• Reklama

Změny ve výrobě: Karburátor

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 10.8.2017

Jawa 550

Na modelu Jawa 550 se objevily celkem tři verze karburátorů.

Jikov 2912P-12 – I. verze

1955

Jikov 2912P-12 – II. verze

1956 až 27.5.1958

Těleso karburátoru bylo mohutnější a upraveno tak, aby (zezadu) přisávalo benzínové výpary z odkapávací misky. Stále nebyl dobrý přístup k přiškrcení vzduchu pro studené starty.

Běžnou amatérskou úpravou bylo použití škrtící clony z novějšího karburátoru Jikov 2914 Hz, která na těleso pasuje. Aby ale clona plnila svůj účel, bylo potřeba zaslepit otvory pro nasávání par. Fotky takto upravených karburátorů Jikov 2912 vkládám níže.

Jikov 2914Hz

od 28.5.1958


Jawa 555

Jikov 2914Hz

do 14.10.1962


Jawa 05

Jikov 2915PS-11

od 10.10.1962 do v.č. 575470 (1963)

Těleso karburátoru je téměř shodné s karburátorem Jikov 2913PS-13, který se používal na mopedech Stadion S22 a S23. Difuzor je ale zvětšený z Ø13 na Ø15 mm, karburátor je jinak otryskovaný a neobsahuje čistič vzduchu. Místo sítka a drátěnky byl použit hliníkový odlitek tlumiče sání s vyjímatelnou vložkou (s drátěnkou) a víkem z termoplastu.

Jikov 2915PSb-11 (1962-1963)

od v.č. 575471


Jawa 20, 21, 23

Jikov 2917PSb-11

od 1967