Category Archives: Jawa 05

Monografie: Jawa 05 z roku 1964

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 25.5.2017

Typické prvky přechodného provedení:

Přechodné provedení z roku 1964 s prolínajícími se změnami. Nový typ rámu s háčkem pro jednodílnou výztuhu (ohnutý prut 8mm průměru se závity na koncích), avšak ještě s nalisovanými dvěma výztuhami na čepu kyvné vidlice. Odstraněn zámek krytu nad motorem, doplněn zámek řízení, opěrka zvednutého sedadla. Starý typ nádrže se šroubovacím víčkem a odvzdušňovacím labyrintem. Starý kříž stupaček s jednoduchým trubkovým stojánkem. Nový typ výfuku. Staré náboje kol s plechovými víčky (a gumovými záběry rozety v zadním kole), brzdové štíty s hladkým povrchem a ovládacími klíči venku. Odlitky bloku motoru bez dvou žeber za válcem (typické pro přechodné kusy z tohoto období). Nový typ zapalování, elektroinstalace se selenovým usměrňovačem před bzučákem a bez tlumivky. Starý otevírací háček zavazadla na krytu nad motorem.

Údaje
Typ: Jawa 05
Datum výroby: 1964
Výrobní číslo: 575719
Odstín: ČSN 4212 „Jasně modrá“

Monografie: Jawa 05 z roku 1962

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 25.5.2017

Typické prvky tohoto provedení:

První provedení typu Jawa 05 z roku 1962, velmi nízké výrobní číslo.

Údaje
Typ: Jawa 05
Datum výroby: 1962
Výrobní číslo: 500365
Odstín: ČSN 4335 „modř tyrkysová“

Monografie: vojenská Jawa 05 z roku 1965

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 19.5.2017

Typické prvky tohoto provedení:

Poslední sériové provedení Jawy 05. Khaki zbarvení pro Československou lidovou armádu (ČSLA). Ráfky a výfuk lakované stříbřenkou, chromovaná řídítka a rámeček předního světlometu. Nepůvodní rukojeť plynu (rychlopal), potah sedadla a zrcátko.

Údaje
Typ: Jawa 05
Datum výroby: 1965
Výrobní číslo: 602603
Odstín: ČSN 0555 „khaki tmavá“

Monografie: Jawa 05 z roku 1964

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 19.5.2017

Typické prvky tohoto provedení:

Inovovaný rám, kříž stupaček a nový stojan. Ráfky kol s novými náboji, hladké brzdové štíty s vnějšími klíči. Nový typ výfuku, karburátor Jikov 2915PS, plastový tlumič sání s gumovými příchytkami papírového filtru. Starý kryt řetězu. Nový typ zapalování s oddělenými světelnými póly (v.č. 05-6120-F).

Údaje
Typ: Jawa 05
Datum výroby: 1964
Výrobní číslo: 584024
Odstín: ČSN 8850 „červeň višňová tmavá“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“

Monografie: Jawa 05 z roku 1963

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 19.5.2017

Typické prvky provedení:

Druhé provedení s novým předním blatníkem a bzučákem (klaksonem) ze staršího modelu Jawa 555 (montovaly se chvíli v roce 1963 do spotřebování starých zásob).

Údaje
Typ: Jawa 05
Datum výroby: 1963
Výrobní číslo: 549726
Odstín: ČSN 4335 „modř tyrkysová“

Monografie: vývozní Jawa 05 pro USA (1964)

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 19.5.2017

Provedení nijak výrazně se nelišící od tuzemské verze. Starší provedení tachometru se stupnicí, používané především na modelu Jawa 555.

Přechodné provedení z roku 1964 s následujícími prvky:

Starý dvoudílný háček zavazadla, starý kryt řetězu s objímkou, stará nádrž se šroubovacím víčkem a labyrintem odvětrání, starý typ alternátoru, zapojení elektroinstalace s tlumivkou. Inovované provedení rámu: zámek řízení, odstraněn zámek krytu nad motorem, drátěná opěrka odklopeného sedadla, inovované přichycení revmaplechu (na čtyři šrouby M5), inovovaný stupačkový kříž a nový typ bytelnější stojanu. Starý typ ráfků kol s gumovými vložkami záběru kolíků rozety, nové hladké brzdové štíty s venkovními klíči. Novější karburátor Jikov 2915PS s plastovým tlumičem sání.

Údaje
Typ: Jawa 05
Datum výroby: 1964
Výrobní číslo: 564068
Odstín: ČSN 8850 „višeň červená tmavá“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“

Monografie: vývozní Jawa 05A Sport pro USA a Kanadu

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 27.4.2017

Provedení s baterií napájeným brzdovým světlem. Vývoz pro USA a Kanadu. Chybí plexištít.

Údaje
Typ: Jawa 05A Sport
Datum výroby: 1966
Výrobní číslo: 0656457
Odstín: ČSN 8160 „rumělková“ + ČSN 1089 „šeď hedvábná“

Monografie: Jawa 05 Stanard (1966)

Zachovalé poslední provedení Jawy 05 Standard z roku 1966. Nepůvodní je pouze stojan.

Údaje
Typ: Jawa 05 Standard
Datum výroby: XX/1966
Výrobní číslo: 696953
Odstín: ČSN8160 Rumělková

Jawa 50 typ 05 – technické údaje

Motor
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm 3
Kompresní poměr 7,5 : 1
Největší výkon 3,0 k (2,2 kW)/6000 ot/min.
Rozvod pístem
Mazání směs 20 : 1
Karburátor
Karburátor Jikov 2915 PS
Průměr difusoru Ø 15 mm
Hlavní tryska 60
Volnoběžná tryska 38
Elektrická soustava
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Světelný výkon zapalování 20 W
Indukční cívka 8 V
Zapalovací svíčka PAL 14–7 RZ (Brisk N15C/N14C)
Předstih zážehu 2,3 – 2,6 mm
Vzdálenost kontaktů přerušovače 0,35 – 0,45 mm
Přední žárovka 6 V – 15W/15W
Zadní žárovka Sufid 6V – 5W
Převodové ústrojí
Převodovka třístupňová
Spojka dvoulamelová v olejové lázni
Primární převod – poměr 2,43 : 1 (14/34 zubů)
Primární převod – řetěz válečkový řetěz (ČZ – Favorit 3/8″ x 3/8″ – 44 článků)
Sekundární převod – poměr 4,58:1 (12/55), nebo 4,23:1 (13/55)
Sekundární převod – řetěz válečkový řetěz (12,7×5,2 – 111+1 článek)
Celkové převody: I. (sek. kolečko 13/55 zubů)
1. převod 1 : 28,99
2. převod 1 : 15,21
3. převod 1 : 10,28
Celkové převody: I. (sek. kolečko 12/55 zubů)
1. převod 1 : 31,58
2. převod 1 : 16,47
3. převod 1 : 11,13
Podvozek
Řazení nožní pákou na levé straně
Rám svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu
Přední vidlice teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice, odpružení dvěma samostatnými pružícími jednotkami s kapalinovými tlumiči, zdvih propružení 85 mm
Brzda vpředu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Brzda vzadu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Objem palivové nádrže 5,5 l (rezerva 0,75l)
Spotřeba oleje 1 : 25
Přední kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Zadní kolo drátové na ocelovém ráfku, 16″ – 1,5 A X 2
Pneumatika přední 2,50×16″
Pneumatika zadní 2,75×16″
Tlak v přední pneumatice 1,5 atm.
Tlak v zadní pneumatice 1,9 atm.
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1165 mm
Celková šířka 570 mm
Maximální výška 930 mm
Celková délka 1780 mm
Světlost 120 mm
Hmotnost 70 kg
Užitečná hmotnost 160 kg
Výkony
Největší rychlost 60 km/h
Největší stoupavost 26 %
Průměrná spotřeba paliva 2,3l/100 km
Výroba
Výroba 1962 – 1966

Jawa 50 typ 05 Pionýr

V roce 1962 zahájili v Povážských strojírnách sériovou výrobu nového lehkého motocyklu Jawa 50, typ 05, který navazuje na předešlé typy Jawa 550 a 555, známé pod jménem Pionýr. Nový typ se však od předchozích typů značně lišil. Díky konstrukčním úpravám motoru, rámu i karoserie se na něm mohly přepravovat dvě osoby. Konstrukce tohoto typu byla již výhradně dílem pracovníků Považských strojíren a nebyla braná jako licence Jawy (jak tomu bylo u typů 550 a 555), i nadále však označení Jawa z hlediska prodeje zůstalo.

Poháněcí ústrojí – motor

Pravé víko motoru Jawa 05 Pravé víko motoru

Motor byl stejně jako u předcházejících typů ležatý dvoudobý vzduchem chlazený jednoválec o obsahu 49,9 cm3. Jeho výkon byl však zvýšený z 2,2 k na 3 k. Zvýšení výkonu bylo dosáhnuto novým rozvodem ve válci (časováním), zpřesněním tolerancí všech kanálků, zvýšením komprese, novým karburátorem a novou výfukovou soustavou. Výkon 3 k motor dosahoval při 6000 ot/min., kroutící moment byl 0,365 kgm při 4800ot/min. Stupeň komprese byl zvýšený z 6,6 na 7,5. Válec i hlava válce byly vyrobeny z hliníkové slitiny s širokým žebrováním. Funkční část válce tvořila vlisovaná vložka ze speciální litiny, která zajišťovala dlouhou životnost. Tímto konstrukčním uspořádáním se dosáhlo intenzivního odvodu tepla a současně se snížila hmotnost celého motoru.

Vylepšeno bylo i uložení klikového mechanismu, ojnice byla na klikovém čepu vedena na 15 válečcích Ø 3×12 mm, které byly uložené v kleci. Pístní čep měl Ø 10 mm.

Vzhledem ke zvýšenému výkonu byl změněn i primární převod a spojka. Primární řetěz byl širší, první převodové kolečko mělo 14 zubů, druhé 34zubé bylo tvořeno dvěma korkem vyplněnými lamelami. Korkové lamely byly stlačené pomocí pěti pružin mezi třemi kovovými koly (od převodovky: unašeč, mezilamela, přítlačná lamela), které byly napevno spojeny s hnací hřídelí převodovky.

Převodovka byla třístupňová, ale oproti předchozím modelům byla jinak odstupňovaná. Řadící páka byla uchycená v díře pod předním nosníkem motoru na hřídeli s gumovým silentblokem (fotka). Řazení bylo oproti předchozím modelům obráceně – tj. první stupeň se řadil tahem páky nahoru, druhý a třetí dolů.

Motocykl dostal nový chromovaný výfuk doutníkového tvaru, který s motorem spojovalo chromované koleno. Výfuk značně snížil hlučnost z 80 dB na 75 dB, díky čemuž se mohl vyvážet do více zemí. Tlumič výfuku byl, po odmontování matky M6 z poslední části, snadno rozebíratelný.

Karburátor Jikov 2915 PS s difuzorem Ø 15 mm se od karburátoru 2914 PS, používaným na mopedu Stadion S22, lišil průměrem difuzoru a absencí drátěného čističe vzduchu. Karburátor byl vybaven účinným tlumičem sání, jehož obal tvořil hliníkový výlisek s plastovým krytem a snadno vyjímatelným drátěným čističem vzduchu vevnitř (fotka). Tlumič byl umístěn nad karburátorem v místech, kde byla u předchozího modelu 555 umístěna nádrž. (fotkavýkres). Tlumič byl umístěn nad karburátorem v místech, kde byla u předchozího modelu 555 umístěna nádrž. Karburátor Jikov 2915 PS s vestavěným čističem vzduchu měl difuzor Ø 15 mm a byl převzatý z mopedu Stadion S22 (fotka). Hlavní tryska byla 60, volnoběžná 38 nebo 40. Obohacovací kolík karburátoru byl přístupný skrz výřez v krytu nad motorem.

Podvozek – rám

Motocykl měl otevřený rám, svařený z hranatých profilových trubek. Motor byl v rámu uchycen na třech šroubech M8. Ke spodnímu úchytu a motoru byl uchycen nosník stupaček a stojanu – tzv. „kříž“. Stojan byl svařen z tenkých trubek, pružina stojanu byla uchycena v plechovém trojúhelníku (fotka), vloženém mezi kartery motoru. Podsedadlová část rámu byla kratší a byla zakončena ve tvaru písmena „T“, na jehož koncích byly navařeny úchyty zadních tlumičů. Nádrž byla z přední části motocyklu přemístěna do prostoru pod sedadlem. Její objem byl zvětšen z 3,5l na 5,5l a palivový kohout se na rezervu přepínal při 0,75l (otočením navrch). Nádrž měla plastový šroubovací uzávěr (fotka), přístupný po odklopení sedadla. Odvzdušňovací zařízení s labyrintem bylo navařeno na levé části nádrže. Uzávěr paliva byl na pravé straně motocyklu, snadno přístupný skrz výřez v podsedadlovém plechu.

Obě kola byla odpružena. Přední kolo bylo odpruženo teleskopickou vidlicí se zdvihem 90 mm, shodnou s předešlými typy (bez tlumičů). Zadní kyvná vidlice byla zcela nová, svařená z plechových výlisků a vyztužená spojovací trubkou, odpružena byla dvěma nezávislými pružinami s olejovým tlumením (zdvih 85 mm). Mezi pouzdry a oky vidlice byly vlisovány dva gumové bloky a hřídel vidlice byla do těchto bloků pevně nalisována. Při výkyvech kola se vidlice otáčela za pružení gumových bloků. Tohle řešení bylo bezúdržbové. Na ramenech vidlice byly umístěny stupačky spolujezdce, které pérovaly zároveň se zadním kolem, což vyžadovalo výjimku ze zákona. Tato výjimka se uplatňovala až do konce výroby posledního vyráběného typu v roce 1982.

Jawa 05 - detail hlavy předního kola Hlava (náboj) předního kola

Zadní kolo bylo vyjímatelné, stejně jako u typu 555, bez rozepnutí sekundárního řetězu. Rozeta byla uložena na dvou kuličkových ložiscích na pravém ramenu kyvné vidlice. Ráfky byly ocelové, chromované o rozměrech 1,50A x 16 s 36 dráty (Ø 2,65 mm), střední část ráfků byla matná, kraje lesklé, přechody na obou stranách odděleny zlatými linkami. Hlavy kol byly odlité z hliníkové slitiny a byly do nich vlisované ocelové vložky, které tvořily brzdové bubny. U předního kola byla uzavřená strana hlavy kola zakrytá hliníkovým plechem (fotka). U zadního kola byly do hlavy vloženy 3 kusy tlumících gumových bloků a krycí plech měl 3 díry pro spojovací kolíky rozety. Krycí plechy byly uchycené pomocí 3 šroubů M5. Po přesunutí gumových bloků a krycích plechů byla kola záměnná. Brzdové štíty byly stejné jako u předešlého typu, na povrchu hladké, brzdové klíče byly umístěny vně.

Řídítka byla stejná jako u předchozího typu 555, rovná s mírným prohybem k řidiči. Měla nastavitelnou výšku a náklon.

Karoserie – plechy

Oproti předešlému typu 555, který se ve skútrovém provedení vyráběl jen v malých sériích, byl typ 05 zcela výhradně vybaven takzvanými „revmaplechy“, plechovým štítem, přecházejícím v podlážky. Mezi válcem motoru a štítem byl plechový tunel, který usměrňoval proudění vzduchu a zlepšoval chlazení motoru.

Jawa 50 typ 05 - pohled zepředu Pohled zepředu

Karoserie byla zcela nových tvarů, svařovaná z lisovaných plechů o tloušťce 0,8 mm. Kryt světlometu byl zepředu přišroubován dvěma šrouby k nosníku teleskopů (tzv. „brýlím“), byl svařený ze dvou částí a svým tvarem, délkou a šířkou tvořil nad světlometem přečnívající „kšilt“. Zezadu byl za světlometem k teleskopům přišroubován pomocí dvou šroubů M6 ještě malý plech, na kterém byla zevnitř přišroubovaná tlumivka.

Přední blatník byl dostatečně široký a hluboký. Nad motorem byl kryt, který se zaháknul do díry za krkem řízení pomocí hliníkového háčku, který měl uzavírací závěs – pro uchycení nákupní tašky. Dole byl kryt uchycen excentrickým šroubem M6 a ještě byl zajištěn zámkem. Pod krytem byla po levé straně k „revmaplechu“ jedním šroubem přichycena malá přihrádka na nářadí.

Zadní část karoserie tvořil jeden plech svařený ze dvou výlisků, který plnil funkci krytu, blatníku a také tvořil nosník pro zadní část sedadla (kvůli velkému namáhání ale často praskal). Pant sedadla byl uchycen v profilu navařeném na rámu. Oporou sedadla byl pevný, profilovaný plech, který měl na konci našroubovaný držák dvou pérek pro zacvaknutí sedadla. Do vylisované části nosného plechu byla uložena pumpička. Sedadlo mělo koženkový dvoubarevný potah (černá + šedá).

Kryt řetězu byl krátký, končící hned za lemem podsedadlového plechu. Uchycen byl pomocí ohnutého plechového pásku a dvou šroubů k pravému zadnímu tlumiči.

Elektrická výbava

U typu 05 zůstalo zapalování stejné, jako u typu 555. Pionýr dostal nové velké zadní světlo, vyrobené z červeného polystyrenu se zabudovaným bílým plastem pro osvícení SPZ (v prvním roce – 1962 – se montoval kryt běžný u motocyklů ČZ a přívěsných vozíků PAV). Přední světlo a schéma zapojení zůstalo shodné s předešlým typem.

Změny provedené v letech 1963 – 1965

Asi od začátku do konce roku 1963 se montoval bzučák z předchozího typu 555, který byl k světlometu zepředu přichycen dvěma šrouby M6 (nejsípš snada spotřebovat staré zásoby). V první polovině roku 1963 dostal přední blatník nový tvar, byl trochu hlubší a lépe vzhledově ladil se zbytkem motocyklu.

Staré provedení předního blatníku Jawy 05 Novější provedení předního blatníku Jawy 05

Obr. 1: První provedení blatníku.

Obr. 2: Druhé provedení blatníku.


Jawa 05 Sport

Na konci roku 1964 bylo připravené nové sportovní provedení „nulapětky“. Toto provedení dostalo nová široká řídítka s hrazdou a novou plynovou rukojetí – tzv. „rychlopalem“. Řídítka postrádala plechový kryt kloubu, běžný u pozdějšího typu 21 Sport. Takzvané „revmaplechy“ nahradil oblý plech ve tvaru „bříška“. Místo podlážek byl montován jednoduchý nosný „kříž“ se šroubovacími stupačkami.

S typem 05 Sport u nás ale příliš běžný není, většina vyrobených kusů šla na vývoz. Většina typů 05 „Sport“ je dílem domácí tvořivosti.

Reklamní prospekt Jawy 05 Standard a Sport (anglicky) Jawa 50 typ 05 Sport Jawa 50 typ 05 Sport - export do Německa (NDR) Jawa 50 typ 05 Sport - export do Německa (NDR)

Obr. 1: Dobový anglický prospekt.

Obr. 2: Obrázek z testu.

Obr. 3 a 4: Pravá 05 Sport s německy psaným štítkem. Neoriginální: výfuk, barva, potah sedadla a kryt řídítek.

Změny ve výrobě, prováděné souběžně se zavedním výroby provedení 05 Sport v letech 1965–1966 (od konce roku 64)

Změny byly prováděny postupně, takže se u prvních sérií z konce roku 1964 objevují staré i nové prvky.

Nový brzdový štít a zámek řízení Nový brzdový štít a zámek řízení

Zámek z krytu nad motorem byl odstraněn, místo něj byly zamykatelná řídítka. Nový, mnohem pevnější, stojan byl svařený z plechových výlisků. Jeho vratná pružina byla uchycena mezi jeho střední příčkou a železným klínkem, vloženým mezi mezeru ve spodním úchytu motoru. Stupačkový kříž byl zpevněn, uchycení stojanu bylo mimo motor. Vrchní držáky pro uchycení „revmaplechů“ (nebo „bříška“ u typu 05 Sport) byly delší, z profilovaného plechu a dvěma dírami. Revmaplech byl zjednodušen. Kryt řetězu byl delší, přichycen jedním držákem k novému úchytu na kyvné vidlici, druhým k spodnímu úchytu zadního tlumiče. Tankování benzínu bylo usnadněné díky pojistce sedadla, díky níž sedadlo po odklopení zůstalo držet zvednuté. Po nadzvednutí pojistky se pak dalo jednoduše sklopit. Nádrž dostala nový uzávěr bez závitu s odvzdušňovacím zařízením, které nahradilo labyrint v nádrži (v přechodném období obojí). Další novinkou byly nové brzdové štíty s táhly umístěnými zvenčí, což značně zjednodušovalo seřizování brzd a výměnu bowdenů. Nové středy kol již neměly krycí plech a tlumiče záběru, ale byly v jednom kuse. Bubny i štíty měly hladký povrch.

Na motoru byly provedeny jen drobné změny. Startovací hřídel dostal těsnící o-kroužek, v převodovce bylo upraveno jedno kolečko a startovací segment. Spodní úchyty motoru byly pozměněny. Do vzniklé mezery ve spodním zadním úchytu motoru se vkládal klínek pro uchycení pružiny stojánku.

Montoval se nový výfuk, lisovaný z tenčího plechu, o tloušťce 0,8 mm (před tím 1,2 mm), který měl vylisovaný úchyt (původní výfuk byl uchycen kroužkem).

Karburátor byl nahrazen novým typem Jikov 2915 PSb. Tlumič sání byl celoplastový a dostal nový papírový filtr. Díky tomu se snížila hlučnost a zvýšila životnost motoru.

Podstatnou konstrukční novinkou bylo feritové zapalování. Jeho předností byla především možnost výměny jednotlivých pólů, menší váha a úspora materiálu. Šesti pólový rotor alternátoru tvořily magnety zalité v hliníkové slitině. Nový alternátor dodával proud s vyšší frekvencí, to komplikovalo funkci bzučáku, proto se začal dávat předřadný selenový usměrňovač (přišroubován na vnitřní stranu plechu, přišroubovaném k přední vidlici).

V roce 1966: se začaly vyrábět brzdové štíty a náboje kol s ozdobným vroubkováním (předtím hladké).


Prototypy a export

Prototyp předního blatníku

První provedení blatníku se neosvědčilo. Při jízdě v nepříznivém počasí odstřikovalo bláto až na reflektor. Od dubna 1963 se montoval nový blatník. Prototypový mezityp obou blatníků je na přiložené fotografii.

 

Vývozní provedení pro Kanadu

Na speciální požadavky Kanady byl standardní typ 05 vybaven směrovkami („blinkry“), stop spínačem a plexi štítem. Elektrické spotřebiče napájela baterie 6 V – 4,5 Ah. Oproti normálnímu provedení měla tato verze ještě zvýšený výkon na 3,5 k při 6000 otáčkách.

 

Vývozní provedení Jawa 05A pro USA

Toto exportní provedení vycházelo z verze 05 Sport, od které se lišilo použitými rovnými řídítky, plexi štítem, zpětným zrcátkem a nápisem „Jawa 05 A“. Výkon motoru byl zvýšen na 3,5k při 6000 otáčkách.

 

Vývozní provedení Jawa 05 pro Norsko a Řecko

Na žádost byly tyto série jednomístné, vybavené krátkým sedadlem z 555 a chromovaným nosičem z typu 555. Chyběly zadní stupačky. Obvzlášť velká zakázka byla pro řeckou poštu.

Jednomístné vývozní provedení Jawy 05 pro Řecko a Norsko


 

Zvláštnosti, ojedinělé série, prototypy, dobové úpravy

Vzhledem k tomu, že typ 05 není a asi ještě dlouho pro mně nebude zcela uzavřenou kapitolou, tak sem přidávám ještě tuto záložku. Při výrobě se u typu 05 měnilo hodně prvků, ne všechny ale ve výrobě zůstaly. Navíc se tento typ vyvážel do mnoha zemí a nedá se přesně zjistit jaké modifikace se vůbec vyráběly.

 

Moje Jawa 05

Pionýra jsem vykoupil z ekolikvidace. Bohužel chyběl výrobní štítek a nemůžu zjistit přesný rok výroby, ten odhaduji na konec roku 1964.

Má už novější provedení „revmaplechů“ a jejich uchycení, má zámek řízení, ale taky ještě zámek krytu nad motorem, nádrž má šroubovací víčko, rám má zarážku sedadla i nové uchycení vzpěry pod nádrží, přesto jsou vzpěry staré – uchycené k čepu kyvné vidlice, kryt řetězu je staršího provedení, kola mají starší náboje, oba brzdové štíty jsou novější typ s hladkým povrchem, stojan je starého provedení.

Výfuk je novějšího provedení, zapalování je starší, karburátor a vzduchový čistič jsou novější typ. Zvláštností je také ne příliš obvyklý blok motoru, který má hned za válcem z obou stran zpevňovací žebro.

Jawa 50 typ 05 - atypický odlitek motoru Jawa 50 typ 05 - atypický odlitek motoru

Jawa 05 s hliníkovým stojanem

Od několika lidí jsem se doslechl, že bylo pár nulapětek s hliníkovým stojanem. Stojan na první pohled vypadá jako stojan z mopedu Jawetta, dle pamětníků byl ale v detailech jiný. Přikládám fotky pionýra z roku 1965, což je doba kdy probíhaly nejradikálnější změny ve výrobě a stojan mohl znamenat nějakou „slepou uličku“ ve výrobě. Motocykl byl bohužel majiteli před pár lety odcizen, tak nějaký hlubší průzkum není možný :-(.

Jawa 05 s hliníkovým stojanem Jawa 05 s hliníkovým stojanem