Category Archives: Jawa 23

Monografie: Jawa 223 Mustang z roku 1977

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 31.5.2017

Typické prvky provedení:

Nová přední vidlice svařena v jeden celek s nosníky (tzv. „brýlemi“) a držáky předního světlometu, stále ale ještě bez manžet (ty jsou na stroji neoriginální). Na nádrži stále ještě nálepky.

Údaje
Typ: Jawa 223 Mustang
Datum výroby: 19/04/1977
Výrobní číslo: 1422734
Odstín: ČSN 8160 „Rumělková“

Monografie: Exportní Jawa 223.200 Mustang z roku 1982

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 15.6.2017

Typické prvky provedení:

Vývozní přiškrcené provedení pro Maďarsko.

Jednomístný Mustang (bez zadních stupaček) se sníženým výkonem na 2k, maximální rychlostí 45 km/h. Motocykl byl brán jako mokik a provozovat ho šlo bez technického průkazu (proto je registrační značka čistá). Jeden z posledních vyrobených kusů vůbec.

Údaje
Typ: Jawa 223.200 Mustang
Datum výroby: 1982
Výrobní číslo: 851234
Odstín: ČSN 6170 „Dopravní žlutá“

Monografie: Jawa 223.200 Mustang z roku 1980

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 25.5.2017

Typické prvky provedení:

Poslední provedení se svařenou přední vidlicí a manžetami.

Údaje
Typ: Jawa 223.200 Mustang
Datum výroby: 1980
Výrobní číslo: 1658750
Odstín: ČSN 4212 „Jasně modrá“ + ČSN 1089 „Šeď hedvábná“ + ČSN 019 „Černá“

Jawa 223.200 Mustang (monografie)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 24.3.2017

Prakticky nejetý Mustang v původním stavu z konce výroby. Nepůvodní je pouze zrcátko a chybí zadní odrazka.

Údaje
Typ: Jawa 223.200 Mustang
Datum výroby: 1981
Výrobní číslo: 1722133
Odstín: ČSN6170 Dopravní žlutá

Monografie: exportní Jawa 23A Mustang z roku 1979

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 24.3.2017

Perfektně zachovalý vývozní Mustang určený pro Maďarsko. Z legislativních důvodů snížený výkon a maximální rychlost na 45 km/h, aby se mohl prodávat jako jednomístný moped (chybí zadní stupačky). K řízení takového motocyklu nebylo vyžadováno řidičské oprávnění. Více o tomto provedení píšu zde: Vývoz motocyklů Jawa 50 do Maďarska

Na Mustangovi je obráceně namontovaný přední blatník a na řídítkách chybí zvonek (z jízdního kola). Jinak je stav originální.

Údaje
Typ: Vývozní Jawa 23A Mustang
Datum výroby: 1979
Výrobní číslo: 1551521
Odstín: ČSN6170 Dopravní žlutá

Jawa 50 typ 05 Mustang (ItalJet)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 7.10.2016

Logo Ital Jet Mustang (Jawa 50)

Logo Ital-Jet Mustang

Italská firma Italmmezeta přes PZO Motokov kupovala od Považských strojáren motocykly Jawa 50 a prodávala je prostřednictvím italského výrobce ItalJet v Itálii. Prodávány byly tři varianty sériového motocyklu Jawa 05. Běžné provedení (s „revmaplechy“) jako „Jawa 50 Scooterette“, odlehčené provedení „Jawa 50 Sport“ a provedení „Jawa 50 De Luxe“, tj. běžné provedení doplněné o ukazatele směru. Italové kromě hotových motocyklů odebírali i samotné podvozky s motorem, které nastrojili vlastními díly. Nabídku tak doplnili o čtvrtou variantou nazvanou „Jawa 50 Mustang“.

Dobový italský prospekt s nabídkou motocyklů Jawa 50 typ 05 doplněný o Ital-jet Jawa Mustang

Dobový italský prospekt

Blatníky, přední světlomet, sedadlo, kastlík na nářadí a nádrž byly italské výroby. Kosoúhlá nádrž s dvěma nalévacími víčky byla použita z motocyklu ItalJet 50 Mustang S.S., od kterého dostala i tato hybridní verze své jméno. Tento motocykl později posloužil jako předloha pro vznik našeho, československého Mustanga, typu 23.


Ital Jet Mustang S.S.

Několik fotografií a prospektů italského motocyklu Italemmezeta ItalJet Mustang, z něhož byla použita nádrž pro motocykl Jawa-ItalJet Mustang. Tyto sportovní a závodní motocykly byly osazovány motory Sachs nebo Aprilia.

Monografie: Jawa 23A Mustang z roku 1972

Dokonale zachovalý Mustang.

Typ: Jawa 23A Mustang
Datum výroby: 1972
Výrobní číslo:
Odstín: Šedá světlá
Neoriginální prvky:
Chybějící prvky:

Monografie: Jawa 23A Mustang z roku 1972

Zachovalý Mustang druhého (přechodového) typu. Již kulatý tachometr, trubková kyvná vidlice a nová nádrž s novým kohoutkem (s převlečnou maticí). Starý vzor lakování typický u první generace.

Typické prvky provedení:

Přechodné provedení. Již kulatý tachometr PAL, trubková kyvná vidlice, nová nádrž pozměněného tvaru s novým kohoutkem (s převlečnou maticí). Stále ještě starý vzor lakování, typický pro první generaci.

Údaje
Typ: Jawa 23A Mustang
Datum výroby: 1972
Výrobní číslo: 1055744
Odstín: ČSN 1089 „Šeď hedvábná“

Monografie: Jawa 23A Mustang z roku 1970

Několik fotek zachovalého originálního Mustanga prodávaného na Aukru.
Fotky vloženy se schválením prodávajícího

Typ: Jawa 23A Mustang
Datum výroby: 1970
Výrobní číslo:
Odstín: Šedá světlá
Neoriginální a chybějící prvky: Chybí krytka kloubu řídítek.

První provedení Jawy 23 Mustang a verze pro Neckermann

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 8.10.2016

Existovaly dvě provedení první u nás vyráběné verze Mustanga. Verze 23, která byla určena pro západoněmecké obchodní sítě (Neckermann a Quelle) a verze 23 A primárně určená pro československý trh. Obě verze se odlišují jen detaily, které popisuji níže.

Považské strojírny se po průzkumu trhu rozhodly rozšířit sortiment padesátek o další – sportovní provedení. Cílem bylo vyrábět motocykl, který by vycházel co nejvíce z dosavadní součástkové základny pionýrů a vzhledem připomínal „dospělý“ motocykl. V té době kupovala italská firma Italemmeza pro Italjet od Považských strojíren podvozky typu 05 pro stavbu vlastního lehkého motocyklu s názvem „Mustang“. Dospělo tedy k dohodě a Považské strojírny začaly vyrábět po vzoru italské verze vlastního Mustanga.

Více informací o italském motocyklu s podvozkem Jawa 05: ItalJet Jawa 50 Mustang


Jawa Mustang typ 23A

Jawa 50 typ 23A Mustang - první provedení z roku 1968

Jawa 50 typ 23A Mustang – první provedení z roku 1968

Nádrž prvního provedení Jawy 23 Mustang z roku 1968

Nádrž Jawa 23A Mustang z roku 1968

V roce 1968 byl do výroby připraven nový typ 23 Mustang. Motor a rám byl z typu 20. Rám měl oproti typu 20 navařených několik úchytů pro nádrž, sedadlo, zadní blatník a kastlík na nářadí. Nádrž byla kopií italské, byla menší a měla pouze jedno nalévací hrdlo v pravé polovine. Svařena byla ze dvou polovin, které byly v dolní části vzájemně propojeny hadičkou. Víčko bylo celoplastové s odvzdušňovací dírkou. Přes nádrž byl v horní části nalepený gumový pás. Mustang byl lakovaný buď celý krémově bílou barvou s černými linkami (jako vývozní verze pro Neckermann – viz níže). Nebo měl Mustang světlé blatníky a nádrž byla tmavé barvy se světle vybarveným rovnoběžníkem, ve kterém byl nápis Jawa. V dutině nádrže byl ukryt vzduchový čistič, který byl propojen s karburátorem gumovou manžetou. Přední světlomet s hranatým tachometrem byl převzat z Jawy 90 a byl doplněn o přepínač. Uchycen byl dvěma samostatnými úchyty navlečenými na přední vidlici. Šrouby teleskopů byly zakryty hliníkovými zátkami. Blatníky byly rovněž převzaty z Jawy 90, ale lišily se rozměry a jednotlivými prolisy. Zadní světlo z modelu 20 bylo uchyceno na nosném plechovém úchytu zadního blatníku. Řídítka byla široká s hrazdou s pevně navařenými úchyty ovládacích páček a pevně svařena s nosným představcem. Střed řídítek byl zakrytý okrasným plechem, ovládací páčky byly hliníkové bez kuliček na koncích. Kastlík na nářadí byl italské výroby. Sedadlo bylo italské výroby, v katalogu náhradních dílů je ale pod číslem 620–697042, což je značení novějšího upraveného sedadla z Jawy 90 (nejspíš ho nahradili krátce po započetí výroby). Některé dochované kusy z roku 1968 už mají větší sedadlo z Jawy 90. Ostatní díly byly použity z modelu 21 pionýr.

Přestože bylo toto provedení určeno pro náš trh, do běžného prodeje se nedostalo. Pouze omezené množství se pravděpodobně objevilo v obchodní síti Tuzex.


Typ 23 pro západoněmeckou obchodní síť Neckermann

Vývozní Jawa 23 Mustang (Neckermann, Quelle)

Vývozní Jawa 23 Mustang (Neckermann, Quelle)

List katalogu Neckermann s Jawou 23 Mustang

List katalogu Neckermann z roku 1968

První provedení typu 23 (pro obchodní síť Neckermann) se oproti typu 23 A lišilo pouze v detailech, které zde popíšu.

Nádrž byla lakována krémově bílou barvou, na bocích měla černou linkou namalované rovnoběžníky a uvnitř nálepky Jawa. V místě kolen řidiče byly nalepeny gumové pásy. Uzávěr nádrže byl kovový odklopný. Přes nádrž byl přetáhnutý děrovaný kožený řemen. Na koncích měl očka s provlečenými válečky. V přední části byl pás zaháknutý na háček pevně přivařený k nádrži (tento prvek přetrval až do konce výroby Mustanga). Druhý konec řemenu byl zaháknutý na háčku, který byl dvěma pružinkami přichycen k osce provlečené svorníkem na rámu (obrázek), tato díra pro osku zůstala ve svorníku až do konce 70. let. Blatníky a kastlík na nářadí měly stejnou barvu jak nádrž a měly černé linky.

Řídítka byla shodná s verzí 23A, pouze hliníkové ovládací páčky měly kvůli přísnějším zahraničním předpisům kuličky na koncích. Sedadlo italské výroby (kat. číslo: 620/697042) mělo navíc popruh. Zadní tlumiče měly spodní kryty chromované. Páka zadní brzdy měla širší došlapnou plochu.

Nádrž exportního provedení Jawy 23 Mustang pro síť Neckermann

Nádrž exportního provedení

Hlavní rozdíl byl především v elektrovýzbroji. Alternátor měl místo nepárových světelných 6V pólů 15W + 5W (přední žárovka + zadní žárovka) dva 3V světelné póly o výkonu 15W, zapojené do série. Vepředu byla 6V-25/25W žárovka namísto 6V-15/15W. Zadní žárovka zůstala 5W, ale oba její kontakty byly zapojeny mezi kontakty přední žárovky (opatření proti pálení vlákna). Zadní světlo bylo kvůli odlišným normám v západní Evropě nahrazeno německým hliníkovým světlem Hella SBKR 30 (vyskytujícím se na Vespách: 125/2 VNA1T, VNA2T, VNB1T; 150 T3 VD2T, T4 VGLA1T/VGLB1T, GS3 VD2TS, Vespa 50 N/S). Fajfka (botka) svíčky byla odrušená oplechovaná.

Novější vývozní provedení do západního Německa bylo pro rok 1969 modernizováno podle Mustanga určeného pro tuzemský trh.

Lakování bylo shodné s provedeními pro československý trh, víčko zůstalo odklopné kovové. Sedadlo (s popruhem) bylo nahrazeno upraveným sedadlem z Jawy 90 (úprava úchytů). Kastlík na nářadí byl nahrazen lichoběžníkovým československé výroby. Blatníky byly lakované šedou barvou. Zadní světlo zůstalo stejné.

Novější provedení vývozní Jawy 23 Mustang pro obchodní síť Neckermann (1969)

Novější provedení vývozní Jawy 23 Mustang pro obchodní síť Neckermann (1969)


Literatura, články, informace

Zde si můžete stáhnout katalog náhradních dílů, kde jsou rozdíly dobře popsané.