• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Karburátor Jikov 2917PSb – úpravy

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 9.11.2017

Samozřejmě základem úprav je mít dobrý, snadno laditelný karburátor, kterým rozhodně původní karburátor Jikov 2917 PSb není. Avšak ne vždy je potřeba ho hned nahrazovat a kvůli pravidlům některých soutěží to ani není možné.

Mírné úpravy zpravidla můžou fungovat i s originálním karburátorem, ten je ale potřeba upravit. Proto napíšu pár tipů co a jak.

Průměr difuzoru. Tento charakteristický rozměr se dá při zachování kruhového tvaru upravit propilováním z Ø 17 mm na průměr 18,5 mm. Větší průměr difuzoru zajistí lepší plnění motoru při vysokých otáčkách.

Kanálek propojující plovákovou komoru s hlavní tryskou provrtejte na Ø 3 mm. Vzdušník volnoběhu (mosazná tryska viditelná z čela difuzoru) provrtejte na Ø 0,8 mm. Pod víčko plovákové komory vysoustružte 2 mm vysoký kroužek. Palivový ventilek v plovákové komoře zvětšte tak, aby měl dostatečný průtok paliva.

Hlavní tryska

Hlavní trysky se dají koupit v sadě s různou velikostí, popřípadě jde vyrobit/pořídit tryska laditelná. Ta může být dobrá při experimentování, po odladění karburátoru (motoru) je ale vhodné ji nahradit pevnou tryskou.

Vzduchový filtr

Přímý filtr sání Jawa 50

Přímý filtr

Oblíbenou vychytávkou jsou „tuningové“ přímé filtry. Manipulace s nimi je jistě snadná, ale samy osobě tyto filtry zase takovou vychytávkou nejsou. Především od nich nemůžete očekávat přínos nějakého výkonu, ba naopak oproti sériovému vzduchovému filtru to bude horší. Jejich využití se naskytne obvykle až v případě, kdy už sériový filtr nestačí a dusí motor.

Když už ale motor ladíte, obvykle od začátku odstraňujete všechny možné zábrany. Mnoho ladičů, kteří by ladili s tlumičem sání, asi nenajdete. Po vyladění motoru pak přijde za vděk jakákoliv trochu funkční náhražka původního filtru, která se neprojeví jako překážka. Nemusí to tak ale nezbytně být, můžete použít i standardní papírový filtr větších rozměrů, nebo třeba molitanový filtr.

Napojení filtru

Obrovský vliv na funkci má přechod mezi difuzorem karburátoru a vzduchovým filtrem. V odborné literatuře najdete příklady a výpočty řešení. Nicméně z laického pohledu stačí, aby vstup do karburátoru měl kónický, popřípadě paraboloidní tvar. Tedy něco jako trychtýř (klidně zahnutý). Takový mezikus můžete vysoustružit, vyklepat z plechu, vytisknout na 3D tiskárně nebo třeba vyrobit ze sklolaminátu.

Při mém dřívějším ladění (téměř) sériového motoru mi do oka padnula montážní svítilna ze staré Škody 100. Zkusil jsem sundané stínítko nasadit na karburátor a hle! Pasuje naprosto přesně, dokonce má dole prolis pasující na hrdlo a šroubek na zajištění. Přes stínítko jsem pak přetáhl několik vrstev silonové punčochy a z plastové láhve vyrobil komoru proti nasávání hrubých nečistot. Tahle samotná úprava by nejspíš nic nepřinesla, ale v kombinaci se sníženou hlavou, přetryskovaným karburátorem a upraveným výfukem to dělalo hodně. Tyhle lampičky se shání ale špatně a většinou mají stínítko z červeného plastu, které bohužel nepasuje.