• Reklama

Návod na čištění karburátoru (Jikov)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 27.7.2017

Popis motocyklového karburátoru Jikov 2917 PSb

Popis karburátoru Jikov 2917 PSb

Karburátor vyčistíte jednoduše, prakticky ho stačí jen rozdělat, propláchnout benzínem (ředidlem nebo jiným rozpouštědlem), vyfouknout nečistoty z kanálků a složit. Důležité je také odstranit příčinu zanesení, to může být buď špína (koroze) v nádrži a palivovém kohoutku, nebo třeba chybějící vzduchový filtr.

Pro vyčištění je nejlepší mít k dispozici kompresor s ofukovací pistolí. V případě velkého zanesení můžete kanálky zlehka „prošťourat“ drátkem, ale to opravdu jen v případě nutnosti. Trysky v žádném případě drátem nepropichujte!! Čištění octem (vaření karburátoru v octu) rozhodně nedoporučuji. Kyselina octová slitiny zinku (ze které je karburátor) žere!

Dále pár bodů, co je potřeba vyčistit. Podotýkám, že šroubek na volnoběh nemusíte vyšroubovat vůbec, ten na nic (kromě volnoběhu) vliv nemá.

  1. Odšroubujte karburátor.
  2. Odšroubujte víčko plovákové komory a vyndejte plovák. Často bývá zanesený ventil ve víčku. Nejprve vytáhněte kolík a plíšek uzavírání ventilu, pak klíčem 8 mm vyšroubujte ventilek z víčka ven. Důkladně víčko i ventil umyjte a profoukněte. Jestliže máte starší typ karburátoru, kde není ventil ale pouze dírka, kterou uzavírá jehla spojená napevno s plovákem, je čištění jednodušší. Hladina v plovákové komoře je u tohoto typu karburátoru pevně stanovena.
  3. Na dně plovákové komory bývají usazeniny, které se při provozu dostávají do kanálků a trysek, odstraňte je. U staršího karburátoru s jehlou v plováku je důležité, aby bylo dno naprosto čisté, může se totiž stát, že se spodní část jehly plováku ve vodící dírce přilepí.
  4. Vyšroubujte trysky a podívejte se proti světlu přes dírky, jestli v nich není nějaké smítko. Trysky obvykle stačí jen profouknout, jestliže to nestačí, tak použijte nějaký tenký vlasec nebo tvrdý chlup třeba ze smetáku, nikdy ale drát! Nic velkého tam nestrkejte a nepoužívejte sílu!
  5. Dále pak vyčistěte zbytek karburátoru. Odlijte si třeba trochu benzínu (ředidla, atd.) co vám při čistění pomůže. Karburátor do toho ponořte, popřípadě jím to prolévejte a vyškrábejte všechnu špínu. Po osušení vyfoukejte stlačeným vzduchem (kompresorem).