Category Archives: tuning

Oprava těsnění startovací páky

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“), podklady: Eugen Németh („Jenco“), Adam Hamberger
aktualizováno: 18.4.2017

Hřídel startovací páky byla utěsněna až u poslední modifikace motoru Jawa 05 a u motoru Jawa 20. Do té doby byly zaolejované stupačky nedílnou součástí všech pionýrů. No, vzhledem k ne zrovna šťastnému řešení o-kroužku v plechovém pouzdru, byl únik oleje z převodovky běžný i u pozdějších pionýrů.

Originální těsnění

Obvykle bývá poškozeno plechové pouzdro, které ze svého uložení vypadává. Často je poškozena i drážka a ani nové pouzdro v ní dostatečně nedrží. NIKDY se nesnažte o-kroužek nebo pouzdro vyměnit na složeném motoru! Tato snaha vždy vede akorát k dalšímu poškození.
Spoj hřídel/o-kroužek funguje prakticky spolehlivě. Olej ale obvykle uniká kolem plechového pouzdra.

Zajištění nedržícího pouzdra, utěsnění

Nedržící pouzdro jde zajistit dvěma způsoby. Buď roztemováním okolního hliníku (třeba důlčíkem), nebo zalepením/zatmelením. Roztemování je jednoduché a rychlé, neřeší ale únik oleje kolem pouzdra. Pokud pouzdro zalepíte například tekutým kovem, bude utěsnění spolehlivé a navíc podstatně estetičtější. Při příští generální opravě motoru pak stačí vyměnit o-kroužek za nový a do další pravidelné GO máte od unikajícího oleje pokoj. Jencovo řešení:

Nahrazení o-kroužku guferem

K této úpravě jsem spíš skeptický, někoho by ale mohla inspirovat. Po odstranění plechového pouzdra je potřeba původní drážku proškrábnout (popřípadě profrézovat) a zahloubit podle rozměrů (výška a průměr) zvoleného gufera. Hřídel má průměr 16 mm, použitelný hřídelový těsnící kroužek „Gufero“ má tedy rozměr 16-22-3. Vhodnější by ale bylo asi použití menšího gufera (vznikne větší přítlak těsnícího břitu na hřídel) s rozměrem 15-21-3. Řešení Adama Hambergera:

Startovací hřídel Jawa 50 Pionýr utěsněna guferem

Gufero

Úprava startovací hřídele – drážky pro o-kroužky

Další alternativou utěsnění je upichnutí (vysoustružení) jedné nebo dvou drážek pro o-kroužky přímo na hřídeli. Úprava ale vyžaduje přístup k soustruhu a vhodný nástroj (upichovací nůž široký 2 mm). Osobně bych udělal dvě drážky pro o-kroužky 12,5×2 mm (vnitřní průměr 12,5 mm, síla 2 mm, vnější průměr 16,5 mm). Tenhle způsob utěsnění hřídelí je běžný a u pionýra by mělo fungovat spolehlivě.

Nosiče zavazadel pro Pionýra, Mustanga

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 24.3.2017

Nebudu zde podrobně popisovat, jak si nosič vyrobit. Když je někdo dostatečně šikovný a má potřebné vybavení, určitě si poradí. Ostatní jsou v případě potřeby odkázáni buď prodávané výrobky (občas se něco objeví) nebo na ochotné lidi. Postupně sem budu vkládat fotky nosičů a držáků, které mi připadly zajímavé.

Přestavba bzučáku na 12V/100db houkačku

Podklady: Eugen Németh („Jenco“),
autor: Ladislav Ševčík („Pajka“),
aktualizováno: 16.2.2017

Jenco upravil sadu zapalování Vape SZ86 (AC 6V/20W) na regulovaných DC 12V/60W. Aby pionýr mohl troubit, musel nahradit původní bzučák, stavěný na střídavý proud, 12V houkačkou na proud stejnosměrný.

Jako náhradu vybral 12V/100dB houkačku používanou na skútrech Italjet Formula 50 nebo Malaguti F12 a F11. Aby zachoval původní vzhled, vyrobil klaksonu nový držák a mřížku použil z pionýra.

Podsvícení tachometru

Autor: Eugen Németh („Jenco“),
vložil: Ladislav Ševčík („Pajka“),
aktualizováno: 15.2.2017

Tachometry s dírou pro žárovku podsvícení se dají koupit, ale původně se na pionýry nemontovaly. Nechcete-li za takový tachometr zbytečně utrácet peníze, můžete udělat tuto úpravu.

Výkon podsvícení tachometru na volnoběh

Podsvícení při volnoběžných otáčkách

 

Schémata zapojení s podsvícením tachometru:

Zapojení elektroinstalace s Vape (6V i 12V)

Autoři: Eugen Németh („Jenco“), Ladislav Ševčík („Pajka“),
aktualizováno: 15.2.2017

Originální schéma Vape SZ86:

Schéma zapojení standardního zapalování Vape SZ86 (6V/20W) dodávané společně se sadou:
A-SZ86-Schema-zapojeni.pdf

Zjednodušené schéma Vape 6V/20W:

Jawa 50 schéma zapojení elektroinstalace s Vape SZ86 (6V/20W)

Schéma Vape 6V/20W s podsvícením tachometru:

Jawa 50 schéma zapojení elektroinstalace s Vape SZ86 (6V/20W) a podsvícením tachometru

Schéma Vape 6V/20W s podsvícením tachometru a spínací skříňkou Jawa 585 Mosquito (na klíč):

Jawa 50 schéma zapojení elektroinstalace s Vape SZ86 (6V/20W) a podsvícením tachometru a spínací skříňkou Jawa Mosquito

Schéma elektroinstalace s Vape 12V/60W

Schéma pro upravené zapalování Vape 12V/60W. Zapojení s regulátorem napětí (dobíjení), baterií, brzdovým světlem, podsvícením tachometru, autozásuvkou a spínací skříňkou Jawa 585 Mosquito (na klíč).

Jawa 50 schéma zapojení elektroinstalace s Vape (12V/60W) s dobíjením, brzdovým světlem a spínačkou na klíč

Brzdové světlo: spínač, zapojení

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 15.2.2017

Jednou z mála skutečně užitečných úprav pionýra je doplnění brzdového světla. To dokáže dostatečně plnit svou funkci teprve v kombinaci se záložní baterií nebo výkonnějším alternátorem (Vape 12V/60W, úpravy podle „Chonga“). Brzdové světlo totiž musí mít alespoň dvojnásobný (spíš trojnásobný) výkon než světlo obrysové, aniž by narušilo jeho funkci.

Spínač zadní brzdy

Výběr konkrétního typu záleží na vás. I tahle úprava je neschválený zásah do konstrukce motocyklu (i když prospěšný), proto bych doporučil použití shodného spínače, jako se používal na motocyklech Jawa a ČZ (je běžně k dostání). Úprava tak může působit původně a v případě problému to můžete zkusit uhrát třeba na „vývozní“ provedení. Některé exportní pionýry totiž brzdové světlo skutečně měly.

Umístění a uchycení spínače

První vývozní pionýry 05 měly brzdový spínač umístěný na rámu pod nádrží. Později byl spínač obvykle připevněný buď k podlážce „revmaplechů“ (typy 05 Standard a 20) nebo byl na držáku navařeném na stupačkovém „kříži“ (u typů 05 Sport, 21 Sport a 23 Mustang).

Představivosti se ale meze nekladou a s trochou šikovnosti můžete spínač uchytit jinak. Na Mustangovi ho můžete přišroubovat třeba na kryt řetězu, je to ale příliš do očí bijící (nedoporučuju).

Mezi spínač a táhlo (páku brzdy) musíte VŽDY dát pružinku tak, aby se při brždění spínač nepoškodil a zároveň neomezoval brždění.

Spínač přední brzdy

Se ani na (velké) motorky dlouhou dobu sériově nemontoval a je téměř zbytečný. Pouze přední brzdou se brzdí jen v případě poruchy té zadní. Jestliže ho ale chcete mít, přikládám pár fotek pro inspiraci.

Zapojení (úprava) elektroinstalace

Originální řešení u pionýrů obsahovalo záložní baterii dobíjenou přes jednoduchý usměrňovací diodový („grätzův“) můstek. Brzdové světlo fungovalo i bez zapnutých světel a zapalování. Tak by to podle předpisů správně mělo být zapojené i v případě úpravy. Změna zapojení je ale na vašem uvážení. Pro inspiraci přikládám dobový návod na úpravu elektroinstalace Jawy 50 ze Světa Motorů. Pokročilejší návody na celkovou přestavbu elektroinstalace najdete v sekci Úpravy.

Bezkontaktní zapalování Vape 6V/20W (SZ86)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“),
aktualizováno: 9.2.2017

Česká firma Vape se specializuje na výrobu moderních náhrad zapalování pro (staré) motocykly. Netrvalo dlouho a do prodeje přišla i sada SZ86 univerzální pro všechny typy pionýrů.

Dokumenty a návody:

Sada bezkontaktního zapalování Vape SZ86 pro motocykly Jawa 50

Bezkontaktní sada Vape SZ86 pro pionýry

Parametry:

  • generátor střídavého (AC) proudu 6 V, výkon 20 W. Napětí není regulované.
  • Otáčky: 400 až 18000 ot./min (RPM).
  • Dvě jiskry za otáčku (po 180°), levý i pravý chod.

Výhody:

  • Pro nastartování stačí nižší otáčky.
  • Silnější jiskra, mnohem hladší chod motoru.
  • Stabilní světelný výkon 20W (téměř) nezávislý na kolísání otáček.
  • Snadná montáž a bezúdržbový provoz, snadné seřízení předstihu.

Nevýhody:

  • Celkem malý světelný výkon.
  • Je nutné mít blok motoru v dobrém stavu. Přepážka mezi zapalováním a řetězem musí být v pořádku – kvůli snadné montáži bránění vnikání nečistot.
  • Nutno důkladněji chránit před nečistotami.
  • Vysoká pořizovací cena.
A-SZ86-Schema-zapojeni

Schéma zapojení

Instalace zapalování Vape a seřízení předstihu

Autor: Eugen Németh („Jenco“)
Upravil a vložil: Ladislav Ševčík („Pajka“),
aktualizováno: 9.2.2017

  1. Na motor namontujte upravený adaptér statoru tak, aby červíci (šroubky) M6 vycházeli na čtyři opracované (dosedací) ostrůvky v odlitku motoru a všechny je utáhněte.

    Namontovaný adapter zapalování Vape (Jawa 50)

    Namontovaný adapter (Jawa 50)

  2. Na adaptér namontujte stator zapalování, nastavte ho do střední (seřizovací) polohy a přišroubujte ho dvěma šrouby M5.

    Uchycení statoru Vape (Jawa 50)

    Uchycení statoru Vape

  3. Vyšroubujete zapalovací svíčku a otáčením klikovky ve směru hodinových ručiček dostaňte píst do horní úvrati (HÚ).
  4. Na kužel klikovky nasaďte rotor zapalování BEZ použití polohovacího kolíku tak, aby rysky na statoru i rotoru byly v jedné rovině. Utáhněte šroub M5 jistící rotor.
  5. Otáčením klikovky překontrolujete, že v HÚ jsou rysky přesně proti sobě.

Seřízení předzápalu (předstihu) Vape

Vámi zvolenou hodnotu předstihu nastavíte pootočením statoru zapalování. Posunutím ve směru hodinových ručiček předstih zmenšíte, proti směru hodinových ručiček zvětšíte.

Ilustrace seřízení předstihu zapalování Vape Jawa 50

Ilustrace seřízení předstihu zapalování Vape

Přípravek na úpravu (výrobu) kanálů vložky válce

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“), podklady: Vít Novotný („Wiku“)
aktualizováno: 15.11.2016

Výkonové úpravy motorů se neobejdou bez zásahů do časování válce. Časování se upravuje propilováním sacího, výfukového a přepouštěcích kanálů, popřípadě se vyrábí kanály nové.

Přípravek na fotkách si pro tuto práci zkonstruoval a vyrobil před lety Wiku. Nebudu psát návod, jak si nářadí vyrobit. Předpokládám, že do úprav válců se pouští jen opravdu technicky zdatní lidi, kteří si jistě poradí. Fotky slouží spíš pro inspiraci.

Jen doplním, že polohovatelný stůl jde vyrobit i tak, aby se otáčel i podle osy Z, představivosti se meze nekladou. S pomocí předpřipravených šablon a dostatkem trpělivosti by pak neměl být problém propilovat i velmi složité tvary.

Uchycení velkoformátové registrační značky

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“), podklady: Lukáš Kotě
aktualizováno: 9.11.2016

Stejně jako zákonodárci myslí na potřeby lidu až nakonec, tak není divu, že při tvorbě nového standardu registračních značek (RZ) na pionýry a staré motocykly pochopitelně zapomněli. Při přepisech většina malých ručně malovaných SPZ bohužel vzala za své a přemalování čísla z nového formátu na starý je dokonce trestný čin falšování. Nezbývá tedy nic jiného, než se s „plachtou“ na pionýrovi smířit. Na Mustangovi se dá značka posunout výš pod světlo a vypadá to celkem přirozeně. Problém je ale u pionýra, kde se značka bez jejího zdeformování rozumně nevleze a kde navíc překrývá odrazku. Kromě toho montážní šroubky dle zákona nesmí zasahovat do číslic a písmen na značce!

Inspirací, jak na to vyzrát, můžou být přiložené fotky řešení Lukáše Kotěte.