• Reklama

  • Reklama

Sdílej:

Chiméry – pózující zkušební motocykly

Autor: Ladislav Ševčík („Pajka“)
aktualizováno: 10.6.2019

Čím víc jsem viděl různých dobových fotografií a prospektů, tím víc jsem si začal všímat určitých podobností a nepřesností. Ukázalo se, že mnoho pózujících motocyklů je identických, pouze různě upravených a přelakovaných.

Je to jednoduché. Po odzkoušení prototypů a rozjetí sériové výroby se vždy několik málo kusů nechalo v konstrukčním oddělení na „experimentování“. Obvykle to bývaly kusy z prvních sérií, na které se v konstrukčním oddělení postupně doplňovaly nové vývojové prvky. Vznikaly tak jakési chiméry (jinak řečeno „kočkopsi“).

Když pak přišel některý z podnikových fotografů, obvykle se k pózování propůjčily právě tyto stroje. Dost možná také proto, že to byly stroje něčím výjimečné – měly netradiční zbarvení, důmyslnější linkování, popřípadě chromované ráfky. Hodně takových „originálních fabrických“ fotek se dochovalo a nezřídka se objevují i v literatuře a různých diskuzích. Hodně lidí je pak vnímá jako nezpochybnitelné důkazy originálních provedení sériově vyráběných motocyklů. To je ale ŠPATNĚ! Na takových strojích se totiž mohly sejít prvky z úplně jiných výrobních etap.

Několik takových strojů se pokusím popsat:


Chiméry Jawa 550

První chiméra: Reprezentační kus první výrobní etapy s chromovanými ráfky a rozetou. Na zadním blatníku doplněna svislá vzpěra s hladkým prolisem. Jiná, než se později sériově montovala.

Chiméra: pózující zkušební Jawa 550 pionýr chromovanými koly, staré provedení s dodělanou vzpěrou zadního blatníku

Chiméra 1

Druhá chiméra: 2. výrobní etapa Jawy 550, zkušební kus vybavený tachometrem. Na zadním blatníku dodělaná svislá vzpěra, opět jiný než sériový blatník. Na nádrži nebyly nastříkané emblémy Jawa. Fotografie ze sbírky známého fotografa Viléma Heckela.

Třetí chiméra: Další pózující pařez se svislou vzpěrou na blatníku (trochu ale jinou). Podle velkého loga na nádrži, vystouplých nádechů prsíček, atypické odkapávací misky pod karburátorem a stříbřenkového výfuku se nejspíše jednalo o přestavěný původní pražský prototyp Jawa 359. Ten byl původně vybaven motorem s pedály a řídítky s řazením. Aby použitelné díly nepřišly vniveč, byl prototyp přestavěn.

Chiméra: pózující zkušební Jawa 550 pionýr, přestavěná z původního prototypu Jawa 359 a doplněná blatníkem s prototypovou vzpěrou

Chiméra 3


Chiméry Jawa 05

Příklad za všechny (zatím). Červeno-krémová Jawa 05 s červenobílým sedadlem, atypickým linkováním a prototypovými prvky. Kromě toho, že se tento pionýr objevil na několika reklamních prospektech, posloužil také pro vyzkoušení prototypového předního blatníku, který měl omezit cákání bláta od předního kola. Dostatečně ale neladil s linií motocyklu, proto byl ještě jednou přepracován do již notoricky známé podoby, která vydržela do konce výroby.

Právě fotky zkoseného blatníku již zmátly nejednoho nadšence, ale dokonce i autory knih, kteří to označili za speciální objednávku pro export…

Chiméra: zkušební prototypový motocykl Jawa 05 pózující na fotografiích