• Reklama

Čtyřstupňová převodovka podle Krejbicha

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 28.9.2016

Zhruba v polovině 60. let byla zveřejněna závodní úprava motoru Jawa 50 (typ 05) pana Václava Krejbicha. Úprava spočívala v odlití a opracování nového bloku motoru a použití čtyřstupňové převodovky z motocyklu ČZ 175. Úprava se s velkou oblibou rozšířila do širokých kruhů tehdejšího Svazarmu, který odchovával budoucí závodní jezdce a v rámci junior krosu upravoval sériové pionýry.

Výkres opracování nového odlitku bloku motoru Jawa 50 pro čtyřstupňovou převodovku

Dobový výkres

Článek ze Světa Motorů o čtyřstupňové převodovce Jawa 50

Článek ze Světa Motorů

Upravené motory našly využití jak v junior krosu, tak i v silničních závodních strojích a motokárách. Ačkoliv výrobní dokumentace obsahovala i startovací mechanismus, kvůli nutnosti výroby složitého levého víka motoru (složeného z více kusů), byla většina vyrobených motorů bez mechanického startování (motocykly se roztláčely).

Tato úprava byla pro slušně vybavenou svarazrmovskou dílnu sice míň náročná, než výroba nové převodovky, avšak odstupňování převodů motocyklu ČZ nebylo pro padesátku ideální. To vedlo například konstruktéra Martina Waltera k vývoji redukční dvoustupňové primární převodovky v místě spojky. Výsledkem pak byla čtyřstupňová převodovka redukovaná na půlky, převodovka tedy byla zdánlivě osmistupňová. Pan Walter později zkonstruoval vlastní čtyřstupňovou i pětistupňovou převodovku, které pasovaly do původnho motoru bez úprav. Tomu se ale věnuji jinde.

Není snadné zjistit, kolik kusů bylo vyrobeno. V posledních letech ale pár výrobců tuto konstrukci oživilo a vyrobeno bylo několik replik.

Fotky postavených motorů

Dobové fotky ze závodů mám od Jiřího Chrtka, ostatní fotky jsou z www.veteranforum.cz a internetu.