• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Karburátor – změny ve výrobě

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 18.7.2018

Jikov 2912P-12 – I. verze (1955)

U modelu Jawa 550

První provedení karburátoru. Pod víčkem je drátěnka coby čistič vzduchu. Pootočením víčka se přivře clona nasávaného vzduchu (vhodné pro studené starty). Ke cloně je ale špatný přístup, takže je to prakticky nevyužitelné. Karburátor měl odkapávací misku.

Součástí mosazeného šoupátka je OSTRÁ jehla (u další modifikace byla jehla na konci tupá).

Jikov 2912P-12 – I. verze
Typ motocyklu: Průměr difuzoru: Hlavní tryska: Volnoběžná tryska: Poloha jehly (zářez):
Jawa 550 Ø 12 mm 51 není

Jikov 2912P-12 – II. verze (1956 – 1958)

U modelu Jawa 550 do 27.5.1958

Těleso karburátoru bylo mohutnější a upraveno tak, aby (zezadu) přisávalo benzínové výpary z odkapávací misky. Stále nebyl dobrý přístup k přiškrcení vzduchu pro studené starty.

Součástí šoupátka byla jehla s tupým koncem (viz fotky).

Jikov 2912P-12 – II. verze
Typ motocyklu: Průměr difuzoru: Hlavní tryska: Volnoběžná tryska: Poloha jehly (záběh/běžný provoz):
Jawa 550 Ø 12 mm 51 není

 

Dobová úprava Jikov 2912: škrtící clona z jiného karburátoru

Běžnou amatérskou úpravou bylo použití škrtící clony z novějšího karburátoru Jikov 2914 Hz, která na těleso pasuje. Aby ale clona plnila svůj účel, bylo potřeba zaslepit otvory pro nasávání par. Fotky takto upravených karburátorů Jikov 2912 vkládám níže.


Jikov 2914Hz (1958 – 1962)

U modelů Jawa 550 (od 28.5.1958) a 555 (po celou dobu výroby)

Nový typ karburátoru zlepšující jízdní vlastnosti i hospodárnost provozu, umožňující zvýšení výkonu motoru na 2,2 k. Karburátor měl nové kolínko a byl orientovaný k pravé straně motocyklu. Obohacovací systém s táhlem byl nahrazen přeplavovacím kolíkem na víčku plovákové komory. Kolík byl nad karoserii prodloužen pružinou. Čistič vzduchu jako samostatný díl s dobře přístupnou páčkou clony nasávaného vzduchu. Otočení karburátoru a clona si vyžádaly předělání krytů nad motorem. Karburátor neměl odkapávací misku.

Jikov 2914 Hz
Typ motocyklu: Průměr difuzoru: Hlavní tryska: Volnoběžná tryska: Poloha jehly (záběh/běžný provoz):
Jawa 550 Ø 14 mm 62 není
Jawa 555 Ø 14 mm 65 není

Jikov 2915PS-11 (1962 – 1963)

U modelu Jawa 05 (od 10.10.1962 do v.č. 575470)

Těleso karburátoru je téměř shodné s karburátorem Jikov 2913PS-13, který se používal na mopedech Stadion S22 a S23. Difuzor byl ale zvětšený z Ø 13 na Ø 15 mm, karburátor byl jinak otryskovaný a neobsahoval čistič vzduchu. Místo sítka a drátěnky byl použit hliníkový odlitek tlumiče sání s vyjímatelnou vložkou (s drátěnkou) a víkem z termoplastu. Pod karburátorem byla odkapávací miska.

Jikov 2915PS-11
Typ motocyklu: Průměr difuzoru: Hlavní tryska: Volnoběžná tryska: Poloha jehly (záběh/běžný provoz):
Jawa 05 Ø 15 mm 60 40 3/2

Jikov 2915PSb-11 (1964 – 1966)

U modelu Jawa 05 (od v.č. 575471)

Nový typ karburátoru, který (narozdíl od předešlého) nebyl odvozeninou karburátoru z jiného motocyklu. Průměr difuzoru Ø 15 mm. Uzavírání přívodu paliva jehlou zaletovanou v plováku. Nové provedení vzduchového filtru z termoplastických hmot, ke karburátoru připojeného šedým kónusovým hrdlem z pružného materiálu. Vzduchový filtr měl papírovou filtrační vložku, přichycenou plechem a dvěma gumovými příchytkami. Nové provedení odkapávací misky.

Jikov 2915PSb-11
Typ motocyklu: Průměr difuzoru: Hlavní tryska: Volnoběžná tryska: Poloha jehly (záběh/běžný provoz):
Jawa 05 Ø 15 mm 60 40 3/2

Jikov 2917PSb-11 – varianta 1 (1966 – 1968)

Technický popis karburátoru Jikov 2917 PSb (Technische Beschreibung Vergaser Jikov 2917 PSb)

Technický popis Jikov 2917 PSb

U modelů Jawa 20 a 21

Nový karburátor pro motor Jawa 20 se zvětšeným difuzorem na Ø 17 mm. Plovákové víčko s ventilem a páčkou (umožňující snadnou úpravu hladiny paliva). Dutý plovák vedený jehlou našroubovanou na dně plovákové komory. První varianta karburátoru měla v plovákovém víčku vlisovanou ocelovou trubičku pro hadičku a mírně se lišil odlitek (viz fotka dna plovákové komory). Gumové příchytky papírové vložky filtru nahrazeny dvěma ocelovými pružinkami.

Kvůli většímu průměru difuzoru bylo zvětšeno spojovací (šedé) hrdlo. Velké množství malých hrdel ke karburátoru Jikov 2915 PSb pak bylo používáno u Jawy 23 Mustang, kde mezi hrdlem a karburátorem byla zapojena ještě dlouhá gumová manžeta (hadice).

Jikov 2917PSb-11
Typ motocyklu: Průměr difuzoru: Hlavní tryska: Volnoběžná tryska: Poloha jehly (záběh/běžný provoz):
Jawa 20 Ø 17 mm 68 38 3/2

Jikov 2917PSb-12 – varianta 2 (1968 – 1982)

U modelů Jawa 20, 21 a 23

Trubička přívodu paliva součástí odlitku víčka plovákové komory. Mírně pozměněný tvar odlitku karburátoru.