Category Archives: Jawa 23

Monografie: Jawa 223.200 Mustang z roku 1980

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 25.5.2017

Typické prvky provedení:

Poslední provedení se svařenou přední vidlicí a manžetami.

Údaje
Typ: Jawa 223.200 Mustang
Datum výroby: 1980
Výrobní číslo: 1658750
Odstín: ČSN 4212 „Jasně modrá“ + ČSN 1089 „Šeď hedvábná“ + ČSN 019 „Černá“

Jawa 50 typ 05 Mustang (ItalJet)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.10.2016

Logo Ital Jet Mustang (Jawa 50)

Logo Ital-Jet Mustang

Italská firma Italmmezeta přes PZO Motokov kupovala od Považských strojáren motocykly Jawa 50 a prodávala je prostřednictvím italského výrobce ItalJet v Itálii. Prodávány byly tři varianty sériového motocyklu Jawa 05. Běžné provedení (s „revmaplechy“) jako „Jawa 50 Scooterette“, odlehčené provedení „Jawa 50 Sport“ a provedení „Jawa 50 De Luxe“, tj. běžné provedení doplněné o ukazatele směru. Italové kromě hotových motocyklů odebírali i samotné podvozky s motorem, které nastrojili vlastními díly. Nabídku tak doplnili o čtvrtou variantou nazvanou „Jawa 50 Mustang“.

Dobový italský prospekt s nabídkou motocyklů Jawa 50 typ 05 doplněný o Ital-jet Jawa Mustang

Dobový italský prospekt

Blatníky, přední světlomet, sedadlo, kastlík na nářadí a nádrž byly italské výroby. Kosoúhlá nádrž s dvěma nalévacími víčky byla použita z motocyklu ItalJet 50 Mustang S.S., od kterého dostala i tato hybridní verze své jméno. Tento motocykl později posloužil jako předloha pro vznik našeho, československého Mustanga, typu 23.


Ital Jet Mustang S.S.

Několik fotografií a prospektů italského motocyklu Italemmezeta ItalJet Mustang, z něhož byla použita nádrž pro motocykl Jawa-ItalJet Mustang. Tyto sportovní a závodní motocykly byly osazovány motory Sachs nebo Aprilia.

První provedení Jawy 23 Mustang a verze pro Neckermann

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 8.10.2016

Existovaly dvě provedení první u nás vyráběné verze Mustanga. Verze 23, která byla určena pro západoněmecké obchodní sítě (Neckermann a Quelle) a verze 23 A primárně určená pro československý trh. Obě verze se odlišují jen detaily, které popisuji níže.

Považské strojírny se po průzkumu trhu rozhodly rozšířit sortiment padesátek o další – sportovní provedení. Cílem bylo vyrábět motocykl, který by vycházel co nejvíce z dosavadní součástkové základny pionýrů a vzhledem připomínal „dospělý“ motocykl. V té době kupovala italská firma Italemmeza pro Italjet od Považských strojíren podvozky typu 05 pro stavbu vlastního lehkého motocyklu s názvem „Mustang“. Dospělo tedy k dohodě a Považské strojírny začaly vyrábět po vzoru italské verze vlastního Mustanga.

Více informací o italském motocyklu s podvozkem Jawa 05: ItalJet Jawa 50 Mustang


Jawa Mustang typ 23A

Jawa 50 typ 23A Mustang - první provedení z roku 1968

Jawa 50 typ 23A Mustang – první provedení z roku 1968

Nádrž prvního provedení Jawy 23 Mustang z roku 1968

Nádrž Jawa 23A Mustang z roku 1968

V roce 1968 byl do výroby připraven nový typ 23 Mustang. Motor a rám byl z typu 20. Rám měl oproti typu 20 navařených několik úchytů pro nádrž, sedadlo, zadní blatník a kastlík na nářadí. Nádrž byla kopií italské, byla menší a měla pouze jedno nalévací hrdlo v pravé polovine. Svařena byla ze dvou polovin, které byly v dolní části vzájemně propojeny hadičkou. Víčko bylo celoplastové s odvzdušňovací dírkou. Přes nádrž byl v horní části nalepený gumový pás. Mustang byl lakovaný buď celý krémově bílou barvou s černými linkami (jako vývozní verze pro Neckermann – viz níže). Nebo měl Mustang světlé blatníky a nádrž byla tmavé barvy se světle vybarveným rovnoběžníkem, ve kterém byl nápis Jawa. V dutině nádrže byl ukryt vzduchový čistič, který byl propojen s karburátorem gumovou manžetou. Přední světlomet s hranatým tachometrem byl převzat z Jawy 90 a byl doplněn o přepínač. Uchycen byl dvěma samostatnými úchyty navlečenými na přední vidlici. Šrouby teleskopů byly zakryty hliníkovými zátkami. Blatníky byly rovněž převzaty z Jawy 90, ale lišily se rozměry a jednotlivými prolisy. Zadní světlo z modelu 20 bylo uchyceno na nosném plechovém úchytu zadního blatníku. Řídítka byla široká s hrazdou s pevně navařenými úchyty ovládacích páček a pevně svařena s nosným představcem. Střed řídítek byl zakrytý okrasným plechem, ovládací páčky byly hliníkové bez kuliček na koncích. Kastlík na nářadí byl italské výroby. Sedadlo bylo italské výroby, v katalogu náhradních dílů je ale pod číslem 620–697042, což je značení novějšího upraveného sedadla z Jawy 90 (nejspíš ho nahradili krátce po započetí výroby). Některé dochované kusy z roku 1968 už mají větší sedadlo z Jawy 90. Ostatní díly byly použity z modelu 21 pionýr.

Přestože bylo toto provedení určeno pro náš trh, do běžného prodeje se nedostalo. Pouze omezené množství se pravděpodobně objevilo v obchodní síti Tuzex.


Typ 23 pro západoněmeckou obchodní síť Neckermann

Vývozní Jawa 23 Mustang (Neckermann, Quelle)

Vývozní Jawa 23 Mustang (Neckermann, Quelle)

List katalogu Neckermann s Jawou 23 Mustang

List katalogu Neckermann z roku 1968

První provedení typu 23 (pro obchodní síť Neckermann) se oproti typu 23 A lišilo pouze v detailech, které zde popíšu.

Nádrž byla lakována krémově bílou barvou, na bocích měla černou linkou namalované rovnoběžníky a uvnitř nálepky Jawa. V místě kolen řidiče byly nalepeny gumové pásy. Uzávěr nádrže byl kovový odklopný. Přes nádrž byl přetáhnutý děrovaný kožený řemen. Na koncích měl očka s provlečenými válečky. V přední části byl pás zaháknutý na háček pevně přivařený k nádrži (tento prvek přetrval až do konce výroby Mustanga). Druhý konec řemenu byl zaháknutý na háčku, který byl dvěma pružinkami přichycen k osce provlečené svorníkem na rámu (obrázek), tato díra pro osku zůstala ve svorníku až do konce 70. let. Blatníky a kastlík na nářadí měly stejnou barvu jak nádrž a měly černé linky.

Řídítka byla shodná s verzí 23A, pouze hliníkové ovládací páčky měly kvůli přísnějším zahraničním předpisům kuličky na koncích. Sedadlo italské výroby (kat. číslo: 620/697042) mělo navíc popruh. Zadní tlumiče měly spodní kryty chromované. Páka zadní brzdy měla širší došlapnou plochu.

Nádrž exportního provedení Jawy 23 Mustang pro síť Neckermann

Nádrž exportního provedení

Hlavní rozdíl byl především v elektrovýzbroji. Alternátor měl místo nepárových světelných 6V pólů 15W + 5W (přední žárovka + zadní žárovka) dva 3V světelné póly o výkonu 15W, zapojené do série. Vepředu byla 6V-25/25W žárovka namísto 6V-15/15W. Zadní žárovka zůstala 5W, ale oba její kontakty byly zapojeny mezi kontakty přední žárovky (opatření proti pálení vlákna). Zadní světlo bylo kvůli odlišným normám v západní Evropě nahrazeno německým hliníkovým světlem Hella SBKR 30 (vyskytujícím se na Vespách: 125/2 VNA1T, VNA2T, VNB1T; 150 T3 VD2T, T4 VGLA1T/VGLB1T, GS3 VD2TS, Vespa 50 N/S). Fajfka (botka) svíčky byla odrušená oplechovaná.

Novější vývozní provedení do západního Německa bylo pro rok 1969 modernizováno podle Mustanga určeného pro tuzemský trh.

Lakování bylo shodné s provedeními pro československý trh, víčko zůstalo odklopné kovové. Sedadlo (s popruhem) bylo nahrazeno upraveným sedadlem z Jawy 90 (úprava úchytů). Kastlík na nářadí byl nahrazen lichoběžníkovým československé výroby. Blatníky byly lakované šedou barvou. Zadní světlo zůstalo stejné.

Novější provedení vývozní Jawy 23 Mustang pro obchodní síť Neckermann (1969)

Novější provedení vývozní Jawy 23 Mustang pro obchodní síť Neckermann (1969)


Literatura, články, informace

Zde si můžete stáhnout katalog náhradních dílů, kde jsou rozdíly dobře popsané.

Jawa 50 typ 23 Mustang

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 8.10.2016

Motocykl Jawa 50 typ 23 Mustang vznikl v roce 1968 jako poslední sériově vyráběný model „Pionýrů“. Jeho vývoj nastal po průzkumu trhu, kdy se ukázala potřeba přiblížit se konstrukcí pionýra ke klasickému motocyklu. Protože konstrukce nového motocyklu včetně zkoušek trvá několik let a vyžádala by si nemalé investice, bylo rozhodnuto použít součástkovou základnu souběžně vyráběného pionýra. Tvůrci se inspirovali italským výrobcem, který již motocykl odpovídajících parametrů postavený na podvozku Jawa 50 prodával. Mustang měl být pouhým zpestřením nabídky do doby, než se zavede výroba nového pokrokového typu padesátky. Režim měl ale s výrobou jiné úmysly a důstojné náhrady se Mustang ani Pionýr nedočkal. V roce 1982 tak tento model završil motocyklovou výrobu a zůstal smutnou připomínkou zašlé slávy motocyklové výroby v Považských Strojárnách.


Italská předloha Jawy 50 Mustang

Od roku 1966 kupovala přes PZO Motokov od Považských strojáren italská firma Italemmeza kromě kompletních pionýrů i podvozky a motory typu Jawa 05 pro stavbu vlastního motocyklu sportovního vzhledu, prodávaného pod značkou Ital-Jet Mustang.

Více informací o italském motocyklu s podvozkem Jawa 05: ItalJet Jawa 50 Mustang


Vznik československého Mustanga

Italský Mustang měl vzhled motocyklu a celý podvozek s motorem pocházel ze sériového pionýra. Vyhovoval tedy zadaným parametrům a mohlo přijít na řadu jednání s italskou stranou. Výsledkem spolupráce byl vznik československé verze s větším podílem tuzemských dílů, použitých převážně z nově zavedeného modelu Jawa 90. Blatníky byly s menšími úpravami použity z Jawy 90. Přední byl uchycený dvěma svařovanými třmeny. První vyrobené kusy měly údajně přední světlomet italský (Aprilia), ten byl ale záhy nahrazen upraveným světlometem rovněž z Jawy 90 s hranatým tachometrem. Držáky předního světlometu a nádrž byly vyráběny u nás. Nádrž měla oproti italské předloze mírně pozměněný tvar. Kryt řetězu byl z pionýra, navařeným plechem byl ale prodloužený až k motoru. Sedadlo a kastlík na nářadí byly italské výroby. Rám se od pionýra lišil jen několika úchyty a byl doplněn šroubovanou výztuhou z ohnuté trubky pod sedadlem. Zbytek nového motocyklu se od standardního pionýra nijak nelišil. Po dopracování do konečného tvaru byl v roce 1968 připraven první vzorek, příhodně pojmenovaný Mustang. Rozpaky z netradičního vzhledu vystihuje údajný výrok jednoho z funkcionářů při první prezentaci, který při oponentuře řekl: „Probůh, to je nějaký nedodělaný“ (i přesto se stal Mustang později velmi oblíbeným a žádaným).

Při rozjíždění výroby měli největší starosti kupodivu pracovníci Podniku zahraničního obchodu Motokov, kteří museli v krátké době zařídit ve spolupráci s italskou obchodní firmou Italemmezeta dovoz řady komponent (kastlíky na nářadí, sedadla, atd.), jelikož v přísně plánovaném socialistickém hospodářství nebylo snadné zajistit jejich rychlou výrobu. Dodávky dílů vázly a s nimi i výroba Mustangů. Paradoxně, i když podnět k vývoji Mustanga vyplýval z výzkumu našeho trhu a ten měl primárně i obohatit, byly jeho první vyrobené série téměř výhradně určeny pro vývoz na západ. Ovšem díky devizám spojeným s nákupem zahraničních součástek, tomu pochopitelně ani jinak být nemohlo.

Jawa 50 typ 23A Mustang - první provedení 1968

Jawa 50 typ 23A Mustang – první provedení 1968


První verze Mustanga 1968 a exportní provedení (Neckermann, Quelle)


V roce 1968 se začala vyrábět dvě provedení nového modelu. Skromněji vybavená Jawa 23A primárně určená pro československý trh a verze 23 určená pro západní trhy (západoněmecké obchodní sítě Neckermann, Quelle). Standardní provedení 23A mělo světelný zdroj 20 W, model 23 dostal rekonstruované zapalování s výkonem 30 W a měl mírně upravené zapojení elektroinstalace. Exportní provedení 23 mělo kromě toho na přání odběratelů použito zahraniční zadní světlo, kovové uzavírací víčko nádrže, pružný kožený pás přes nádrž a další. Obě provedení se mezi sebou mohla lišit ještě lakováním. Levnější verze se podle všeho vyráběla jen ve velmi omezeném množství a v běžném prodeji nebyla (pravděpodobně pouze v obchodní síti Tuzex).

Více informací o prvním provedení: První provedení Jawa 23 Mustang a verze „Neckermann“


Inovace 1969 – 2. provedení (pro ČS trh)

Nádrž Jawy 23 Mustang se stříbrnou nálepkou Jawa

Nálepka na nádrži

Do roku 1969 se Považským strojárnám podařilo nahradit dovážené součástky vlastními, jeho výroba tedy nebyla zatížena zahraničními devizy a mohl se dostat i na běžný československý trh, kde se okamžitě stal hitem. Rekonstruovaný Mustang dostal nový plechový kastlík na nářadí lichoběžníkového tvaru s dvířky na pantu, sedadlo bylo upraveno z Jawy 90. Přestože se objevují dobové fotografie s různými barevnými kombinacemi, jiné než šedé zbarvení s černými linkami se (téměř) nevyskytuje. První kusy měly obvykle na obou stranách nádrže oválnou stříbrno-červenou nálepku se znakem Jawa a řídítka s hrazdou. Druhá verze se (stejně jako předešlá) vyráběla ve dvou provedeních: 23A pro tuzemský trh a provedení 23 pro export.

  • Kastlík tuzemské výroby, sedadlo přizpůsobeno z Jawy 90.
  • Stojan se spodní výztuhou z ohnuté tyče namísto profilu „U“.
  • Nahrazení hliníkového víčka zapalování na pravém víku motoru plechovým výliskem.

Inovace 1970:

  • Náhrada původního jednodílného víčka nádrže ze světle hnědého plastu (s jednoduchou odvzdušňovací dírkou) dvoudílným víčkem z černého plastu s odvzdušňovacím labyrintem.
  • Přestala se montovat řídítka s hrazdou.
  • Šedá plastová krytka spojky na pravém víku nahrazena černou.

Inovace 1972:

  • Úprava kastlíku na nářadí, dvířka pouze s háčkem bez pantu.
  • Nádrž dostala pozměněný tvar (menší prolis pro nalévací hrdlo), šroubení palivového kohoutku s vnějším závitem.
  • Kyvná vidlice svařena z trubek namísto z plechových výlisků.
  • Kulatý tachometr do 80 km/h namísto hranatého.
  • Náhrada všech šroubů s hlavou 14 mm za 13mm.

Inovace 1973:

  • Úprava „kříže“ stupaček – doraz stojanu přesunut dopředu a pružina sklápění stojanu zaháknutá do něj. Trubka obdélníkového držáku výfuku nahrazena zploštělou trubkou kruhového průřezu. Dva šrouby stojanu s maticemi a závlačkami nahrazeny jedním šroubem.
  • Na rámu rozšířeno vrchní uchycení zadních tlumičů. Společně s tím upravena výztuha pod sedadlem.
  • Zjednodušený zadní držák nádrže (přivařený ohnutý plech).
  • Manžety přední vidlice nahrazeny plechovými pouzdry s o-kroužky, chromované kluzáky.
  • 6V bzučák nahrazen 12V bzučákem s vestavěnou usměrňovací diodou. Ze zapojení elektroinstalace vypuštěn selenový usměrňovač (původně umístěn uvnitř předního světlometu).
  • Nová řídítka s nosnou trubkou bez zavařeného představce svařena do „T“. Spoj zesílen vylisovaným plechem a zakryt malým plechem šedé barvy.
  • Ovládací páčky řídítek s kuličkami na koncích vylisovány z plechu, zinkovány.
  • Nový rovný kryt řetězu.
  • Úprava hnaného kola „rozety“ pro jedno ložisko 6004 namísto dvou.
  • Odkrytované zadní tlumiče, pružiny zinkovány.
  • Zjednodušené návleky zadních stupaček z tvrdší pryže.

Inovace 1974 – 3. provedení

jawa-50-typ-23-mustang-1974-treti-etapa_02jawa-50-typ-23-mustang-1974-treti-etapa_01
  • Z důvodu zpevnění přední vidlice spodní nosník („brýle“) svařen s nosnými trubkami. Držáky světlometu stále jako samostatný díl. Vrchní nosník vidlice se zámkem zapadající do trubky se závitem. Vnější matice řízení zajištěna plechovou pojistnou podložkou.
  • Nový výfuk se seříznutým koncem namísto doutníku.
  • Nové dvoubarevné lakování. Blatníky vždy v šedé barvě. Nádrž, kastlík a držáky předního světla v barvě. Linkování blatníků zrušeno, na nádrži pouze stříbrná nálepka s nápisem Jawa (v menším množství se nádrže linkovaly podle staršího šedého vzoru, zřejmě export).

Inovace 1975-1976:

  • Držáky předního světlometu pevnou součástí vidlice.
  • Hliníkové zátky nosných trubek přední vidlice nahrazeny plastovými.
  • Nový přední blatník s nýtovanými držáky.
  • Verze 23 na štítku nově značena podle interního značení jako typ 223.200.
  • Verze 23A nahrazena jednomístným provedením 223.100 se sníženonou rychlostí na 45 km/h pro zahraniční trhy. Světelný výkon nadále jen 20 W.
  • Užší pás gumy na nádrži.

Inovace 1978 – 4. finální provedení

Jawa 223 Mustang z konce výroby

Jawa 223 Mustang z konce výroby

  • Nový horní nosník („brýle“), nosné trubky vidlice na horních koncích zaslepeny vevařenou zátkou.
  • Opětovné používání krycích manžet místo o-kroužků na přední vidlici.
  • Třetí provedení nádrže, tvar se oproti druhému provedení nezměnil, nádrž je ale užší a objemově menší.
  • Úzký pásek gumy přes nádrž (třetí provedení).
  • Třetí varianta výztuhy pod sedadlem s rozlisovanými konci namísto vařených válečků s dírou.
  • Krytka přepínače světel s výřezem z boku pro elektrické vedení.
  • Nápis na nádrži lakován přes šablonu.

Inovace 1982 (nerealizovaná):

Bylo vyrobeno 5 zkušebních kusů s bezkontaktním tyristorovým zapalováním, odvozeným od zapalování mopedů Babetta a 5 kusů stejně upravených motorů jako nabídka pro Polskou firmu Romet. Ta od roku 1982 od Považských strojáren kupovala motory pro své motocykly Ogar. Konec výroby motocyklů v Pováží byl zpečetěn, ale výroba motorů jako náhradních dílů dál pokračovala v Žiaru do roku 1992.

Stator tohoto zapalování nebyl otočný a předstih se dal seřídit pouze pootočením rotoru, který neměl drážku pro zajištění polohy kolíčkem. Pro stator i rotor byly hotové formy, držák indukčního snímače byl frézovaný.

Nakonec pan Prchal (vedoucí Vývojového ústavu) akci zastavil. Důvodem byla povinost ještě 10 let po ukončení výroby vyrábět náhradní díly. (zdroj: Vojtech Čiernik – elektrický vývoj P.S.).


Vývozní provedení


Jawa 50 typ 23 Golden Sport

Vývozní Jawa 50 typ 23 Golden Sport, druhé provedení

Vývozní Jawa 50 typ 23 Golden Sport, druhé provedení

Žluté provedení Mustanga určené pro USA a Kanadu.

Podrobné informace v článku: Vývozní provedení Jawa 50 typ 23 Golden Sport


Jawa 50 typ 23 Mustang s kapotáží (1981)

Jawa 50 typ 23 Mustang s kapotáží pro exportJawa 50 typ 23 Mustang s kapotáží pro export

Speciálně pro trh ve Velké Británii byla mimo agendu výrobního podniku realizována úprava s kapotáží. Byla to úprava, po které by mladí jezdci u nás šíleli, kterou ale Britové brali spíš jako recesi.

Podrobné informace v článku: Vývozní kapotovaná Jawa Mustang


Jawa 50 typ 23B Golden Sport (pro NSR a VB)

První provedení

Do Západního Německa (NSR) a Velké Británie se Mustang také vyvážel pod označením Golden Sport, zbarvení bylo ale oranžové (popřípadě kanárkově žluté) v kombinaci s šedými blatníky. Golden Sport měl řídítka s hrazdou, kovový uzávěr nádrže a přední světlomet zahraniční výroby (možná ne vždy). Sedadlo mělo uprostřed pás typický pro vývozní motocykly do Maďarska a Německa. Koncová svítilna byla standardní.

Vývozní Jawa 23 Golden Sport pro Západní Německo

Golden Sport pro Německo s běžným světlometem

Druhé provedení

Druhé provedení oranžového Golden Sportu mělo sníženou maximální rychlost na 45 km/h. Přední světlomet byl z mopedu Puch. Motocykl byl brán jako moped a pravděpodobně nebyl sériově vybaven tachometrem.


Jawa 50 typ 23 Mustang pro Maďarsko

Vývozní provedení Jawa 23 Mustang pro Ma|ďarsko se sníženým výkonem
Exportní provedení Mustanga pro jednu osobu se sníženým výkonem a maximální rychlostí.

Podrobnější informace ve článku: Jawa 23 Mustang pro Maďarsko


Jawa 23 Mustang pro Británii (1980)

Další zajímavý pokus o zmodernizování Mustanga z roku 1980. O tomto provedení se píše v britském časopise.

Světlomet, tachometr a vysoká řídítka jsou použity z mopedu. Řídítka jsou uchycená k hornímu (odnímatelnému) nosníku přední teleskopické vidlice pomocí dvou objímek. Na nádrži je nová, nálepka s logem Jawa. Zda se toto provedení skutečně dostalo do výroby mi není známo.

Jawa 23 Mustang – technické údaje

Motor
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm 3
Kompresní poměr 9,2 : 1
Největší výkon 3,5 k (2,6 kW)/6500 ot/min.
Rozvod pístem
Mazání směs 30 : 1
Karburátor Jikov 2917 PSb (hl. tryska 68, tryska volnoběhu 38)
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Světelný výkon zapalování 20 W (od roku 1975 30W)
Zapalovací cívka 8 V
Zapalovací svíčka PAL 14–8R
Předstih zážehu 1,6 – 1,9
Vzdálenost kontaktů přerušovače 0,4 mm
Převodové ústrojí
Převodovka třístupňová
Spojka dvoulamelová v olejové lázni
Primární převod – poměr 2,43 : 1 (14/34 zubů)
Primární převod – řetěz válečkový řetěz (ČZ – Favorit 3/8″ x 3/8″ – 44 článků)
Sekundární převod – poměr 4,58:1 (12/55), nebo 4,23:1 (13/55)
Sekundární převod – řetěz válečkový řetěz (12,7×5,2 – 109+1 článek)
Poměr převodů:
1. převod 1 : 2,94 (24/14×24/14)
2. převod 1 : 1,716 (24/14×18/20)
3. převod 1 : 1 přímý záběr
Celkové převody: I. (sek. kolečko 13 zubů)
1. převod 1 : 27,72
2. převod 1 : 15,18
3. převod 1 : 10,27
Celkové převody: II. (sek. kolečko 12 zubů)
1. převod 1 : 30,03
2. převod 1 : 16,44
3. převod 1 : 11,13
Podvozek
Řazení nožní pákou na levé straně
Rám svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu
Přední vidlice teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice, odpružení dvěma samostatnými pružícími jednotkami s kapalinovými tlumiči, zdvih propružení 85 mm
Brzda vpředu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Brzda vzadu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Objem palivové nádrže 8l (rezerva 0,75l)
Spotřeba oleje 1 : 25
Přední kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Zadní kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Pneumatika přední 2,50×16″
Pneumatika zadní 2,75×16″
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1165 mm
Celková šířka 600 mm
Maximální výška 930 mm
Celková délka 1780 mm
Světlost 120 mm
Hmotnost 65 kg (bez paliva)
Užitečná hmotnost 160 kg
Výkony
Největší rychlost 60 km/h
Největší stoupavost 25 %
Průměrná spotřeba paliva 3,3l/100 km
3,2l/100 km při plném zatížení
Výroba
Výroba: 1969 – 1982

Vývozní motocykl Jawa 50 typ 23 Golden Sport

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 30.3.2017

Vývozní provedení Jawy 23 „Golden Sport“ bylo prioritně určeno pro trh USA. Avšak vývoz do západních zemí byl poměrně komplikovaný, tím spíš export až za oceán. Vůle vyvážet byla vyšší, než reálná poptávka, navíc ne vždy byli zákazníci s připravenými várkami spokojeni, proto se hodně těchto žlutých Mustangů vrátilo nebo vůbec neopustilo ČSSR.

Jawa 23 Golden Sport - logo na nádrži

Logo na nádrži

V 70. letech se pak Goldensporty dle pamětníků nahodile objevovaly v TUZEXu, popřípadě ve výprodejích Mototechny (tam obvykle se slevou). V té době byly jakékoli Mustangy stále ještě „podpultovkou“ a jak se něco pyšnilo přídomkem „vývozní“, získávalo to automaticky na atraktivitě. Jinak tomu koneckonců není ani dnes, kdy se tyto Goldensporty prezentují jako super vzácné rarity a podle toho vypadají i jejich ceny.

První provedení se od sériově vyráběného Mustanga prakticky nelišilo, druhé provedení bylo přizpůsobené americké normě DOT/SAE a bylo vybaveno několika nestandardními díly.


První provedení (do roku 1972)

První provedení Jawy 23A „Golden Sport“ se oproti verzi pro tuzemský trh lišilo jen zbarvením a nálepkou na nádrži. Nádrž, kastlík na nářadí a blatníky měly žlutou barvu (odstín ČSN 6401 „žluť tmavá“). Blatníky a prolisy na kastlíku byly obtažené černými linkami. Na obou stranách nádrže byl nálepka s nápisem „Golden Sport by Jawa“. Nádrž nebyla linkovaná. Standardní hranatý tachometr PAL měl stupnici v mílích za hodinu. Řídítka měla hrazdu. Jiné rozdíly jsem nezaznamenal.

Modifikace se zadním světlem Hella

Některé kusy prvního provedení měly koncové světlo značky Hella SBKR 30 (používané dříve u vývozních kusů pro síť Neckermann).


Druhé provedení vyráběné po roce 1972

Vývozní (exportní) motocykl Jawa 50 typ 23 Golden Sport

Druhé provedení Golden Sport

Druhá verze Jawy 23A „Golden Sport“ vycházela z inovace Mustanga (typ 23A) z roku 1972, dále ale byla přizpůsobena americké normě DOT/SAE. Rozdíly spočívaly především v použití světlometů zahraniční výroby, úpravy elektroinstalace s použitím záložní baterie pro brzdové světlo a doplněním povinných odrazek.

Přístroje

Přední plechový světlomet italské značky Aprilia měl světelnou vložku (parabolu) značky Bosch. Dle normy DOT/SAE musela být žárovka pevnou součástí paraboly, při přepálení vlákna tedy nezbývalo než sehnat novou vložku (parabolu). Toto řešení se nazývalo „Sealed beam“. To byl hlavní důvod snížené ceny motocyklu ve výprodejích a hlavní důvod, proč je dnes téměř nemožné sehnat „Goldena“ s původním světlometem. Standardní držáky předního světla měly na každé straně po jedné díře pro uchycení oranžových odrazek.

Tachometr umístěný ve světlometu byl shodný s tachometrem, co se používal u typu Jawa 20 do roku 1970, ale stupnici měl v mílích. Tyhle tachometry se montovaly pouze do spotřebování zásob, neboť jejich výroba byla v ČSSR ukončena již v roce 1970. Nahradil ho východoněmecký tachometr značky FER (se stupnicí v km/h se používal na pionýrech od roku 1970 do konce výroby). Mezi tachometrem a parabolou byla jediná kontrolka červené barvy, která signalizovala zapnutá dálková světla (v Evropě je standardní modrá barva).

Jawa 50 typ 23A Golden Sport - koncové světlo Lucas

Koncové světlo Lucas

Součástí zadního světla britské výroby Lucas (typické například pro vývozní Jawy Californian) byla integrovaná odrazka. Vevnitř byla dvouvláknová žárovka 6V 21/5W (patice BAY15d). Svítilna byla připevněna na upraveném původním držáku světla z Mustanga. Držák měl navíc zezadu bodovými svary přichyceny dvě boční „packy“ pro připevnění odrazek.

Zajímavé je, že většina u nás se vyskytujících Golden Sportů má standardní zadní světlo světlo tuzemské výroby. Domnívám se, že přední světlomet Aprilia se na motocykly instaloval již ve výrobním závodě Považských strojáren, ale koncovou svítilnu zn. Lucas montoval až PZO Motokov (podnik zahraničního obchodu), který zprostředkovával prodej motocyklů do zahraničí. Nepřevzaté (nevyvezené) kusy tak s již namontovanými Lucasy doprodával PZO Motokov prostřednictvím obchodní sítě TUZEX. Kusy vyrobené „navíc“, z jejichž prodeje do zahraničí sešlo, dostaly přímo ve výrobním závodě standardní svítilnu a Považské strojírny je předaly do standardního prodeje Mototechny. Kvůli atypickému přednímu světlometu, do kterého se nedala sehnat žárovka (vložka), byly tyto Golden Sporty oproti standardním Mustangům zlevněny.

Elektroinstalace

Zdroj proudu – 6V/20W „magneto“ (tzn. alternátor s permanentními magnety), mělo oproti standardnímu provedení oba světelné póly 15W, které byly netradičním způsobem propojeny. Jeden byl usměrněn diodovým můstkem a přes pojistku dobíjel baterii. Druhý pól dodával střídavý proud pro přední světlo a bzučák.

Kousek nad držákem indukční cívky (pod nádrží) byly dva sloupky a na nich pertinaxová destička se dvěma usměrňovacími diodami a odporem (10Ω) pro usměrnění dobíjení baterie.

Přepínač světel Aprilia vývozního motocyklu Jawa 23A Golden Sport

Přepínač Aprilia

Ve světlometu nebylo místo pro standardní přepínač, proto byl použit italský sdružený přepínač značky Aprilia, umístěný u levé rukojeti na řídítkách. Do přepínače vedlo pět kabelů a měl tři základní polohy: 1 – dálkové světlo, 0 – vypnutá světla, 3 – tlumené světlo. Na vrchu bylo bakelitové tlačítko pro troubení, které zkratovalo vodič od bzučáku na kostru. Zhasínání motoru bylo řešeno stlačením kovového tlačítka (zkratoval vodič připojený na svorku 15 indukční cívky), které bylo v pravé části (směrem k ose motocyklu). V obalu předního světlometu byla červená signální kontrolka dálkových světel (v Evropě je pro dálková světla standardní modrá barva), která byla připojena ke kontaktu žárovky. Zapojení elektroinstalace bylo poměrně složité, ale velmi důmyslné.

Schéma zapojení elektroinstalace motocyklu Jawa 50 typ 23A Golden Sport

Schéma zapojení elektroinstalace

6V/4,5Ah baterie z průsvitného plastu byla umístěna pod nádrží. V držáku byla přichycena modrou gumovou přezkou. Na vnitřní straně dvířek kastlíku bylo přilepené schéma zapojení baterie (modrý vodič + pól, černý vodič – pól) s poznámkou: „In case of burning of the head lamp bulb switch on the switch to the zero position“, přeloženo: „V případě spálení přední žárovky, přepněte přepínač do nulové polohy“. Tedy varování, jak předejít spálení zadní žárovky kvůli přetížení.

Ukazatele směru, ani žádné jiné „vymoženosti“ Golden Sport nikdy neměl.

Karoserie a podvozek

Použitý odstín byl ČSN 6401 „žluť tmavá“. Druhé provedení mělo stejně jako sériové Mustangy linkovanou i nádrž (na rozdíl od prvního provedení GS). Po bocích předního a zadního světla byly umístěny odrazky. Zadní odrazka byla integrovaná ve svítilně Lucas, pod registrační značkou tedy chyběla. Nádrž byla druhého provedení s novým typem kohoutku. Kastlík nářadí měl dvířka bez pantu. Rám měl již novější zadní kyvnou vidlici svařenou z trubek.

Více o konstrukčních změnách podvozku a karoserie, společných se standardním provedením, se dočtete v článku: Jawa 50 typ 23 Mustang

Pod nádrží byl na rámu přivařen držák baterie s držákem pojistky.

Držák pro spínač brzdového světla byl navařený vzadu u pravé stupačky „kříže“.


Fotogalerie druhého provedení: