nastavení správného průhybu řetězu a vycentrování kola nejprve dotáhneme matičky M6 na nastavovacích šroubcích, pak matici (klíč 32) na rozetě a nakonec matici osy kola.

 

Čistění řetězu a mazání řetězu

Je-li řetěz silně zanesený, tak ho rozpojíme a vytáhneme. Naložíme řetěz do nádoby s benzínem, naftou či jiným odmašťovadlem. Odrhneme ho tvrdým štětcem nebo drátěným kartáčem a pořádně opláchneme. Poté řetěz vyndáme a necháme okapat. Nyní by bylo ideální řetěz vyvařit ve vazelíně, kterou si rozpustíte na vařiči v nějakém starém hrnci. Vazelína se takto perfektně dostane do všech ložisek řetězu. Po vychladnutí a ztuhnutí pak řetěz vytáhnete a zvenku otřete. Na řetězy je nejvhodnější vazelína A0. Pokud se vám do toho ale nechce, tak řetěz pouze namontujte a namažte vazelínou, popřípadě olejem zvenku – životnost mu ale moc nepřidáte. Samozřejmě před zpětným namontováním řetězu pořádně očistěte ozubené sekundární kolečko a věnec rozety.

Elektrický vařič (plotýnka) Roztátá vazelína

 

Kdy je čas na výměnu řetězu a řetězových kol?

Časem se řetěz vytahá tak že už nejde napnout napínáky, popřípadě se při otáčení kola střídavě napíná, povoluje, drhne a všelijak se naklání. Také může být jinak poškozený, například může mít vyštípané válečky nebo může být přetržený. Ve všech těchto případech je nanejvýš vhodné ho vyměnit. U většiny pionýrů je zanedbaná pravidelná údržba a na řetězové sadě to bývá nejvíc vidět (a také ještě na špatně zaběhnutých a vyběhaných válcích a spálených spojkách). Někdy jsou dokonce sjetá tak, že řetěz přeskakuje. Opotřebená ozubená kola ničí nový řetěz a platí to opačně i o řetězu, proto když budeme měnit řetěz, vyplatí se vyměnit celou řetězovou sadu (sekundární kolečko + ozubený věnec rozety + řetěz). Upozorňuji, že sponku na spojce řetězu dáváme zavřenou stranou (obloučkem) po směru otáčení, jinak hrozí, že za jízdy vyskočí a řetěz se rozepne.

 

Výměna sekundárního řetězového (menšího) kolečka

Na výměně malého řetězového kolečka není nic složitého. Odmontujeme pravý kryt motoru, odehneme podložku která zajišťuje matici, povolíme matici a kolečko sundáme. Při této příležitosti prostor očistíme štětečkem namočeným v benzínu a vytřeme hadrem. Je-li gufero (gumové těsnění hřídele) pod řetězovým kolečkem viditelně poškozeno nebo jestli tudy značně vytéká olej z převodovky, tak gufero vyměníme (viz článek o výměně gufer: zde). Nasadíme nové řetězové kolečko. Zajišťovací plíšek buď vyrovnáme, nebo lépe koupíme nový. Nasadíme matici a dotáhneme. Zajišťovací plíšek přihneme k hraně matice (stačí k jedné).

 

Výměna věnce rozety (velkého ozubeného kola)

Vymontujeme rozetu. Odvrtáme, nebo odřežeme nýty držící věnec. Nový věnec na rozetu přinýtujeme, případně (viz foto) vyřízneme do dírek věnce rozety závity a přišroubujeme na rozetu imbusovými šroubky.

Rozeta s novým ozubeným věncem