Category Archives: Export

Monografie: vývozní Jawa 05A Sport pro USA a Kanadu

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 27.4.2017

Provedení s baterií napájeným brzdovým světlem. Vývoz pro USA a Kanadu. Chybí plexištít.

Údaje
Typ: Jawa 05A Sport
Datum výroby: 1966
Výrobní číslo: 0656457
Odstín: ČSN 8160 „rumělková“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“

Vývozní verze s „vyšším“ výkonem

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 26.7.2017

Kolují fámy, že vývozní motocykly (včetně pionýrů) měly oproti tuzemským kusům vyšší výkon. Tuhle fámu navíc podporují cizojazyčné výrobní štítky, na kterých jsou obvykle uvedeny výrazně vyšší výkony. Vývozní pionýry pro USA mají běžně uváděný výkon 4 BHP při 6500 ot./min. Pokusím se to tedy uvést na správnou míru…

Jiná metodika měření, jiné jednotky výkonu

Stejně jak nemůžete srovnávat stupnici tachometru v MPH (v mílích) se stupnicí v km/h, nemůžete ani porovnávat výkony na výrobních štítcích.

V Evropě se výkon motoru měří dle německé normy DIN (Deutsches Institut für Normung) a jeho jednotka je uváděna buď v [kW] nebo v [PS] (Pferdestärke = koňská síla). U nás dříve hojně používaná jednotka „kůň“ [k] je ekvivalent německého koně [PS].

V USA se měří výkon motoru podle normy SAE (Society of Automotive Engineers) a výkon se uvádí v jednotce HP (Horse Power = koňská síla), popřípadě BHP (Brake Horse Power). Jistou zajímavostí je vývozní provedení Jawa Super 20M určená pro Maďarský trh, která měla rovněž uváděný výkon 4 BHP. Z nějakého důvodu na přelomu 60. a 70. let v Maďarsku používaly nestandardní (imperiální) jednotky.

Rozdíl mezi jednotkami je poměrně zanedbatelný:

1 kW = 1,34102 HP
1 kW = 1,35962 PS (k)

 

Způsoby měření jsou zcela odlišné

  • Dle evropské metodiky DIN se měří výkon na výstupu z převodovky, tudíž se z výkonu odečítají ztráty v převodech i výkon odebíraný elektrickým generátorem (alternátorem, popřípadě dynamem). Udávaná jednotka [PS] nebo [k].
  • Dle americké metodiky SAE se měří výkon přímo na výstupu z klikové hřídele a bez elektrického generátoru. Takhle naměřený výkon na motorové brzdě (zařízení pro měření výkonu) se značí jako BHP (Brake Horse Power). Naměřený výkon je tedy výrazně vyšší! Samozřejmě jen na štítku…

Snad tímto vyvrátím fámu o čtyřkoňových vývozních pionýrech. Abych si ale na webu neprotiřečil… Skutečně se experimentovalo i s 4k válci jejichž výrobní výkres mám v archivu. Údajně se tyto válce na některé vývozní kusy skutečně instalovaly, není to ale nijak věrohodně podložené.

Vývozní mopedy Babetta

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 10.10.2016

Jawa 50 typ 206 MOFAVývozní moped Jawa 50 typ 206 Babetta (Mofa)

Moped vyráběný v letech 1971 – 1972 pro Západní Německo (NSR), odvozený od typu 228. Snížený výkon a maximální rychlost na pouhých 25 km/h. Na požadavek Němců mělo být tranzistorové zapalování nahrazeno zapalováním kontaktním. Pro tento účel bylo vyvíjeno nové zapalování, do kterého pasovala otočná destička s kontakty z Jawy 90. Výroba nových dílů (odlitků) by byla ale příliš nákladná, proto bylo použito upravené zapalování z pionýra (model 20). To si vyžádalo delší hřídel šlapadel a hlubší plastový kryt zapalování a větší pérko.


Jawa 50 typ 206 N (Mofa)

Moped pro západoněmecký trh (NSR), odvozený ale od typu 207. Vyráběný souběžně s typem 207.


Fotky babetty 207-356 z roku 1982:

Vývozní provedení standardního modelu 207.500 s vysokými řídítky uchycenými třmeny k hornímu nosníku přední vidlice. Provedení pro západní trhy (Itálie, Velká Británie, apod.) s předním světlometem a tachometrem z Jawy 23 Mustang. Typ 207-356 je uvedený pouze v typovém osvědčení, na štítku je standardní označení 207.500.

Tato exportní Babetta měla upravený válec s přídavnými přepouštěcími kanály, jako měl pozdější typ 210. Takto upravené válce mají za osazením pro kolínko karburátoru nálitek ve tvaru trojúhelníku, kdežto standardní válce typu 207 jsou shora hladké. Kusy z neprodaných (nebo vrácených) sérií se často se slevou doprodávaly v Mototechnách. Dle „Joskiho“ se jim pracovně přezdívalo „turbíčka“, výkonově totiž daleko předčívaly standardní provedení.

Více informací v diskuzi na veteranforu: www.veteranforum.cz: Babetta 207 „356“

Babetta 207-356 z roku 1982:

Jawa 50 typ 05 Mustang (ItalJet)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.10.2016

Logo Ital Jet Mustang (Jawa 50)

Logo Ital-Jet Mustang

Italská firma Italmmezeta přes PZO Motokov kupovala od Považských strojáren motocykly Jawa 50 a prodávala je prostřednictvím italského výrobce ItalJet v Itálii. Prodávány byly tři varianty sériového motocyklu Jawa 05. Běžné provedení (s „revmaplechy“) jako „Jawa 50 Scooterette“, odlehčené provedení „Jawa 50 Sport“ a provedení „Jawa 50 De Luxe“, tj. běžné provedení doplněné o ukazatele směru. Italové kromě hotových motocyklů odebírali i samotné podvozky s motorem, které nastrojili vlastními díly. Nabídku tak doplnili o čtvrtou variantou nazvanou „Jawa 50 Mustang“.

Dobový italský prospekt s nabídkou motocyklů Jawa 50 typ 05 doplněný o Ital-jet Jawa Mustang

Dobový italský prospekt

Blatníky, přední světlomet, sedadlo, kastlík na nářadí a nádrž byly italské výroby. Kosoúhlá nádrž s dvěma nalévacími víčky byla použita z motocyklu ItalJet 50 Mustang S.S., od kterého dostala i tato hybridní verze své jméno. Tento motocykl později posloužil jako předloha pro vznik našeho, československého Mustanga, typu 23.


Ital Jet Mustang S.S.

Několik fotografií a prospektů italského motocyklu Italemmezeta ItalJet Mustang, z něhož byla použita nádrž pro motocykl Jawa-ItalJet Mustang. Tyto sportovní a závodní motocykly byly osazovány motory Sachs nebo Aprilia.

Monografie: vývozní Jawa 05A pro USA a Kanadu (1966)

Novější provedení Jawy 05, určené k exportu do Kanady. Pionýr
vychází z inovovaného provedení Jawy 05 (inovace probíhaly od roku 1964).

Od předešlého provedení (Jawa 05 vývoz do Kanady 1963).

Údaje
Typ: Jawa 05A
Datum výroby: 1966
Výrobní číslo: 676859
Odstín: ČSN 8160 „Rumělková“
Kontakt na majitele: Stašek Hanák, austaha@seznam.cz

 

Odlišnosti oproti staršímu provedení:

  • Rozšířený vrchní kryt rámu tak, aby se pod něj pohodlně vešla
    baterie. Na rámu je pro baterii navařena podložka a úchyt usměrňovače
    s pojistkou.
  • Spínač brzdového světla se přesunul na pravou podlážku. Dráty jsou
    k němu přivedené skrz otevřenou díru v bloku motoru.
  • Bzučák nahradila houkačka (klakson) yugoslávské výroby (občas se na
    vývozních provedeních objevuje).

    Jawa 05 export pro Kanadu a USA - houkačka (klakson)

    Houkačka (klakson)

  • Na zadním krytu vidlice (za maskou světla) je přibodovaný plech
    s dírou pro uchycení přerušovače blinkrů.

    Jawa 05 export pro Kanadu a USA - držák přerušovače blinkrů v prostoru masky světla

    Držák přerušovače blinkrů v prostoru masky světla

  • Nápis na zadním blatníku Jawa 05 A, charakteristický pro export.

    Jawa 05 vývoz pro Kanadu a USA - nápis Jawa 05A na zadním blatníku, charakteristický pro export

    Nápis Jawa 05A na zadním blatníku, charakteristický pro export

  • Vysoká řídítka s hrazdou a přepínačem blikačů (kryt kloubu
    řídítek je neoriginální) + tzv. „rychlopal“ plynová rukojeť.

 

Další odlišnosti vycházející z inovace: Novější
indukční cívka v hliníkovém obalu (dříve bakelitová) s novým
držákem, nový typ výfuku, nový kryt řetězu, nová kola se štíty brzd,
novější typ stojanu s tažnou pružinou, novější typ karburátoru
s tlumičem sání, levé víko motoru s nalévacím šroubem v přední
části (prolis na zadním blatníku ale zůstal), novější
zapalování, atd.

Nepůvodní (či chybějící) prvky: Kryt představce (středu) řídítek (nepatří tam žádný), přerušovač blinkrů, novodobá baterie, chybí „límec“ chlazení motoru.

Zlatá Jawa 555, 200 000. kus pro NDR

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 17.6.2016

Jak bylo u nás v motocyklovém odvětví zvykem, jubilejní vyrobený kus dostal netradiční lak a šel na výstavu. Konkrétně dvěstětisící vyrobený kus motocyklu Jawa 555 byl nalakovaný zlatou metalízou, olinkovaný červenou barvou a dostal dvoubarevné prodloužené sedadlo. Slavnostně je převzal obchodní rada Fritz Dolling z velvyslanectví Německé dekomkratické republiky na jaře 1961. Motocykl okamžitě putoval na výstavu do východoněmeckého Lipska.

Vývoz (export) motocyklů a komponent Jawa 50

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“), spoluautor: Eugen Németh („Jenco“)
aktualizováno: 30.3.2017

Americké motocykly Indian „Boy Racer“ a „Ponybike“ s motorem Jawa 20

Tuto miniaturu terénního motocyklu s názvem „Boy Racer“ vyráběla firma Floyd Clymer Motorycle Division pod značkou Indian. Motor Jawa 50 typ 20 byl uložen ve dvojitém trubkovém rámu. Přední vidlici měl teleskopickou, zadní kyvnou. Rozvor byl pouze 1000 mm. Motocykl vážil jen 45 kg a dosahoval rychlosti údajně až 80 km/h.

Indian Ponybike

Cestovní minimotorka Indian Ponybike rovněž s motorem Jawa 20.


Brazilské motocykly Leonette 05 s motory Jawa 05 a mopedy s motorem Jawa 552

Výrobce: Herzog Industries, Rio de Janeiro, Brazil

Polský válečný emigrant Leon Herzog založil v Brazílii firmu Herzog Industries, kde od 50. let vyráběl mopedy pod názvem vycházejícím z jeho křestního jména – Leonette. Nejdříve používal do mopedů francouzské motory, do novějších typů nakupoval československé motory Jawa 552 (Stadion). Viz poslední fotka.

Podrobnější článek o Stadionech a jejich exportu je na webu: www.motomagazin.cz.

V 60. letech výrobu rozšířil o malé motocykly s motory Jawa 05 pod názvem Leonette 05–3 marchas (=třírychlostní). Podle dobové reklamy se měla jednotlivá provedení jmenovat Leonette Ideal, Sport a Super Sport. Udávaný výkon 4 HP (koně) je ale zavádějící, motory byly sériové konstrukce a vyšší výkon bych přisuzoval spíše jiné metodice měření.


Italský motocykl Jawa ItalJet Vampiro

Díky úzké spolupráci Považských strojíren s italskou firmou Italemmezeta se do Itálie vyvážely motory Jawa 05. Odběratelem byl pan Tartarini, který použil motor Jawa 05 do již vyráběného sportovního motocyklu ItalJet Vampiro.


Italský ItalJet-Jawa 50 Mustang

Logo Italjet Mustang

Logo Italjet Mustang

Italský motocykl, který se vyráběl v kooperaci s Jawou pod značkou ItalJet-Jawa 50, jako cestovně-sportovní verze. ItalJet prostřednictvím Italemmezety nakupoval od československého Motokovu motory a rámy Jawa 05 a dával na ně komponenty (nádrž s dvěma víčky, blatníky, světla, …) převážně z vlastního motocyklu ItalJet 50 Mustang S.S.

Tento motocykl později posloužil jako předloha pro vznik našeho, československého Mustanga, typu 23.


Indická Jawa 50 Jet (později Yezdi)

V Indii existovala od roku 1960 licenční výroba značky Jawa (Jawa Ideal). Z počátku se tam motocykly pouze montovaly z dovezených dílů a prakticky se od našich typů nelišily. V roce 1968 vypršela licence, továrna se osamostatnila a přejmenovala na Yezdi. Až do poloviny 80. let výrobce dál vyráběl motocykly vycházející z naší produkce, poté zkrachoval. V letech 1996–1997 byla výroba znovu krátce obnovena.

Prototyp

Napřed se malé motocykly v Indii pouze montovaly z dovezených dílů. První se měla zavádět výroby u nás již nahrazeného modelu 550, ten ale svými parametry příliš nevyhovoval. Do výroby se tedy měl připravit upravený motocykl na bázi typu 555. Prototypový (vzorový) model byl vyvinutý v Považských strojárnách pravděpodobně v roce 1967 (rok před osamostatněním firmy). Rám byl z typu 555, nádrž z mopedu Jawetta Sport (typ 551). Ostatní díly karoserie odpovídaly typu 555. Přední světlo bylo italské značky Italjet (možná od toho je odvozený pozdější název „Jet“). Zadní světlo z Jawy 250. Motor, výfuk, stupačkový kříž se stojanem a dlouhé sedadlo byly z typu Jawa 05/20. Řídítka byla vysoká, byla uchycena pomocí dvou objímek („klem“) a měla malou hrazdičku. Větší nádrž a sedadlo jistě měly zajistit co největší užitné vlastnosti motocyklu.

Prototyp Jawa 50, zkonstruovaný Považskými strojírnami jako vzorek pro výrobu v Indii

Československý prototyp – vzorek pro budoucí výrobu

Yezdi 60 Jet „B“ Series

Po osamostatnění (v roce 1968) se podle vzorového prototypu začal vyrábět motocykl Yezdi 60 Jet „B“ Series. Od prototypu se lišil kulatým předním světlem, řídítky bez hrazdy a nádrží s logem Yezdi. Motor vycházel z typu 05, obsah měl zvýšený na 60 cm3, výkon na 3,6 k při 6000 ot./min, jeho levé víko mělo prolisované podélné rýhy. Dále byl motocykl vybaven madlem pro spolujezdce a tandemovými stupačkami. Na některých fotkách se liší přední blatník, ten je buď typu 555 nebo 550 (možná použitý ze starších zásob).

Jako poslední přidávám fotku Yezdi Colt DLX, který završoval výrobu. Tento typ byl opět velmi podobné konstrukce a jeho motor se na první pohled liší snad jen levostranným našlapováním a nejspíš otočnou rukojetí pro řazení – povšiměte si ovládací páčky spojky (není v rovině brzdové páčky).

Článek o Jawě v Indii (Yezdi): Jawa ve světě
Stránky (zkrachovalé) firmy Yezdi: www.yezdi.com

Závodní motocykl vycházející z konstrukce Jawy 50 – Yezdi 50 Racing


Romet – Ogar 200

V roce 1982 byla sice ukončena výroba pionýrů v Považských strojárnách, výroba motorů se ale přestěhovala Žiaru a pokračovala až do roku 1990. Motory byly vyráběny jako náhradní díly pro tuzemský trh a zároveň byla jejich velkým odběratelem polská firma Romet, která je montovala do motocyklů Ogar 200. Výkon motoru byl snížený na 2 koně při 4500 ot./min. a maximální rychlost byla 45 km/h.
Více informací s způsobu snížení výkonu v článku: Přiškrcené vývozní verze.

Přiškrcené vývozní verze motocyklů Jawa 50 (s motory Jawa 20)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“), spoluautor: Eugen Németh („Jenco“)
aktualizováno: 30.3.2017

Výrobní štítek přiškrceného vývozního Mustanga

Výrobní štítek přiškrceného Mustanga

Dodatečné snižování výkonu se týkalo motocyklů s motorem Jawa 20, tedy typů 20, 21 a 23 Mustang.
Někteří zahraniční odběratelé motocyklů Jawa 50 požadovali z legislativních důvodů snížení výkonu, maximální rychlost pod 50 km/h a aby byly motocykly jednomístné. Takové motocykly pak spadaly do kategorie moped a k jejich řízení obvykle nebylo potřeba řidičské oprávnění a nepodléhaly evidenci. Udávaný výkon takto upravených motocyklů byl 2 k při 4500 ot./min.

Požadavky jednotlivých odběratelů se lišily a podle toho se také lišily metody úprav (uškrcení). Někdy stačilo snížení výkonu motoru společně se snížením maximální rychlosti, jindy byla podmínkou i montáž krátkého sedadla a absence zadních stupaček.

Například odběratelé z USA a Kanady si přáli vratné úpravy a kupované motocykly přebírali i se součástkami na „zvýšení“ výkonu. K dodávkám byla tedy přidaná i 13zubá řetězová kolečka.

Motocykl Jawa 23 Mustang se sníženým výkonem se vyvážel do Maďarska jako jednomístný moped s maximální rychlostí 45 km/h (vzadu chyběly stupačky). Typové značení tohoto modelu bylo 223.100, obvykle se ale na štítky dál razilo 23 nebo 23A.

Snížení maximální rychlosti

U všech takto upravených motocyklů bylo použito 11zubé sekundární řetězové kolečko (pastorek) místo 13zubého.

Přiškrcení motoru

Ve všech případech byla použita hlava motoru z typu 05 s nižší kompresí (7,5:1). Válec motoru se zpočátku škrtil použitím kalené vložky, která byla vlisovaná do sacího kanálu. Odběratelé ze Severní Ameriky ale vyžadovali, aby byla vložka vyjímatelná, pro ně tedy měla být zajištěna šroubem (bohužel nemám ověřeno, jestli tomu tak skutečně bylo). Později se sání motoru škrtilo jiným hliníkovým odlitkem kolínka karburátoru, v němž byla místo čtvercové díry (lícující s přírubou karburátoru), díra kulatá o průměru 10 mm.

Přiškrcení výfuku

Bylo řešeno použitím delšího výfukového kolena. Podle všeho od začátku existovaly dvě varianty výfukových kolen. První varianta měla navíc dva ohyby pod motorem, ale vyústění trubky bylo ve stejné pozici, jak u sériového kolena. Druhá verze kolena měla naopak stejný tvar jak sériové výfukové koleno, ale trubka byla delší a přečnívala do dutiny tlumiče výfuku. První verze se montovala například na motocykly Jawa 20 pro Řecko, či skandinávské země. Druhá verze kolena se podle všeho montovala na motocykly pro USA a Kanadu, kde si přáli možnost snadné úpravy zpět na silnější verzi (koleno stačilo zkrátit). Tato kolena se od poloviny 70. let montovala i na uškrcené Jawy 23 Mustang pro Maďarsko.

Další pokračování ve výrobě

Po ukončení výroby motocyklů Jawa 50 od nás odebírala (dále vyrábějící se) motory polská firma Romet, která je montovala do svých motocyklů Ogar 200. Ty byly taky výkonově přiškrcené. Díky tomu se i dnes dají dlouhá kolena koupit jako náhradní díl.

Vývozní motocykl Jawa 50 typ 23 Golden Sport

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 15.9.2017

Vývozní provedení Jawy 23 „Golden Sport“ bylo prioritně určeno pro trh USA. Avšak vývoz do západních zemí byl poměrně komplikovaný, tím spíš export až za oceán. Vůle vyvážet byla vyšší, než reálná poptávka, navíc ne vždy byli zákazníci s připravenými várkami spokojeni, proto se hodně těchto žlutých Mustangů vrátilo nebo vůbec neopustilo ČSSR.

Jawa 23 Golden Sport - logo na nádrži

Logo na nádrži

V 70. letech se pak Goldensporty dle pamětníků nahodile objevovaly v TUZEXu, popřípadě ve výprodejích Mototechny (tam obvykle se slevou). V té době byly jakékoli Mustangy stále ještě „podpultovkou“ a jak se něco pyšnilo přídomkem „vývozní“, získávalo to automaticky na atraktivitě. Jinak tomu koneckonců není ani dnes, kdy se tyto Goldensporty prezentují jako super vzácné rarity a podle toho vypadají i jejich ceny.

První provedení se od sériově vyráběného Mustanga prakticky nelišilo, druhé provedení bylo přizpůsobené americké normě DOT/SAE a bylo vybaveno několika nestandardními díly.


První provedení (do roku 1972)

První provedení Jawy 23A „Golden Sport“ se oproti verzi pro tuzemský trh lišilo jen zbarvením a nálepkou na nádrži. Nádrž, kastlík na nářadí a blatníky měly žlutou barvu (odstín ČSN 6401 „žluť tmavá“). Blatníky a prolisy na kastlíku byly obtažené černými linkami. Na obou stranách nádrže byl nálepka s nápisem „Golden Sport by Jawa“. Nádrž nebyla linkovaná. Standardní hranatý tachometr PAL měl stupnici v mílích za hodinu. Řídítka měla hrazdu. Jiné rozdíly jsem nezaznamenal.

Modifikace se zadním světlem Hella

Některé kusy prvního provedení měly koncové světlo značky Hella SBKR 30 (používané dříve u vývozních kusů pro síť Neckermann).


Druhé provedení vyráběné po roce 1972

Vývozní (exportní) motocykl Jawa 50 typ 23 Golden Sport

Druhé provedení Golden Sport

Druhá verze Jawy 23A „Golden Sport“ vycházela z inovace Mustanga (typ 23A) z roku 1972, dále ale byla přizpůsobena americké normě DOT/SAE. Rozdíly spočívaly především v použití světlometů zahraniční výroby, úpravy elektroinstalace s použitím záložní baterie pro brzdové světlo a doplněním povinných odrazek.

Přístroje

Přední plechový světlomet italské značky Aprilia měl světelnou vložku (parabolu) vyrobenou podle americké normy DOT/SAE, tedy žárovka byla pevnou součástí paraboly. Při přepálení vlákna nezbývalo než vyměnit celou světelnou vložku (parabolu). Toto řešení se nazývalo „Sealed beam“. Špatná dostupnost tohoto dílu v ČSSR byl hlavní důvod snížené ceny motocyklu ve výprodejích a hlavní důvod, proč je dnes téměř nemožné sehnat „Goldena“ s původním předním světlometem. Na některých kusech se objevují světelné vložky od výrobce Bosch, zřejmě se jednalo o dostupnou náhradu. Standardní držáky předního světla měly na každé straně po jedné díře pro uchycení oranžových odrazek.

Kulatý tachometr umístěný v předním světlometu byl standardní československé výroby PAL a měl pouze stupnici v mílích. Tyto tachometry byly ze starých zásob, neboť jejich výroba byla ukončena v roce 1970 (nahradily je východoněmecké tachometry značky FER). Mezi tachometrem a parabolou byla jediná kontrolka červené barvy, která signalizovala zapnutá dálková světla (v Evropě je standardní modrá barva).

Jawa 50 typ 23A Golden Sport - koncové světlo Lucas L679

Koncové světlo Lucas L679

Součástí zadního světla Lucas L679 (typického například pro vývozní Jawy Californian) byla integrovaná odrazka. Vevnitř byla dvouvláknová žárovka 6V 21/5W (patice BAY15d). Svítilna byla připevněna na upraveném původním držáku světla z Mustanga. Držák měl navíc zezadu bodovými svary přichyceny dvě boční „packy“ pro připevnění odrazek.

Zajímavé je, že většina u nás se vyskytujících Golden Sportů má standardní zadní světlo světlo tuzemské výroby. Domnívám se, že přední světlomet Aprilia se na motocykly instaloval již ve výrobním závodě Považských strojáren, ale koncovou svítilnu zn. Lucas montoval až PZO Motokov (podnik zahraničního obchodu), který zprostředkovával prodej motocyklů do zahraničí. Nepřevzaté (nevyvezené) kusy tak s již namontovanými Lucasy doprodával PZO Motokov prostřednictvím obchodní sítě TUZEX. Kusy vyrobené „navíc“, z jejichž prodeje do zahraničí sešlo, dostaly přímo ve výrobním závodě standardní svítilnu a Považské strojírny je předaly do standardního prodeje Mototechny. Kvůli atypickému přednímu světlometu, do kterého se nedala sehnat žárovka (vložka), byly tyto Golden Sporty oproti standardním Mustangům zlevněny.

Elektroinstalace

Zdroj proudu – 6V/20W „magneto“ (tzn. alternátor s permanentními magnety), mělo oproti standardnímu provedení oba světelné póly 15W, které byly netradičním způsobem propojeny. Jeden byl usměrněn diodovým můstkem a přes pojistku dobíjel baterii. Druhý pól dodával střídavý proud pro přední světlo a bzučák.

Kousek nad držákem indukční cívky (pod nádrží) byly dva sloupky a na nich pertinaxová destička se dvěma usměrňovacími diodami (pravděpodobně KY 708) a odporem (10Ω) pro usměrnění dobíjení baterie.

Ve světlometu nebylo místo pro standardní přepínač, proto byl použit italský sdružený přepínač Aprilia (036640 model DIP/58), používaný například na motocyklech Ducati bevel 750 GT, 750 S, 750 SS. Umístěný byl u levé rukojeti na řídítkách. Do přepínače vedlo pět kabelů a měl tři základní polohy: 1 – dálkové světlo, 0 – vypnutá světla, 3 – tlumené světlo. Na vrchu bylo bakelitové tlačítko pro troubení, které zkratovalo vodič od bzučáku na kostru. Zhasínání motoru bylo řešeno stlačením kovového tlačítka (zkratoval vodič připojený na svorku 15 indukční cívky), které bylo v pravé části (směrem k ose motocyklu).

V obalu předního světlometu byla červená signální kontrolka dálkových světel (USA standard, v Evropě dálková světla signalizuje barva modrá), která byla připojena ke kontaktu žárovky. Zapojení elektroinstalace bylo poměrně složité, ale velmi důmyslné.

Schéma zapojení elektroinstalace motocyklu Jawa 50 typ 23A Golden Sport

Schéma zapojení elektroinstalace

6V/4,5Ah baterie z průsvitného plastu byla umístěna pod nádrží. V držáku byla přichycena modrou gumovou přezkou. Na vnitřní straně dvířek kastlíku bylo přilepené schéma zapojení baterie (modrý vodič + pól, černý vodič – pól) s poznámkou: „In case of burning of the head lamp bulb switch on the switch to the zero position“, přeloženo: „V případě spálení přední žárovky, přepněte přepínač do nulové polohy“. Tedy varování, jak předejít spálení zadní žárovky kvůli přetížení.

Ukazatele směru, ani žádné jiné „vymoženosti“ Golden Sport nikdy neměl.

Karoserie a podvozek

Použitý odstín byl ČSN 6401 „žluť tmavá“. Druhé provedení mělo stejně jako sériové Mustangy linkovanou i nádrž (na rozdíl od prvního provedení GS). Po bocích předního a zadního světla byly umístěny odrazky. Zadní odrazka byla integrovaná ve svítilně Lucas, pod registrační značkou tedy chyběla. Nádrž byla druhého provedení s novým typem kohoutku. Kastlík nářadí měl dvířka bez pantu. Rám měl již novější zadní kyvnou vidlici svařenou z trubek.

Více o konstrukčních změnách podvozku a karoserie, společných se standardním provedením, se dočtete v článku: Jawa 50 typ 23 Mustang

Pod nádrží byl na rámu přivařen držák baterie s držákem pojistky.

Držák pro spínač brzdového světla byl navařený vzadu u pravé stupačky „kříže“.


Fotogalerie druhého provedení: