Návod na opravu přední teleskopické vidlice

Přední teleskopy nejsou na pionýrech zrovna nejšťastněji řešeny. Jsou vybaveny pouze pružinami bez tlumičů. Stlačená pružina má tendenci se co nejrychleji vrátit do své přirozené polohy, proto se k utlumení zpětné reakce používají olejové tlumiče, které ale u této vidlice chybí.

Nepříjemnou vlastností je pevnost a výdrž. Díky malému zdvihu se není problém dostat na doraz. Vidlice je vyrobena z tenkostěnných trubek a její nosníky (tzv. „brýle“) jsou z vylisovaných a následně svařených plechů. K deformaci pružin, ohnutí nebo zlomení jednotlivých dílů proto stačí málo.

Rozebraná vidlice s popsanými částmi Seznam součástí s katalogovými čísly

Teleskopy se skládají ze tří částí, a to z nosných trubek, které jsou uchyceny v tzv. „brýlích“, kluzáků, což jsou další dvě trubky, které se do nosných trubek zespodu zasouvají a které jsou pevně spojeny s kolem a pružin, které tyto dvě části spojují. Mezi nosnými trubkami a kluzáky jsou velké vůle, které jsou vymezeny silonovými kroužky. Tyto kroužky zajišťují kluzákům snadný vertikální pohyb a zamezují viklání.

Jednou z nejčastějších závad je značná vůle uložení předního kola. Kolo se kýve na všechny strany, nedrží stopu a například při brždění dře o blatník. Nejčastější závadou jsou špatné silonové pouzdra v nosných trubkách. Ty bývají zdeformované a opotřebované.

Staré, špatné pouzdra a nové pouzdra

Demontáž teleskopů

  1. Sundejte řídítka – povolte středový zajišťovací šroub (stačí cca o 1–2 cm) a klepněte do něj, pak stačí řídítka s trochou síly vytáhnout. Sundejte masku (se světlem). Sundejte kolo a blatník (ten ale není nutný).
  2. Vyšroubujte spodní kluzáky ven.
  3. Sundejte řídítka (viz sundání řídítek) a masku (u Mustanga ne) tak, aby byly přístupné brýle.
  4. Je potřeba vyšroubovat dvě zátky držící nosné trubky – například s pomocí železného pásu (viz foto). Zátky vytáhnete pravděpodobně i s pružinami – po vyjmutí je něčím přikryjte, ať se na ně zbytečně nelepí špína.
  5. Jestliže ještě nemáte odšroubované šroubky ve spodním dílu brýlí, které svírají dvě nosné trubky, tak to udělejte a vyjměte teleskopy.
  6. V každém teleskopu (vnější nosné trubce) by měly být dvě silonová pouzdra, jedno hned na kraji a druhé 16 cm od kraje (spodního). V horní části trubky je ještě vlisovaný ocelový kroužek se závitem, kam se zvenčí šroubují mazničky – proto musíte pouzdra vylisovat z trubky směrem dolů, kde jim nic nebrání.


Výměna pouzder

Vyjmutí pouzder z nosných trubek:

  1. Vezměte dostatečně dlouhou trubku nebo tyč o průměru 10 – 18 mm, která projde otvorem vlisovaného ocelového kroužku v trubce a jejíž hrana se bude po zkřížení dotýkat stěny trubky a bude se jí dát zapřít o pouzdro.
  2. Trubku si zapřete o měkkou podložku (nejlépe nějaký dřevěný špalek). Pouzdra vytlučeme ven. Jestli vám nezáleží na laku a budete ho dělat nový, tak můžete trubky nahřát například horkovzdušnou pistolí nebo led lampou, dokud samy nevypadnou.
Špatné pouzdro - naříznuté řezacím plátkem

Jestliže jsou špatné pouze spodní pouzdra, můžete vyměnit jen je, ale záleží na vás, jak provedete jejich odstranění, aniž byste zničili ty vrchní. Krajní pouzdro můžete například opatrně nařezat plátkem pilky na železo a vypáčit.

Vložení nových pouzder do trubek:

  1. Vyčištěné trubky zevnitř potřete olejem.
  2. Nachystané pouzdro natlučte přes dřevo zkoseným okrajem směrem dovnitř trubky tak, aby lícoval s okrajem.
  3. Nově koupené pouzdra se po nasunutí na kluzák volně pohybují, to se ale změní po nalisování do teleskopů, kdy se vnitřní průměr zmenší. Jestli máte k dispozici velký vrták o průměru 22 mm ( fotka), tak ručně (bez vrtačky) díru znovu protáhněte, jestliže vrták nemáte, doporučuji vzít kluzák (spodní trubku) a nahřát ho na vysokou teplotu na vařiči nebo nad plamenem. Poté kluzák vezměte a dírou ho protlačte – dbejte na přesnost. Tímto se v díře srovnají výstupky a kluzák by se měl pohybovat volně.
  4. Natlučte pomocí kulatiny (dřevo nebo kov) o vnějším průměru 25 mm (nebo trochu menším) pouzdro 16 cm hluboko. Nalisování nového pouzdra
  5. Postup zopakujte i u druhého pouzdra, které ale nechte lícovat s okrajem.
  6. Čistý, olejem namazaný kluzák zasuňte do trubky (až do pracovní polohy) a zkuste s ním pohybovat. Jestliže je potřeba k jeho pohybu síla, tak vezměte zahřátý kluzák a díru znova lehce protáhněte.
  7. Postup opakujte i u druhého teleskopu.


Zpětná montáž teleskopů

  1. Zasuňte trubky do brýlí tak, aby akorát procházely dírami v horním dílu (u novějších vidlic kde díry nejsou je stačí o vrchní díl opřít).
  2. Dotáhněte lehce (zatím) šroubky ve spodním dílu, aby trubky držely.
  3. Zkontrolujte pružiny, jestli nejsou někde zlomené, nebo zdeformované. V každém případě musí mít obě stejnou délku.
  4. Vnitřky nosných trubek dostatečně namažte vazelínou a zasuňte do nich kluzáky, přetáhněte přes ně manžety (gumové „harmoniky“) a zasuňte do nich na doraz kluzáky (kluzák se záchytem pro brzdu dejte napravo).
  5. Zátky jsou s pružinami spojené pomocí šroubu, který je nahoře jištěný matičkou. Matičku vyšroubujte a šroub očistěte. Poté vraťte matičku zpět, ale nedotahujte ji. Je potřeba, aby se pružina pohybovala nezávisle na zátce.
  6. Vložte pružiny do trubek a otáčením je zašroubujte do kluzáků, až se nebudou protáčet.
  7. Kluzáky dole vytáhněte tak, až zátky zapadnou k dírám. Obě zátky napevno dotáhněte.
  8. Dotáhněte šroubky na spodním dílu nosníků a dotáhněte také matičky držící pružiny v zátkách. To se nejlíp dělá pomocí trubkového klíče (fí 10 mm) a tenkého šroubováku, kterým zajistíte šroub proti otáčení.
  9. Do vidlice upněte kolo, provlečte osu a dotáhněte. Pohledem, popřípadě změřením zkontrolujte zda kolo není křivě. Jestli ano, tak je buď jedna nosná trubka posazena níž, což také může být způsobeno pokřivenými brýlemi, nebo je jedna pružina kratší. Častý problém jsou právě křivé nosníky. Vrchní díl de bez větších problémů narovnat například ve svěráku, což většinou dostatečně pomůže. U spodního dílu to bývá komplikovanější. Všechno zkontrolujte, dotáhněte, zajistěte manžety pomocí „eskapásek“ nebo stahovaček a složte zbytek.
Nové nalisované pouzdro

Další možné poruchy předních teleskopů

Častou poruchou bývá prasklý spodní nosník („brýle“), někdy to jde znovu svařit, ale výsledek je nejistý a je risk s tím dál jezdit.

Jestliže se vám zadrhávají tlumiče, tak příčinou mohou být také ohnuté nosné trubky nebo kluzáky. Někdy bývají kluzáky a nosné trubky prodřené od toho, že se používaly bez silonových pouzder, jestli to není příliš akutní tak kluzák stačí opilovat (chvilku to ale zabere) a zahladit brouskem (ocílkou) na kosu. Do trubek většinou stačí zalisovat nové pouzdra.

Opravené, složené teleskopy

Zpět

radek
 
24. leden 2010   #1

meto nejde ven jeto tam uplne natvrdo nevim si rady a nechcesemi stim jbt su tam uplne pokazene ze to vubec netlumi a nevim jak to udelat a kdyz tam dam novu tak seto musi visoustruzit ale ja nato nemam naradi porad a este potrebuji obsit sedlo original kuzi

lolek
 
28. leden 2010   #2

Co ti nejde ven, ty pouzdra?

kunak mickun(zavinac)seznam.cz
 
7. březen 2010   #3

technicka otazka, vse jsem udelal tak jak je v navodu,ale i tak ma kolo vakl do vsech stran a uz jsem to mel rozdelany 3X a stale stejny vysledek, dik za rady

ondrejj.. colakoa(zavinac)seznam.cz
 
29. březen 2010   #4

hoši prosím vás poradte mi jak mám vytáhnouzt ty zasrané vrchní pouzdra??nemůžu to ani vyklepat protože mám zvrchu na vidlici nevím proč navačené kroužky takže otvor zvrchu do vidlice je jen asi 1cm. prosím prosím moc poradte.Díky moc

reper.rambo
 
8. duben 2010   #5

tak ho tam nech natluč ho víš a dej pod něj nový já sem to taky tak udělal protože mám jinak urobenou elektryku a nechtělo se mi to rozdělávat a navíc potřebujifurt jezdit

Cenda
 
7. srpen 2010   #6

mam prolem vjel do diry a predni tlumice sly na doraz a ted furt dou as moc lehce takze se kolo dre o blatnik a tim se sekne predni kolo
da se to nak nastelovat nebo stim mam neco vetsiho delat ?
dik za rady a odpovedi

Honza honza.tis(zavinac)seznam.cz
 
24. únor 2012   #7

Ahoj, mezi kluzakama a vrchni miskou mam jeste teleso na zajisteni pruziny asi uprostred pruziny aby se nevychylio? je to original mam to tam davat?

finetoxic
 
18. červen 2012   #8

Dnes sem zrovna jedny vidle opravoval mojemu šefovi.Tohle mi pomohlo.Jawu jsem už hooodně dlouho neměl v ruce,tak sem zapomělDík za todlenc

Miki
 
12. červenec 2012   #9

Předchozí majitel mé J 550 vyměnil silonová pouzdra...Tak jsem se radoval, že mě tenhle ojeb nečeká. Bohužel se jedna vydlice zasekávala a křížilo se mi kolo. Pouzdra byla moc těsná.. To popisované nahřátí kluzáku mi nepomohlo a musel jsem vnitřní průměr probrousit šmirglem na vrtačce...pak už OK

janek janek.67(zavinac)seznam.cz
 
22. září 2012   #10

Když po výměně silonů jsou tlumiče na tvrdo,(jelikož jsem to tam natukal tvrdou silou)rozchodí se to časem,nebo to musím znovu rozdělat?Díky za info
Napřed jsem se pustil do výměny a až když to nejde tak jak má,tak mě napadlo podívat se na net. jak se to dělá,nechápu ale,proč se musí ty silony odvrtávat a proč to z výroby neudělají přesně na míru.

petros petros6613(zavinac)gmail.com
 
18. listopad 2012   #11

mam prolem vjel do diry a predni tlumice sly na doraz a ted furt dou as moc lehce takze se kolo dre o blatnik a tim se sekne predni kolo
da se to nak nastelovat nebo stim mam neco vetsiho delat ?
dik za rady a odpovedi

Veverka rockzone111(zavinac)seznam.cz
 
26. prosinec 2012   #12

zdravím mam jawu 20 překopanou na 21 a zlobí mě zapalování něví někdo co stím je když hodně dlouho stojí třeba týden tak musím znovu přeštelovávat vždy se mi tam něco rozhasí

Anonymní
 
18. únor 2013   #13

Skvely navod, mel jsem problem presne opacny - stare pouzdra vypadly samy, a nove tam nechtely drzet. Musel jsem to odmastit a par kapkama Loctite zalepit, ted je to parada

kebab do ruky peter.pz(zavinac)seznam.cz
 
7. duben 2013   #14

Nazdar borci vyklepával jsem ty starý pouzdra a trochu jsem hnul s tím ocelovým kroužkem, když ho naklepnu zpátky bude všechno potom chodit jak má?

Anonymní
 
18. květen 2013   #15

Čau Draci,
mě se nejvíce osvědčil výstružník průměr 22 Vrtákem ani nahříváním mi to nešlo

Kuba vobornik.jakub(zavinac)seznam.cz
 
20. září 2013   #16

Potřeboval bych radu dal jsem do vidlic pouzdra a nejde mi tam zasunout spodní část vidlic jak to mam udělat.Dělám totiž celou renovaci Díky

Bery
 
23. prosinec 2013   #17

kdo chce ušetřit čas tak stačí když necháte pincka na stojánku a ani nemusíte sundvat řidítka ani jednotlivé vidle. Jde to udělat celkem v pohodě bez demontáže.

Buk malibuk23(zavinac)seznam.cz
 
14. leden   #18

skvelej navod.Chtěl sem se zeptat jestli maji ty prvni pouzdra na tech 16cm nejakou aretaci abych stim pak nehnul?pripadne to tam rovnou dobre dal?diky

Honza
 
2. únor   #19

Já jsem to udělal tak že jsem do vidlice strčit slabou tič dostatečně dlouhou a zapřel jsem to o hranu toho silonové pouzdra a bouchal jsem tou tyčí o zem až pouzdra vylezla je to makačka Mám jawu 555

kozel pavlis5(zavinac)gmail.com
 
14. únor   #20

Ty pouzdra mám už ve vnitř stačí nahřát kluzák a prijet to rucne ? nebo jsem to mel udelat kdyz byli pouzdra venku ?

Paštik
 
27. únor   #21

Zdar hoši chtěl jsem se zeptat jak se tam piše ten vrták o průměru 22 mm tak je to vždy takhle ? Prostě když jsem si koupil ty pouzdra tak stačí jenom projet vrtákem(22) dát dohoromady a hotovo ? Díky za odpovědi

Bery
 
11. březen   #22

Tím vrtákem to musíš project až když to bude zastrčený do vidle. Pak je důležitý ten průměr, ale hlavně to musí být tak aby v pouzdře kluzáky volně jezdily...jinak vrták neni moc dobrej nejlěpší jsou výstružníky těma se to udělá naprosto přesně.

Vložit komentář:
Jméno   Web
 
Text
Nejsem robot
Nejsem člověk
:-) :-( :-/ :-| :-p -> ??? !!! lol :-[ hmmm ;-) :-D :-B :'( grrr
Copyright © 2003-2014 Jawa 50 (v5.0) | All Rights Reserved