• Reklama

Tyristorové zapalování na Jawu 50/20 – oživení 30 let staré konstrukce

Autor: Honza Dolák („Slander“)
aktualizováno: 11.10.2016

V následujícím článku bych se s vámi chtěl podělit o stavbu tyristorového zapalování, které má u těchto malých motocyklů velikou účinnost v podobě plynulejšího chodu motoru, lepší akcelerace a neopalování kontaktů kladívka.

Na tyristorové zapalování jsem narazil čirou náhodou na webu www.pincek.mysteria.cz. Kde byl ofocen návod z Amatérského rádia. Tehdy, když jsme si návod s tátou prostudovali jsme se postavili před problém jaké použít trafo, protože žádné podobné jsme doma neměli a na jeho namotání nebyla potřebná chuť a žádné podobné v katalogu GES ani GM neměli. Nechali jsme to tedy pro nedostatek času být.

Náhrada původních součástek

Schéma tyristorového zapalování pro Jawu 50

Obr.1

Téměř hotové tyristorové zapalování pro Jawu 50

Téměř hotové tyristorové zapalování pro Jawu 50

Obr.2

Po nějaké době jsem prolézal stránky Trapičů malých kubatur – www.tmk.wz.cz kde si Ondra J21 toto zapalování postavil a problém s trafem vyřešil tím že použil se dvěmi vinutími 2x 6V 10VA zapojenými paralelně. Na jeho stránkách zveřejnil i fotky na kterých je vidět deska plošných spojů, která je pouze vyfrézován a příliš velkých rozměrů. Rozhodl jsem se tedy pro návrh nového plošného spoje v programu Eagle 4.15 (Obr.1, 2, 7, 8). Použité součástky jsme nahradili novějšími, levnějšími a lépe sehnatelnými. Jednalo se o polovodičové diody D1-D4 BY399 (je možné použít i 1N4007), zenerku DZ1- BZY6,2, tyristor TY1 – TIC 106M. Odpory R2, R3 zůstaly nezměněny – R1 jsem musel po první testovací jízdě vyměnit, protože bez zapnutého světla do něj jde velký proud a ten se promění v teplo – miniaturní 0,6W odpor shořel, problém byl vyřešen nahrazením stejné hodnoty ovšem 2W. Kondenzátory C2, C3 elektrolyty 100µF/16V, C1 je nahrazen rozměrově menším 1M/630V MKS4, C4 – 1M/100V MKS4. Co se týče transformátoru tak jsem použil 230V/2x6V 16VA (2×1,3A), jehož sekundár následně spojil paralelně (Obr.2) Dále jsou na tišťák přidány svorkovnice K1 a K2 pro lepší přichycení vstupních a výstupních kablíků. Mnou navržený tištěný spoj zabere zhruba o 2/3 méně místa než ten původní a určitě vypadá lépe než nějaká zplátanina na kus cuprexitu.

Zapojení tyristorového zapalování Jawa 50 Pionýr

Obr.2

Popis zapojení je rozepsán v původním článku proto nemá cenu ho zde opisovat (můžete stáhnut na konci).

Konstrukční provedení

Tištěný spoj jsem přes polyamidové distanční sloupky přišrouboval k hliníkovému chladiči z vyřazeného počítačového zdroje, na kterém je zároveň izolovaně (aby nedošlo ke zkratu) přichycen tyristor TY1 a vyvedena kostra z rámu, která jde do zapalování a na transformátor. K tomuto celku je přišroubováno přes mosazné distanční sloupky trafo.
Hotové tyristorové zapalování pro motocykl Jawa 50 Pionýr

Obr.4

Teď nastal další problém – kam to celé umístit aby zbylo nějaké to malé místo na „vercajch“, napadlo mě umístit zařízení do předního světla, tam by se ale musely vést všechny kabely, další návrh byl místo filtru, po krátkém zauvažování nás napadlou pootočit držák vysokonapěťové cívky tak aby byla vodorovně, nad ní se vytvořilo místo kde bude umístěné zapalování. Na chladič mi táta svařil z nerez pasoviny držák, nyní bylo potřeba pilkou na železo zkosit hranu chladiče tak, aby se trafo vešlo až pod jekl rámu, vyvrtat dvě díry a vyříznou 4ky závity. Pod zkosenou hranu chladiče bylo nutné přidat kousek gumy ze staré duše aby se nevydřel lak při otřesech.
Umístění tyristorového zapalování na Jawě 20 Pionýr

Obr.5

Chtěl bych připomenout že tištěný spoj je nutné opatřit řádnou vrstvou ochranného laku, aby při navlhčení (například při mytí) nedošlo k oxidaci, dále je vhodné součástky které vyčnívají z desky jako jsou kondenzátory opatlat silikonem protože při jízdě se celý motocykl chvěje a mohlo by dojít k uklepání součástek a jít pěšky se nám rozhodně nechce (podobně jsem zajistil i vývody z trafa, ze stejných důvodů).

Obr.7,8 – osazovací plán a tištěný spoj, rozměry tištěného spoje 32x64mm. Doporučuji vytisknout pomocí programu IrfanView, nebo přímo v Eaglu 4.15.

Zapojení svorkovnic na tištěném spoji tyristorového zapalování pro Jawu 50

Obr.9 – zapojení svorkovnic na tištěném spoji

Úpravy elektrické instalace

Elektrickou instalaci jsem musel oproti originálnímu zapojení předělat hlavně kvůli svícení (Obr.6), poněvadž když měl motor nízké otáčky tak při zátěži žárovek zhasnul, to se mi to stalo několikrát na křižovatce. Úprava je sice jednoduchá, ale musí se celé zapojení předělat. Cívku, která slouží k napájení světel jsem nechal pouze pro účely napájení předního a zadního koncového světla. Zapalovací cívka vede přímo na sekundár trafa z kterého pokračuje primárem dále do zapalování. Cívka která je umístěna na rotoru vpravo nahoře původně sloužila pouze pro bzučák, tento účel jsem ponechal a navíc je z ní vyvedeno napájení pro tyristorové zapalování z původní světelné cívky (na svorkovnici označeno „S“). Tímto jsem vyřešil problém s nedostatkem energie pro zapalování, možná by bylo možné vyřešit napájení vstupu „S“ tím že by se překlenulo ze zapalovací cívky, to jsem však nezkoušel tak nevím jestli by to dělalo dobrotu. Jinak celá el. instalace je znázorněna na schémátku, myslím si že je to celkem jasné. Světelná cívka jde na hlavní vypínač světel a zapalování 55 z 56 jde do zadního světla a na přepínač dálkových a tlumených světel, pokračuje dále do žárovky 2x15W. Výstup impulsů „C“ vede na cívku 15. Motor se vypíná ukostřením kladívek přes hlavní vypínač otočením doprava. Myslím že si každý dál poradí. Elektrody na svíčce jsem upravil na vzdálenost 1mm aby se vytvořila delší jiskra a motor dobře zapálil.
Schéma zapojení upravené elektroinstalace Jawa 50 s tyristorovým zapalováním

Obr.6

Tímto je montáž hotova a pokud jsme postupovali správně a pečlivě tak nám pionýr pojede o poznání lépe něž před instalací.

Na závěr

Když startuji tak není potřeba velké síly k sešlápnutí páky, již při malém pootočení motoru je cítit jak kopne zpátky. Chytá perfektně. Velice živě jde motor za plynem. Zrychlil se odpych z místa a s tím spojená akcelerace… Je to prostě úprava která se vyplatí. Můj názor potvrzuje i táta starej šofér.

Seznam součástek

Součástka Hodnota Popis GM electronic
R1 – 120R 2W RR W2 E120
R2 – 330R 0,6W miniaturní RR 220R
R3 – 220R 0,6W miniaturní RR 330R
D1,D2,D3,D4 – BY 399 BY 399
DZ1 – BZY 6,2V Zenerova dioda BZY 006.2
C1 – 1M/630V MKS4 C-fóliový MKS4–1M/630V
C2,C3 – 100µF/16V C-elektrolyt E100M/16VM
C4 – 1M/250V MKS4 C-fóliový MKS4–1M/250V
TY1 – TIC 106M tyristor TO220 TIC 106M
K1 – svorkovnice 2×5mm ARK 300V-2P
K2 – svorkovnice 3×5mm ARK 300V-3P
TR1 – 230V/2×6V 16VA transformátor TRHEI541–2X6

Součástky podle katalogu GM electronic stojí 350Kč.


Soubory ke stáhnutí:

Název Velikost Formát
Tyristorové zapalování z AR 1974 230 KB PDF
Schéma a Tištěný spoj v Eagle 4.15 17 KB ZIP
Úprava elektrické instalace 17 KB GIF
Schéma zapalování 14 KB GIF
Osazovací plán 21 KB GIF
Tištěný spoj ze strany spojů 32×64mm 15 KB GIF
Video – jiskra na svíčce 0,6 MB WMV
Fotky z výroby tyristorového zapalování

Autor konstrukce pokračoval ve vývoji tyristorového zapalování, které je popsané v dalším článku: Tyristorové zapalování – aktualizace

Diskuze k článku ze staré verze tohoto webu:

martin martin.smolak(zavinac)gmail.com

16. duben 2011 #1

Dobrý den, mě to funguje dobře, ale moc se zahřívá rezistor R1. Měřil jsem to a je na něm úbytek napětí až 30V. Na magnetu jsem naměřil až 35V st. Nevím mám nějaké divné magneto. Na volnoběh tam mám 10V. Předem děkuji za nějaké rady.

nevmi nevmi(zavinac)seznam.cz

27. duben 2011 #2

Zdravím je to trafo duležitě nejak se mi to asi přehřívá.po 15min.to přestane fungovat ,nejde do otáček dík za radu

Anonymní

19. září 2011 #3

Já měl stejné potíže , ale přehříval se výkonový odpor , po vychladnutí to jelo jak má . Vyzkoušel jsem 5W a nakonec 10W a umístil jsem ho na ,,prsíčka,, aby se teplo dobře odvádělo . V letošním létě jsem neměl s přehříváním sebemenší problém , ve třicetistupňových vedrech pincek šlapal jak hodinky celou 70km dlouhou trasu .

Petr pruzkumakkoubahadr(zavinac)seznam.cz

7. červen 2012 #4

Zdravim, postavil jsem, ale ve vysokých otáčkách uletěl C2, pravděpodobně bylo vyšší napětí, než je limit kondenzátoru… jinak šlapalo výborně. Teď budu stavět CDI Light, uvidíme..

Greg

25. leden 2013 #5

zdar mrkněte se do tabulky : R2 – 330R 0,6W miniaturní RR 220R

Okno

28. září 2014 #6

Jak tom zapojit když mam 30W zapalování?

Evča

5. říjen 2014 #7

to Okno: zapoj to na zapalovací cívku – vede z ní vývod na přerušovač.

Okno

9. říjen 2014 #8

Díky, a elektriku kuli tomu teda předělávat nemusim? Co tedy stím kontaktem označeným S ?

Evča

9. říjen 2014 #9

to Okno – ty dvě cívky co jsou spojené mezi sebou nechej tak – použij jen zapalovací cívku – autor to lehce naznačil v sekci Úpravy elektrické instalace – … možná by bylo možné vyřešit napájení vstupu „S“ tím že by se překlenulo ze zapalovací cívky – takže buď jedním káblíkem ze zapalovací cívky to zapojíš na sekundár trafa a odtud to propojíš na svorku „S“ a nebo dáš do konektoru co zapojíš na zapalovací cívku káblíky dva a jeden půjde na trafo a druhý do „S“ .

Okno

30. prosinec 2014 #10

Usměrňovací diody BY 399 nemohu sehnat, co by se stalo kdybych je nahradil obyčejnými 1N4007?

Evča

1. leden 2015 #11

to Okno, v původním článku byly použity diody KY 701,KY703 a KY 705. Diody jsou sice kovové, ale pro proud 1A. Ty Tebou navrhované 1N4007 jsou též na proud 1A. Když se proklikáš na začátek stránky – sekce “ Náhrada původních součástek – je schéma, pak obrázek zapalování a pod ním v textu – polovodičové diody D1-D4 BY399 (je možné použít i 1N4007) – . Autor novější verze to osadil BY 399, zřejmě aby pojistil proudové zatížení. Pokud je nemůžeš sehnat, tak se zkus poohlédnout po 1N5408. Jsou to také 3A diody jako BY.. Pokud máš doma ty 1N4007, tak je použij.

Okno

1. leden 2015 #12

Děkuji za odpověď, a ještě mám jeden dotaz, ve starém schématu je zenerova dioda s výkonem tuším 1,25W, stačí tedy když do tohoto nově přepracovaného zapalování, dám zenerovu diodu s výkonem 1,3W nebo je zde nějaká úprava která vyždaje výkon zenerovy diody větší? Děkuji.

Okno

1. leden 2015 #13

A také co se týče indukční cívky, tak normálně se ukostřuje 15 a ne 1, proč je tady ukostřená 1? Nebo to je jedno?

Evča

1. leden 2015 #14

Ano, původně byla použita ZD se ztrátovým výkonem 1,25W v kovovém provedení – lepší odvod tepla z polovodiče. Použila bych výše zmiňovanou BZY nebo 1N5341 – větší ztrátový výkon, menší oteplení součástky. Tu 1,3W (je to něco z řady BZX 85 ?) bych z tohoto zapojení vytěsnila. Kolísání otáček a tím i napětí u magneta. Žádná úprava, která vyžaduje větší ztrátový výkon ZD není. Je to jen technické opatření. Proud ZD je dán rezistorem R1. S tou indukční cívkou – procházela jsem elektrická zapojení k jednotlivým strojům a zapojené je to pokaždé jinak. Jednou je ukostřena svorka 15, pak zase svorka 1. Možná je to dáno rozdílnými typy indukčních cívek – viz různá obj. čísla. Jedno to však nebude, který vývod cívky je uzemněn. Řešila bych to tak – zjisti si, kterou svorku u indukční cívky máš na svém jawacyklu uzemněnou ty a podle toho to zapoj. Dá se to také zjistit multimetrem. Předpokládám, že jsi jezdil s původním zapojením na přerušovač (kladívko) a chceš jen tyristorové zapalování zapojit do elektrického obvodu.

Okno

5. duben 2015 #15

Zdravim, a jak je to s ukostřením nebo neukostřením chladiče tyristoru? Tyristor má být vodivě na chladiči (pouzdro tyristoru + ukostřený hlinik chladič) , nebo vžádném případě se nesmí pouzdro tyristoru dotknout kostry?

Evča

5. duben 2015 #16

To Okno – ano, součástka MUSÍ být ve velmi dobrém kontaktu s chladičem tyristoru, ale v žádném případě NEMŮŽEŠ A ANI NESMÍŠ u tohoto tyristorového zapalování chladič ukostřit. Anoda tyristoru je vodivě spojena s pouzdrem u KT 505 nebo montážní ploškou u KT 206, TIC…, TYN.. apod. Použití chladiče však vyžaduje dobré mechanické upevnění – namáhání sestavy tyristor/chladič chvěním stroje a otřesy při jízdě.

Okno

6. duben 2015 #17

Díky moc, a jak jsou na schématu ty dvě ,,napájecí“ cívky, která je ta menší? Originálně u 20W zapalování je jedna ze tří cívek znatelně menší a je určena pouze pro zadní žárovku. Tato malá cívkamá být tedy přivedena na ,,kontakt“ S (společná s klaksonem) nebo má jít do ,,spínačky“

Evča

6. duben 2015 #18

To Okno – u 20W alternátoru je PROSTŘEDNÍ ta malá, ty dvě krajní jsou stejné. Tady v tom zapojení má autor ty krajní zrcadlově přehozené, protože z levé cívky jde na sekundární vinutí trafa. Ve skutečnosti při čelním pohledu na alternátor je však PRAVÁ cívka zapalovací a LEVÁ světelná. Řešila bych to jak jsem psala v #11 u 30W alternátoru – oba body bych připojila na zapalovací cívku. Při nutnosti celodenního svícení zatížíš malou cívku zadní žárovkou, teď nastane situace, kdy budeš nucen použít klaxon a ještě budeš napájet napětím bod „S“. Mám obavy, aby ti v této situaci nevynechalo tyristorové zapalování a nezhasl motor. Nechala bych zapojené vše původně, tedy jak píšeš připojit malou cívku a klaxon do „spínačky“ a použila jen zapalovací cívku.

Okno

7. duben 2015 #19

Díky, takže když mám 20W zapalování, tak mam prostě jenom na svorku ,,S a Z“ privest jenom jednu civku, a to tu zapalovací? Utáhne to jenom jedna?

Evča

7. duben 2015 #20

To Okno – zapalovací cívka je stejná jak u 20W, tak i u 30W alternátoru. Rozdíl je jak jsi sám napsal v cívkách co napájejí světla. Pokud máš zapalovací cívku v pořádku bez poškození izolace měděného drátu, tak na ni zapoj „S a Z“, vyvaruješ se nesprávné funkci tyristorového zapalování při zapnutí světel. U zapalovací cívky jde o pulsní spínání, tudíž její zatížení není trvalé jako u světelných cívek, při zapnutých světlech. Už jsem ti to psala, i při zapojení bodu “ S “ na cívku co napájí hlavní světlomet, při volnoběhu a zapnutí 15W žárovky, je ve studeném stavu odpor vlákna tak malý, že prakticky vytvoří “ zkrat “ a všechna energie půjde do žárovky a synchronizační a spouštěcí obvod ti přestane pracovat na dobu než se vlákno nažhaví a zvětší svůj odpor. V původním zapojení byl proud ze zapalovací cívky do indukční cívky cca.2 A. V originálním článku autor popisuje trafo s průřezem 2cm, což odpovídá výkonu 4VA. Při napětí 4V při startování trafo bere proud 1A. Při použití trafa 6VA, což je o 50% vyšší výkon je proud 1,5A. Synchronizační a spouštěcí obvod si vezme max. 0,1A. Pořád je tu rezerva. Jak jsem napsala, zapojila bych to na zapalovací cívku.

Okno

7. duben 2015 #21

Díky moc, ještě akorat jsem si ted vzpoměl že to nedělám podle tohoto staršího schématu ale podlo toho novějšího, myslel jsem že jsou stejné ale u toho novějšího chybí jeden odpor, ja se vtom moc neorientuju, ale mužu to zapojit na tu jednu cívku ikdyž mám to novější zapojení? (aktualizace předešlého návodu) díky

Evča

7. duben 2015 #22

Můžeš mě nasměrovat? Teď nevím v jakém schématu chybí odpor?

Okno

7. duben 2015 #23

Oprava, jsem si ho spletl stím 5W.. jo ještě jak je v tom novějším provedení ve schématu jeden rezostor o hodnotě 330 ohmů, ale autor podle obrázku použil 220 ohmů, je to tedy jedno jakou hodnotu odporu použiju?

Evča

7. duben 2015 #24

Nevadí, nic se nestalo. Tady v rozpisu součástek je to špatně přiřazené. Hodnoty součástek dodrž, je to na to spočítané. Takže: R1-120 ohm, R2-330ohm, R3-220ohm.

Evča

7. duben 2015 #25

A drž se také výkonové zátěže podle originálu 1-2W. Nevím jestli ty 0,6W to ustojí a nebudou se dost hřát.

Okno

7. duben 2015 #26

Děkuji ti moc

Evča

8. duben 2015 #27

To Okno – není zač. Ať ti to šlape na 100% a najezdíš bez problémů hodně kilometrů. Eva.

Okno

8. duben 2015 #28

Díky, a předstih zůstává stejný? ještě promiň že otravuju ale ted jsem si přečetl, že zde autor píše o problémech s nedostatkem energie při napájení jednou cívkou..

Evča

8. duben 2015 #29

To Okno – teď jsem dočetla původní návod ze sborníku USS, podle kterého je odvozeno toto tyristorové zapalování. Autor tam píše, že přerušovač spíná proud 20mA, což je stonásobně méně proti původním 2A. Pokud je zapalovací cívka v pořádku, musí tak malý proud dodat pro bod „S“. Také tady autor doporučuje “ o něco zmenšit předstih zapalování, případně i odtrh přerušovače „. O jaké hodnoty se to změní tu bohužel nepíše. Řekla bych, že to budou desetiny u předstihu a setiny u přerušovače. Pokud máš perfektně seřízený předstih a odtrh na původní indukční cívku, nechala bych to tak. V každém případě je nutné upravit vzdálenost elektrod svíčky na 1mm. Já bych se toho zapojení na zapalovací cívku nebála.

Evča

9. duben 2015 #30

To Okno – našla jsem: http://www.jawa-50.cz/clanek/tuning-upravy-tyristorove-zapalovani-nove-aktualizace.html – JEN SI PŘEČTI tohle vlákno – jsou tam nějaké nesrovnatelnosti.

Okno

9. duben 2015 #31

Jaké nesrovnalosti? Myslíš stím tyristorem? (že je lepší KT206). Zkusím to tedy zapojit jenom na jednu cívku jak píšeš uvidím.

Evča

9. duben 2015 #32

To Okno – ne tyristor jsem nemyslela, tu KT206 (K, G, A – vývody)tady u plošného spoje nemůžeš použít, protože již je to pro TIC (K, A, G), ale ve #30 Petr popisuje, že po 60km měl 10VA trafo rozpálené jak pětník, ve #39 Dingo udává výkon trafa 25VA a hlavně a to jsem myslela #63 combust píše – Transformátor 16 nebo 25VA je ve skutečnosti extrémě předimenzován – původní článek uvádí pro vlastní konstrukci max. 20VA a jako příklad použitelnýho trafa EI 16 s výsledným průřezem 2cm(čtverečný) tzn. cca 2 VA (správně jsou 4VA ). Osobně jsem zkoušel použít 1,5VA s převodem 230/7,5V a makalo to. Teplota byla teda cca 50st ale to trafo bylo obalený bublinkovou fólií takže bez chlazení. Jinak to mám udělaný s trafem 2,6VA (jádro odpovídá 3,2VA).Původní zapojení jsem předělal tak že je napájení jen ze zapalovací cívky (kladný půlvlny napájejí přímo přes usm.diodu kondík pak přes odpor a zenerku obvod spouštění, záporný trafo obrací a přes diodu nabíjí kondík). Všechny odpory mám 0,6W a no problem. Takže shrnu: jeden má trafo 10VA rozpálené a druhý trafo 3,2VA s třetinovým výkonem v poho a má to zapojené JEN na zapalovací cívku, jak jsem ti navrhovala. Zkus a uvidíš, v nejhorším případě těch chybějících 20mA pro spouštěcí obvod vezmeš ze světelné cívky jak uvádí návod a dej vědět jak to šlape. Eva.

Anonymní

9. duben 2015 #33

A tedy máš, toto samé zapojení jenom s menším transformátorem, nebo to máš nějak celé předělané? Osobně bych byl také radši kdyby to šlo zapojit jenom na zapalovací cívku.

Okno

11. duben 2015 #34

Tak jsem to dnes zapojil, tak jak píšeš ( svorku S a svorku Z spojit a připojit jenom na tu jednu zapalovací cívku ) a vypadá to že to šlape. Jenom nevím jak stím předstihem, kolik myslíš stímto zapalováním nastavit? Jinak když to je takhle zapojené není větší riziko že se poškodí nějaká součástka? (co se týče zapojení)

Evča

11. duben 2015 #35

To Okno – výborně, jsem ráda, že zapalování funguje. Základní předstih se nastavuje na 1,6 až 1,9 mm, při odtrhu přerušovače 0,4mm. Tady bych byla pro hodnotu předstihu 1,5mm (méně už asi ne) a odtrh přerušovače 0,35mm. Riziko poškození součástek by nemělo hrozit. Cívky alternátoru jsou vinuty pro napětí 6V – obě světelné i zapalovací pro indukční cívku. Autor v původním článku uvádí, že napětí na zapalovací cívce může být při maximálních otáčkách až 10V. C2 se nabíjí jen v záporné půlvlně, D2, D3 jsou taky OK a za R1 je už D5 a ta to stabilizuje zase na 6V +/- nějaká desetina voltu. Pokud vše funguje tak jak má, nemělo by se nic stát.

Okno

12. duben 2015 #36

Díky moc že píšeš jak to je, já tomu zas až tolik nerozumim, kamoš mě ještě řikal že neni dobrý odpojovat fajfku ze svíčky ke zhasnutí motoru protože se potom ,,nevybyje“ indukční cívka. Tady je zhášení motoru uděláno tak, že přestane spínat tyristor, ale co indukčka zůstanen nabítá a může se poškodit? Nebo si kamoš vymejšlí a indukčka se poškodit nemůže? A jinak nemůže se poškodit stímto zapalovaní indukča? (když z ní ,,leze“ větší napětí)

Evča

12. duben 2015 #37

To Okno – na vypnutí motoru používej spínač co je na světlometu otočením na levou stranu. Tím ukostříš pevný kontakt přerušovače a dojde k „vysazení“ synchronizačního obvodu a tím i tyristoru. Ani si nedovedu představit, že bych šahala dole na fajku svíčky, abych vypnula motor. To nedělej. Indukční cívka není kondenzátor. Energie pokud na ní nějaká je se spotřebuje na magnetizaci jádra a odporu vinutí a to je zlomek vteřiny. Je pravdou, že výrobci zapalování (např. VAPE Kroměříž) ke svým výrobkům již také dodávají své indukční cívky, které jsou šité přímo na míru k jednotlivým zapalováním. Tady teoreticky to možné je, ale v cestě je C1, který v obvodu střídavé složky se chová jako kapacitní odpor. Primární část indukční cívky je vinuta drátem 0,71mm, na sekundáru trafa je drát daleko menšího průměru a i když jde na vstup indukční cívky relativně velké napětí, dané nabitím C1 ale s malým proudem, tak dost se spotřebuje právě na tu magnetizaci a zbytek pak vytvoří požadované napětí na sekundáru cívky, které pak jde na svíčku. Řekla bych, že je to udělané aby i indukční cívka to ustála. Možná jen na kondenzátoru C1 by mohlo být po určitou dobu napětí. I když je z jedné strany připojen na primár indukční cívky a ta je spojena na kostru stroje, druhá strana je uzavřená jak vypnutým tyristorem tak i diodou D1.

Okno

13. duben 2015 #38

Díky, jo jště myslíš že by to tam šla místo kladívka dát optická závora? Na kliku bych přidělal kousek plechu ,který by v okamžiku potřeby, přerušil ,,světlo“ zavřel by se fototranzistor a to by nahrazovalo rozpojení kladívka od kovadlinky. Myslíš že by to fungovalo, nebo otevření tranzistor nedosahne mezi E a C tak malý odpor, aby se vybyl kondenzátor C4? Moc tomu nerozumim tak se radši ptám. Fotodiodu bych napájel třeba ze světelné cívky.

Evča

13. duben 2015 #39

To Okno – šlo by to, ale v první řadě musíš získat ss napětí a to můstkovým usměrněním napětí z cívky, ze které to chceš napájet. Řekla bych, že k tvé myšlence by bylo asi výhodnější tranzistorové zapalování, ale to už se dost blíží k CDI zapalování. Pokud máš chuť laborovat a zkoušet, jen do toho. Základ máš a kdykoliv se k němu můžeš vrátit. Pokud budu moct ráda ti radou pomůžu.

Evča

13. duben 2015 #40

To Okno – tohle jsem našla: http://www.elektrodilna.wz.cz/bezkontakt%20zapal..htm

Okno

14. duben 2015 #41

Díky za tip

Evča

18. duben 2015 #42

To Okno – není zač, podívej se ještě na toto vlákno – http://svetelektro.com/Forum/tranzistorove-zapalovanie-t16609.html – třeba ti pomůže v inspiraci a tvorbě.

Marky marky605(zavinac)gmail.com

23. květen 2015 #43

Chtěl bych se zeptat jak to zapojit na 30w zapalování kde jsou světelné cívky spojené k sobě.

Evča

23. květen 2015 #44

Bod „Z“ se připojí k zapalovací cívce a k bodu „S“ se udělá odbočka z vývodu světelných cívek, který vede do spínací skříňky – tak je to popsáno v originálu. Tady v tom vlákně se řešilo připojení obou bodů jen k zapalovací cívce.