Výměna bronzového pouzdra (futra) v ojničním oku

Když zjistíte že pístní čep má vůli v oku ojnice, může za to vyběhané horní bronzové pouzdro (futro) ojnice. Jeho výměna není složitá. Po sundání pístu můžou nastat dvě situace. Buďto je staré futro jenom vyběhané, ale v oku ojnice drží, a musíte ho rozříznout (rozpilovat pilníčkem) nebo vylisovat, a nebo se v oku ojnice protáčí a jde volně vysunout ven. Když nastane první možnost, nové futro půjde bez úpravy natlačit do oka ojnice, ale pak ho musíte protáhnout stavitelným výstružníkem, protože nalisováním do oka se trošku smrskne a pístní čep se v něm neotáčí. Nastane-li druhá možnost, nové futro je potřeba upravit ale zase není potřeba protahovat ho výstružníkem. Mně se stala možnost č. 2, takže ji budu popisovat.


Nářadí pro výměnu bronzového pouzdra Dulčíky - 'kilnery' Dulčíky - 'kilnery' Zkoužka na starém pouzdru

Na úpravu budete potřebovat: svěrák, staré futro a starý čep (na natrénování), nové futro a nový čep, kladivo a důlčik (někdo mu říká kilner). Futro navlečte na čep a upněte do svěráku, jako je to na obrázku. Jestli máte kilner s ploškou tak ho použijte, špičatý je taky dobrý, ale plochý se osvědčil víc. Do futra udělejte kilnerem po celém jeho obvodu důlky. Pozor: důlky dělejte ve dvou řadách, každá z nich při jednom okraji! Na obrázku jsem to udělal všude a to je špatně protože futro má uprostřed vevnitř drážku a důlčik by se do ní propadal.


Temování nového pouzdra Natemované pouzdro

Tímhle natemováním se materiál okolo každého důlku vyvalí jakoby ven, tím se futro trošičku zvětší a ve vyčochtané ojnici se nebude protáčet. Když máme futro naklepané nalisujeme ho do ojnice. Pro nalisování dobře poslouží truhlářská svěrka.


Před nalisováním pouzdra Před nalisováním pouzdra Lisování pouzdra pomocí truhlářské svěrky Nalisované pouzdro Nalisované pouzdro s čepem

Prostě tam svěrkou to futro nalačte, když tam je, provlečte skrz pístní čep. Měl by se volně otáčet, jestli jde ztuha a venku šel dobře a nové futro se před úpravou protáčelo tak to neřešte to si sedne.



Další důležité poznámky, které bych dodal (pajka):

  1. Do futra je potřeba vyvrtat ještě dvě dírky, s jejichž pomocí se maže pístní čep. Vyvrtejte je přes dírky v ojničním oku po usazení futra.
  2. Tahle oprava je sice možná, ale správně by se neměla dělat. Volné pouzdro je způsobeno únavou materiálu v oku ojnice. Dalším lisováním oko namáháte, problémy by to ale dělat nemělo do té doby, dokud s tím motorem nebudete chtět třeba závodit.

Zpět

Pavel pz77(zavinac)centrum.cz
 
13. červen 2010   #1

No jestli takovým zemědělským způsobem opravuješ i zbytek motorky tak to musí být opravdu kvalita

Jura
 
28. červenec 2010   #2

Nechci na nikoho narážet jen chci dodat pro Pavla že takhle se to spravovalo o před 35 lety a já na tom co můj děda takhle spravoval puvodně pro taťku jezdím, a jezdím v pořádku.

vašek
 
5. duben 2011   #3

takhle jsem to taky zpravil a funguje to bez problému... dyť to je jenom fichtl

kori
 
21. duben 2011   #4

Mě se to líbí, každej nemá doma soustruh a výstružníky, aby si udělal pouzdro namíru klikovce... tohle je funkční řešení.

jarda
 
23. srpen 2011   #5

Já sice takovéto opravy řeším lisem s přípravky a výstružníky, ale pokud to funguje i tímto způsobem, tak jedině fandím a dávám body za snahu.

Matej
 
26. srpen 2011   #6

Je ľahké bronzové puzdro vložiť/nasunúť na ojnicu ale je problém ho s tadiaľ vytiahnuť!! tento návod by som chcel vidieť.

Jindra j.musil(zavinac)likestrans.cz
 
14. květen 2012   #7

Pouzdro jde vyndat za pomoci oříšku z goly a šroubu s podložkou a matkou. Čep jsem vyndal pomocí imbusu M8, 15mm trubky, 4cm dlouhé a podložky s matkou. Velice šetrné a jednoduché. Stahováček za 15,- Kč

pawka p.rainbow(zavinac)seznam.cz
 
1. září 2012   #8

kdyz je pistni cep ve futru predepsane volne,to je ta vule,kterou si nikde neprectes,zvlastni. tak tato autorova oprava je vhodna, vule by mela byt do 0,05 stovek, tedy spis zadna,je pro olejovy film, teplota tuto vuli asi nezmensuje, cep + futro + ojnice teplotou obvod zvetsujou. ale spis bych rekla dobre mazat mineralnim kvalitnim olejem, urcite ne syntetiku. to neni rs 125

petr salva.p96(zavinac)seznam.cz
 
26. říjen 2013   #9

já to ještě doplnil tím ,že jsem to naklepané a nadrážkované nové futro ještě do ojnice zalepil lepidlem na ložiska pro lepší pocit

bwd
 
25. březen 2014   #10

Zdravím jaký má být vnější průměr futra? Dneska jsem koupil dvě a jedno má průměr 17 a druhé 18 mm Tak které ??

petra
 
17. duben   #11

Kdo umi vimenit futra a dvere panelove dekuji

petra
 
17. duben   #12

Potrebuji nutno spechato dekuji jeslí někdo umi prosim volejte na číslo 605412790

Vložit komentář:
Jméno   Web
 
Text
Nejsem robot
Nejsem člověk
:-) :-( :-/ :-| :-p -> ??? !!! lol :-[ hmmm ;-) :-D :-B :'( grrr
Copyright © 2003-2015 Jawa 50 (v5.0) | All Rights Reserved