Category Archives: Jawa 20, 21

Monografie: Jawa 220 z roku 1977

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 25.5.2017

Typické prvky tohoto provedení:

Předposlední sériové provedení Jawy 20 (ještě se starým předním světlem a vidlicí bez manžet). Perfektní původní stav. Neoriginální jsou pouze manžety na přední vidlici a šroub přichycení krytu nad motorem.

Údaje
Typ: Jawa 220
Datum výroby: 1977
Výrobní číslo: 1411513
Odstín: ČSN 8160 „rumělková“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“

Jawa 50 typ 20, 21 Sport – technické údaje

Motor
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm 3
Kompresní poměr 9,2 : 1
Největší výkon 3,5 k (2,6 kW)/6500 ot/min.
Rozvod pístem
Mazání směs 30 : 1
Karburátor Jikov 2917 PSb (hl. tryska 68, tryska volnoběhu 38)
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Světelný výkon zapalování 20 W (od roku 1975 30W)
Zapalovací cívka 8 V
Zapalovací svíčka PAL 14–8R
Předstih zážehu 1,6 – 1,9
Vzdálenost kontaktů přerušovače 0,4 mm
Převodové ústrojí
Převodovka třístupňová
Spojka dvoulamelová v olejové lázni
Primární převod – poměr 2,43 : 1 (14/34 zubů)
Primární převod – řetěz válečkový řetěz (ČZ – Favorit 3/8″ x 3/8″ – 44 článků)
Sekundární převod – poměr 4,58:1 (12/55), nebo 4,23:1 (13/55)
Sekundární převod – řetěz válečkový řetěz (12,7×5,2 – 109+1 článek)
Poměr převodů:
1. převod 1 : 2,94 (24/14×24/14)
2. převod 1 : 1,716 (24/14×18/20)
3. převod 1 : 1 přímý záběr
Celkové převody: I. (sek. kolečko 13 zubů)
1. převod 1 : 27,72
2. převod 1 : 15,18
3. převod 1 : 10,27
Celkové převody: II. (sek. kolečko 12 zubů)
1. převod 1 : 30,03
2. převod 1 : 16,44
3. převod 1 : 11,13
Podvozek
Řazení nožní pákou na levé straně
Rám svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu
Přední vidlice teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice, odpružení dvěma samostatnými pružícími jednotkami s kapalinovými tlumiči, zdvih propružení 85 mm
Brzda vpředu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Brzda vzadu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Objem palivové nádrže 5,5 l (rezerva 0,75l)
Spotřeba oleje 1 : 25
Přední kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Zadní kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Pneumatika přední 2,50×16″
Pneumatika zadní 2,75×16″
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1165 mm
Celková šířka 600 mm
Maximální výška 930 mm
Celková délka 1780 mm
Světlost 120 mm
Hmotnost 65 kg (bez paliva)
Užitečná hmotnost 160 kg
Výkony
Největší rychlost 60 km/h
Největší stoupavost 25 %
Průměrná spotřeba paliva 3,3l/100 km
3,2l/100 km při plném zatížení
Výroba
Typ 20: 1967 – 1982
Typ 21 Sport: 1968 – 1982

Jawa 50 typ 20 a 21 Sport (pionýr)


V roce 1967 Povážské strojírny představily nový typ s označením 20 a jeho sportovní provedení 21 Sport. Nejednalo se ani tak o nový typ, jako spíš o inovaci předešlých typů 05 Standard a 05 Sport. Jednalo se v podstatě jen o další modernizaci motoru, jemuž se podařilo konstruktérům zvýšit výkon z 3 k (2,2 kW) na 3,5 k (2,6 kW) a následné přetypování. Zvýšení výkonu bylo dosáhnuto úpravou časování (rozvodu), zvýšením komprese z 7,5:1 na 9,2:1 („ledvinkovitý“ spalovací prostor hlavy) a použitím nového karburátoru Jikov 2917 PSb.

Oba typy společně s typem 23 Mustang uzavíraly v roce 1983 výrobu malých motocyklů v Povážských strojírnách, kde se nadále vyráběly pouze mopedy Babetta.

Klikový mechanismus byl rovněž přepracován, vahadla setrvačníku byla kalená, vyvážená jinou metodou (odfrézováním materiálu namísto odvrtáváním), ojnice byla robustnější (pístní čep Ø 14,1 mm). Klikový mechanismus byl uložen ve dvou ložiskách 6303. Tenhle klikový mechanismus se objevil už na posledních vyrobených kusech typu 05.

Převodovka byla upravena (rozšířena), poměry zůstaly stejné jako u posledníh provedení předešlého typu 05. Přesuvná kola druhého převodového stupně měla 6 vztyčných kolíků.

Pravé víko motoru mělo zcela nový tvar a bylo uchyceno na dvou dutých sloupcích a třech šroubech M8. Bylo v něm vlisované ložisko 6202 do něhož se při nasazení na motor zasunulo prodloužené výstupní převodové kolečko. Ložisko ve víku bylo mazáno olejem z převodovky, jehož úniku bránilo gufero. Šnek pro vypínání spojky byl nahrazen jednoramennou pákou. Pro kontrolu zapalování bylo na víku připevněno třemi šrouby M5 víčko z hliníku (později z prolisovaného plechu).

Nový karburátor Jikov 2917 PSb měl difuzér zvětšený na Ø 17 mm a měl upravenou plovákovou komoru. Přívod paliva již neuzavírala jehla napevno procházející plovákem, ale plechová páčka (zajištěná kolíčkem) zavírající ventil našrobovaný ve víčku komory. Vertikální pohyb plováku zajišťoval šroub s tyčkou, našroubovaný zespodu do dna plovákové komory. Tyčka prochází dutou dírou v plováku. Tato modernizace zajistila snažší údržbu a především možnost seřízení hladiny.

Zapalování („magneto“) zůstalo stejné, jako u předchozího typu 05, jen předstih (předzápal) byl změněn na 1,6 – 1,9 mm před horní úvratí.

Jawa 50 typ 20 Jawa 50 typ 20

Obr. 3: Jawa 20 z roku 1971 (ještě se starým typem kyvné vidlice) a za ní vývozní provedení do Maďarska z roku 1968.

Obr. 4: Jawa 20 cca z roku 1975 (ještě s nálepkou Jawa).

 

Jawa 21 Sport

Souběžně s výrobou Jawy 20 se započala i výroba provedení 21 Sport, které bylo určeno především pro mladší, sportovněji založené jezdce. Stejně jako byla Jawa 20 přímým nástupcem motocyklu Jawa 05 Standard, tak typ 21 Sport následoval typ 05 Sport. Od předešlého typu se odlišoval rovněž jen motorem a pár výše nastíněnými detaily.

Zásadní rozdíl oproti typu 05 Sport znamenal prodej v Československu. Předchozí typ 05 Sport byl totiž určen výhradně pro vývoz.

Typ 21 Sport měl sportovní řídítka s hrazdou, pohyblivá v kloubu a s napevno navařenými úchyty ovládacích páček (spojka, přední brzda). Kloub byl na rozdíl od typu 05 Sport zakrytý okrasným plechovým krytem. Tento typ neměl „revmaplechy“ a podlážky jako typ 20, místo nich měl tzv. „prsíčka“ a šroubované stupačky. Pro sportovní účely se dal motocykl zakoupit se zadní terénní pneumatikou S 9 o rozměrech 2,75×16“.

Jawa 50 typ 21 Sport 1968 Jawa 50 typ 21 Sport Jawa 50 typ 21 Sport Jawa 50 typ 21 Sport

Obr. 5: Jawa 21 Sport z roku 1968 s prvním typem řídítek.

Obr. 6: Zrenovovaná Jawa 21 Sport s druhým typem řídítek.

Obr. 7: Zrenovovaná Jawa 21 Sport s třetím typem řídítek.

Obr. 8: Poslední provedení z roku 1975 (ještě s nálepkou Jawa).

 


Změny prováděné v letech 1969 – 1974 (u obou typů)

  • Pravděpodobně v roce 1969 bylo hliníkové víčko zapalování (na pravém víku motoru) nahrazeno stříbřenkou nastříkaným železným víčkem s prolisem (od roku 1975 zinkovaným).
    Nové skládané víčko nádrže s odvzdušňovacím labyrintem a molitanovou vložkou (předtím pouze jednoduché víčko s dírkou).
  • V neurčeném roce (pravděpodobně 1968–1969) se u provedení 21 Sport začala montovat nová užší řídítka, napevno svařená v kloubu, s nezávisle pohyblivými držáky ovládacích páček (v dalších letech bylo častější provedení těchto řídítek bez hrazdy).
  • V roce 1971 se začaly souběžně na všechny modely Jawa 50 montovat nové zadní kyvné vidlice ze svařených trubek a nový (na konci otevřený a zkosený) kryt řetězu.
    Kulatá zadní odrazka (fotka).
    U typu 21 Sport se definitivně přestala montovat řídítka s hrazdou.
    Nová rozeta se dvěma ložisky, náhon tachometru s trochu upraveným náliskem (kvůli tenčímu oku vidlice)

 

Změny provedeny po roce 1975 (u obou typů)

  • Změna značený všech motocyklů Jawa 50: 20, 21 Sport a 23 Mustang na 220.100, 221.100 a 223.200.
  • Zadní podsedlový plech (blatník) bez hliníkových lišt, zjednodušený, hranatější tvar.
  • Magneto se zvětšeným výkonem 30 W (původně 20 W), upravené zapojení koncového světla (žárovka připojena dvěma dráty na kontakty přední žárovky). Toto magneto a zapojení bylo u typu 23 Mustang od roku 1968.
  • Nová řídítka byla v místě bývalého kloubu svařena ve tvaru „T“, krycí plech byl malý, pouze pro zakrytí svárů (u obou typů).
  • Lakování bez zlatých linek. Na strany zadního blatníku se zpočátku lepily nálepky s nápisem Jawa (shodné s Mustangem), později byl nápis stříkán bílou barvou přes šablonu. U otvoru pro ovládání palivového kohoutku byly nastříkány znaky: Otevřeno, zavřeno, rezerva.
  • Na přední vidlici se přestaly montovat prachovky (manžety), místo nich se do spodu nosných trubek lisovaly kovová pouzdra s o-kroužky, kluzáky byly chromované tvrdochromem. Nosné trubky neměly naspodu vybrání pro uchycení manžet, ale byly hladké.
    V roce 1980 se znovu začaly montovat původní prachovky místo o-kroužků.
  • Výfuk s doutníkovou koncovkou byl nahrazen novým výfukem s otevřeným zkoseným koncem.
  • Plechové pozinkované ovládací páčky (spojka, přední brzda) s kuličkami na konci, místo dosavadních hliníkových.

 

Vývozní (exportní) provedení

Jawa 50 typ 20 určená na export do Maďarska Jawa 50 typ 20 určená na export do Maďarska - detail nápisu

Obr. 9: Jawa 20 z roku 1968 s Maďarsky psaným štítkem.

Obr. 10: Detail nápisu na zadním plechu.

 

Jawa 50 typ 21 Sport s Anglicky psaným štítkem

Obr. 11: Jawa 21 s Anglicky psaným štítkem a bříškem v červené barvě.